Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra namn i Finder?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-09-12 15:40

Hej alla apple lovers.
Det här är mitt första inlägg av många kommande här på forumet, hoppas att jag lagt tråden rätt!

Jag har ett litet problem. Jag har skiljt mig från min (ex)fru och har nu bytat tillbaka till mitt gamla efternamn igen.
När jag går in i finder så står "joachim_sjogren" bredvid husikonen men jag vill ändra det till mitt nya efternamn. Hur gör jag detta?? Jag har testat att installera Mountain Lion på datorn men det är kvar ändå!

Finns det någon som har svar på hur jag gör för att ändra detta?

Kan tillägga att min mail tidigare var joachim_sjogren@...

Bild: Ladda-upp.se - Skärmavbild 2012-09-12 kl. 15.23.02

Tack på förhand kamrater!:p

Gå in i systeminställningarna, välj användarkonton och ändra namnet på det konto du använder. Klart!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-09-12 16:03

Gjorde det men där står det Joachim Nilsson som det ska göra men det ändras inte i finder. Lite irriterande att se frugans namn varje dag..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-09-12 16:39

Har lyckats bli root användare nu men kan fortfarande inte ändra några mappar vilket det står att jag skall kunna göra?

Senast redigerat 2012-09-12 16:53
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-12 17:29
Ursprungligen av Joach1m:

Så här aktiverar du root-användaren

OS X Lion

  1. IApple-menyn väljer du Systeminställningar....

  2. VäljAnvändare och grupper från menyn Visa.

  3. Klicka på hänglåset och autentisera som ett administratiörskonto

  4. Klicka på Inloggning....

  5. Klicka på knappen Redigera... eller Gå med... längst ned till höger.

  6. Klicka på knappen Öppna Katalogverktyg...

  7. Klicka på lås i fönstret Katalogverktyg.

  8. Ange namn och lösenord för ett administratörskonto och klicka sedan på OK.

  9. VäljAktivera root-användare på menyn Redigera.

  10. Ange det root-lösenord du vill använda i fälten för lösenord och bekräftelse och klicka sedan på OK.

Punkt fem finns inte på min dator?

Som du säkert märkte, punkt fem borde stå Tryck på knappen ANSLUT nere till höger (Nätkontoserver: ANSLUT)

Ursprungligen av Joach1m:

Har lyckats bli root användare nu men kan fortfarande inte ändra några mappar vilket det står att jag skall kunna göra?

Har du loggat in som root också?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-09-12 16:34

Så här aktiverar du root-användaren

OS X Lion

  1. IApple-menyn väljer du Systeminställningar....

  2. VäljAnvändare och grupper från menyn Visa.

  3. Klicka på hänglåset och autentisera som ett administratiörskonto

  4. Klicka på Inloggning....

  5. Klicka på knappen Redigera... eller Gå med... längst ned till höger.

  6. Klicka på knappen Öppna Katalogverktyg...

  7. Klicka på lås i fönstret Katalogverktyg.

  8. Ange namn och lösenord för ett administratörskonto och klicka sedan på OK.

  9. VäljAktivera root-användare på menyn Redigera.

  10. Ange det root-lösenord du vill använda i fälten för lösenord och bekräftelse och klicka sedan på OK.

Punkt fem finns inte på min dator?

Normalt är det ingen bra idé att ändra på kortnamnet. Det kan medföra en massa strul med filrättigheter.
Det finns dock en del sätt som fixar detta.
Om du vill passa på att uppgradera systemet eller ominstallera så kan du göra följande.
1) Kopiera över din användarmapp på en extern HD
2) Ändra namn på din användarmapp på den externa HDn till det du vill använda som kortnamn tex. joachim
3) Installera om systemet på datorn med en användare som tex. Administrator admin
4) Kopiera över din joachim mapp till mappen Användare
5) Skapa ett nytt konto Joachim Nilsson kortnamn: joachim
6) Du får en fråga om att en mapp med det namnet finns, vill du använda den som hemmamapp. Svar JA

Ett annat alternativ på engelska kommer här:

Enable the root user.
Log in as root.
Navigate to the /Users folder.
Select the Home folder with the short name you want to change, and rename it just like you would rename any folder. Keep in mind that the shortname must be all lowercase, with no spaces, and only contain letters.
Use the Users & Groups pane (Accounts pane in Mac OS X v10.6.8 or earlier) in System Preferences to create a new user with the Account name or Short Name that you used in the previous step.
Click OK when "A folder in the Users folder already has the name 'account name'. Would you like to use that folder as the Home folder for this user account?" appears. Note: This will correct the ownership of all files in the Home folder, and avoid permissions issues with the contents.
Choose Log Out from the Apple menu.
Log in as the newly created user. You should be able to access all of your original files (on the desktop, in Documents, and in the other folders of this Home).
After verifying that your data is as expected, you can delete the original user account via the Users & Groups pane (Accounts pane in Mac OS X v10.6.8 or earlier).
Disable the root user.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-27 07:33

Ändra namn i Finder, datornamn och hemmamapp (kortnamn, kontonamn, huset)
Så här gjorde jag i OS X 10.8.2 Mountain Lion

Börja med att ta en säkerhetskopia på alla viktiga data. Glöm inte att säkerhetskopiera Microsoft Databas för bl.a. Microsoft Entourage. Du kommer du åt databasen den genom att hålla nere ”alt” tangenten samtidigt som du klickar på Entourage programikon. För mig gick det bra att tillslut öppna upp befintliga mail kataloger -med den delen kändes osäker.

Ändra namn på datorn
I Apple-menyn väljer du Systeminställningar/Delning och ändra fältet ”Datorns namn” till vad du vill att din dator ska heta.

Ändra namn på hemmamappen (kontonamnet, kortnamnet, huset)
Först måste du lägga upp dig som en ”Root – användare” med tillgång till alla delar i systemet. Var försiktig och tänk på att:

  • Endast ägaren av en dator eller utsedda administratörer ska ha ett administratörskonto eller root-lösenord

  • Root-användare har möjlighet att flytta eller ta bort nödvändiga systemfiler och att lägga in nya filter på platser som är skyddade för andra användare.

Steg 1: Så här aktiverar du root-användare

  1. I Apple-menyn väljer du Systeminställningar

  2. Välj Användare och grupper från menyn Visa

  3. Klicka på hänglåset och autentisera som ett administratörskonto

  4. Klicka på Inloggning (huset på vänster sida)

  5. Klicka på Nätverkskontoserver: Anslut

  6. Klicka på knappen Öppna Katalogverktyg

  7. Klicka på lås i fönstret Katalogverktyg

  8. Ange namn och lösenord för ett administratörskonto och klicka sedan på Ändra konfiguration

  9. Välj Aktivera root-användare på menyn Redigera. (Högst upp i menyraden – inte i Katalogverktyget)

  10. Ange det root-lösenord du vill använda och klicka sedan på OK.

Steg 2: Ändra namn på hemmamappen

  1. Logga in som root-användare via annan användare i Inloggningsfönstret och ange ”root” som användarnamn och ditt root-lösenord

  2. Gå till mappenAnvändarevia Finder och öppna den

  3. Markera hemmappen och döp om den till ett nytt Kontonamn som vilken annan mapp som helst. Tänk på att namnet måste vara med små bokstäver, utan mellanslag och inte får innehålla siffror eller andra tecken än bokstäver.

  4. Via Apple-menyn/Systeminställningar/Användare och grupper/ skapar du nu en ny användare med det Kontonamn du använde tidigare.

  5. Klicka på OK vid "Det finns redan en mapp i mappen Användare med namnet "Kontonamn". Vill du använda den mappen som hemmapp för det här användarkontot?" visas.

  6. Logga ut från Apple-menyn.

  7. Logga in som den nya användaren.

  8. Avaktivera enligt samma procedur som Steg 1 men där du väljer Avaktivera root-användare på menyn Redigera. (Högst upp i menyraden – inte i Katalogverktyget)

1
Bevaka tråden