Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har Mac blivit omsprunget av PC?

Tråden skapades och har fått 314 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Erik.dv:

Nu har inte jag siffror till hands, men säljs det inte typ 5-10 "greybox PC" per Mac? Jag skulle säga det talar för deras fortsatta popularitet bland massorna.

Apple marknadsandelar *växer ju*. Lägg också märke till att dessa senaste rekordår sker samtidigt som Mac Pro står och stampar - och så elak är jag inte så att jag påstår att det bara är tack vare att dom inte uppdaterar arbetshästen - men jag påstår att att den är så obetydlig att det inte påverkar marknadsandelar. Vad är Apples problem egentligen? Dom har nöjda användare, de är världens högst värderade företag och dom har nöjda aktieägare, dom ökar sina marknadsandelar och gör oerhörda vinster då många av deras konkurrenter gör stora förluster. och "Apple blev omsprunget av PC?" ...? Från att ha haft en säker ledning? Då, när dom var konkursmässiga och sålde färre datorer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-20 19:52

Visst ökar Apples marknadsdelar men fortfarande är de en droppe i havet på PC-sidan. Man har ju inte så många val på Mac-sidan, laptoparna är mycket mer konkurrenskraftiga relativt MacPro om man jämför med konkurrenterna. Självklar - om man blir omsprungen - kommer produkterna sälja sämre. HP's arbetstationavdelning går det bra för.

Apple är inte framgångsrika nu pga sina briljanta Macar tyvärr, iPod > iPhone och nu iPad är nyckeln för de går hem hos den breda massan. Ser vi ex tillbaka på när MacPro lanserade var Apple galet konkursenkraftiga jämte Dells motsvarighet.

Apple problem är primärt på dator-sidan. Det finns ett uppenbart hål i maskinportljen. Jag är knte ute efter bygg ditt äpple själv. Men en tydlig maskin saknas som skulle tilldra allt från "greybox" PC-köparen, spelaren eller kreatörer med lite mer specifika behov än vad iMac / MacMini ger.

Ursprungligen av Erik.dv:

Visst ökar Apples marknadsdelar men fortfarande är de en droppe i havet på PC-sidan. Man har ju inte så många val på Mac-sidan, laptoparna är mycket mer konkurrenskraftiga relativt MacPro om man jämför med konkurrenterna. Självklar - om man blir omsprungen - kommer produkterna sälja sämre. HP's arbetstationavdelning går det bra för.

Apple är inte framgångsrika nu pga sina briljanta Macar tyvärr, iPod > iPhone och nu iPad är nyckeln för de går hem hos den breda massan. Ser vi ex tillbaka på när MacPro lanserade var Apple galet konkursenkraftiga jämte Dells motsvarighet.

Apple problem är primärt på dator-sidan. Det finns ett uppenbart hål i maskinportljen. Jag är knte ute efter bygg ditt äpple själv. Men en tydlig maskin saknas som skulle tilldra allt från "greybox" PC-köparen, spelaren eller kreatörer med lite mer specifika behov än vad iMac / MacMini ger.

Jag förstår inte. Apple ökar sina marknadsandelar (för datorer). Dom hade sitt bästa kvartal någonsin, för datorer. HP PC-division rasar i omsättning. PC-föräljning rent globalt är på 0-tillväxt och Macdatorer ökar 26%. Skall man försöka anstränga sig för att hitta något som liknar ett problem för Apple är det att iPod-försäljningen går ner.

Allt backar ju just nu

Alla speltillverkares konsoller går back; XBox, Wii, PlayStation
De flesta PC-tillverkare går knackigt. En del pöttar ut massa enheter, men får det knappt på
plus i sluttampen (HP, Dell). Nokia och RIM är på väg mot stupet.
Ingen annan tillverkare än Apple får lönsamhet i plattor.
Ingen annan platta än iPad säljer - hela plattbranchen består av iPad, lite samsung och "resten av bottenskrapet".

De enda som står för innovation, framåtanda, expansion och ökande marknadsandelar är Apple.

Det är väl en jäkla tur att Apple blivit såpass stora som de är.
Annars hade vi troligen fortfarande haft Win 3.11 på våra datorer, köpt CD-skivor i Skivaffären för 400:-/st.

Så länge Apple har pengar i lika stor mängd som ett mindre land så är väl MacPro's knappast
hotad. Om Apple hängde på fallrepet, ja... då hade man nog börjat se sig om efter att maximera och trimma.
I den processen hade kanske MacPro åkt.

Jag ser inte det här "PC har åkt om..", de står ju still och gör ingenting eller ligger i ett hörn
i fosterställning och paddlar med fötterna..

Jag ser ju hellre att Apple slänger ur sig miljoners med plattor och iMacs än några få MacPro's som är så
dyra att ingen mer än de som blickar ut från sina höga torn ner på "allmogen" har råd med dem.

Köpte ny burk häromveckan, 18 papp. tack och hej.

Gamla vanliga "en maskin till". vad är det du vill ha då?

En lådburk med några kortplatser, schysst graffakort....åsså massa utgångar...
3500:- och kraft nog till att köra spel...

Det har vi ju aldrig hört förut.

Det KOMMER väl en MacPro, ni är ju bara otåliga allihop.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-20 20:17
Ursprungligen av Goflorp:

Gamla vanliga "en maskin till". vad är det du vill ha då?

En lådburk med några kortplatser, schysst graffakort....åsså massa utgångar...
3500:- och kraft nog till att köra spel...

Jag är realistiskt i att den får kosta runt 5-15 000 kr men inte vara så begränsad som en MacMini eller iMac. Liknande komponenter men en GPU för en desktop. Plats för 2 diskar utan konstiga lösningar som Apple valt att göra med senaste generationen iMac. 1-2 PCIe platser (en tas upp av en riktig GPU, en för eventuell utbyggnad) i övrigt är iMac med Thunderbolt ganska klockren.

Nej, Apple ska inte konkurrera med hemmabyggen för 3500kr, det kan de aldrig göra.

Men just som du tar upp - att kunna köra spel exempelvis. Eller om du är grafiker / fotograf och vill ha en dator + färgsäker själv. Du köper en iMac idag för 16 000 kr och kan knappt spela dagens spel på den. För pengarna skulle även för en grafiker / fotograf det vara mer prisvärt med separat maskin och skärm. Det tycker jag är lite pinsamt och det är något Apple skulle kunna korrigera (enklast vore en MacPro Mini likt ovan).

Problemet är inte vad Apple har idag utan vad kommer i framtiden. Problem ett är att det ryktas att det ska komma skärmar med 4K upplösning samt extrem upplösning till bärbart 2880x1800 pixlar i 15-tumsmodellen av MacBook Pro. Det kommer att kräva bra grafikkort både i iMac, MacPro samt MacBook Pro. Frågan blir vad Apple kommer att göra? Av erfarenhet så vet vi att Apple inte har prioriterat grafikkort i sina datorer, varför skulle Apple börja med det nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-20 21:24

Frågan är ju inte om det går dåligt för Apple - det har aldrig gått bättre för Apple som bolag. Frågan är om Apple "lost their mojo" på vissa fronter och det har man om man tittar på många proffsmarknader som tidigare var Apple "änglar". Självklart är det lättare för Apple att öka sin försäljning när man har 5% eller så marknadsdelar än för säg HP som ligger på nästan 20%. Apple sticker även ut med unika produkter på PC-sidan som lockar vissa användare. OSX är fortfarande en ganska liten plattform (Apple finns inte med som top 5 tillverkare, men jag tror man ligger som top 3-4 under 2011 på nyförsäljning).

Men som sagt - jag tror inte någon säger det går dåligt för Apple, bara att deras fokus i vissas ögon skiftat kraftigt senaste åren och man med det tappat fokus. Det syns även på dess OSX - Lion var nog en av de svagare releaserna man haft på länge (Mountain Lion låter mycket mer lovande), där innan iOS kom hade man sin bästa release någonsin.

Ursprungligen av Erik.dv:

Frågan är ju inte om det går dåligt för Apple - det har aldrig gått bättre för Apple som bolag. Frågan är om Apple "lost their mojo" på vissa fronter och det har man om man tittar på många proffsmarknader som tidigare var Apple "änglar". Självklart är det lättare för Apple att öka sin försäljning när man har 5% eller så marknadsdelar än för säg HP som ligger på nästan 20%. Apple sticker även ut med unika produkter på PC-sidan som lockar vissa användare. OSX är fortfarande en ganska liten plattform.

Men som sagt - jag tror inte någon säger det går dåligt för Apple, bara att deras fokus i vissas ögon skiftat kraftigt senaste åren och man med det tappat fokus. Det syns även på dess OSX - Lion var nog en av de svagare releaserna man haft på länge (Mountain Lion låter mycket mer lovande).

Jamen det är ju den relativa förändringen som borde skapa oro eller inte. Om Apple ökar sina marknadsandelar och slår rekord med både antal sålda datorer och har rekorvinstmarginal per dator är det rimligtvis en indikation på att dom gör saker rätt. Om HP tappar massa i omsättning så är det en indikation på att nåt inte är bra. Jag menar inte att Apple skall bli mätta/belåtna/självgoda för det är farligt, men det är väl en sjukt dålig tajming och skrika "vargen kommer" - ser ni inte hur dåligt det går - när det inte gör det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-20 21:47
Ursprungligen av ace4711:

Jamen det är ju den relativa förändringen som borde skapa oro eller inte. Om Apple ökar sina marknadsandelar och slår rekord med både antal sålda datorer och har rekorvinstmarginal per dator är det rimligtvis en indikation på att dom gör saker rätt. Om HP tappar massa i omsättning så är det en indikation på att nåt inte är bra. Jag menar inte att Apple skall bli mätta/belåtna/självgoda för det är farligt, men det är väl en sjukt dålig tajming och skrika "vargen kommer" - ser ni inte hur dåligt det går - när det inte gör det.

Men att göra saker rätt är relativt för användaren av en producents produkter. Skulle Volvo sluta göra personbilar och istället göra handelsvapen skulle familjen Svensson bli inte bli så glada och troligen se sig om efter en ny leverantör för deras bilbehov. Heck, Volvo skulle kanske kunna kamma hem storkovan i den industrin, vem vet? Lite extremt exempel men med "gör saker rätt" menar du egentligen att "bolaget är framgångsrikt". Det är två helt olika saker.

Om ett bolag gör saker rätt är helt upp till om de tillser de behov deras användare efterfrågar. På innovativa lösningar har Apple varit bra och i många fall många gånger bättre än genomsnittet i PC-industin. Deras laptops har länge varit out-standing. Man kan gnälla på att de inte har någon riktigt "pris-presad" modell eventuellt men det verkar ändå vara en mycket framgångsrik serie maskiner. Deras iPod / iPhone / iPad serie enheter har varit så sjukt framgångsrika (kanske de mest framgångsrika enheterna som något teknikbolag släppt). Men igen, du hoppa av frågan om Mac blivit omsprunget av PC? Ja, definitivt på vissa punkter, men Macen har fortfarande väldigt tilltalande fördelar men också stora hål idag och jag hoppas Apple förvaltar deras high-end användare också.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-04-21 00:17

Frågan har väl aldrig varit om Apple gör "rätt"? Med tanke på börskursen gör de väl allt rätt? Därmed inte sagt att Apples klassiska anhängare är nöjda. Jag tror de flesta mac-användare som varit med i 15år eller mer känner att något är "fel", för Apple är inte längre deras räddare i vardagens sysslor längre. Svek tror jag är ett bra ord. Man känner sig sviken. Man satsade på att Apple skulle "leverera", och att Apple var det lilla företaget som såg ens behov och gjorde något för att fylla det. När man nu ser att Apple kastar allt gammalt och gladeligen tjänat pengar på nått annat så känner folk sig svikna.
Stora ord, men jag vet fler med mig som känner samma sak.

Ursprungligen av bollman:

Frågan har väl aldrig varit om Apple gör "rätt"? Med tanke på börskursen gör de väl allt rätt? Därmed inte sagt att Apples klassiska anhängare är nöjda. Jag tror de flesta mac-användare som varit med i 15år eller mer känner att något är "fel", för Apple är inte längre deras räddare i vardagens sysslor längre. Svek tror jag är ett bra ord. Man känner sig sviken. Man satsade på att Apple skulle "leverera", och att Apple var det lilla företaget som såg ens behov och gjorde något för att fylla det. När man nu ser att Apple kastar allt gammalt och gladeligen tjänat pengar på nått annat så känner folk sig svikna.
Stora ord, men jag vet fler med mig som känner samma sak.

Jag är en klassisk användare. Jag köpte min första Mac 1985. Jag har aldrig haft så många Macar i bruk i min familj som nu. Jag har aldrig i yrkeslivet stött på så många människor som sitter och jobbar på Mac som nu. Bland släkt och vänner är andelen Mac på all time high. Jag vill påstå att det aldrig någonsin har sett så ljust ut för Apple på *datorfronten* som nu. Jag tycker dessutom att macro-siffrorna stödjer mina blygsamma observationer.

Så, vad är problemet?

Några cent till...
Jag vill bara förtydliga för goflorp att jag la in exemplet för att visa att jag sett exempel på att hårdvaran med windows paketerat på papper ger mer "bang for the buck". Jag skulle dock välja Mac alla dagar i veckan pga av känslan och UI lösningar. men om ett par år?... inte lika säkert vem som får min röst. Lion? snälla....det behövs mer.

Kanske en "Hackintosh" blir vanligare i framtiden? tänk om... apple kan ta bort sitt ena stödben som försörjning, dvs datorer och omvandla den till att licenciera OS till vissa andra hårdtestade hårdvarumodeller? Sony med OSX ligger nära till hands som "inspiration" ?

För mig är det annorlunda. Jag har kört Apple-burkar i 20-25 år och företaget är innovativare än någonsin - dom gör mjukvara och hårdvara som är bättre och vackrare än någonsin och hårdvaran är billigare än någonsin. Mina ögon - med det långa perspektivet - har sett avståndet till PC-burkar och Windows öka hela tiden och idag är avståndet enormt. Jag har aldrig kört stabilare, vackrare och gedignare Macar än nu och tillskotten av utsökta iOS-burkar är ren sci-fi.
I min värld har Apple gått från klarhet till klarhet och lämnat stora delar av den enorma IT-industrin i skuggan där dom sitter och kopierar Apples design och idéer med en frenesi som jag inte sett sedan Gates snodde Apples GUI (grundskissen snodde Jobs av Xerox).

Fortsätter dom bara att även utveckla MacPro så är jag mera än nöjd. Det har aldrig varit bättre än nu. Det är därför dom är klotets största tech-företag idag. Jag förstår alltså egentligen ingenting av denna tråd :-D.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag förstår alltså egentligen ingenting av denna tråd :-D.

Det vet vi, du skrev det i första posten.

Det minns jag inte...och hittar det inte...har jag skrivit att jag inte fattar tråden i mitt första inlägg?

Nå -jag måste ha tur - jag har 5 hårt arbetande Macar som kör enorma mängder applikationer - alla modeller (2009-2012) - hemma och på jobbet. Alla Lion - två med Server. Ingen krånglar - aldrig krasch - har inte sett en kernel panic på två år nu. Lion är sensationellt stabilt för mig - för mig är det världens absolut bästa OS - fruktansvärt stabilt. Fyra vänner/släktingar (allmogen) har var sin Mac och har inga bekymmer heller. Jag är helt klart välsignad.
Förr i tiden kraschade Macar - kanske inte lika ofta som Win, men kraschade gjorde dom. För mig är den tiden över - det har aldrig varit bättre.

Förra veckan installerades ett nytt Win7 på en pigg PC på jobbet - en dator jag sällan använder. Jag har nu suttit vid den och installerat och konfigurerat och kört en del för att känna på OSet. Jag är chockad över hur fult Win fortfarande är - gräsligt fult - och burken har redan kraschat två gånger och det var stora problem med installation av två apps pga antivirusprogram. Nå - kanske är det bra - jag får aldrig veta när jag ändå aldrig kommer att utvärdera det ordentligt - det är så fult att jag inte står ut. Att OSX skulle vara omsprunget av detta är ett skämt för mig - hela Win7 andas svunna tider och gigantiskt klusterlappverk (som Win alltid andas och är av nödvändighet).

Ursprungligen av keptang:

Det vet vi, du skrev det i första posten.

Senast redigerat 2012-04-21 11:54
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-04-21 09:40

Att det grundläggande i Apples prylar blir sämre och sämre. För varje version av OSX som släpps så dubbleras buggarna och det tar längre och längre tid att få dem fixade. Jag ser bevis på ett företag som mer eller mindre skiter helt i sina kunder så länge den stora massan är glad.
När jag började jobba med OSXS nån gång 2000 (jo, OSXS kom före) så fick man med bra och gedigen dokumentation. Idag är det ett skämt. Kopierat från föregående version även om det beskrivna har ändrats helt, eller obefintlig doku, eller ja, kass helt enkelt.
Nu släpps 10.7.4 strax. Så vitt jag kan förstå är vissa grundläggande nätverksfunktioner som enligt Apple skall funka trasiga fortfarande. Och nu lär det väl inte bli många fler versioner 10.7 innan 10.8 kommer med ett tjog nya, allvarliga buggar.

Det är tydligt att OSXS är på väg ut. Okej, fine, men då måste ju maccen funka bra med alternativet; windows server. Men det gör det inte. Det finns en massa buggar där med. Saker som till och med funnits i flera versioner bakåt som man inte fixar, antingen för att det är för komplicerat eller för att man skiter i det, eller vad? Det verkar för mig uppenbart att man inte prioriterar det, de kommer in på företagen ändå via iOS, och det är det som säljer.
Men jag säger bara akta. Jag har ju köpt en Windows Phone och man inser ju att det nog inte skall så mycket mer enheter till innan företagen inser att MS-prylar funkar så mycket bättre med företagens Windows-infrastruktur.
Jag kan ju bara tala för LU där man köper appar hejvilt för att försöka hitta appar som gör att man kan komma åt interna system smidigt, men hittills har man inte lyckats vad jag vet. Med en Mango-enhet så funkar det rakt av. Vi får väl se hur det går i framtiden, men jag skulle inte vara så jäkla självsäker om jag vore Apple.

Att många använder något behöver inte vara ett kvalitetessignum. Klassikern är ju "100 miljarder flugor kan inte ha fel; ät skit". Ett skämt vi skrattade åt på 90-talet då macanvändare var på ett all-time low.

Ursprungligen av bollman:

Att det grundläggande i Apples prylar blir sämre och sämre. För varje version av OSX som släpps så dubbleras buggarna och det tar längre och längre tid att få dem fixade. Jag ser bevis på ett företag som mer eller mindre skiter helt i sina kunder så länge den stora massan är glad.
När jag började jobba med OSXS nån gång 2000 (jo, OSXS kom före) så fick man med bra och gedigen dokumentation. Idag är det ett skämt. Kopierat från föregående version även om det beskrivna har ändrats helt, eller obefintlig doku, eller ja, kass helt enkelt.
Nu släpps 10.7.4 strax. Så vitt jag kan förstå är vissa grundläggande nätverksfunktioner som enligt Apple skall funka trasiga fortfarande. Och nu lär det väl inte bli många fler versioner 10.7 innan 10.8 kommer med ett tjog nya, allvarliga buggar.

Det är tydligt att OSXS är på väg ut. Okej, fine, men då måste ju maccen funka bra med alternativet; windows server. Men det gör det inte. Det finns en massa buggar där med. Saker som till och med funnits i flera versioner bakåt som man inte fixar, antingen för att det är för komplicerat eller för att man skiter i det, eller vad? Det verkar för mig uppenbart att man inte prioriterar det, de kommer in på företagen ändå via iOS, och det är det som säljer.
Men jag säger bara akta. Jag har ju köpt en Windows Phone och man inser ju att det nog inte skall så mycket mer enheter till innan företagen inser att MS-prylar funkar så mycket bättre med företagens Windows-infrastruktur.
Jag kan ju bara tala för LU där man köper appar hejvilt för att försöka hitta appar som gör att man kan komma åt interna system smidigt, men hittills har man inte lyckats vad jag vet. Med en Mango-enhet så funkar det rakt av. Vi får väl se hur det går i framtiden, men jag skulle inte vara så jäkla självsäker om jag vore Apple.

Att många använder något behöver inte vara ett kvalitetessignum. Klassikern är ju "100 miljarder flugor kan inte ha fel; ät skit". Ett skämt vi skrattade åt på 90-talet då macanvändare var på ett all-time low.

Jag har själv köpt OSXS både till jobbet och hemma, och där är det väl en allmän uppfattning att den produkten är riktigt dålig. Det påminner mig om när Windows är som sämst, det finns 8 olika sätt att ställa in samma sak på och ingen naturlig och klockren. Ologiskt ihopkok, helt enkelt.

Uppfattningen att OSX bara blir sämre/buggigare över tiden måste jag hävda inte är en etablerad sanning. Det är nog första gången jag stött på den, faktiskt.

Ursprungligen av bollman:

Att det grundläggande i Apples prylar blir sämre och sämre. För varje version av OSX som släpps så dubbleras buggarna och det tar längre och längre tid att få dem fixade. Jag ser bevis på ett företag som mer eller mindre skiter helt i sina kunder så länge den stora massan är glad.
När jag började jobba med OSXS nån gång 2000 (jo, OSXS kom före) så fick man med bra och gedigen dokumentation. Idag är det ett skämt. Kopierat från föregående version även om det beskrivna har ändrats helt, eller obefintlig doku, eller ja, kass helt enkelt.
Nu släpps 10.7.4 strax. Så vitt jag kan förstå är vissa grundläggande nätverksfunktioner som enligt Apple skall funka trasiga fortfarande. Och nu lär det väl inte bli många fler versioner 10.7 innan 10.8 kommer med ett tjog nya, allvarliga buggar.

Det är tydligt att OSXS är på väg ut. Okej, fine, men då måste ju maccen funka bra med alternativet; windows server. Men det gör det inte. Det finns en massa buggar där med. Saker som till och med funnits i flera versioner bakåt som man inte fixar, antingen för att det är för komplicerat eller för att man skiter i det, eller vad? Det verkar för mig uppenbart att man inte prioriterar det, de kommer in på företagen ändå via iOS, och det är det som säljer.
Men jag säger bara akta. Jag har ju köpt en Windows Phone och man inser ju att det nog inte skall så mycket mer enheter till innan företagen inser att MS-prylar funkar så mycket bättre med företagens Windows-infrastruktur.
Jag kan ju bara tala för LU där man köper appar hejvilt för att försöka hitta appar som gör att man kan komma åt interna system smidigt, men hittills har man inte lyckats vad jag vet. Med en Mango-enhet så funkar det rakt av. Vi får väl se hur det går i framtiden, men jag skulle inte vara så jäkla självsäker om jag vore Apple.

Att många använder något behöver inte vara ett kvalitetessignum. Klassikern är ju "100 miljarder flugor kan inte ha fel; ät skit". Ett skämt vi skrattade åt på 90-talet då macanvändare var på ett all-time low.

Konstigt att vi upplever så olika.

jag upplever ett Apple som blir starkare, som gör bättre saker för varje iteration.
Jag upplever också att WP7 är det sämsta sedan, jag kan inte komma på när...
Ett Nokia med sina WP7-lurar på väg mot ruinens brant säger väl en del - åtminstone till mig...

Kanske lika bra du lägger dig ner och bara.. tynar bort och dör?

Att vi idag kan ha så många macar är inte så konstigt egentligen om vi har ett historiskt perspektiv. För det första har macar aldrig varit så billiga som de är nu. Både i pris och om vi tittar till vår köpkraft.
Dessutom har Apple gått från att använda icke standard komponenter i sina macar till att använda standard delar. Allt detta gemensamt har gjort att vi idag kan köpa macar höger och vänster om oss.
Det betyder inte att Apple väljer att behålla sin linje som de har haft tidigare att ge bra pro maskiner utan går helt enkelt över till main stream maskiner för vanliga konsumenter, utöver MacPro. För Macbook Pro är på väg åt helt fel håll enligt mig!

Ursprungligen av Hunter78:

utan går helt enkelt över till main stream maskiner för vanliga konsumenter, utöver MacPro. För Macbook Pro är på väg åt helt fel håll enligt mig!

Jag är ingen vanlig konsument. Jag är ett proffs. Jag kan utföra mitt jobb utmärkt på min i7-air med stor skärm till.

Hela den här "allmoge"/"vanliga konsumenter"/"100 miljarder flugor kan inte ha fel" tycker jag luktar oempatiskt elittänkande. Dvs, om man inte tycker som ni är man antingen inget proffs, obildad allmänhet eller bara har dålig smak.

Ursprungligen av ace4711:

Jag är ingen vanlig konsument. Jag är ett proffs. Jag kan utföra mitt jobb utmärkt på min i7-air med stor skärm till.

Hela den här "allmoge"/"vanliga konsumenter"/"100 miljarder flugor kan inte ha fel" tycker jag luktar oempatiskt elittänkande. Dvs, om man inte tycker som ni är man antingen inget proffs, obildad allmänhet eller bara har dålig smak.

Vad jag försöker säga att Apple har tidigare i historien haft en mycket tydlig linje mellan konsument och Pro segmentet, som nu tyvärr börjar smälta ihop till en linje som är konsument linjen. Om det sedan beror på att Apple släpper Pro tänkandet som egen linje eller att macarna är så pass bra att Apple väljer att lägga ner Pro delen på lång sigt tänker jag vara osagt. Dock kan vi set tydliga signaler att så är fallet, vilket några av oss anser inte är bra, pga flera olika orsaker. Det har inget med elittänkande utan med att det finns grupper som nämns tidigare behöver mer kraft än vad Apple tänker ge. Det kan bli ett problem för Apple i längden. Är det fel om jag som kund vill ha mer kräm i min MacBook Pro än vad t.ex. MacBook Air kan ge? Är man då plötslig elittänkande människa? Konstigt resonemang anser jag

Ursprungligen av Hunter78:

Vad jag försöker säga att Apple har tidigare i historien haft en mycket tydlig linje mellan konsument och Pro segmentet, som nu tyvärr börjar smälta ihop till en linje som är konsument linjen. Om det sedan beror på att Apple släpper Pro tänkandet som egen linje eller att macarna är så pass bra att Apple väljer att lägga ner Pro delen på lång sigt tänker jag vara osagt. Dock kan vi set tydliga signaler att så är fallet, vilket några av oss anser inte är bra, pga flera olika orsaker. Det har inget med elittänkande utan med att det finns grupper som nämns tidigare behöver mer kraft än vad Apple tänker ge. Det kan bli ett problem för Apple i längden. Är det fel om jag som kund vill ha mer kräm i min MacBook Pro än vad t.ex. MacBook Air kan ge? Är man då plötslig elittänkande människa? Konstigt resonemang anser jag

Nej, du får gärna vilja ha mer pulver i din bärbara dator än vad Air ger - jag misstror dig inte. Jag hävdar dock som global trend/faktum är det INTE ett problem att en ny bärbar dator är för långsam. Hur kommer det sig att Apple bärbara datorer vinner så mycket terräng nu, om dom just blev omsprungna av bärbara PC? Mot, förr? (när dom tydligen var likvärdiga eller bättre än PC, fast tappade marknadsandelar, enligt grundfrågan?)

Nej, Apple har nästan aldrig varit ledande när det gäller pris/prestanda, inte heller nu. Jag hävdar att från och till har det historiskt varit ett mer eller mindre problem, numera är det ett nästan obefintligt problem eftersom så många proffs/hemanvändare har tillräcklig god prestanda. Det är andra saker som är viktigare nu, som pris/funktionalitet, och det är ju Apples adelsmärke.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-21 12:42
Ursprungligen av ace4711:

Hur kommer det sig att Apple bärbara datorer vinner så mycket terräng nu, om dom just blev omsprungna av bärbara PC?

En slö dator idag är relativt snabb. Apples slöaste dator - MacBook Air - är relativt snabbt om man ser till bara ett par år tillbaka hur storskillnad det var. För "the random Joe" som ska surfa, skriva mail, kolla på lite Play-kanaler, få sin dos av porr osv så räcker detta med råge fint. De har säkert inga större datorbehov än så.

Jag tror där Apple har / får problem är oss som har mer specifika krav på sin dator. Försök koppla in en LTO-bandare till något annat än en MacPro exempelvis. Detta är problematiskt för oss som jobbar inom mediaindustrin med stora mängder data att hantera. Vi är helt beroende av rack- eller desktopmaskiner till stor del.

Som konsument kan du sedan försöka köpa en bra speldator från Apple. Det går inte.

Apples framgång bygger tror jag på att standarden för datorprestanda nu kommit så långt och de vidhåller sina normer om vilken kvalité som ska gå in i bygget av en maskin. Däremot har de som Bollman skriver allt mer börjat slarva med deras OS.

Apple är i ett kluvet tillstånd. Till min morsa skulle jag definitivt rekommendera en MacBook Air eller rent av en iPad (denna blir nog lite begränsad att endast ha fortfarande). Till min tjej som arbetar som retoushör har jag mycket svårare för att rekommendera en Mac. MacMini är det enda valet för henne och den har stor begränsningar samt blir dyr om man maxar ut den. Tittar hon på en PC (som hon har nu) tror ag hon får svårt att välja, som hon så fint säger, en Äppelskrutt.

Så för "massan" är Apple bra. De är dyra men överlag väldigt bra. För folk som har specifika behov har de faktiskt med åren sjunkit sämre. Thunderbolt har potential att lösa vissa behov men t.ex. stödjer inte Apple externa grafikkort via TB ännu och de häftigaste tech-demos som gjort med tekniken har varit med Applehårdvara i Windows. Igen, inget bra tecken för att Apple är "on the ball" så att säga och ett tecken på att den generella PC-industrin - på vissa punkter - springer om Apple.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-04-21 14:05

Prestandan i nuvarande maccar bekymrar mig inte. På jobbet har jag en iMac 27" i7-16GB och SSD. Den datorn väntar ju mest på mig. I övrigt har jag en MBP från 2008 som duger mer än väl.
Det som stör mig är att det känns väldigt tydligt att det är iOS-enheterna med OS som får uppmärksamhet och resurser, och inte ens där känns Apple speciellt innovativa, så himla mycket nytt sen 2007 har det inte kommit.

Mac OS verkar det inte vara så intressant att jobba på, mer än att komma på lite lull-lull, men att fixa det jobbiga i bakgrunden som inte syns, det verkar inte prioriterat.

Jag bara jobbar på (applikationer) - har inte tid att vänta på "något nytt" med OSX :-D. OSX har inget egenvärde för mig - eftersom det måste synas så är det ju tur att det är vackert :-).

Inlägg från hörnan nu:

Jag hade gärna sett Mac Pro leva vidare, men i sin nuvarande form tror jag inte den har lång livslängd. Apple måste börja älska den produktgrenen igen.

Mac Pro-typen av datorer var "where it's at" för 8 år sen. Mycket har hänt sedan dess. Inget kommer att stoppa den nuvarande utvecklingen mot mobile, paddor och moln. Det är bra! Det är ju härligt att vara uppkopplad överallt. Nu väntar vi på stadstäckande nätverk med mycket hög hastighet, minimal fördröjning till försumbart pris. Men...

  • iPhone: state of the art

  • iMac:state of the art

  • MacBook Pro/Air:state of the art

  • Mac Pro:tja...

Sitter själv med en 2010 Westmere 6 core, 24GB RAM, stort grafikkort, SSD och RAIDade HD:s.

Jag är mycket nöjd med min dator. När jag öppnar den för att göra något drar jag efter andan i förundran över nivån på design och detaljarbete. Den är stark och ändamålsenlig, men den är inte state of the art på samma sätt som Apples mer mobila enheter.

Det som behövs är:

  • Skärmar med stort färgomfång (åtminstone Adobe 1998) som eventuellt levereras med Spyder Express-typ av kalibreringsverktyg. Snyggt designade som är kvalitetsmässig referens för all typ av kreativt arbete.

  • Datorer som är fabrikskonfigurerade för optimal prestanda. RAIDade SSD på blad över PCI med överföring på minst 1000 MB/s. HD platserna används av traditionella hårddiskar för rikligt med pris/prestanda-utrymme.

  • Val av grafikkortsmärke. Möjlighet till flera grafikkort. Dubbla kort (eller mer?) skall ge dubbel prestanda (samspel hårdvara/mjukvara).

  • Rejält med RAM, men det är ju lite av en non issue.

  • Ljudlösning med mycket låg latens.

  • State of the art interface som build to order...

Äh, det finns mycket man kan hitta på, men de skall bygga en Workstation med samma glöd och intresse som de har för sina mer mobila enheter. Annars kan det nästan kvitta. Den skall briljera bland alla monster PCs på samma sätt som alla andra Apple-produkter briljerar inom sina respektive områden.

Nuvarande Mac Pro är en snygg PC som inte riktigt kan konkurrera prismässigt. Fel väg att gå.

Gör Mac Pro:n ännu dyrare för min del, men då skall det fan inte komma nån och slå en på fingrarna sen. Vare sig i syntetiska benchmarks, eller i verkliga applikationer.

Den skall helt enkelt vara den optimala arbetshästen.

Sen får Apple gärna överraska med en cool och billig(!) Render Cow.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-04-21 16:32

Apple har aldrig tillverkat datorer som haft den senaste och snabbaste processorn, det bästa grafikkortet, den största hårddisken, det mesta minnet osv.

Apple använder det som är tillräckligt bra för att ge dig den bästa användarupplevelsen. Det är därför Apple inte konkurrerar med pris. Det är därför PC-tillverkare måste skryta med specifikationer och prislappar. Det är det enda de har. Apple har aldrig varit bäst på delarna, men bäst på helheten, till ett pris som de flesta som bryr sig om användarupplevelsen har råd med. Apple styrka har alltid varit miniminivåer och inte staplar av frames per second i specifika situationer.

Det är ingen idé att titta på hastigheten på pappret. Där har mac inte blivit omsprunget. Mac har aldrig någonsin varit i kapp. Det var ju det som tvingade Apple att starta egna butiker en gång i tiden. Det är användarupplevelsen Apple säljer, inte processorn och grafikkortet.

Ursprungligen av ibish:

Det är användarupplevelsen Apple säljer...

Precis

Ursprungligen av ibish:

...inte processorn och grafikkortet.

...men här tycker jag du missar poängen lite.

På en dator som Mac Pro ÄR CPU, GPU, RAM, intern datahastighet och expansionsmöjligheter användarupplevelsen!

Det är dessa komponenter inte i samma utsträckning när det gäller bärbart.

På min MacBook Air är min Trackpad värd mycket mer än 200 MHz på CPU:n.

Formfaktorn och designen är ju 4000-5000 bara det. En MacBook är mycket billigare (läs mer prisvärd) än en PC i mina ögon. Man får ju faktiskt se till vad man får.

Precis - det är därför jag inte alls tror att Apple kommer att lägga ner t.ex. MBP - det är lägsta nivån för att bärbart köra t.ex. deras egna FCPX och Motion med en hyfsad användarupplevelse. Så länge Apple kränger kraftfulla apps så kränger dom kraftfulla datorer - user xperience is god. Jag förstår inte alls var folk får idén att Apple skulle börja kränga bara slöa burkar - det är ju absurt :-D. Kontaproduktivt.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Precis

...men här tycker jag du missar poängen lite.

På en dator som Mac Pro ÄR CPU, GPU, RAM, intern datahastighet och expansionsmöjligheter användarupplevelsen!

Det är dessa komponenter inte i samma utsträckning när det gäller bärbart.

På min MacBook Air är min Trackpad värd mycket mer än 200 MHz på CPU:n.

Formfaktorn och designen är ju 4000-5000 bara det. En MacBook är mycket billigare (läs mer prisvärd) än en PC i mina ögon. Man får ju faktiskt se till vad man får.

Bevaka tråden