Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är detta på hydraulslangen?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-07-19 02:24

http://db.tt/nsXekOWB

Har ett litet problem med ett par hydraulslangar som läcker, det sprutar ut genom ett litet hål på kopplingen när man kör maskinerna med hydrauliken.
På bilden ovan syns ett läckande hål på kopplingen längst till höger.
Slangarna är nya, och hålen är inte borrade utan gjutna så vid tillverkning.

Nån som vet vad det är och HUR man får det tätt?

http://db.tt/nsXekOWB

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-07-19 07:21

Spontant så verkar det inte vara helt tätt i kopplingen. Är du säker på att kopplingarna på slangarna passar? Jag är inte någon hejare på hydraulik men det känns som att det inte är helt tätt inuti kopplingen och när det blir tryck så läcker oljan ut genom hålet. Tror jag har liknande slangar på min grävmaskin och har inte haft något problem med läckage som du beskriver. Men är som sagt inte direkt insatt i hydraulik (än iaf).

  • Avstängd
  • 2012-07-19 07:24

Vet ej, men kan det vara skvaller-hål som visar att någon o-ring inte är tät eller typ så?

Testa denna fråga på Svenska elektronikforumet, Svenska ElektronikForumet • Index mycket kluriga medlemmar där!

Ser ut som en stiftad mutter, väldigt vanlig på hydraulkopplingar. Min gissning är att kopplingen inte är tillräckligt dragen alternativt att o-ringen blivit skadad vid montering.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-09-16 22:30

Fick inget bra svar av herr hydraul som fixade till det så det blev tätt. Det var antingen 'nån fjäder som inte satt rätt' eller så var det 'olika sorter som inte passade så bra ihop'.

Sökning på ”stiftad mutter” gav lite bra ledtrådar/svar på hur en sådan fungerar. Tack för alla svar!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-09-16 22:48
Ursprungligen av reboot81:

Fick inget bra svar av herr hydraul som fixade till det så det blev tätt. Det var antingen 'nån fjäder som inte satt rätt' eller så var det 'olika sorter som inte passade så bra ihop'.!

Låter som att man försökt para ihop tum och millimeterslangar (de skiljer sig åt på insidan så att säga, tum har konisk form medans millimeter brukar ha "raka" inidor. Om jag inte missminner helt!)

1
Bevaka tråden