Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kul med Power Mac G5

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har en Power Mac G5 som står i garderoben. Kan man göra något roligt med den? Uppgradera till en intel eller ha den till något nyttigt.

Alla idéer är välkomna!

Senast redigerat 2012-05-25 19:10
Ursprungligen av pierrewiberg:

Har en Mac pro g5...

Ursäkta att jag märker ord, men det finns inga Mac Pro G5.

Antingen är det en Power Mac G5, eller så är det en Mac Pro.

Men eftersom du pratar om att uppgradera till Intel, så måste det vara en Power Mac G5.

Sorry

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-25 19:00

En G5:a duger gott som server av något slag. Det är först då man sätter sig ner och försöker jobba vid den som man märker svagheterna.

Om den har dubbelpropp (alltså inte en sån däringa snikmodell med bara en enda 1,6 eller 1,8 GHz CPU) samt rejält med minne (>3-4GB) tuffar den på riktigt bra med det mesta. Att titta på och redigera HD-video (typ AVCHD) är dock ingen hit. Inte heller att konvertera dito video.

Låter bra, ska banne mig köpa en ny skärm och kicka igång den.

Kan man köpa osx 10.5 på skiva?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-05-26 11:41
Ursprungligen av pierrewiberg:

Låter bra, ska banne mig köpa en ny skärm och kicka igång den.

Kan man köpa osx 10.5 på skiva?

OS X 10.5 säljs inte av Apple längre vad jag vet men kolla på till exempel Tradera eller köp och sälj här på forumet.

Tack för alla svaren

Har kollat över specen nu, den har ju riktigt dåligt med RAM, men det går att lägga till.

Dual G5, 2ghz och ATI Radeon 9600 grafikkort så de e ganska gött. (funderar på skärmkonverter, funkar alla skärmar med de?)

Skulle de funka att köra en SSD som systemdisk och peta in en TB som fildisk? Går det att köra SSD med 10.5?

Är det ett 9600-kort med 64 eller 128 MB VRAM? Det sistnämnda är avgjort bättre.

"TB som fildisk"? Menar du storleken 1 TB? Det går bra. Thunderbolt (TB) finnes icke.

Tror inte det lönar sig sådär hemskt mycket att köpa en SSD men det bör funka finemang. Gå exempelvis till OWC för att kolla in vad som passar en PPC G5. Kopplingen är SATA och det behöver inte vara snabbare än en 3G-modell mig veterligt.

Se om inte annat till att din vanliga hårddisk är på 7200 varv och inte 5400. Inte heller för full. Och som sagt så mycket RAM du kan kosta på den.

Ursprungligen av johan_tanying:

Är det ett 9600-kort med 64 eller 128 MB VRAM? Det sistnämnda är avgjort bättre.

"TB som fildisk"? Menar du storleken 1 TB? Det går bra. Thunderbolt (TB) finnes icke.

Tror inte det lönar sig sådär hemskt mycket att köpa en SSD men det bör funka finemang. Gå exempelvis till OWC för att kolla in vad som passar en PPC G5. Kopplingen är SATA och det behöver inte vara snabbare än en 3G-modell mig veterligt.

Se om inte annat till att din vanliga hårddisk är på 7200 varv och inte 5400. Inte heller för full. Och som sagt så mycket RAM du kan kosta på den.

Till TS: Ignorera inlägget jag citerar eftersom det är vissa osanningar i det.

Det kommer att gå utmärkt med SSD i en G5 i o m att den har SATA-anslutning på hårddiskplatsen. En dubbel G5 ger tillräckligt mycket CPU-prestanda föratt få nytt liv tillsamans med en SSD.

Köp inte en SSD från OWC eftersom de är dyra och du behöver importera från staterna. Satsa istället på en Intel 320 eller en Samsung 830 från en svensk återförsäljare (använd prisjakt).

I den andra hårddiskplatsen kan du med all säkerhet ansluta upp till 2 TB. Om du inte ska ha den som systemdisk, utan endast för lagring, kommer en 5400-varvsdisk att tjäna dig utmärkt. För iPhoto/Aperture-bibliotek eller filmredigering rekommenderar jag en snabbare disk däremot.

När det kommer till RAM kan man såklart aldrig få för mycket av detta. Satsa gärna på att hamna mellan 4 och 8 GB efter uppgraderingen.

Lycka till med en av de finare maskiner som byggts.

1
Bevaka tråden