Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Vilken SSD ska jag välja till min Mac?

Tråden skapades och har fått 593 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-06-15 20:49
Ursprungligen av Zimmerman:

Visst är det Samsung som sitter i MBP? Måste man hacka något om man själv sätter i denna SSD? Funkar all skrotbehandling etc?

OS X trim får du inte utan exv. Trim Enabler, det kräver en Apple-brandad Samsung SSD.
Däremot fungerar diskens egna features (garbage collection och vad mer de kan ha internt).

Kan man leva utan OS X Trim? Får man detta bara med Apples förinstallerade SSD's?

Ursprungligen av mattiL:

OS X trim får du inte utan exv. Trim Enabler, det kräver en Apple-brandad Samsung SSD.
Däremot fungerar diskens egna features (garbage collection och vad mer de kan ha internt).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-06-15 23:47
Ursprungligen av Zimmerman:

Kan man leva utan OS X Trim? Får man detta bara med Apples förinstallerade SSD's?

Det funderar jag också på. Läste det här när jag sökte runt lite:

Your SSD already has built-in garbage collection. TRIM and garbage collection are similar, but they are not the same thing. Unfortunately, for some reason, the Apple driver for TRIM seems to conflict with drives that have garbage collection built-in to the controller, so you won't want to use it. It'll actually decrease your drive's performance.

Källa: How to Enable TRIM on Your Mac's Solid-State Drive

Samsungen har ju ¨GC (Garbage Collection): Automatisk¨ inbyggt... Men det kanske inte är lika effektivt som Trim..?

Hur har ni andra här på forumet med Samsung gjort?

Ursprungligen av Zimmerman:

Visst är det Samsung som sitter i MBP? Måste man hacka något om man själv sätter i denna SSD? Funkar all skrotbehandling etc?

Du installerar Trim Enabler, klickar enable = klart.

Tack. Jag tror jag satsar på en Samsung 830. Helst den på 500GB...men jag får se...300 GB räcker egentligen...får se...tänker...möjligen väntar jag till september efter min låååånga semester och då kanske priserna droppat lite till
Det är en MBP i7 två år gammal som jag plockat ut från jobbet till privat ägande så jag får nu stå för upphottning ur egen ficka.

Ursprungligen av keptang:

Du installerar Trim Enabler, klickar enable = klart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-15 11:28

OCZ Vertex 4 är snabb på vissa saker men inte allt.

AnandTech - OCZ Vertex 4 Review (256GB, 512GB)

Citat:

In the end, as with most brand new controllers and SSD reviews our conclusion is to wait. Vertex 4 is a unique drive that really delivers a lot of what we've been asking for from a performance standpoint, but with some tangible caveats that we're told will be resolved in the coming weeks. If you're buying an SSD today, our standarding recommendation (particularly for Mac users) is Samsung's SSD 830. If you have a workload that demands better write and/or random read performance, let's see how this and other soon-to-be-announced drives behave over time before jumping the gun.

Nå - vad ska jag klämma in i min MBP (2 år gammal)? Vill ha minst 300GB. En Intel 320 Series? Eller finns något billigare som är lika "bra"? Vad sätter Apple själva in? Intel?
Är det fortfarande bara Intel som lirar rent i en Mac?

Jag kör en 320 160GB i min 13" 2010. Ett år efter installation så tuffar den på med 160/260 GB (W/R) utan fusk-trim.
Köp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-16 00:21

Jag har för mig OWC rekommenderar att man INTE kör med TRIM påslaget.

Jag har inte aktiverat det på mina Samsung 830-diskar.

Edit:
To TRIM or not to TRIM (OWC has the answer) | Other World Computing Blog

Senast redigerat 2012-06-16 00:31

Dehär ständigt återkommande TRIM-spöket. Finns det inga tester gjorda på detta? Själv är jag skeptisk eftersom min disk är lika snabb som när den va ny

Tack för en intressant tråd!
Har själv funderat ett tag på att ge min 17 " fr -09 lite nytt liv så man kan dra lite längre på att byta ner (!) sig till en 15 tummare...

En Samsung 830 verka vara ett schysst val.

Men snålgubbe som man är skulle det va najs om 512 diskarna gick ner någon tusenlapp till, tycker dock priserna inte verkar dyka lika fort längre, snarare plana ut.

Vad tror ni?
Ska man vänta lite till eller är det bara att slå till?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-16 18:57

Det beror la på hur slö du tycker att den verkar. Köp en mindre disk och en Optibay som det har nämnts ett gäng gånger. Du behöver ju inte göra ett smack med HDD som sitter i idag. Nytt OS på SSDn och du har en raket framför dig.

Ursprungligen av onnyt:

Det beror la på hur slö du tycker att den verkar. Köp en mindre disk och en Optibay som det har nämnts ett gäng gånger. Du behöver ju inte göra ett smack med HDD som sitter i idag. Nytt OS på SSDn och du har en raket framför dig.

Optibay får det bli, verkar som det är samma hastighet på bägge SATA-platserna hur som helst.

Tack för tipset!

Är det lika bra att ha SSD'n med OSX (startdisk) på Optibay där DVD'n har suttit och låta original HDD'n sitta kvar orörd, eller bör man sätta SSD'n med OSX där HDD'n sitter och flytta över original HDD'n till optibayen?
M.a.o: Är det samma SATA-grejer på båda platserna i en MBP i7 ca 2 år gammal?

Ursprungligen av Zimmerman:

Är det lika bra att ha SSD'n med OSX (startdisk) på Optibay där DVD'n har suttit och låta original HDD'n sitta kvar orörd, eller bör man sätta SSD'n med OSX där HDD'n sitter och flytta över original HDD'n till optibayen?
M.a.o: Är det samma SATA-grejer på båda platserna i en MBP i7 ca 2 år gammal?

Kolla Systeminfo->Serial-ATA va du har för Länkhastighet på de olika chippen
Jag har samma på båda (6 Gigabit), därför kör jag SSDn i Optibay då ja tänker att originalplatsen faktiskt är gjord för en mekanisk disk och att den kanske sitter bäst där.

Hur gammal är din MBP som har 6 Gigabit? Sprilleny?

Ursprungligen av ill_chrill:

Kolla Systeminfo->Serial-ATA va du har för Länkhastighet på de olika chippen
Jag har samma på båda (6 Gigabit), därför kör jag SSDn i Optibay då ja tänker att originalplatsen faktiskt är gjord för en mekanisk disk och att den kanske sitter bäst där.

15 tum, tidigt 2011

Aha - dom måste ha hottat upp det där just efter jag köpte min MBP...tror det var 2010.

Ursprungligen av ill_chrill:

15 tum, tidigt 2011

Ursprungligen av Zimmerman:

Aha - dom måste ha hottat upp det där just efter jag köpte min MBP...tror det var 2010.

Jag skulle ha satt SSDn i den snabbaste platsen, annars vingklipper du den. Jag har de som jag har det främst eftersom att det inte spelar någon roll prestandamässigt.

Men...båda platserna är ju lika snabba

Ursprungligen av ill_chrill:

Jag skulle ha satt SSDn i den snabbaste platsen, annars vingklipper du den. Jag har de som jag har det främst eftersom att det inte spelar någon roll prestandamässigt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Hur gammal är din MBP som har 6 Gigabit? Sprilleny?

Va står de i sysinfo på din?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-16 23:18

På min gamla MBP var det samma hastighet på båda bussarna. Hur det är på de senaste modellerna, kolla i systeminfo.

Tack för det (att jag inte tänkte på det). Jo, det är samma på båda platserna - Intel 5 Series Chipse, 3 Gigabit, 1,5 Gigabit förhandlad. Good.

Ursprungligen av onnyt:

På min gamla MBP var det samma hastighet på båda bussarna. Hur det är på de senaste modellerna, kolla i systeminfo.

Ändring i guide:

Uppdaterat inlägg 3 i guiden. Lagt till information om iFixits "Dual Har Drive-kit" för iMac.

Eftersom jag bara har SATA2 i min MBP så skulle ju en 3-gigabitare vara ok - dom måste ju vara mycket billigare och falla brant i pris nu när SATA3 gäller. Men dom diskarna är ju förra generationen och inte fullt så pålitliga vad jag förstår. Alltså: jag måste nog köpa en 6-gigabitare fast MBP'n bara lirar 3 gigabit - för att jag vill ha nyare generationen (Samsung 830 t.ex.) pga dess stabilitet. Hmmm...

Ursprungligen av Zimmerman:

Eftersom jag bara har SATA2 i min MBP så skulle ju en 3-gigabitare vara ok - dom måste ju vara mycket billigare och falla brant i pris nu när SATA3 gäller. Men dom diskarna är ju förra generationen och inte fullt så pålitliga vad jag förstår. Alltså: jag måste nog köpa en 6-gigabitare fast MBP'n bara lirar 3 gigabit - för att jag vill ha nyare generationen (Samsung 830 t.ex.) pga dess stabilitet. Hmmm...

Det finns helt klart SATA2-enheter med erkänt bra stabilitet.

Intel 320 är en SATA2-enhet som passar in på beskrivningen. Det är den enhet jag rekommenderar för 24/7-drift i min lilla guide. Jag använder själv dessa i min filserver för 24/7-drift med många slumpmässiga skrivningar.

Problemet med Intel 320 är att de ofta inte är billigare än, och presterar sämre än, Samsung 830. Samsung 830 är som tidigare nämnts också den är ett utmärkt val.

Jo, glömde säga att Intel 320 ju går bort när dom ändå inte är billiogare än nyaste generationerna SSD's. Man kan ju hoppas att 320-orna börjar slumpas iväg nu när SATA2 blir obsolet...men det kan man väl bara drömma om :-D.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Det finns helt klart SATA2-enheter med erkänt bra stabilitet.

Intel 320 är en SATA2-enhet som passar in på beskrivningen. Det är den enhet jag rekommenderar för 24/7-drift i min lilla guide. Jag använder själv dessa i min filserver för 24/7-drift med många slumpmässiga skrivningar.

Problemet med Intel 320 är att de ofta inte är billigare än, och presterar sämre än, Samsung 830. Samsung 830 är som tidigare nämnts också den är ett utmärkt val.

Guide uppdaterad för MacBook Pro (2012 och Retina) och MacBook Air (2012).

Kan börja med att tacka för väldigt informativa inlägg. Är i färd med att köpa en ny Mac Mini och ska installera en SSD i den. Att döma av denna diskussion verkar det som jag ska köpa en Samsung 830. Tänkte installera den tillsammans med den medföljande HDD och behöver således en extra SATA kabel. Tänkte fråga er som har beställt den var det bästa/billigaste stället finns. Kan ju köpa hela kitet genom iFixit men med tull så blir det ganska dyrt. Ngn som köpt inom Europa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-27 20:28

Är detta den samsung 830 som rekommenderas till MacBook PRO 2011?
Jag har en tidig 2011, i5. Kommer denna alltså att passa? Dumt att köpa från utländsk butik? Med tanke på frakt etc... Verkade känsligt i guiden? Annars kan jag ju köra på typ webhallen.

Och behövs padding eller passar den som den är?

Sista frågan. Man gör en bootable usb innan och startar datorn med sen efter att ssdn är på plats, eller hur? Och installerar mountain lion den vägen. Sen är allt som vanligt?

Senast redigerat 2012-07-27 20:58
Bevaka tråden