Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Märke vs. kvalité, skillnad ?

Tråden skapades och har fått 125 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Aha - då hajar jag. Växte upp på kokaffe (född uppvuxen i Västerbotten) och mäsker när jag hälsar på däruppe att gamlingarna som inte kokar längre gått äver till perkulator - man använder kokmalet så klart - och det smakar som utsökt kokkaffe - det kan ju i alla fall inte vara mera garvsyra än i kokat - snarare mindre. Bryggkaffe dock är helt otänkbart - åtminstone i min släkt/klan.
Att man gått över till perkulator har med att man inte vill vänta på det där med att det ska stå och dra och så vill man slippa sump. För sanna norrländska kokare verkar perkulator vara det enda accepterade förutom gamla goa pannan.

Ursprungligen av LaHe:

I en perkulator passerar vattnet genom kaffet flera gånger medans det värms upp
Kok-kaffe är mycket grövre malt och ger faktiskt inte så mycket garvsyra som man skulle tro..

  • Avstängd
  • 2012-07-17 20:02
Ursprungligen av Zimmerman:

Aha - då hajar jag. Växte upp på kokaffe (född uppvuxen i Västerbotten) och mäsker när jag hälsar på däruppe att gamlingarna som inte kokar längre gått äver till perkulator - man använder kokmalet så klart - och det smakar som utsökt kokkaffe - det kan ju i alla fall inte vara mera garvsyra än i kokat - snarare mindre. Bryggkaffe dock är helt otänkbart - åtminstone i min släkt/klan.
Att man gått över till perkulator har med att man inte vill vänta på det där med att det ska stå och dra och så vill man slippa sump. För sanna norrländska kokare verkar perkulator vara det enda accepterade förutom gamla goa pannan.

Kok-kaffe kokat i en gammal "aldrig diskad" emaljpanna... mums

  • Avstängd
  • 2012-07-17 19:41

Strumpor och kallingar är andra sådana där produkter jag inte blir klok på... dyra kan tåla 2-3 tvättar, billiga håller hur länge som helst när man har tur och impuls-köper ett storpack???

Dyra maskiner är iaf inget jag vill råda till.

Har en kompis, för klera år sedan skaffade han en rejäl, förnicklad pjäs i +tiotusenkronorsklassen.
Jag tror han fick tag på den genom sin killes kusins kompis farsa som hade ett fik som gick omkull.

Han har brassat kaffe i den ett fåtal gånger, typ bröllop o begravnig.

Varför?

Jo, den dra rejält med ström, den är omständig att hålla igång. Den är framför allt
jobbig hålla ren, det är kannor, vred och rör som skall tas ur och diskas osv.
Kör man dessutom mjölk i den för att göra Latteprylar så blir det än värre.

på ett kafé har man rutiner, man börjar dagen med att dra igång en sån här Tjernobyl
och det finns också en rutin för disk/rengöring etc efter dagens slut.

Vad kan man lära sig av det här då?
Ju mer komplicerat, desto jobbigare göra kaffet.

Om jag får komma med något tips; keep it simple.

Satsa på bra grejor. Att bara ta steget upp på en King of Coffe eller en MoccaMaster, köra den på
"Svea" (istället för ditt sura gamla Gevalia i din 69°-bryggare med Galne Gunnarfilter) är
ju ljusårs skillnad för flertalet.

Kaffe är väldigt individuellt, alla vill ha på sitt eget sätt.

Citat:

Classic Svea är ett kaffe som i doft och smak fångar essensen i vad som är svenskt kaffe med en lagom styrka som tilltalar många. Blandningen består av 100% Arabicabönor från Brasilien, Colombia, Central Amerika och Etiopien.

De är mellanmörkt rostade och bjuder på en doft av rostade toner av mocca och nöt. Smaken är rund med inslag av mandel och toffee, och ger en elegant och balanserad eftersmak. Svea är lämpat för kaffebryggare såväl som presskanna.

Man behöver inte köpa det dyraste; ngn sörja som gått genom en Gibbonmage för 2500:-/kg....

Svea ovan är inte dyrare än ngt annat. En Presso - om man gillar det kan du får för en hundring på IKEA.

Prova - du kommer inte ångra dig.

Ursprungligen av Goflorp:

Dyra maskiner är iaf inget jag vill råda till.

Har en kompis, för klera år sedan skaffade han en rejäl, förnicklad pjäs i +tiotusenkronorsklassen.
Jag tror han fick tag på den genom sin killes kusins kompis farsa som hade ett fik som gick omkull.

Han har brassat kaffe i den ett fåtal gånger, typ bröllop o begravnig.

Varför?

Jo, den dra rejält med ström, den är omständig att hålla igång. Den är framför allt
jobbig hålla ren, det är kannor, vred och rör som skall tas ur och diskas osv.
Kör man dessutom mjölk i den för att göra Latteprylar så blir det än värre.

på ett kafé har man rutiner, man börjar dagen med att dra igång en sån här Tjernobyl
och det finns också en rutin för disk/rengöring etc efter dagens slut.

Nå, räcker gott med en rengöring i månaden för min del. Kvarnen tar jag isär och rengör 2 ggr/år (alla kaffekvarnar samlar på sig härsket fett i springor och skrymslen). Vår maskin går för fullt, både jag och sambon är överförtjusta i den.

Självklart är det mer jobb än att köra färdigmalet i kaffebryggare, men jag tycker det är lite som att dra med sig systemkamera kontra superzoomande kompaktkamera på resan - det lilla merarbetet motiveras av resultatet.

Citat:

Satsa på bra grejor. Att bara ta steget upp på en King of Coffe eller en MoccaMaster, köra den på
"Svea" (istället för ditt sura gamla Gevalia i din 69°-bryggare med Galne Gunnarfilter) är
ju ljusårs skillnad för flertalet.

Man behöver inte köpa det dyraste; ngn sörja som gått genom en Gibbonmage för 2500:-/kg....

Svea ovan är inte dyrare än ngt annat. En Presso - om man gillar det kan du får för en hundring på IKEA.

Prova - du kommer inte ångra dig.

Håller med, men med två reservationer som kanske snarare bekräftar att smaken är som baken Jag ser nämligen inte poängen i att köpa en MoccaMaster för tvåtusen när jag får samma resultat med vattenkokaren och en bryggtratt, men jag inser att det kanske är värt det om man är helsåld på bryggkaffe (själv tycker jag det är lite tamt). Pressokanna har jag inget alls till övers för, oavsett böna blir det samma trista kokkaffeliknande smak. Rekommenderar varmt AeroPress i stället, liknande princip men man får ut så otroligt mycket mer arom.

Ang. bönor så håller jag med om att man inte behöver köpa det dyraste, däremot är det ett stort kliv från vanliga kaffet på Ica upp till "halvlyxiga" bönor från t.ex. Johan & Nyström. De sistnämnda är definitivt så bra att de motiverar sitt kilopris på drygt 300 och upp (de är dessutom ganska nyrostade, medan påsarna på Ica ofta stått ett halvår eller mer och ger blaskigt kaffe). Däremot är värsting-kaffet som kostar ytterligare 4 ggr mer nästan aldrig fyra gånger godare.

Ursprungligen av Samuel K:

Håller med, men med två reservationer som kanske snarare bekräftar att smaken är som baken Jag ser nämligen inte poängen i att köpa en MoccaMaster för tvåtusen när jag får samma resultat med vattenkokaren och en bryggtratt...

Japp, helt rätt, alltså att smakerna är olika.

För mej fick kaffet här hemma en ny dimension då jag gick från en 500kr Philips till 1500kr Moccamaster (köpte billigaste modellen). Det var en kunnig kille på mediaMarkt som berättade hur det låg till, och han hade rätt IMO.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-18 10:24

När ni ändå skrev om perkulator, så har jag en - som jag kör té på. Funkar kalasbra.

Ursprungligen av kenjon:

När ni ändå skrev om perkulator, så har jag en - som jag kör té på. Funkar kalasbra.

Det kanske går, men som 50% engelsk finns det bara ett sätt att göra tea.

Sedan har jag lovat min son att han ska få göra varm mjölkchoklad i en kaffebryggare (när jag har en jag inte vill behålla)...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-18 15:11

Tyvärr har ju många engelsmän gått över till tea bags

Ursprungligen av kenjon:

Tyvärr har ju många engelsmän gått över till tea bags

Det var länge sedan och man kan få en riktigt bra kopp tea med teabags!!

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Det var länge sedan och man kan få en riktigt bra kopp tea med teabags!!

Felaktigt påstående. Tvärt om är det ofta bra kvalité på tepåsar. Däremot är handhavandet av dem förkastligt - åtminstone i Sverige. De flesta vet inte hur man handskas med processen. Största felet är att man har jummet vatten på en thermos som man sedan doppar påsen i tre gånger. Korrekt handhavande är att placera tepåsen/-arna i koppen/kannan vartefter kokande vatten hälls över den/dem. Därefter får de dra någon till några minuter beroende på tesort.

/m

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-07-18 16:17

Vad jag har hört och läst ifrån många källor är att det te som är i påsarna är det som hamnar på golvet i fabrikerna samt andra sortering emot det som säljs i lösvikt.:tveksam:

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-18 16:43

Det blir väl acceptabelt med tépåsar, men inte alls lika bra som om lösté får dra i en kanna, eller med percultorn. Men min smak kanske är lite konstig

Ursprungligen av kenjon:

Det blir väl acceptabelt med tépåsar, men inte alls lika bra som om lösté får dra i en kanna, eller med percultorn. Men min smak kanske är lite konstig

Det är absolut INGEN skillnad på te som får dra i tepåse eller om det får dra i tekula, sil, eller löst. Det viktiga är, kvalitén på teet, att temperaturen på vattnet är rätt, att vattnet hälls över bladen och att det får dra. så länge du inte har bladen i en sur strumpa som ger bismak, så spelar det ingen roll. Min poäng är att man bygger sitt antagande om tepåsar på att man bara dricker detta i samband med hotell och konferansanläggningar. Där råder brist på vatten varmare än 65° och ofta tvingas man först tappa upp vattnet i en mugg och sedan stå och välja från en låda med meningslösa tesorter som Blåbär/fikon/citronmeliss, Gräddkola/banan osv. Generellt skulle jag vilja påstå att de flesta tepåsar håller betydligt högre kvalité än det teer gemene svensk köper i form av allsköns fruktkompotter.
Ofta har dessa fruktteer inte ens TE som bas. TE är en buske från vilken man skördar bladen och sedan så låter man dem torka. Då uppnår man grönt te. Om man istället låter dem fermentera så får man svart te. Ibland så återfinns även knopparna av busken i teet varvid det ofta kallas golden.

/m
som köper teer i all prisklaser från 30:-/hg till 1000:-/hg
För den som vill vidga sina vyer från söders fröjder, prova Drajeeling Namring och Assam Nahorani

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-07-18 17:06

Material är en viktig faktor. Det jag främst tänker på är prylar till matlagning och kök och som utsätts för regelbunden och relativt hård användning. Ta t.ex. det där munstycket man sätter på köksblandaren för att få vid eller smal stråle. Oftast skit med plast inblandad i konstruktionen. Jag tröttnade på att köpa nya som som bäst fungerad OK och köpte en DYR helt i METALL. Fungerat felfritt i många många år. Som ny. Samma sak med äggskärare (jag äter mycket äggsmörgås). En vanlig äggskärare i plast/metall klarar inte av fall på hårt golv. Efter två, tre stycken pajade köpte jag en DYR, TYSKTILLVERKAD i METALL. Håller säkert i 50 år till. Samma sak med mått, bunkar osv. Rostfritt håller en livstid, plast är snyggt i ett halvår och blir sedan matt och tråkigt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-07-19 16:24
Ursprungligen av planB:

Material är en viktig faktor. Det jag främst tänker på är prylar till matlagning och kök och som utsätts för regelbunden och relativt hård användning. Ta t.ex. det där munstycket man sätter på köksblandaren för att få vid eller smal stråle. Oftast skit med plast inblandad i konstruktionen. Jag tröttnade på att köpa nya som som bäst fungerad OK och köpte en DYR helt i METALL. Fungerat felfritt i många många år. Som ny. Samma sak med äggskärare (jag äter mycket äggsmörgås). En vanlig äggskärare i plast/metall klarar inte av fall på hårt golv. Efter två, tre stycken pajade köpte jag en DYR, TYSKTILLVERKAD i METALL. Håller säkert i 50 år till. Samma sak med mått, bunkar osv. Rostfritt håller en livstid, plast är snyggt i ett halvår och blir sedan matt och tråkigt.

Det har sagts förut och tål att sägas igen... "Den som köper kvalitet gråter bara en gång".

  • Avstängd
  • 2012-07-18 17:24

Vissa "te-sorter" har jag bara hittat som te-påsar tex Friggs Peppar-Mynta, Citron-Ingefära och Orientalisk kanel...
Himla goda var för sig, men ännu godare 2 och 2 eller alla 3 i en stor kopp... men måste dra 7-10 minuter i hett vatten först

Ursprungligen av LaHe:

Vissa "te-sorter" har jag bara hittat som te-påsar tex Friggs Peppar-Mynta, Citron-Ingefära och Orientalisk kanel...
Himla goda var för sig, men ännu godare 2 och 2 eller alla 3 i en stor kopp... men måste dra 7-10 minuter i hett vatten först

Men här kommer vi in på olika saker. Jag dricker te på "vanligt" engelskt sätt (genetisk nödvändighet) med mjölk (och i mitt fall en tesked socker) och detta går inte att jämföra med svenskt sätt att dricka alla möjliga sätt att göra/dricka te.

A "brew", a "cuppa" etc. är en institution och en livräddare som man inte förstår om man inte vuxit upp med den.

Är det någon som vet så är det Guy Martin

  • Avstängd
  • 2012-07-18 18:06
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Men här kommer vi in på olika saker. Jag dricker te på "vanligt" engelskt sätt (genetisk nödvändighet) med mjölk (och i mitt fall en tesked socker) och detta går inte att jämföra med svenskt sätt att dricka alla möjliga sätt att göra/dricka te.

A "brew", a "cuppa" etc. är en institution och en livräddare som man inte förstår om man inte vuxit upp med den.

Är det någon som vet så är det Guy Martin...

Jodå, vet om och gillar det engelska sättet också med teapot och hela proceduren, men kan även andra sätt och smaker/sorter... fast utan socker... inte för att jag inte vill utan för att jag måste...
Kan väl säga att jag äter och dricker allt, men mest det jag tycker är godast för stunden... utan socker igen då... så långt det nu går att undvika

Ursprungligen av LaHe:

Jodå, vet om och gillar det engelska sättet också med teapot och hela proceduren...

Men det är lite det som är det lustiga, finns mycket få som dricker te i UK utan tepåsar direkt i mugg, men det är i detaljerna i den processen som är viktig, inget fel på tepåsarna.

Fast nu har det kanske blivit lite OT...

  • Avstängd
  • 2012-07-18 18:34
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Men det är lite det som är det lustiga, finns mycket få som dricker te i UK utan tepåsar direkt i mugg, men det är i detaljerna i den processen som är viktig, inget fel på tepåsarna.

Fast nu har det kanske blivit lite OT...

All bryggning skall utföras som det är tänkt, liksom mycket annat här i livet... som att dosera tvättmedel, sköta underhållet på bilen och den andra hälften mm

Bara lite OT kanske haha

Snus då... förut fanns det inte så många sorter men goda och relativt billiga, nu finns det en uppsjö av sorter och märken i alla prisklasser men tyvärr har jag inte hittat någon som tillfredsställer min last bättre än General lös-snus, men som kostar skjortan nu förtiden

Ursprungligen av LaHe:

Snus då...

  • Medlem
  • 2012-07-19 14:52

Te avnjuts bäst genom löste, som får dra i kula (eller i mitt fall cylinder som köptes på designtorget. Dyr men bra).
Tepåsar kan man stå ut med FÖRUTSATT att det finns snöre.
Fyra och en halv minut, 95-gradigt vatten är perfekt. Förutsatt att man måttat korrekt

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-07-19 15:27
Ursprungligen av lime:

Te avnjuts bäst genom löste, som får dra i kula (eller i mitt fall cylinder som köptes på designtorget. Dyr men bra).
Tepåsar kan man stå ut med FÖRUTSATT att det finns snöre.
Fyra och en halv minut, 95-gradigt vatten är perfekt. Förutsatt att man måttat korrekt

Som hängiven te drickare föredrar jag ett flergångsfilter för te. Kulor av diverse modeller är meckiga att tömma och släpper ofta igenom tebladen, speciellt rött te.

Ursprungligen av lime:

Te avnjuts bäst genom löste, som får dra i kula (eller i mitt fall cylinder som köptes på designtorget. Dyr men bra).
Tepåsar kan man stå ut med FÖRUTSATT att det finns snöre.
Fyra och en halv minut, 95-gradigt vatten är perfekt. Förutsatt att man måttat korrekt

Är det kategorisk fakta ???

Vanliga engelska tepåsar kommer utan snöre, lagas med precis kokat färskt vatten (inte det pissiga vatten kaféer här i Sverige tillhandahåller där vattnet stått i timmar och inget syre finns kvar), dvs runt 99˚C och dricks hett, inte stå och dra i 10 minuter...

Och brygger man te i teapot lägger man till en extra tepåse för kannan.

Pyramid Tea Bags - ITCM

  • Avstängd
  • 2012-07-19 16:34
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Är det kategorisk fakta ???

Vanliga engelska tepåsar kommer utan snöre, lagas med precis kokat färskt vatten (inte det pissiga vatten kaféer här i Sverige tillhandahåller där vattnet stått i timmar och inget syre finns kvar), dvs runt 99˚C och dricks hett, inte stå och dra i 10 minuter...

Och brygger man te i teapot lägger man till en extra tepåse för kannan.

Pyramid Tea Bags - ITCM

Olika tesorter har olika dragningstider och optimerade tempeaturer... dessutom som jag sagt förut och FtC också säger... vattenkvaliteen är A&O för "anything good" , inte om det finns snöre eller inte...typ...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-19 16:05

Han skrev inte 10 minuter, bara 4,5 min...

Ursprungligen av kenjon:

Han skrev inte 10 minuter, bara 4,5 min...

Figure of speech...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-07-19 16:13

Så beror det ju lite på vad man vill att tedrickandet ska ha för funktion. Md vissa teer kan det vara så att om man låter det dra lite kortare så får det en uppiggande effekt medan samma te kan verka lugnande om man låter det dra lite längre.

De e inte bara å bara!!!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-07-19 18:00

Allan Svensson från TV-serien Svensson Svensson.

-Te? Det é ju inget!

Bevaka tråden