Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple var först med...

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Känner att denna tråd hade passat bättre i "Allt om Mac" men av någon konstig anledning har den arkiverats...

När jag läser och tittar på videoklippen i http://www.99mac.se/artiklar/2933-helglasning-magiskt-nar-jobs-introducerade-wi-fi.html och känner samma stolta känsla jag dels får när jag ser på Steve's keynote speeches, men också när jag tänker på alla de gånger Apple lanserat ny teknologi först. Inte för att först nödvändigtvis är bäst (fast när det gäller Apple så brukar det vara så).

För att vara säker på sin sak de gånger man hamnar i diskussioner med PC folk så tänkte jag att man kanske borde ha en verifierad lista över vad Apple faktiskt var först med, till marknaden inte i R&D (och kanske även felaktiga myter där de inte var först).

- Mus, fönster, ikoner (jag vet att Xerox utvecklade konceptet långt innan Lisa kom, men Apple var först ut till allmänheten)

- CD-ROM (jag minns MacExpo i London när de första datorerna med inbyggd CD kom, att jag inte behöll den där CD-skivan istället för att göra en klocka av den...)

- Wifi inbyggt (vilket jag inte visste förrän nu)

Stämmer dessa eller är de myter?...

- USB (om jag inte har helt fel...)

- Firewire

- 3.5" floppy

- 1.44MB floppy

- Färgskärm

1. Hamnar du i diskussion med PC-folk kommer de ju inte bry sig om vad Apple var först till marknaden med, utan vad de utvecklade själva först. För tesen brukar ju lyda att Apple bara lånar/köper teknik/idéer från andra.

2. Du blir stolt?

Ursprungligen av eskimo:

2. Du blir stolt?

Jag tänker på engelska och skriver sedan på svenska. A sense of pride har flera nyanser än stolt...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-08-10 23:44

Ja att gå i klinch med PC-användare med vattentäta argument räcker inte utan som eskimo säger får man bara höra att dom stulit tekniken.

Ursprungligen av lappen71:

Ja att gå i klinch med PC-användare med vattentäta argument räcker inte utan som eskimo säger får man bara höra att dom stulit tekniken.

Jo, jag vet, men jag började med Mac 1993 (ägde bara en Amstrad 6128 för det) och tillhörigheten (istället för stoltheten) sitter djup, och har av olika anledningar hamnat i just dessa diskussioner ett antal gånger, därav mitt intresse att veta vissa saker istället för att inte göra det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-08-11 00:48
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Jo, jag vet, men jag började med Mac 1993 (ägde bara en Amstrad 6128 för det) och tillhörigheten (istället för stoltheten) sitter djup, och har av olika anledningar hamnat i just dessa diskussioner ett antal gånger, därav mitt intresse att veta vissa saker istället för att inte göra det.

Ja inte behöver du förklara för mig hur du känner för jag känner samma sak fast jag bara varit Mac användare i 5 år

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-11 10:31

Den där är något löjlig dock, de säger att de inte ska basha i början och sedan bashar de i 20 minuter.
Om man nu ska titta på uppfinningar varför räknas inte Woz saker?

  • Medlem
  • 2012-08-11 14:21
Ursprungligen av zappee:

Den där är något löjlig dock, de säger att de inte ska basha i början och sedan bashar de i 20 minuter.
Om man nu ska titta på uppfinningar varför räknas inte Woz saker?

Men har de fel i sak?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-11 23:44
Ursprungligen av Baron:

Men har de fel i sak?

Ja, t.ex. Linksys iPhone är inte en föregångare till Apple iPhone.
Stör mig även på att de ska vara "roliga" hela tiden, men antar att andra nördar sitter och skrattar...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-11 09:47

Apple har inte uppfunnit speciellt mycket (om ens något) dock har man re-invented mycket och var först ut till den breda massan med saker.

Ursprungligen av zappee:

Apple har inte uppfunnit speciellt mycket (om ens något) dock har man re-invented mycket och var först ut till den breda massan med saker.

Och det är precis detta jag syftar på!!

En sak de inte var först med, som är en direkt rip-off av Windows (som kanske även kom först/före på UNIX) är contextual menues (höger-klick), en sak som jag inte har någonting mot alls att de gjorde.

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Och det är precis detta jag syftar på!!

En sak de inte var först med, som är en direkt rip-off av Windows (som kanske även kom först/före på UNIX) är contextual menues (höger-klick), en sak som jag inte har någonting mot alls att de gjorde.

Det heter option-klick på Macen och har funnits från början. Däremot används det mer nu, påverkat av MS.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-11 10:51

Och att de har låtit andra tillverka sakerna. Självklart, hur många uppfinnare tillverkar sakerna själva?

Jag tycker faktiskt att de har en bra poäng i slutet i videon. Apple har på egen hand lyckats dra igång ett rätt märkligt "krig", inte bara i USA utan även i Europa, där man stämmer varandra till höger och vänster. Som killen i filmen säger, "Apple is arguing over rectangles with curved edges". Jag förstår att man vill skydda sina produkter, men frågan är hur långt man bör dra det.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag tycker faktiskt att de har en bra poäng i slutet i videon. Apple har på egen hand lyckats dra igång ett rätt märkligt "krig", inte bara i USA utan även i Europa, där man stämmer varandra till höger och vänster. Som killen i filmen säger, "Apple is arguing over rectangles with curved edges". Jag förstår att man vill skydda sina produkter, men frågan är hur långt man bör dra det.

det handlar inte om curved hit och dit och rektanglar. Det är vad Samsung betalt en gubbe att skrika så högt som möjligt - mer eller mindre för att ta fokus från den egentliga frågan.
Apple har aldrig patenterat det, däremot finns ett mönsterskydd på hela prylen som sådan.

Samsung håller på att åka dit så det smäller om det just nu i en stor rättegång om hur mkt de snott, kopierat och "lånat" från Apple.
Hela kataloger har framkommit med analys över iPhone med förslag på varje sida hur Samsung skall kunna göra likadant.
Kartonger, placering av pryl i kartong, kablar, laddare.
när över 50 % av folk tillfrågade om vem det är som gjort prulen säger "Apple" om en Samsungprodukt....

Apple först? de var också först med att droppa saker... Floppyn t ex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-11 17:58
Ursprungligen av Goflorp:

...Apple har aldrig patenterat det, däremot finns ett mönsterskydd på hela prylen som sådan...

Så vitt jag förstår finns det en förvirring i den svenska debatten här som bottnar i bristande översättning från engelska.

Då man i engelsk text pratar om "design patents" och kanske tyvärr slarvigt bara "patents" så översätts det ofta till "patent" på svenska. Det vore mer korrekt att översätta det till "mönsterskydd".

På svenska är "patent" något som skyddar en uppfinning. Det skall vara innovativt och tillföra något nytt.

Ett "mönsterskydd" skall vara unikt för att ge produkten ett formspråk som kan kännas igen. Däremot måste inte ett mönsterskydd innehålla former som aldrig någon tänkt på innan. Det är lätt att konstruera runt ett mönsterskydd. Du kan alltid göra en flaska som har en egen form; du MÅSTE inte plagiera en (mönsterskyddad) cocacola-flaska.

Apple har naturligtvis både patent och mönsterskydd. Men de har aldrig fått något patent på "rundade hörn". Däremot är "rundade hörn" tillsammans med andra element mönsterskyddat (som Goflorp skrev ovan).

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-11 11:21

Apple var först med att få vanligt folk att kunna koncentrera sig VAD dom vill göra med datorn, inte HUR.
Hade Xerox-slipsarna i NY fattat detta, hade Xerox varit ledande på marknaden. Tror jag iaf.

  • Medlem
  • 2012-08-11 14:27

MagSafe.

  • Medlem
  • 2012-08-11 14:44
Ursprungligen av Zepto:

MagSafe.

Kolla 4.15 in i filmen ovan.

  • Medlem
  • 2012-08-11 15:09

Där ser man.

Ursprungligen av Baron:

Kolla 4.15 in i filmen ovan.

Helst inte, den var ju sämst. Så innovation kan bara ske genom hårdvara och inte en kombination av hårdvara och mjukvara? Som de där tomtarna resonerar så var iPad ingen innovation, liknande tablets med Windows XP hade ju funnits jättelänge.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-11 14:56
  • Medlem
  • 2012-08-11 15:13

Men ipad är ju ingen ny uppfinning.

  • Medlem
  • 2012-08-11 15:18
Ursprungligen av Baron:

Men ipad är ju ingen ny uppfinning.

Helt korrekt, det fanns tablets med Windows XP innan dess. iPad var inte innovativ det minsta.

  • Medlem
  • 2012-08-11 15:31
Ursprungligen av Zepto:

Helt korrekt, det fanns tablets med Windows XP innan dess. iPad var inte innovativ det minsta.

Jag hoppas att du har glömt en smiley, för det du säger blir svårt att tolka annars.

Ursprungligen av Zepto:

iPad var inte innovativ det minsta.

Huh?!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-11 18:34
Ursprungligen av Baron:

Men ipad är ju ingen ny uppfinning.

Precis. Den uppfanns av Douglas Adams till böckerna Liftarens guide till galaxen, där manicken hette detsamma.

Den var på baksidan försedd med texten ”Be cool”. Tillsammans med en handduk var det allt man behövde då man skulle bege sig ut.

Ursprungligen av filuren:

Precis. Den uppfanns av Douglas Adams till böckerna Liftarens guide till galaxen, där manicken hette detsamma.

Den var på baksidan försedd med texten ”Be cool”. Tillsammans med en handduk var det allt man behövde då man skulle bege sig ut.

Texten var "Don't panic", handduken vart doppad i näringslösnig och innehöll en hemskans massa nyttigt - man kunde överleva en bra stund på att suga på handduken...

Det handlar inte om att vara först.

För Apple handlar det om att ta en grundidé om ngt, ngt som vanligen suger och är kass.
Sedan låser de in sig ett bra tag och putsar på den där grejen/prylen eller idén.
Efter att den stötts, blötts och funderats på kanske i två år kommer de ut med SIN
idé/pryl/mojäng.
Skillnaden är att den FUNGERAR, den är SNYGG, man VILL ha den och VILL använda den.

iTMS, ja det fanns säkert andra skivaffärer innan ITMS, som säkert sålde flera hundra skivor om året...
Apple uppfann inte bärbara datorn, men ett tänk till så hamnade bärbart nätverk i den.
Enbart för att nån TÄNKTE ett par varv till - vad är det för mening med en bärbar om du skall ha en nätverkssladd till den?

Det är HÄR Apples storhet ligger, ta ngt och raffinera det 800ggr om. De tittar på t ex konceptet "padda" - som inte säljer, som inte fungerar, som ingen vill ha och som andra försökt få att lyfta fem gånger innan och kraschat.
De vänder och vrider på det LÄNGE.

Vips, formen på plattan är genomtänkt. Ett eget operativsystem - som inte manipuleras via tangentbord eller en penna....
Egen hårdvara, egen CPU-fabrik.
Vips koppla programbutiken till den, musikaffären och datorn man redan ha osv....

Ingen annan kommer i närheten av funktionen, designen, känslan och användbarheten.

Att två gubbar i ett labb haft ngt som påminner om en padda 1998 men inte kunde lösa några av de grundläggande sakerna - varför ens bry sig?

Apple ger folk vad folk vill ha innan de vet vad de vill ha.
Henry Ford sa en gång, hade jag frågat folk vad de ville ha när jag uppfann (den massproducerade) bilen så hade de bara svarat "snabbare hästar".

  • Medlem
  • 2012-08-11 16:08
Ursprungligen av Goflorp:

Det handlar inte om att vara först.

Jo, den här tråden handlar om just vad Apple var först med.

Bevaka tråden