Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Garanti Iphone 4 på batteriet?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, min fru fick överta min gamla iphone 4 när jag uppgraderade till 4s. Sista 2 veckorna har hennes iphone 4 varit väldigt skum med batteritiden. Kan gå ner 45% på 1 timme utan att man rör den.

Antagligen batteriet som spökar då jag gjort en total återställning men problemet kvarstår.

Luren är drygt 12 månader men frågan är om någon provat att lämna in sin och fått ett nytt batteri eller alternativt en ny telefon på garantin för detta fel? Köpt på telia.

Börja med att kolla att inte WIFI och blåtand är igång. Välkända batteriätare.

Garantin är 12 månader och har det överstigit detta så är det nog svårt att få det utbytt till ett nytt tyvärr. Det bästa är nog att köpa ett nytt och byta själv, vilket är hyfsat enkelt på en 4:a.

Det blir klurigt iom att batteriet normalt inte omfattas av garanti på samma sätt.

Om du har ett batteri som bär sig åt så direkt eller inom tre veckor - utbyte direkt.

Ett batteri som verkar sletet efter nästan 12 månader - njaaaaaa.

Men prova.

Telia kommer gladeligen ta emot den, skicka den till Anovo som efter 3v svara dig att det inte är garanti, alternativt en fuktskada(!?).
Att det kostar dig 500:- i undersökningsavgift, 3600:- i utbyteslur, 4200 för en NY lur och 598:- om du vill ha tillbaka skrotet....

Återställde du och använde en backup? Testa annars att återställa utan backup. Annars se inlägg #3. Finns bra guider på ifixit.com.

Garantiärende efter 12 månader blir svårt att få igenom, särskilt när det gäller en förbrukningsvara och det är otäcka anovo som tar hand om sånt där. Jag röstar alltså för att byta själv.

Finns även icke-auktoriserade verkstäder lite varstans där man kan få det fixat till en (relativt) billig penning. iFon tar visst 699 kr ser jag nu, kan väl vara värt det för att krama ur några extra år ur en iPhone 4?

Ursprungligen av Samuel K:

Garantiärende efter 12 månader blir svårt att få igenom, särskilt när det gäller en förbrukningsvara och det är otäcka anovo som tar hand om sånt där. Jag röstar alltså för att byta själv.

Finns även icke-auktoriserade verkstäder lite varstans där man kan få det fixat till en (relativt) billig penning. iFon tar visst 699 kr ser jag nu, kan väl vara värt det för att krama ur några extra år ur en iPhone 4?

Istället för att lämna in för service/byta batteri etc, se inlägg #5.

Tackar för snabba svar. Ska testa mig fram ytterligare. Stort tack för vänliga själar!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-08 09:04

Kul att detta togs upp, jag hade själv tänkt skapa tråden men annat kom emellan.

EXAKT samma scenario för min sambos del!

Hon fick överta min iPhone 4 när jag köpte 4S och under året jag hade den fungerade den 100% perfekt, likaså under det halvåret hon har använt den...tills förra veckan. Hon använder den inte alls mycket, hon åker till jobbet med 100% batteri och har i stort sett aldrig under 95% när hon kommer hem på eftermiddagen.

För ca 10 dagar sedan så ringde hon på eftermiddagen och sa att telefonen nu bara hade 17% av batteriet kvar och tyckte onekligen att detta var märkligt. Efter den dagen så var batteriet som det skulle...i några dagar, sedan hände samma sak igen förra veckan. Hon använder Tele2 som operatör och jag läste på MinHembio.com om fler som hade upplevt problemet nu sista två veckorna.

Detta kan inte vara en slump...vad säger ni?

Ursprungligen av zinned:

Kul att detta togs upp, jag hade själv tänkt skapa tråden men annat kom emellan.

EXAKT samma scenario för min sambos del!

Hon fick överta min iPhone 4 när jag köpte 4S och under året jag hade den fungerade den 100% perfekt, likaså under det halvåret hon har använt den...tills förra veckan. Hon använder den inte alls mycket, hon åker till jobbet med 100% batteri och har i stort sett aldrig under 95% när hon kommer hem på eftermiddagen.

För ca 10 dagar sedan så ringde hon på eftermiddagen och sa att telefonen nu bara hade 17% av batteriet kvar och tyckte onekligen att detta var märkligt. Efter den dagen så var batteriet som det skulle...i några dagar, sedan hände samma sak igen förra veckan. Hon använder Tele2 som operatör och jag läste på MinHembio.com om fler som hade upplevt problemet nu sista två veckorna.

Detta kan inte vara en slump...vad säger ni?

Givetvis kan det bero på operatören. Har nu din flickvänn bytt operatör och den nya operatören har sämmre täckning än den hon hade tidigare så kan det påverka telefonens batteri. Har operatören gjort ändringar i nätet, tex riktat om en mast så kan det också resultera i sämmre batteri.

Men med den beskrivning du ger tror jag snarare det beror på ett batteri som är trött, alt någon app/exchange som nyligen har installerats på telefonen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-08 10:40
Ursprungligen av barbapappa_86:

Givetvis kan det bero på operatören. Har nu din flickvänn bytt operatör och den nya operatören har sämmre täckning än den hon hade tidigare så kan det påverka telefonens batteri. Har operatören gjort ändringar i nätet, tex riktat om en mast så kan det också resultera i sämmre batteri.

Men med den beskrivning du ger tror jag snarare det beror på ett batteri som är trött, alt någon app/exchange som nyligen har installerats på telefonen.

Jag förstår ditt resonemang men inget av det du säger låter sannolikt i mina öron (ögon?). Telefonen har som sagt fungerat hur bra som helst fram tills nu och det har inte varit så sedan första gången felet inträffade, det har endast skett två gånger. Det jag fäster störst vikt vid i sammanhanget är att det har hänt för flertalet personer under SAMMA period, alla sitter på olika platser i landet. Hon har haft Tele2 som operatör sedan hon tog över luren för ett halvår sedan.

Ursprungligen av zinned:

Kul att detta togs upp, jag hade själv tänkt skapa tråden men annat kom emellan.

EXAKT samma scenario för min sambos del!

Hon fick överta min iPhone 4 när jag köpte 4S och under året jag hade den fungerade den 100% perfekt, likaså under det halvåret hon har använt den...tills förra veckan. Hon använder den inte alls mycket, hon åker till jobbet med 100% batteri och har i stort sett aldrig under 95% när hon kommer hem på eftermiddagen.

För ca 10 dagar sedan så ringde hon på eftermiddagen och sa att telefonen nu bara hade 17% av batteriet kvar och tyckte onekligen att detta var märkligt. Efter den dagen så var batteriet som det skulle...i några dagar, sedan hände samma sak igen förra veckan. Hon använder Tele2 som operatör och jag läste på MinHembio.com om fler som hade upplevt problemet nu sista två veckorna.

Detta kan inte vara en slump...vad säger ni?

Hmm, är vi gifta med samma fru? Min har också Tele2 så då kanske det är boven då, skulle kunne kopiera ditt ovanstående inlägg rakt av.

Uppdaterade även hennes lur igår till den nya uppdateringen ± att det kom en ny operatörsinställning och idag har det fungerat (ta i trä)

uppdatera mig gärna hur det gått för er.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-05-08 17:01

Det finns en app som man kan testa:
BatteryDoctor som har en hel del tips för hur man förbättrar batteritiden men också talar om hur länge man skall ladda. Äh, hur svårt som helst att förklara i skrift. Kolla upp den!

Du är säker du inte dela din plats information? För med den så suger den batteriet. Bäst är hålla ned home knappen ett par SEK så dyker det upp program du har startat i bakgrunden och stänga av programmen. Det kan hjälpa. Om du upplever att det är fel på telefonen skall du reklamera telefonen. Då är det 0 kr i självrisk. Tar du det på garantin måste du betala självrisk.

Ursprungligen av Happy75smile:

Du är säker du inte dela din plats information? För med den så suger den batteriet. Bäst är hålla ned home knappen ett par SEK så dyker det upp program du har startat i bakgrunden och stänga av programmen. Det kan hjälpa. Om du upplever att det är fel på telefonen skall du reklamera telefonen. Då är det 0 kr i självrisk. Tar du det på garantin måste du betala självrisk.

Vad menar du med att man får betala självrisk när man utnyttjar garantin på en produkt?

Den fungerar igen så jag gissar på att det var något med tele2 som spökade

Ursprungligen av kafferast:

Den fungerar igen så jag gissar på att det var något med tele2 som spökade

Bra!

Ursprungligen av Happy75smile:

Var det ett svar på min fråga?

1
Bevaka tråden