Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Vilken SSD ska jag välja till min Mac?

Tråden skapades och har fått 593 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-27 21:30

När du har startat installationen måste du först gå upp till menyn Verktyg och välja Skivverktyg. Där ska du skapa en partition med GUID och formatera den som HFS+ journalförd.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-27 23:41

Vilket är samma som Mac OS Extended (journalförd) som det står i Skivverktyg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-28 07:34

Tack
Ska hela externa HDDn vara formaterad så alltså? Eller pratar vi om SSDn?

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-28 08:45

Nu pratar vi SSD:n

Har du köpt en ny extern HD så formaterar du den också i Mac OS Extended (journalförd).
Ska du flytta över din befintliga HD till ett extern kabinett så kan du köra den som den är. Vill du så kan du formatera den men då ryker alla filer.
Är det en befintlig extern HD så kör du bara vidare som det är

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-28 09:57

Men... Om jag sätter i en ny disk i datorn..får man valet att formatera den då, trots att det inte är ngt OS på disken?

(jag ska inte behålla min befintliga hdd)

Ursprungligen av martenj:

Men... Om jag sätter i en ny disk i datorn..får man valet att formatera den då, trots att det inte är ngt OS på disken?

(jag ska inte behålla min befintliga hdd)

Det du behöver göra är:

  1. Starta från USB-minnet

  2. När installeraren startat och du valt språk, gå till menyn Verktyg > Skivverktyg

  3. Markera SSD och partitionera enligt bifogade skärmdumpar (jag illustrerar med ett USB minne). För att få upp valmöjligheterna i bild 2, tryck Alternativ i bild 1.

  4. Stäng skivverktyg så kommer installeraren upp, bara att köra igång!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-28 11:51

Tack för alla svar!
Nu måste jag köpa en sån där skruvmejsel och våga installera ssd'n också

och jag köper denna. korrekt?
Samsung 256GB 830 SSD SATA 6GBPS 2.5 inch Desktop Basic Kit

Senast redigerat 2012-07-28 16:50

Installationen hittar inte disken per automatik utan du måste formatera den i skiv-verktyg som finns i menyn under installationen.

Senast redigerat 2012-07-28 11:46
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-30 07:43

kan någon vänlig själ svara på om det är den modellen jag skrev ovan som jag ska köpa? jag är så sjukt dålig på sånt här och nojig att jag köper fel.
tänkte alltså beställa denna:
Samsung 256GB 830 SSD SATA 6GBPS 2.5 inch Desktop Basic Kit: Amazon.co.uk: Computers & Accessories

Ursprungligen av martenj:

kan någon vänlig själ svara på om det är den modellen jag skrev ovan som jag ska köpa? jag är så sjukt dålig på sånt här och nojig att jag köper fel.
tänkte alltså beställa denna:
Samsung 256GB 830 SSD SATA 6GBPS 2.5 inch Desktop Basic Kit: Amazon.co.uk: Computers & Accessories

Den disken är ett bra val - läs däremot vad jag skriver om SATA3-enheter och MacBook Pro 2011 i inlägg #3:

Citat:

Vissa, inte många, har problem med SATA3-enheter i MacBook Pro och då bägge modellerna som lanserats 2011, se följande tråd (Bästa tänkbara SSD till MacBook Pro i7 (2011)). Jag tycker inte att det ska hindra dig med MacBook Pro från 2011 att köpa en SATA3-SSD - men för att vara på säkra sidan kan man vidta vissa säkerhetsåtgärder.

Har du en MacBook Pro (2011) och vill ha det absolut bästa rekommenderar jag att du köper en SSD från en seriös internhandlare, t ex Dustin eller Inet, och behandlar förpackningen med varsamhet. På så sätt kan du utnyttja ångerrätten (14 dagar) som finns vid distansköp, om det visar sig att du får problem (som sagt ovanligt men det finns fall).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-30 16:29

tack
är deta alltså ett "officiellt" problem eller är det du som har uppfattat det som ett problem? amazon anses väl dessutom inte riktigt som oseriösa? eller tänker du på att paketet skeppas långa vägar? det skiljer en del i pris.. 1600 för 256 gb...

och vad för problem har det handlat om?

Ursprungligen av martenj:

tack
är deta alltså ett "officiellt" problem eller är det du som har uppfattat det som ett problem? amazon anses väl dessutom inte riktigt som oseriösa? eller tänker du på att paketet skeppas långa vägar? det skiljer en del i pris.. 1600 för 256 gb...

och vad för problem har det handlat om?

Finns länkat till tråd med vad för typ av problem det rör sig om i inlägg #3 - kortfattat kan man få frysningar kring 30 sekunder med SATA3-SSD.

Amazon är en seriös butik men eftersom det inte är ett svenskt företag gäller inte svensk lag om 14 dagars ångerrätt vid distansköp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-30 17:01

Aha det missade jag.

Men ändå rekommenderar du just den disken... Jäkla skit jag som är så kass på sånt här.
Jag får SSDn och 8 gb ram för samma pris som SSDn kostar här hemma...

Ursprungligen av martenj:

Aha det missade jag.

Men ändå rekommenderar du just den disken... Jäkla skit jag som är så kass på sånt här.
Jag får SSDn och 8 gb ram för samma pris som SSDn kostar här hemma...

Om Intel 320 (SATA2) fås billigt på Amazon är den ju ett solklart alternativ känner jag då. Den är alltid ett bra val.

Samsung 470 är ett annat bra SATA2-alternativ.

Senast redigerat 2012-07-31 12:00
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-31 14:16

Uppskattar din hjälp.
Intel hittar jag inte i 256 gb, bara 300gb (och små varianter). Och 300 gb var rätt dyr.
Samsungen hittar jag inte heller i den storleken.

Finns möjligtvis ngt annat tips?

Ursprungligen av martenj:

Uppskattar din hjälp.
Intel hittar jag inte i 256 gb, bara 300gb (och små varianter). Och 300 gb var rätt dyr.
Samsungen hittar jag inte heller i den storleken.

Finns möjligtvis ngt annat tips?

Tyvärr har jag inga andra klockrena SATA2-tips.

Jag skulle nog rekommendera Samsung 830 256 GB hos Dustin för 1890:-, även om den är 300 kr dyrare där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-31 14:43

Ok, tack för hjälpen. Funderar på att kanske chansa med amazon. Ssd och 8gb minne för 2000 kr, samma pris som från Dustin inkl frakt. får se hur jag gör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-31 15:17

Jag tolkar detta som att det inte är problem med ssd i MacBook PRO 2011, så länge man har SSDn på originalplatsen och inte där dvd-läsaren sitter. Men möjligheten för att jag tolkar fel är överhängande.

MacBook Pro 2011 Models and SATA 3.0 (6.0Gb/s) - Update - 5/27/2011 | Other World Computing Blog

Ursprungligen av martenj:

Jag tolkar detta som att det inte är problem med ssd i MacBook PRO 2011, så länge man har SSDn på originalplatsen och inte där dvd-läsaren sitter. Men möjligheten för att jag tolkar fel är överhängande.

MacBook Pro 2011 Models and SATA 3.0 (6.0Gb/s) - Update - 5/27/2011 | Other World Computing Blog

Jag har sett de som hävdar att de har fel på primära porten med SATA3-SSD, OWC är däremot en väldigt trolig källa och jag ser inte riktigt att de skulle ha fel. Kan inte garantera att det fungerar men jag själv hade nog chansat.

Någon som är mer insatt än mig rörande MBP 2011 och SATA3 som kan bekräfta eller dementera?

Ursprungligen av martenj:

Jag tolkar detta som att det inte är problem med ssd i MacBook PRO 2011, så länge man har SSDn på originalplatsen och inte där dvd-läsaren sitter. Men möjligheten för att jag tolkar fel är överhängande.

MacBook Pro 2011 Models and SATA 3.0 (6.0Gb/s) - Update - 5/27/2011 | Other World Computing Blog

Jag tolkar det också som du
2011 MacBook Pro SATA Problems Resolved! | Other World Computing Blog

För mig var det i varje fall så. SATA 3 funka inte i Optibay men funka på originalplatsen. 15 tum, tidigt 2011

Jag skulle vilja uppdatera guide-inläggen med information men har inte längre alternativet att redigera.

Varför tas alternativet att redigera bort efter en viss tid? Det känns kontraproduktivt om man vill ha bra innehåll i forumen.

Jag har en MBP 13" 2010, och undrar om man måste ha laptop versionen av 830 för att kunna montera den, eller räcker det med basic versionen?

Med vänlig hälsning, Björn

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-05 13:34
Ursprungligen av TheBear:

Jag har en MBP 13" 2010, och undrar om man måste ha laptop versionen av 830 för att kunna montera den, eller räcker det med basic versionen?

Med vänlig hälsning, Björn

Skillnaden verkar vara att laptopversionen innehåller en USB-adapter och en programvara för att klona din nuvarande disk till den nya SSD'n.

Behöver du inte dessa kan du nog ta standardversionen, jag skulle nog välja laptopversionen (om jag nu inte redan hade en sådan adapter alltså, och programvaran..).

Senast redigerat 2012-08-05 18:47
  • Medlem
  • 2012-08-08 08:26

Crucial m4 2.5" 256GB - Solid State-disk (SSD) - Hitta lägsta pris, omdömen och information

Priserna på Crucial M4 256gb sjönk som en sten igår, frågan är om priserna stämmer. Beställde från mp butiken för 600kr inkl frakt på faktura självklart då jag inte litar på butiken :). Håller tummarna.

Ursprungligen av Swift:

Crucial m4 2.5" 256GB - Solid State-disk (SSD) - Hitta lägsta pris, omdömen och information

Priserna på Crucial M4 256gb sjönk som en sten igår, frågan är om priserna stämmer. Beställde från mp butiken för 600kr inkl frakt på faktura självklart då jag inte litar på butiken :). Håller tummarna.

Verkar vara ett skojarföretag, men bra om de går

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-08 11:59

Vet inte om detta påverkar folks val men OCZ Vertex 4 med den senaste firmware versionen gör stora framsteg i prestanda.

AnandTech - OCZ Vertex 4 Review (128GB), Firmware 1.4/1.5 Tested

Jag tillhor den har kategorin med oinsatta som nu maste fatta ett beslut om vad jag gor med min dator efter att harddisken kvaddat i samband med att cykeln valte... Jag ar dessutom inte i Sverige. Jag har en MBP fran tidigt 2009 (320GB). Jag undrar om jag forstatt ratt att jag kan skaffa en SSD, Samsung 830 Series pa 512GB? Sa vitt jag forstar av informationen har sa ar min dator SATA2 men SSDn ar SATA3. Skapar det problem? Jag tankte lata servicestallet som undersokt min dator (apple certifierat) insatalera den. De har lovat att forsoka radda over innehallet pa den gamla disken i samband med installationen, darfor later jag garna dem gora sjalva installationen, men de kan inte sjalva skaffa fram en disk runt 500 GB som funkar... Nedan en lank till disken jag tankte kopa. Tacksam for hjalp!!

(Samsung 830 Series MZ-7PC512D 512GB)

[FONT="Arial"][/FONT]

Ursprungligen av la_chilindrina:

Jag tillhor den har kategorin med oinsatta som nu maste fatta ett beslut om vad jag gor med min dator efter att harddisken kvaddat i samband med att cykeln valte... Jag ar dessutom inte i Sverige. Jag har en MBP fran tidigt 2009 (320GB). Jag undrar om jag forstatt ratt att jag kan skaffa en SSD, Samsung 830 Series pa 512GB? Sa vitt jag forstar av informationen har sa ar min dator SATA2 men SSDn ar SATA3. Skapar det problem? Jag tankte lata servicestallet som undersokt min dator (apple certifierat) insatalera den. De har lovat att forsoka radda over innehallet pa den gamla disken i samband med installationen, darfor later jag garna dem gora sjalva installationen, men de kan inte sjalva skaffa fram en disk runt 500 GB som funkar... Nedan en lank till disken jag tankte kopa. Tacksam for hjalp!!

(Samsung 830 Series MZ-7PC512D 512GB)

[FONT="Arial"][/FONT]

Fungerar utmärkt då SATA3, som Samsung 830 har, är bakåtkompatibelt med SATA2, som din MacBook har.

SATA är anslutningen moderna lagringsenheter använder. SATA3 är den senaste varianten med hastigheter upp till 6 gbit/s medan SATA2 är förra generationen som klarar hastigheter upp till 3 gbit/s.

Tack alla kunniga som delar med sig av sitt vetande!! Nu ar Samsungen bestalld och min mac kommer nog bli jatte glad

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-12 10:30

Se inlägg #3, där står det att det kommer att funka. Men inget i datorvärlden är 100 % säkert, så visst KAN du få problem.... men borde inte få det.

Bevaka tråden