Igår kom vår nya Airport Express 2012 års modell som kommer utöka vårt 2,4Ghz nätverk & 5Ghz nätverk
samt ge trådbundet internet till barnens rum .

Vad många kanske inte vet är att om man har en Airport Extreme och sedan utökar nätverket med
Airport Express så kan man använda Ethernet utgången på expressen och på så sätt slippa dra en kabel genom hela huset .. om man nu önskar trådbundet internet i andra änden av huset ..

Oavset vad som sagts av många angående den nya designen så gillar jag den skarpt . känns mycket fräshare och mer 2012 . Håller man både en gammal Airport Express och en ny Airport Express i vardera hand så blir skilnaderna tydligt och den gamla känns plötsligt väldigt gammal .. Att den numera krävs en liten sladd för den nya Airport Expressen gör mig inget .. tvärtom tycker jag p åett sätt att det är en förbättring då den gammla Expressen blockade andra uttag ..

men så körde jag på en riktigt nit igår som inte gjorde mig klok ...

Jag kör som många andra som har Airport Extreme Dual band .. ett Wifi som heter "mitt wifi"
och ett som heter "mitt wifi (5Ghz)"

det är ju faktist det som Apples mjukvara automtatiskt skapar om man väljer att aktivera 5Ghz nätet i Extremen ...
å det orsakade problem ..

för att min nya Airport Express frågade vilket nät skulel den utöka .. "mitt wifi"
eller "mitt wifi (5Ghz)" .. utökade jag "mitt wifi" så fick jag ju bara 54MB på de enheter som anslut via 5Ghz till expressen

och utökade jag "mitt wifi (5Ghz)" så fick jag högre hastighet ja men plötsligt döck det upp en 2,4ghz version som hete "mitt wifi (5Ghz)" ...

helt urmupat ...

till slut hittade jag dock svaret hur det skal vara här

https://discussions.apple.com/message/18750758#18750758

genom att ändra i Extremen så att både 2,4Ghz nätet och 5Ghz nätet hade samma namn så löst sig allt ..

Summering

+ Snyggare design
+ Bättre mottagning
+ Simulatanesly Dual Band !
+ Mindre

- inte helt lätt att ställa in
(om man har ställt in sin Extreme "fel")

-onödigt stor förpakning med mycket luft
(förvånande med tanke på att det är Apple)

Senast redigerat 2012-06-28 12:13