Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fota direkt in i Bridge, hur gör man?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-13 09:54

Hallå!

För en tid sedan såg jag en bekant göra det jag ovan nämner: "Fota direkt in i Bridge". Gör smidigt när man ska ta massa bilder i en serie och vill kunna granska dem snabbt.

Jag sitter nu här med min Pentax (K-x) och försöker göra samma sak, men lyckas inte. Jag har sökt och sökt men allt jag får fram är "How to photo bridges....." eller liknande, så nu tänkte jag ge det hela ett sista försök.

Vad jag vill kunna göra är att (till Os X) koppla in kameran till datorn och fota samtidigt så att jag kan se bilderna i datorn direkt efter att jag tagit dem. Om det innebär att jag behöver ett annat program än Bridge så kan jag mycket väl kunna tänka mig att skaffa det.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2012-05-13 10:55

Sök på tethered eller tethering så kommer massor med träffar.
Adobe Lightroom har en jättebra sådan funktion men tyvärr tror jag inte att din kamera stöds. Men googla på nu så hittar du nog en lösning.
Exempel:
Shooting Tethered With Adobe Lightroom or Bridge | Jay Watson Photography Blog
Adobe Forums: Tethering A Camera Through Bridge
//a

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-13 14:49

Jag blev tipsad om "Capture One" av killen som jag nämnde ovan. Dock verkar det inte bättre än att min kamera inte har den funktionen Aja. Inte mycket att göra åt!

Notera också att du inte får "Live View" när du fotar in i LR. Där är Canons egna programvara bättre.

  • Medlem
  • 2012-05-13 22:02
Ursprungligen av CyberPet:

Notera också att du inte får "Live View" när du fotar in i LR. Där är Canons egna programvara bättre.

Går den att få tag på nånstans? Mina skivor försvann i senaste ombyggnaden här hemma och Canon vill inte ge mig nya. Ens om jag betalar. Sniket om man köpte en kamera för 17 papp...

Ursprungligen av Baron:

Går den att få tag på nånstans? ...

Det går, men det får vi inte diskutera här.:confused:

Ursprungligen av ecth:

Jag blev tipsad om "Capture One" av killen som jag nämnde ovan. Dock verkar det inte bättre än att min kamera inte har den funktionen Aja. Inte mycket att göra åt!

Capture One Pro Camera systems and image software är ett program till datorn, inte en funktion i din kamera.
Dessutom skulle jag rekommendera Lightroom om du inte känner till Capture One.

Sen förstår ja inte varför tråden kapas av massa Canontjafs när ecth kör Pentax

Jag har fotat via tethered in i LR och det är ganska enkelt. Bara koppla in kameran via USB till datorn och köra igång LR och trycka igång funktionen. Däremot stöds inte alla kameramodeller. Canon har lite fler modeller som stöds än Nikon.

Annars kan du - om det finns programvara för din kamera - göra en bevakad mapp i LR som du skjuter in i, det fungerar också, om än inte lika smidigt som i LR direkt.

En del av Canons programvaror (typ de som brukar följa med kompakterna) har jag för mig att man kunde hitta på Canons USA-sida. Samt förstås på ställena man inte får nämna som nämndes att man inte fick nämna ovan...

Ang. Pentax K-x: Har du kollat med de programvaror som följer med kameran?

De här trådarna tror inte att det funkar: Pentax K-X with laptop? is this possible... K-x tethered shooting: Pentax SLR Talk Forum: Digital Photography Review

Och den här tråden kommer fram till att det funkar i Windows: K-x tethered shooting - Page 4 - PentaxForums.com

Förresten är Pentaxforums.com en bra källa för Pentaxianer. Dock tenderar forumtrådarna bli väldigt långa pga snackesaliga medlemmar. Pentax Forums - K-5, K-01, 645D - The Largest Pentax Camera Forum, News, and Review Site

Den här tråden tipsar om Eye-fi-kort, dvs trådlös överföring från kortet direkt till datorn när kortet sitter i kameran: Flickr: Discussing Tethered Shooting on a Mac? in Pentax K-x

Sedan skadar det inte i största allmänhet att uppdatera firmware på sin kamera. Är gjort på ett kick. Software Downloads : Support & Service | PENTAX RICOH IMAGING

  • Medlem
  • 2012-05-15 16:22

Jag har laddat hem programvaran helt legalt från Canon, men lyckas inte installera allt trots att jag följer de instruktioner som finns "på nätet". Jag får in basgrejerna, men inte just möjligheten att "fota från datorn".
(Tack tipsare.)

Ursprungligen av Baron:

Jag har laddat hem programvaran helt legalt från Canon, men lyckas inte installera allt trots att jag följer de instruktioner som finns "på nätet". Jag får in basgrejerna, men inte just möjligheten att "fota från datorn".
(Tack tipsare.)

Undrar lite vad det bolaget håller på med.

Scanner, programvaran strulade, fungerade inte alls, någonsin.
Skrivare; än idag står min laser och går på USB - inte via nät. Programvaran vill ej funka.

Och nu har du problem med deras programvara...

Hur kan man vara så klåpiga?

Det är EOS Utility som låter dig fota trådat.

  • Medlem
  • 2012-05-16 11:48
Ursprungligen av CyberPet:

Det är EOS Utility som låter dig fota trådat.

Där var den ju!
Har den alltid legat där? Jag har för mig att det var en egen app på mina skivor.

Mer Canontjafs: (;)) Canon har två mjukvarubundles – en för kompakter och en för systemkameror. Gissa om deras bildinsamlingsprogram jag tipsar om i en annan tråd (som jag använder med mina Pentax och macar), i sin windowstappning funkar för DSLR? Svaret är självklart "nej"! Så mor och far med varsin Canon (Ixus 210 resp 1000D) kan inte använda samma bildinsamling på sin win7-laptop.

1
Bevaka tråden