Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Om styggelsen att skriva "ajjfåån"

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-04-12 14:07

hrm...

[ATTACH="CONFIG"]32858[/ATTACH]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-04-12 14:11

Jag känner en kraftig deja vu från denna gamla tråd: http://www.99.se/99lounge/275528-sprakpolisen-omstandlig.html

  • Medlem
  • 2012-04-16 02:55

Tack forumvärdar att ni inte stoppat tråden! Har haft riktigt givande stund när jag inte kunde sova.
Tänk vad språket engagerar, inte bara här utan i alla möjliga sammanhang.:)

Jag har inga som helst problem med ord-import och stavningsförsvenskning av dessa (adjö, parlament, jos, fajt, etc) - alla språk imporetrar ord hejvilt och det är en del av språkets utveckling. Man kan t.ex. inte säga speciellt mycket på engelska utan att använda anglofierad latin :-D. Detta korsvisa utbyte av ord är dessutom oundvikligt - inget vi kan göra något åt - bara att gilla läget. Mig veterligen är det bara Island som har en statlig kontroll och "förbud" inom detta område. I övriga världen är det folket som bestämmer vilka ord dom vill använda för kommunikation - dessa kan ju också variera beroende på vem man kommunicerar med. Språket berikas helt enkelt. Idag är det mycket engelska, förr var det mycket latin, franska och tyska - i olika perioder. Vårt språk är dock jämförelsevis fantastiskt "gammalt" - ta nästan vilket engelskt ord som helst som har en latinsk grund och kolla in den svenska versionen - den är ofta underbar gammelsvenska :-D.

Särskrivning däremot - det krossar en av vårt språks unika och underbara sätt att skriva ihop ord - vi har ett mycket effektivt språk på det sättet och det är en unik särart (inom skandinaviskan ska jag ju tillägga). Särskrivning är terrorism mot språkkroppen - sliter sönder den - den pajar en av grundbultarna. Stavning etc är av andra klassens bekymmer - en bagatell jämfört med särskrivning. Stavningsproblematik är ett ytligt sår - särskrivning är radioaktiv strålning mot cellkärnans DNA.

Senast redigerat 2012-04-17 07:56
Bevaka tråden