Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trycka flersidig broschyr

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2012-09-05 11:19

Hallå gott folk!

Jag har fått i uppdrag att layouta och designa en flersidig broschyr, och då detta är helt nytt för mig så har jag en del funderingar. Jag har läst mig till en del kunskap via andra trådar här på 99mac (Som denna), men en en del frågetecken kvarstår.

Jag använder mig av InDesign för detta och kör ett dokument med 6 "Facing pages" - fram/baksida och 2 uppslag.

När jag exporterar ut detta med 3mm utfall (0mm Inside) samt cropmarks, så får jag en PDF med singlade sidor. Alltså inga hela uppslag. Blir det korrekt att första sidan i PDFn är framsidan på broschyren, och sista sidan är baksidan?

Har ni några tips på relevanta tutorials eller guider för detta? De jag har hittat är oftast utdaterad eller sjukt innehållsfattiga.

Grymt tacksam för svar!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-05 11:27

Det spelar egentligen ingen roll, tryckeriet kör det genom sitt system så sidorna blir rätt utskjutna. Gör en dummy för säkerhets skull och lämna till tryckeriet.
Om inte annat kan du flytta sidorna som du vill med Acrobat Pro genom att dra dom till önskad plats.
Men det är bättre att tryckeriet skjuter ut som dom vill ha det.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2012-09-05 11:54

Kanon! Tack för snabbt svar!
Återkommer vid eventuella problem!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-05 14:39

Tänk bara på att du kan inte trycka och häfta 6 sidor så som du har lagt upp det i dokumentet.
Du får antingen göra en ohäftad sexsidig folder med tre sidor på rad eller öka till 8 sidor.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-05 14:47

Just det ja, det tänkte jag inte på. Sorry.
Fyra eller åtta sidor måste det bli. Är det bara fyra behövs ingen häftning.
Om innehållet ser ut som det gör på den bifogade bilden går det nog att få ihop på fyra sidor. Lite väl luftigt på åtta sidor.

Ursprungligen av Poddjob:

Tänk bara på att du kan inte trycka och häfta 6 sidor så som du har lagt upp det i dokumentet.
Du får antingen göra en ohäftad sexsidig folder med tre sidor på rad eller öka till 8 sidor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-05 15:48

Eller ha insidan av fram- och baksidan utan text. Detta måste dock markeras för tryckeriet

Ursprungligen av Katinka:

Eller ha insidan av fram- och baksidan utan text. Detta måste dock markeras för tryckeriet

Bäst o göra blanka sidor i så fall

Om du ska göra en 6-siding så finns det två falsningar.
I den ena - dragspel - är alla sidor lika stora. I den andra måste två sidor vara mellan 3-5 mm mindre på bredden.
Detta måste man ta hänsyn till vid layout. Du ska lägga upp sidorna 3+3 i indesign och inte som nu.
det går att göra 6 sidingar på annat sätt. Man limmar in ett ark i en fyrsiding och får på så sätt en 6 siding... tror limsträngen tarvar 3 mm. Det röda området är det som går bort.....

/m

Så här ser de färdiga ut.
Det tidigare inlägget syftar på nummer tre från vänster. den första är varianten med limsträng.
Nummer två är alla sidor lika stora. nummer tre måste man som jag angivit kapa invikte för att trycksaken inte ska bågna.

1
Bevaka tråden