Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska jag tänka på när jag går från PC till Mac?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej! jag har en PC och funderar på att köpa en ny dator........
Vad ska man tänka på om man byter från PC till mac? Vad är skillnaden? h
ur går det kompatibilitet vad gäller alla dokument och filer som man vill behålla? ska man konvertera dem?
Hur går det med alla mappar och e-post meljen man vill ha kvar?.
Är det samma office program som på en PC? Det är väl inte samma filtyper (.doc .xls?).
Hur fungerar det om jag har en mac och skickar filer till någon som har PC?
Tacksam för tips och råd......

mvh/marie

Apple har svar på flera av dina frågor: Byter du från PC till Mac? - Apple Store (Sverige)

Mac är kompatibelt med de flesta andra stora filformat. Konvertera ska du inte behöva.
Microsoft Office finns för Mac ja, och det är samma filformat som på PC.
E-posten blir kvar om du har ett IMAP-konto, det kan du se i ditt mailprogram.
Om du skickar filer till någon som har PC får denne ha ett kompatibelt program för att öppna filerna, precis som alltid. Skriver du ett Word dokument så får mottagaren öppna det i Word osv.

Ursprungligen av suddgummi:

Apple har svar på flera av dina frågor: Byter du från PC till Mac? - Apple Store (Sverige)

.

tack för tipset. Då har jag fått svar på mina frågor.mvh/marie

Jag vet inte riktigt vad du ska tänka på...men jag vet vad du INTE ska tänka på:

1: Virus.
Varje gång (ca. var annan månad) du går förbi löpsedlar som skriker om nytt virus!/varning!/så skyddar du dig!/etc/etc så kan du ignorerar det och gå vidare - det gäller inte dig...längre.

2. Defragmentera disk.
Det behövs inte med Unix (som OSX baserar sig på). OSX defragmenterar sig konstant hela tiden. Ungefär.

3. Ominstallera operativsystemet.
Detta är något mycket ovanligt i Mac-världen. Mycket, mycket ovanligt. Görs oftast av tidigare Win-användare av ren vana kan man säga :-D. Det behövs nästan aldrig och det löser mycket sällan några problem i OSX. Ominstallationskulturen - som frodas i Win-världen - är en obskyr verksamhet i OSX-världen. Jag har själv aldrig ominstallerat en Mac på 20 år - och det är väldigt många Macar vi snackar om. Jag säger inte att jag aldrig haft problem med Macar, jag säger att ominstallation - eller dessa "rena installationer" vid uppdatering - är nonsens när det gäller Mac. Man löser kruxet utan sådana drastiska åtgärder.

Tänk på att du snart kan kasta blodtrycksmedicinen

Många saker hänger bättre ihop på Mac.

Sköt t ex om din "adressboken" i macen. Alla program som behöver en adresss (iChat, Mailprogram (inte bara det inbyggda utan ALLA mailprogram(utom Microsofts Office)) använder adressboken. Fyll på namn, adress, telefonnummer etc.

På en PC spar man sällan sådana saker - man raderar ju hela burken med några månaders mellanrum. På Macen kan adressboken leva kvar i åratal.

Skaffa bra backup är ett annat ofta eftersatt ämne.

bra backup kan vara hundra olika saker.
Själv har jag Time Machine (automatisk backup i systemet); räddar en från "fasen, den mappen låg ju här i förra veckan)
uppepå TM har jag en extern disk dit allt kopieras varje natt och
Som "hängsle och livrem" har jag en tjänst i USA som heter Backblaze, alla filer kopieras till en jätteserver i USA.
jag är alltså skyddad mot pajjad disk, slängda mappar av misstag och brand/översvämning och stöld/inbrott....
Backblaze (det finns flera tjänster) kostar 35:- i månaden....

Lär dig hur man hanterar filer på Macen.

Pc-sättet är att importera alla sina bilder till en mapp och jobba med filen hela tiden. man drar och släpper osv.

mac-sättet är att man lägger allt i ett program (iPhoto t ex) och sedan jobbar man genom programmet.
var filen finns, vad den heter osv är INTE intressant.

Och sist; lycka till. Förstå att du numera har en Mac, du har inte en PC längre. Försök inte i alla lägen säga
"Jamen, skit, det kunde jag ju på min PC." ibland ÄR det annorlunda, ibland sämre, oftast mycket bättre....

Skiter det sig finns vi här.

tack för förtydligandet. Det känns bra att man kan alltid ställa frågor på forumet och få svar från hjälpsamma kunniga. mvh/marie

1
Bevaka tråden