Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu är Apple störst!

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-08-20 20:39
  • Medlem
  • 2012-08-20 20:42

Otroligt att ett företag kan vara värt 622 miljarder dollar.

  • Medlem
  • 2012-08-20 20:44

Ganska hyfsat gjort på 15 år.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-20 21:17

Apple som företag visar även hur länder borde göra, när de satsar på forskning, utveckling och export. Man ska aldrig konkurrera med pris. Och tillverkar man något i världsklass är det inte heller konjunkturkänsligt.

Ett företag som Apple fast i Sverige hade nog räddat min generations pensioner Mvh 80-talist.

Det som gör att Apple kan konkurrera med kvalitet är att andra konkurrerar med pris. Andra företag, t.ex. IKEA gör succé genom att konkurrera med pris, så det finns inte bara en väg till framgång

  • Medlem
  • 2012-08-20 23:38

Visst kan man konkurrera med pris och vara världsledande, men det förutsätter att det följer företagets strategi. Wallmart är ett synnerligen välmående företag på FMCG-området vilket bevisar tesen.

Ursprungligen av ibish:

Apple som företag visar även hur länder borde göra, när de satsar på forskning, utveckling och export. Man ska aldrig konkurrera med pris. Och tillverkar man något i världsklass är det inte heller konjunkturkänsligt.

Ett företag som Apple fast i Sverige hade nog räddat min generations pensioner Mvh 80-talist.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-20 22:44

Om de bara ger upp det här löjliga mjukvarupatentkriget så kan de nog fortsätta stiga!

Glöm inte att det är aktiestocken det handlar om - inte det sanna värdet av ett företag. Det som är spännande är att ett företag som bara har kunskap och intellektuell egendom som tillgång kan värderas så högt på Solvall...jag menar Börsen. Det är coolt och det säger en hel del om globaliseringen och den postindustriella världen vi slussats in i senaste 20 åren. Det gick snabbt...mycket snabbt...och ändå har många inte riktigt fattat vad som hänt

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-08-21 07:13
Ursprungligen av Zimmerman:

Det som är spännande är att ett företag som bara har kunskap och intellektuell egendom som tillgång kan värderas så högt på Solvall...jag menar Börsen.

Nu glömde du visst de ca 120 miljarder dollar de har i cash...

Det är inte cashen som föranledde denna tråd. Det är inte heller dessa kontanter som gör att dom är störst på börsen - där kan även tungt skuldsatta bolag vara giganter. Cash kan försvinna i ett nafs. Poff.

Ursprungligen av lasselu:

Nu glömde du visst de ca 120 miljarder dollar de har i cash...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-21 09:34

IBM var var tydligen värt 1.3 biljoner 1967 om man räknar in inflation.

Apple Is Not The Most Valuable Company In The History Of The World

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-08-21 10:27

Näe, men det är dock en avsevärd tillgång...så man kan inte säga att de "bara" har "har kunskap och intellektuell egendom som tillgång"...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-21 17:48

Jag tycker inte man kan räkna in statsägda företag i detta. Vad är då t.ex. Saudi-Arabien AB värt?

Det är inte så mycket kvar i Apples kassa, jag fick nämligen utdelning den 16 augusti och nu kommer pengarna kvartalsvis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-22 09:25

Det är ju småpengar som delas ut men se upp så det inte blir dubbelbeskattat. Både USA och Sverige kommer att vilja ha skatt. Du måste komma ihåg att begära avräkning av USA-skatten.

Utdelning inte alltid så lätt - Aktiespararna.se

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-08-22 11:06
Ursprungligen av pesc:

Det är ju småpengar som delas ut men se upp så det inte blir dubbelbeskattat. Både USA och Sverige kommer att vilja ha skatt. Du måste komma ihåg att begära avräkning av USA-skatten.

Utdelning inte alltid så lätt - Aktiespararna.se

Bra tips!

Jag såg att de dragit 15% i "Källskatt utd" och 15% i "Utl kupskatt" vilket blir ju 30% så det är redan draget rätt summa men det gäller väl att kolla så detta är med i deklarationen...:tveksam:

Räknar man på vad andra företag varit värda bakåt i historien, justerat för inflation, är Apple inte störst. Då är de fortfarande mindre än vad Microsoft var. Eller för den delen holländska Ostindiska Kompaniet.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-08-22 10:31

Vem var störst när och var...veckans I-landsproblem...

Familjen Medici var under renesansen var rikare än hela USA idag - i relation till hur världen såg ut då. Familjen Medici lånade ut pengar till stater så att dom hade råd att föra omfattande krig :-D. Det ni! Föreställ er EN familj - eller ETT företag i t.ex. USA som lånar till staten USA så att dom har råd med invasionen av Irak och kriget i Afganistan - eller EN familj som finansierar hela Vietnamkriget. Medici präglade egen valuta som var gångbar i hela Europa
På romartiden fanns också förmögenhetskoncentrationer hos vissa patricier-familjer som överstiger allt vad som finns idag som förmögenhetskoncentration. Man kan säga att under vissa perioder så ägdes världen (=romerska riket - asien har sin egen historia av gigantisk förmögenhetskoncentration, men då ofta kopplad till stat) av några få personer bosatta i Rom med omnejd :-D. T.ex. guldbranchen och rätten att tillverka mynt (valuta) var privat. (Ceasar blev mördad när han stoppade detta). Nordafrika var privat mark ägd av en eller två familjer i Rom som givetvis aldrig satt sin fot där. Etc.
Allt är relativt :-).

Senast redigerat 2012-08-22 10:58
  • Medlem
  • 2012-08-22 10:51

Att vara störst är en sak.
Att fortsätta att vara störst är en annan.

Det var det som Microsoft och Medici misslyckades med.

Medici var huvudfinansiär av något som kalla för Renesänsen och som förändrade hela världen dramatiskt. Utan denna renäsans hade Apple tillverkat fula och användarovänliga plåtburkar.

Ursprungligen av Zepto:

Att vara störst är en sak.
Att fortsätta att vara störst är en annan.

Det var det som Microsoft och Medici misslyckades med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-22 15:28

Det är (en liten) skillnad på om man tar 2*15% på ursprungsbeloppet, eller om man tar 15% på de 85% som blev kvar när USA drog sitt.

Jag vet inte vad som är riktigast. Det där tänker jag inte förstå förrän i mars nästa år...

steve jobs lär ju dansa och spruta champagne i himlen nu.

1
Bevaka tråden