Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Vilken SSD ska jag välja till min Mac?

Tråden skapades och har fått 593 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-11-28 02:00

Tilläggsrapport: Köpte och satte i en Samsung 840 Pro i min early 2011 Macbook Pro. Fy satan vad det går undan. Installerade om allt från scratch. Inga problem än så länge. Happy camper!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-11-28 17:56
  • Medlem
  • 2012-11-30 14:10

Det var den rörigaste sida jag sett. Jag har en 840 Pro. 840 finns även som basic, men ingen SSD från Samsung heter "840 Pro Basic".

Här köpte jag min: Samsung 256GB 840 Pro 256 GB Samsung 840 Pro med 5 års garanti!

Ursprungligen av jhm:

Det var den rörigaste sida jag sett. Jag har en 840 Pro. 840 finns även som basic, men ingen SSD från Samsung heter "840 Pro Basic".

Om man kontrollerar tillverkarens artnummer så pekar den på Pro
Med största sannolikhet Inet som gjort en miss då alla i pro-segmentet heter "pro basic" hos dem.

Uppdatering ang Samsung 840 (Pro): AnandTech - Update on Samsung SSD 840/840 Pro Failures

Enligt Samsung är ingen enhet som gått ut till försäljning drabbad av problem.

Ska uppgradera både min Mac mini (early -09) med en 120gb ssd och min macbook pro (mid -10) med en 240-250gb ssd. Alltså Sata2 på båda. Beställer alltid från dustinhome pga deras extrema service så lutar mot att de blir de även denna gång. Efter att ha skummat igenom hela den här posten känns de som de är Samsung eller intel som gäller för min del.

Vilken rekomenderar ni att jag tar av 240-250gb variant: Samsung 840, intel 330. intel 335 ?
Vilken rekomenderar ni att jag tar av 120gb variant: Samsung 840, intel 330, intel 520 ?
Alternativt om någon annan disk rekomenderas i samma pris ungefär runt 1500kr respektive 800kr.

Tack på förhand!

Ursprungligen av Christoffer Wiik:

Ska uppgradera både min Mac mini (early -09) med en 120gb ssd och min macbook pro (mid -10) med en 240-250gb ssd. Alltså Sata2 på båda. Beställer alltid från dustinhome pga deras extrema service så lutar mot att de blir de även denna gång. Efter att ha skummat igenom hela den här posten känns de som de är Samsung eller intel som gäller för min del.

Vilken rekomenderar ni att jag tar av 240-250gb variant: Samsung 840, intel 330. intel 335 ?
Vilken rekomenderar ni att jag tar av 120gb variant: Samsung 840, intel 330, intel 520 ?
Alternativt om någon annan disk rekomenderas i samma pris ungefär runt 1500kr respektive 800kr.

Tack på förhand!

Du kommer bli nöjd med samtliga alternativ du precis nämnde

/H-F

  • Medlem
  • Sverige
  • 2013-01-02 11:34

Även jag funderar på att uppgradera min MacBook Pro Late 2008 med en SSD. Jag funderar på Samsung 840 PRO Series SSD 256 GB 2.5" SATA3 Basic Retail med en Optibay.

Kommer Samsung´s SSD att funka i min maskin?
Varför jag frågar är att SSD'n är SATA3(6 Gbps) och min maskin är väl SATA2(3Gbps)?

Eller borde jag skaffa en annan SSD, om så är fallet vilken rekommenderas?

Tack på förhand

Ursprungligen av Peppe:

Även jag funderar på att uppgradera min MacBook Pro Late 2008 med en SSD. Jag funderar på Samsung 840 PRO Series SSD 256 GB 2.5" SATA3 Basic Retail med en Optibay.

Kommer Samsung´s SSD att funka i min maskin?
Varför jag frågar är att SSD'n är SATA3(6 Gbps) och min maskin är väl SATA2(3Gbps)?

Eller borde jag skaffa en annan SSD, om så är fallet vilken rekommenderas?

Tack på förhand

SSDn kommer fungera utmärkt - men det är lite överkurs att välja en så dyr SSD för SATA2-anslutningar.

Samsung 840, OCZ Vertex 3 eller Intel 330 i motsvarande storlek torde vara billigare och räcker gott och väl. Dessa är bättre alternativ såvida du inte gör ett klipp på 840 Pro.

Edit: Finns många andra bra alternativ också - men de tre jag nämner är de jag hade i huvudet.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-01-02 18:19

Satte i en sådan och en Optibay i min MBP 2008. Fungerar kanon-

Satte nyss in en Samsung 840 PR 256 GB i min Mac Mini mid 2011 och det fungerade perfekt!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-04 20:34

La nyss en beställning på en Crucial V4 då cdon.se hade riktigt bra pris. Läst rätt blandade omdömen men borde ju fungera rätt OK på min Macbook Pro 13 Mid 2009 (C2D 2.26 GHz). Någon annan som testat den?

Ursprungligen av CEk:

La nyss en beställning på en Crucial V4 då cdon.se hade riktigt bra pris. Läst rätt blandade omdömen men borde ju fungera rätt OK på min Macbook Pro 13 Mid 2009 (C2D 2.26 GHz). Någon annan som testat den?

Den är billig - men i ärlighetens namn är den inte ett bra alternativ. Enheten är långsammare än SSDs ur generation 2009 och då börjar det bli märkbart mycket långsammare. Jag vet ingen annan enhet som fortfarande finns på svenska marknaden som är långsammare.

Min MacBook Air (Late 2010) är märkbart långsammare än min gamla MacBook Pro (Early 2006 med Samsung 830) p g a sin långsamma SSD - och då är Toshiban i MacBook Air (Late 2010) antagligen lite snabbare än Crucial V4.

Tog fram en jämförelse mellan den och Intel 335:

AnandTech - Bench - SSD

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-05 12:52

Huvudsaken för min del är att den blir snabbare än den befintliga 5400-disken samt låter mindre. Och det lär den förhoppningsvis uppfylla.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Den är billig - men i ärlighetens namn är den inte ett bra alternativ. Enheten är långsammare än SSDs ur generation 2009 och då börjar det bli märkbart mycket långsammare. Jag vet ingen annan enhet som fortfarande finns på svenska marknaden som är långsammare.

Min MacBook Air (Late 2010) är märkbart långsammare än min gamla MacBook Pro (Early 2006 med Samsung 830) p g a sin långsamma SSD - och då är Toshiban i MacBook Air (Late 2010) antagligen lite snabbare än Crucial V4.

Tog fram en jämförelse mellan den och Intel 335:

AnandTech - Bench - SSD

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-05 11:32

Uj, det var inga små skillnader.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-01-05 15:57

Så här får man riktigt bra speed i sin MBP.

Ursprungligen av onnyt:

Så här får man riktigt bra speed i sin MBP.

Grymt! Undrar om jag skulle skaffa en SSD till...

Jag noterade minnena. Jag hade valt "riktiga" RAM-minnen istället för ValueSELECT/ValueRAM. Det verkar vara de minnena som folk har problem med när de har problem. 16GB till min 17" kostade ca 620 kr från Crucial, medan Prisjakt rapporterar billigaste Value Select 2x8GB till min maskin för 583 kr. Jag tycker skillnaden är försumbar...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-14 23:14

Tack, jag skaffar en 840 basic.

Information:

Inlägget i början av tråden är numera rätt utdaterat. Jobbar med en nyare verison som jag kommer länka in i PDF-format för att själv enklare kunna uppdatera tråden.

Köpte en Samsung 840, 500 Gb igår som kom med posten idag. Men nu råkade jag stoppa den i fel dator, så den hamnade i flickvännens MBP 15" 2011 i7 istället för min MBP 13" 2010, så nu var vi tvungna att byta datorer.
Skämt å sido, så bestämde vi för en månad sedan att byta datorer, jag visste bara inte riktigt hur jag skulle genomföra bytet. Hastighetsmässigt är det givetvis skillnad, men Parallells/Win 7 suger fortfarande kraft och får fläkten att gå. Lite. Badbollen har i alla fall lyst med sin frånvaro.
Mycket nöjd. Tack för en informativ tråd!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-17 20:35

Grattis till ett bra byte, bytt bytt kommer aldrig igen eller

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-06 17:07
Ursprungligen av Zimmerman:

Visst är det Samsung som sitter i MBP? Måste man hacka något om man själv sätter i denna SSD? Funkar all skrotbehandling etc?

Samsung 830 är det som Apple primärt kört med senaste tiden ja. Som jag förstår det ersätts de av 840 / 840 Pro. Just nu kan man få 840 Pro för en ganska vettigt peng hos InWarehouse.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-08 15:40

Satt i en Samsung 840 Basic 250 GB i min MB mid 2009 och installerat om från scratch. När jag ska göra omformateringen i skivverktyg ser jag att den är på 241 GB och när jag formaterat till MacOSX extended (journalförd) blev den 231 GB. Har jag gjort något fel eller är det som det ska?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-08 17:24

Det är helt som det ska.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-08 17:28
Ursprungligen av kenjon:

Det är helt som det ska.

Tack.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-02-11 20:08

Då har jag skickat iväg min för RMA och utbyte. Klonade min hårddisk till en extern disk som jag nu kör ifrån så länge. En fundering; är det bara att klona över tillbaka när utbytesdisken kommer eller är det "bättre" att göra en ren installation först och bara lyfta över det viktiga?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-12 14:08

Bara till att klona tillbaka. Du bör väl partitionera den först med GUID.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-02-12 19:13

Räcker det inte att formattera den i Mac OS Extended (Journalförd) och klona över? För mig jag gjorde så sist.

Ursprungligen av CEk:

Räcker det inte att formattera den i Mac OS Extended (Journalförd) och klona över? För mig jag gjorde så sist.

För att en Intel-Mac ska kunna starta från disken ska den ha partitionskartan GUID. De flesta diskar som man köper löst brukar ha MBR som partitionskarta, vilket är vad PCs förväntar sig normalt.

Bevaka tråden