Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt format på SIM-kort på väg, nano-SIM

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Igen..
ETSI chooses Apple's 'nano-SIM' design as new standard

Räcker det inte med att alla med iPhone 4/4S varit tvungna att byta till mikro-SIM redan.

Men nu blir det väl mer en standard som "alla" kommer att använda? Eller har jag missförstått det?

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Men nu blir det väl mer en standard som "alla" kommer att använda? Eller har jag missförstått det?

Varför skulle alla använda det? Alla använder inte dagens mikroSIM.

Japp, det verkar så, vore bra det.

Bra att Nokia fick på nöten och att Apples royalty-free-kort vann :-). Att operatörerna skulle sätta stopp för Apples önskan om en standard med inbyggda kort var ju väntat. Det är ganska ofta att teknisk utveckling hindras - alltså inte bara bromsas - av ekonomiska intressen. Ekonomiska intressen driver alltså inte bara utveckling, den hindrar ibland också utveckling. Olja är väl det mest flagranta exemplet.

Ursprungligen av Zimmerman:

Bra att Nokia fick på nöten och att Apples royalty-free-kort vann :-). Att operatörerna skulle sätta stopp för Apples önskan om en standard med inbyggda kort var ju väntat. Det är ganska ofta att teknisk utveckling hindras - alltså inte bara bromsas - av ekonomiska intressen. Ekonomiska intressen driver alltså inte bara utveckling, den hindrar ibland också utveckling. Olja är väl det mest flagranta exemplet.

Står ju i artikeln att det inte var helt klart vad som vann, eftersom Nokia et. al. ändrade sitt förlag till samma mått som Apples.

Vad jag kunnat läsa mig till så var det Apples förslag som vann, eftersom kortet tydligen saknar det "hack" i sidan som Nokia m fl hade med i sitt. Inte för att det spelar någon större roll dock

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-04 20:27
Ursprungligen av Samuel K:

Vad jag kunnat läsa mig till så var det Apples förslag som vann, eftersom kortet tydligen saknar det "hack" i sidan som Nokia m fl hade med i sitt. Inte för att det spelar någon större roll dock

Nej, båda ändrade sina förslag till att se likadana ut. Så det är ingen mer än ETSI som vet vem som vann.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-24 20:39

Vad vinner Apple på att förminska sim-kortet med ett par millimeter? Blir bara jobbigt när man ska byta kort i telefonen och måste använda pincett för att ta ut det.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-24 20:45
Ursprungligen av 99Mark:

Vad vinner Apple på att förminska sim-kortet med ett par millimeter? Blir bara jobbigt när man ska byta kort i telefonen och måste använda pincett för att ta ut det.

"Många bäckar små…"
Mindre SIM-kort, mindre dock-kontakt, tunnare skärm m.m.

  • Avstängd
  • 2012-07-24 21:02
Ursprungligen av joakimo:

"Många bäckar små…"
Mindre SIM-kort, mindre dock-kontakt, tunnare skärm m.m.

Kunde dom inte skippa simkortet helt och hållet och ha ett chip inbyggt som telebolaget konfa för att uppnå samma sak?

  • Medlem
  • 2012-07-24 21:04
Ursprungligen av LaHe:

Kunde dom inte skippa simkortet helt och hållet och ha ett chip inbyggt som telebolaget konfa för att uppnå samma sak?

Faktiskt, borde gå att göra vid aktivering via iTunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-24 21:37
Ursprungligen av LaHe:

Kunde dom inte skippa simkortet helt och hållet och ha ett chip inbyggt som telebolaget konfa för att uppnå samma sak?

Finns väll både fördelar och nackdelar, ifall man sitter på både jobb och privatmobil kan man köra abonnemangen parralellt på "chippet" samtidigt som i fall att iPhonen börjar strula/tappas i golvet vilket tyvärr händer kan man inte temporärt byta till en äldre plastbitsmobil. Personligen vill jag se ett fysiskt sim-kort trots att tanken om 2 parralella abonnemang lockar..

  • Avstängd
  • 2012-07-24 23:39
Ursprungligen av 99Mark:

Finns väll både fördelar och nackdelar, ifall man sitter på både jobb och privatmobil kan man köra abonnemangen parralellt på "chippet" samtidigt som i fall att iPhonen börjar strula/tappas i golvet vilket tyvärr händer kan man inte temporärt byta till en äldre plastbitsmobil. Personligen vill jag se ett fysiskt sim-kort trots att tanken om 2 parralella abonnemang lockar..

Under förutsättning att dom har samma chip-storlek!

Ursprungligen av kenjon:

Det har Apple redan föreslagit, men operatörerna vägrade.

Det visste jag inte... men tror dig... bakåtsträvarnas talan är svåra att komma igenom...

Ursprungligen av LaHe:

Det visste jag inte... men tror dig... bakåtsträvarnas talan är svåra att komma igenom...

svaret är enkelt. Med chip istället för simkort har ju inte operatörerna kontroll utan Apple.

  • Avstängd
  • 2012-07-25 00:05
Ursprungligen av illerG:

svaret är enkelt. Med chip istället för simkort har ju inte operatörerna kontroll utan Apple.

Tänkte ju alla mobiler och inte bara Apple för då förstår jag teleop. också.

Ursprungligen av illerG:

svaret är enkelt. Med chip istället för simkort har ju inte operatörerna kontroll utan Apple.

Jag tycker tvärtom att med SIM kort så är det jag som har kontrollen och inte Apple eller operatörerna.
du måste hur som helst ha ett abbonemang eller per-paid, varför ska Apple vara inblandad ännu mer i vilken operatör som jag väljer eller från vilken telefon jag vill ringa från.

Även om jag sällan använder denna möjligheten så vill jag kunna flytta simkortet mellan telefoner utan att blanda in någon annan

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-24 23:13
Ursprungligen av LaHe:

Kunde dom inte skippa simkortet helt och hållet och ha ett chip inbyggt som telebolaget konfa för att uppnå samma sak?

Det har Apple redan föreslagit, men operatörerna vägrade.

Hallelujah! Kanske den blir svart! Jag håller tummarna för det. Mattsvart! Äntligen.

Ursprungligen av keptang:
Ursprungligen av Zimmerman:

Hallelujah! Kanske den blir svart! Jag håller tummarna för det. Mattsvart! Äntligen.

Jag tror mer på att delar av den kan bli mattsvart. Inte hela luren.

Svart runtom...men syrad alu (typ grafitgrå) och glas i övrigt...blir också bra :-). Ska bli intressant att se. Baksidan av glas är nog definitivt borta.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag tror mer på att delar av den kan bli mattsvart. Inte hela luren.

Ursprungligen av Zimmerman:

Baksidan av glas är nog definitivt borta.

Hoppas jag med.

1
Bevaka tråden