Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Vilken SSD ska jag välja till min Mac?

Tråden skapades och har fått 593 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Väldigt många trådar här på 99.se behandlar SSDs och vilken eller vilka som är lämpar sig för just den mac man har.

Eftersom jag känner att jag har ganska bra koll på hårdvara tänkte jag förenkla lite för de som letar efter en SSD genom att skapa en tråd där jag går igenom de alternativ som finns på marknaden. Tråden är tänkt som en hjälp till dig som kanske inte har så bra koll på SSD. Har du bra koll är du välkommen att lägga till åsikter till mina vägledande ord genom att kommentera.

Länk till guide i PDF-format:
Guide: Vilken SSD ska jag välja till min Mac?

Senast redigerat 2014-06-07 12:42

Inaktiv tråd, men vi kör på här. Verkar väldigt passande.

Vad tror du eller andra om Corsair SSD Force Series 3? Den kör SF2200 Controllern. Är det något att ha till min Macbook Pro (Late 2011) eller bör man titta på någonting annat? Denna är ju relativt billig för att vara en 120GB SSD.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Inaktiv tråd, men vi kör på här. Verkar väldigt passande.

Vad tror du eller andra om Corsair SSD Force Series 3? Den kör SF2200 Controllern. Är det något att ha till min Macbook Pro (Late 2011) eller bör man titta på någonting annat? Denna är ju relativt billig för att vara en 120GB SSD.

Samtliga diskar med SF2200-kontroller är ett bra val om man får dem till rätt pris.

Skillnaden mellan Corsair Force 3 och Corsair Force GT är att den förstnämnda använder sig av så kallat asynkront minne, vilket ger att den presterar sämre i vissa fall. Detta då asynkront minne leder till att kontrollerns minneskanaler inte utnyttjas till 100%. Kontrollern kan hämta data från NAND vid givna tillfällen och om ett minne ej är i synk kan kontrollern behöva vänta till nästa tillfälle.

Om du inte har extrema behov märker du med all säkerhet ingen skillnad på de två.

Jag ser på prisjakt att Force 3 ligger kring 1000-1100 och att Force GT ligger kring 1100-1200. Problemet med dessa priser är att man får Samsung 830 128GB för 999 på Dustin (klart prisvärt tycker jag).

Har du någon fog för att Samsung 830 är det absolut bästa valet i alla fall?
Bra skrivet annars men man kan lätt misstänka att du har aktier

Ursprungligen av ill_chrill:

Har du någon fog för att Samsung 830 är det absolut bästa valet i alla fall?
Bra skrivet annars men man kan lätt misstänka att du har aktier

Jag läser mer eller mindre alla Anandtech.coms recensioner och de rekommenderar just Samsung 830 just för dess erkända kompabilitet och förhållandevis bra prestanda - är helt enkelt färgad av det.

Saxat från deras OCZ Vertex 4-recension:

Citat:

If you're buying an SSD today, our standarding recommendation (particularly for Mac users) is Samsung's SSD 830.

Källa: AnandTech - OCZ Vertex 4 Review (256GB, 512GB)

Ursprungligen av hansfilipelo:

Jag läser mer eller mindre alla Anandtech.coms recensioner och de rekommenderar just Samsung 830 just för dess erkända kompabilitet och förhållandevis bra prestanda - är helt enkelt färgad av det.

Saxat från deras OCZ Vertex 4-recension:

Källa: AnandTech - OCZ Vertex 4 Review (256GB, 512GB)

Då så tack för länken!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-08 14:01

Någon som testat Optibay för iMac. Vad får man för fart på grejorna? Har en iMac i7 2.8 GHz som är jäkligt slö när jag startar upp från den interna disken. Just nu startar jag upp på extern Vertex 3 via USB. Inte optimalt jag vet men bra mycket snabbare än den interna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-08 18:18

Fick precis igång min Samsung 830 256GB i min MacBook Pro 2011 efter rekommendation i denna tråd och andra recensenter runt om på nätet. So far so good!

Snart blir det en Samsung 830 128GB till MacMini:n också…

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-08 18:57

Ser ju riktigt bra ut det där.:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-11 17:17

Jäklar vilket lyft alltså! Kör 256GB på MacBook Pro:n och allt bara flyter på.

MacMinin var en annan historia gällande själva installationen men allt är inkopplat där nu - hoppas den lille skiten startar i kväll bara…

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-06-12 00:05

Ni som har installerat Samsung i Macbooken, var det några problem med att disken är tunnare än andra modeller?

Har köpt en optibay för att ta bort driven, men har fastnat på vilken SSD jag ska köpa. Står mellan Samsungs 830 och OCZ Vertex 4..

Fördelar Samsung: Stabil, låg energiförbrukning, presterar bland dom bästa i alla tester.

Fördelar OCZ: Snabb! Grym i tester och verkar vara stabil den också, iaf 5 års garanti (inte kul om det blir problem ändå).

Att ingen kan vara bäst på precis allt och vara anpassad för att sitta i en Macbook. Vad lätt allt vore då

Ursprungligen av Stone:

Ni som har installerat Samsung i Macbooken, var det några problem med att disken är tunnare än andra modeller?

Har köpt en optibay för att ta bort driven, men har fastnat på vilken SSD jag ska köpa. Står mellan Samsungs 830 och OCZ Vertex 4..

Menar du Macbook eller Macbook PRO?
Om det är till Macbook är jag osäker. PRO spelar ingen roll

Om du ska sätta disken i din Optibay spelar tjockleken ingen roll (så länge den inte är tjockare än standrad).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-06-12 12:11

Det är en MacBook Pro early -11.

Ska bli spännande och se vilken effekt det har. Hatar ¨spinning wheel¨.. Tålamod som en stinn bodybuilder

Ursprungligen av Stone:

Det är en MacBook Pro early -11.

Ska bli spännande och se vilken effekt det har. Hatar ¨spinning wheel¨.. Tålamod som en stinn bodybuilder

Då är höjden inget problem.
Om du har sata3 på dvdplatsen skulle jag stoppat SSDn i Optibay där och haft kvar den vanliga disken på sin plats

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-13 06:37
Ursprungligen av ill_chrill:

Om du har sata3 på dvdplatsen skulle jag stoppat SSDn i Optibay där och haft kvar den vanliga disken på sin plats

Var ser man SATA-hastigheten på DVDplatsen? Har kollat i systeminfo men hittar inget.

Edit: Hittade nu

Tillverkare: NVidia
Produkt: MCP79 AHCI
Länkhastighet: 3 Gigabit
Förhandlad länkhastighet: 1,5 Gigabit
Beskrivning: AHCI Version 1.20 Supported

SATA 2 eller?

Ursprungligen av onnyt:

Var ser man SATA-hastigheten på DVDplatsen? Har kollat i systeminfo men hittar inget.

Edit: Hittade nu

Tillverkare: NVidia
Produkt: MCP79 AHCI
Länkhastighet: 3 Gigabit
Förhandlad länkhastighet: 1,5 Gigabit
Beskrivning: AHCI Version 1.20 Supported

SATA 2 eller?

SATA 2 ja.
Va står de på de andra Chippet?

Om de e SATA 3 ska de stå:
Länkhastighet: 6 Gigabit
Förhandlad länkhastighet: 3 Gigabit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 00:21

Jag hade inga som helst problem att installera 830:an i min MacBook Pro (ersatte befintlig HDD). Dock var det jäkligt meckigt att få in den i MacMinin (troligen inte diskens fel).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-06-12 09:11
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag hade inga som helst problem att installera 830:an i min MacBook Pro (ersatte befintlig HDD). Dock var det jäkligt meckigt att få in den i MacMinin (troligen inte diskens fel).

Det låter bra. Har varit inne på den ett tag eftersom det verkar vara en riktig allround disk. Vill undvika Sandforce och därför går Intel bort. Tyckte det var intressant med Indilinx, men det är ju ganska oprövat än så länge.

Nej, blir nog till att klicka hem Samsungen idag så man får detta gjort

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag hade inga som helst problem att installera 830:an i min MacBook Pro (ersatte befintlig HDD). Dock var det jäkligt meckigt att få in den i MacMinin (troligen inte diskens fel).

Hur meckigt och vilken Mini har du?

Har själv en 2011 och min mor en 2010 som skulle behöva bli bestyckade SSD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 09:55

Att byta fisk på MacMini kräver lite mer pill men inget extremt. Du måste ha ett par speciella mejslar (Torx T6, T8 samt 2 mm insex nyckel).

"Operstionen" kanske tar 15-20 minuter beroende på. Sök på YouTube - OWC / Macsales har en mkt genom gående how-to-guide.

Oh, det var en 2011 MacMini.

Satte i SSD i min Mini (2011) och det var inga större problem, bara man har mejslarna som behövs.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-13 10:48

Samma.

Tillverkare: Intel
Produkt: 5 Series Chipset
Länkhastighet: 3 Gigabit
Förhandlad länkhastighet: 1,5 Gigabit
Beskrivning: AHCI Version 1.30 Supported

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-06-13 12:56
Ursprungligen av ill_chrill:

SATA 2 ja.
Va står de på de andra Chippet?

Om de e SATA 3 ska de stå:
Länkhastighet: 6 Gigabit
Förhandlad länkhastighet: 3 Gigabit

Hmm, verkar ju vara Sata 3.. Hittade denna information:

Intel 6 Series Chipset:

Tillverkare: Intel
Produkt: 6 Series Chipset
Länkhastighet: 6 Gigabit
Förhandlad länkhastighet: 1,5 Gigabit
Beskrivning: AHCI Version 1.30 Supported

MATSHITADVD-R UJ-8A8:

Modell: MATSHITADVD-R UJ-8A8
Revision: HA13
Serienummer: D0212830AD9DDPPAT
Native Command Queuing: Nej
Borttagbar enhet: Nej
Stäng av: Ja
Asynkronmeddelande: Nej

Lite oroande att förhandlad länkhastighet ändå står som 1,5 Gigabit och inte 3 som det enligt ill_chrill ska vara...
Är det alltså bäst att byta plats på diskarna och sätta den gamla i optibayen då?

Ursprungligen av Stone:

Hmm, verkar ju vara Sata 3.. Hittade denna information:

Intel 6 Series Chipset:

Tillverkare: Intel
Produkt: 6 Series Chipset
Länkhastighet: 6 Gigabit
Förhandlad länkhastighet: 1,5 Gigabit
Beskrivning: AHCI Version 1.30 Supported

MATSHITADVD-R UJ-8A8:

Modell: MATSHITADVD-R UJ-8A8
Revision: HA13
Serienummer: D0212830AD9DDPPAT
Native Command Queuing: Nej
Borttagbar enhet: Nej
Stäng av: Ja
Asynkronmeddelande: Nej

Lite oroande att förhandlad länkhastighet ändå står som 1,5 Gigabit och inte 3 som det enligt ill_chrill ska vara...
Är det alltså bäst att byta plats på diskarna och sätta den gamla i optibayen då?

Mycket konstigt, det ser ju ut som att disken är en SATA1-disk. Kan det stämma?
Förhandlad länkhastighet är som jag förstår det den hastighet enheten kör, vet någon?

Ursprungligen av ill_chrill:

Mycket konstigt, det ser ju ut som att disken är en SATA1-disk. Kan det stämma?
Förhandlad länkhastighet är som jag förstår det den hastighet enheten kör, vet någon?

Superdriven är det.

Ursprungligen av keptang:

Superdriven är det.

Aha, blandade ihop Stones och onnyts inlägg

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-06-15 09:40

Samsung 830 kom med post igår och nu sitter den installerad och klar.
Allt gick hur smidigt som helst förutom att Kjell o Co:s mejselset var gjord av billigt material. Som tur var hade jag en gammal bits som passade.
Har numera 6bigabit så det är utan tvivel Sata3.

Om vi ska återgå till vilken SSD disk man bör välja till sin Mac så verkar ju denna Samsung trivas bra ihop med övriga komponenter. Är väl ännu för tidigt att göra någon ordentlig bedömning men jag återkommer om det skulle bli några problem.

Skulle vara kul att höra med någon som kör med OCZ Vertex 4 hur det funkar.

Jag prioriterar stabilitet och vill verkligen inte ha problem med min disk. Det är trevligt med uppdateringar av firmware för snabbare och bättre prestanda. Men inte för att den går sönder annars...

Mina alternativ som jag valt mellan är:

Crucial m4
Samsung 830
Intel 520
Intel 330
OCZ Vertex 4

Crucial har varit med ett tag och känns beprövad. Dock så blir allt bättre och dom släpper nog en ny modell närsomhelst.

Samsung kör egna komponenter, driftsäker, strömsnål, presterar bra.

Intel känns väldigt säkert och presterar väldigt bra. Sandforce med egen mjukvara, gjorde att jag kollade på andra alternativ även om jag är helt övertygad om att det inte är något fel på dom.

OCZ Vertex 4 är snabb! Kör Indilinx chip från Everest, bra satsning. Sugen fortfarande, ska bli spännande och se lite omdömen på Prisjakt och fler tester. Tror att många kommer välja den om det inte börjar rapporteras kraschar..

Hoppas nån har nytta av tråden och får det lättare att välja disk när det är dags gå över till SSD eller byta en gammal

Ursprungligen av Stone:

OCZ Vertex 4 är snabb! Kör Indilinx chip från Everest, bra satsning. Sugen fortfarande, ska bli spännande och se lite omdömen på Prisjakt och fler tester. Tror att många kommer välja den om det inte börjar rapporteras kraschar..

Vertex 4 har faktiskt ett Marvellchip.

Skälet till att chippet är märkt med Indilinx är att OCZ köpt upp Indilinx och att de har programmerat en egen firmware. Kretsen körs också i högre frekvens än vad som är standard.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-06-15 15:22
Ursprungligen av hansfilipelo:

Vertex 4 har faktiskt ett Marvellchip.

Skälet till att chippet är märkt med Indilinx är att OCZ köpt upp Indilinx och att de har programmerat en egen firmware. Kretsen körs också i högre frekvens än vad som är standard.

Där ser man

Kan bara säga att jag är nöjd med mitt val. Samsung 830 känns klockrent och väl beprövat.

Visst är det Samsung som sitter i MBP? Måste man hacka något om man själv sätter i denna SSD? Funkar all skrotbehandling etc?

Ursprungligen av Stone:

Där ser man

Kan bara säga att jag är nöjd med mitt val. Samsung 830 känns klockrent och väl beprövat.

Bevaka tråden