Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar iPhone 5

Tråden skapades och har fått 288 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av stile:

Vi/ni som har 4S, kommer ni skaffa iPhone 5? För första gången känner jag mig tveksam till att köpa nya iPhonen, vore intressant att höra från er som tänker gå från 4S till 5 vad det är som lockar.

Har presentkort för en dryg tusenlapp som ligger och bränner, så jag byter:)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-13 11:11
Ursprungligen av stile:

Vi/ni som har 4S, kommer ni skaffa iPhone 5? För första gången känner jag mig tveksam till att köpa nya iPhonen, vore intressant att höra från er som tänker gå från 4S till 5 vad det är som lockar.

Jag har 4:an, steget till 4S kändes ovärt men nu känns det desto mer befogat så kommer gå på en 5:a helt klart!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-13 09:08

Den skapar ju inget stort köpbehov hos mig i alla fall. Ser inte så många fel med den men "bara" en lagom uppdatering.

Jag är kluven till storleken, men ser fördelen med en rad appar till. Film och annat rörligt ser jag nästan aldrig på luren.

4G hade varit kul,men inte nödvändigt. Jag är mer nyfiken på om hastigheten i WiFi, 3G och HSDPA på något sätt förbättras? Jag har inte haft tid att läsa allt. Men kan man säga något om det?

Och sist men inte minst... BATTERIET - flipp eller flopp? Någon skillnad mot idag?

Åter igen är detta en artikel som kan vara värd att läsa för.
De gör upp i det nya racet om 4g - NyTeknik

Här ser man teoretiska hastigheter för olika standarder.
/m

De som missade DN:s episka självmål igår kväll kan även hitta artikeln här:
DNs fantastiska artikel om iPhone 5 | Henrik Löwenhamn

Ursprungligen av Joacim Melin:

De som missade DN:s episka självmål igår kväll kan även hitta artikeln här:
DNs fantastiska artikel om iPhone 5 | Henrik Löwenhamn

Herregud... Nu fattar jag vad ni menade. Det där känns det som att någon kommer att få äta upp

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-09-13 10:57
Ursprungligen av Joacim Melin:

De som missade DN:s episka självmål igår kväll kan även hitta artikeln här:
DNs fantastiska artikel om iPhone 5 | Henrik Löwenhamn

Känns som någon på DN har haft uppesittarkväll med för mycket alkohol, för att sedan skriva artikeln.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-13 10:07

Jag har en 4S idag och kommer definitivt uppdatera till femman. No doubt.

Dessutom har fjällan en fyra så hon får min 4S.

Jag har hittills aldrig haft någon mobiltelefon mer än 1 år. Det är den tiden jag brukar lyckas mala ner dem på. Utom iPhone 4 och 4S som faktiskt varit ganska fräscha efter 1 år. Fast det blir ett generationsbyte nu. Frugan får min 4S och dottern får den gamla 4:an att ta bilder med och spela på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-13 11:13

Jag är nöjd med iPhone 5. Jag har inget behov av LTE i min telefon, om jag kommer upp i 40mbit på min telefon så räcker det långt. Allt annat i telefonen är förbättrat och det kommer att bli ett jättehopp från min 3GS när jag väl uppdaterar.

Hur kommer man upp i 40mbit utan LTE?

Ursprungligen av acke:

Jag är nöjd med iPhone 5. Jag har inget behov av LTE i min telefon, om jag kommer upp i 40mbit på min telefon så räcker det långt. Allt annat i telefonen är förbättrat och det kommer att bli ett jättehopp från min 3GS när jag väl uppdaterar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-13 11:48
Ursprungligen av zimmerman:

hur kommer man upp i 40mbit utan lte?

dc-hsdpa?

Edit: Vad är nu detta för crap att man inte tillåts skriva allt i versaler utan det istället automatiskt görs om till gemener? Ändra detta direkt.

Har Telia det? Hittar inget på nätet om Telia och dc-hsdpa.

Ursprungligen av zinned:

dc-hsdpa?

Edit: Vad är nu detta för crap att man inte tillåts skriva allt i versaler utan det istället automatiskt görs om till gemener? Ändra detta direkt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-13 20:17
Ursprungligen av acke:

Jag är nöjd med iPhone 5. Jag har inget behov av LTE i min telefon, om jag kommer upp i 40mbit på min telefon så räcker det långt. Allt annat i telefonen är förbättrat och det kommer att bli ett jättehopp från min 3GS när jag väl uppdaterar.

Problemet med den teknik som inte är LTE i iPhonen är att den är beroende av det värdelösa 3G-nätet vi har i Sverige, så räkna inte med högre hastigheter än med 4S.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-13 11:28

Kommer avakta till april-maj så blir det nog ett köp, större skärm är helt klart intressant plus snabbare förstås, lte inte super intressant idag för mig.

Kan ni förklara för en novis som mig:

Om/där LTE inte fungerar, kommer iPhone 5 vara snabbare än iPhone 4S gällande mobildata?
Om så är fallet, beror det på bättre antenn eller nya processorn? Eller både och?

Ursprungligen av theplague:

Kan ni förklara för en novis som mig:

Om/där LTE inte fungerar, kommer iPhone 5 vara snabbare än iPhone 4S gällande mobildata?
Om så är fallet, beror det på bättre antenn eller nya processorn? Eller både och?

Som jag har fattat det så beror det väl bland annat på hur radioförhållandena är. Är de dåliga så är det inte säkert att du tjänar något men om det är bra radioförhållanden och om ditt abbonemang stödjer det och om din operatör har det så bör 5:an bli bättre pga att den stödjer snabbare accessmetoder såsom DC-HSDPA.

Men om den blir snabbare under "normala" omständigheter är jag mer osäker på. Det är inte alltid enkelt eftersom vi delar radioresurserna med andra.

Ursprungligen av BlackSmp:

Som jag har fattat det så beror det väl bland annat på hur radioförhållandena är. Är de dåliga så är det inte säkert att du tjänar något men om det är bra radioförhållanden och om ditt abbonemang stödjer det och om din operatör har det så bör 5:an bli bättre pga att den stödjer snabbare accessmetoder såsom DC-HSDPA.

Men om den blir snabbare under "normala" omständigheter är jag mer osäker på. Det är inte alltid enkelt eftersom vi delar radioresurserna med andra.

Ok, tack för svar.

En fundering jag har är om man kommer att få sin iPhone 5 innan helgen 28/9 alltså om man beställer från apple.se eller om det är bättre och stå i kö på natten? Hur tänker ni andra göra som är köpsugna?

Ursprungligen av westerlu77:

En fundering jag har är om man kommer att få sin iPhone 5 innan helgen 28/9 alltså om man beställer från apple.se eller om det är bättre och stå i kö på natten? Hur tänker ni andra göra som är köpsugna?

Bra fråga:)

Jag tror inte att du kommer att behöva köa utan att det kommer att finnas tillräckligt med telefoner för de flesta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-13 13:14

Någon här som kan hjälpa till och reda ut begreppen?

UMTS=3G
HSPA=?
HSPA+?
HSDPA=Turbo 3G eller 3,5G
DC-HSDPA=?
LTE=4G

Någon som kan räta ut frågetecken och självklart korrigera om jag har fel där jag definierar förkortningarna till vardagliga begrepp. Jag antar att + innebär en uppgradering.

HSPA = "High Speed Packet Access", delas upp i HSDPA ("Downlink") och HSUPA ("Uplink"). Sen är det marknadsföringsskillnader i plustecknet, tekniskt är skillnaden att man använder mer effektiv modulation (till exempel går från 16 QUAM till 64 QUAM) men kan också ha andra tekniska tillägg beroende på operatör.

DC före betyder Dual Carrier, dvs. att du använder dubbla kanaler för trafiken, och kan på så sätt få uppemot dubbla hastigheten jämfört med en kanal.

LTE står för Long Term Evolution, och är grunden som nästa generations mobila bredband. Det som ofta kallas LTE Advanced (och som stöder både routing och hastigheter uppåt 1GBit/s från macrocellen) är det som egentligen borde kallas 4G. Av olika anledningar har många av operatörerna valt att kalla grundversionen av LTE (dvs. ren paketdata) för 4G, igen ur marknadsföringssyfte. Det är inte fel, men det är inte det som ITU satt som standard för 4G. Se mer om detta på 4G - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-13 13:45
Ursprungligen av Mats Guldbrand:

HSPA = "High Speed Packet Access", delas upp i HSDPA ("Downlink") och HSUPA ("Uplink"). Sen är det marknadsföringsskillnader i plustecknet, tekniskt är skillnaden att man använder mer effektiv modulation (till exempel går från 16 QUAM till 64 QUAM) men kan också ha andra tekniska tillägg beroende på operatör.

DC före betyder Dual Carrier, dvs. att du använder dubbla kanaler för trafiken, och kan på så sätt få uppemot dubbla hastigheten jämfört med en kanal.

LTE står för Long Term Evolution, och är grunden som nästa generations mobila bredband. Det som ofta kallas LTE Advanced (och som stöder både routing och hastigheter uppåt 1GBit/s från macrocellen) är det som egentligen borde kallas 4G. Av olika anledningar har många av operatörerna valt att kalla grundversionen av LTE (dvs. ren paketdata) för 4G, igen ur marknadsföringssyfte. Det är inte fel, men det är inte det som ITU satt som standard för 4G. Se mer om detta på 4G - Wikipedia, the free encyclopedia

Ska se om jag förstår det här:
1. iPhone 4S sägs ha UMTS/HSPA. Vilket jag tolkat som 3G. Men är det istället så att HSPA innebär att 4S har 3,5G(om du förstår vad jag menar?)
2. DC-HSDPA skulle höja den teoretiska hastigheten ganska radikalt?
3. Finns DC-HSDPA i något av de Svenska näten? Fungerar det stabilt? Är det väl utbyggt? Eller ligger funktionen i hårdvaran? D.v.s i telefonen.

xms67 och Mats Guldbrand:
Slänger mig snabbt in i diskussionen:

Denna bild tolkar jag som ska visa vilka operatörer som enligt Apple kör dual carrier i vår del av världen: http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2012/09/img0134.jpg

Den kommer härifrån: Apple's next-generation iPhone liveblog! -- Engadget

Postat kl 7.23.
Om ni vill ladda in bilderna i feeden klickar ni "Options: Images: Inline" tillhöger om där feeden börjar.

Är det NÅGON här som har DC-HSDPA på sin Android-lur eller iPad3? Kan man få det över huvud taget förutom som mobilt bredband (dongel)? Själv ligger jag på 4-5 mbit/s med min iPad3 - alltså "vanlig" 3G.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-13 14:28
Ursprungligen av Zimmerman:

Är det NÅGON här som har DC-HSDPA på sin Android-lur eller iPad3? Kan man få det över huvud taget förutom som mobilt bredband (dongel)? Själv ligger jag på 4-5 mbit/s med min iPad3 - alltså "vanlig" 3G.

I och med att Apple uppger DC-HSDPA på iPad 3 och iPhone 5 måste det ju fungera utan dongel om jag inte gör ett tankefel. Om nu näten tillåter det.

Telia stryper vid Max 20 mbit/s har jag nu läst. I verkligheten så kan man alltså ha 10-16 mbit/s med snabbaste mobilsurf hos Telia - alltså; 40 mbit/s utan LTE kan man glömma.

Ursprungligen av xms67:

I och med att Apple uppger DC-HSDPA på iPad 3 och iPhone 5 måste det ju fungera utan dongel om jag inte gör ett tankefel. Om nu näten tillåter det.

Ursprungligen av Zimmerman:

Är det NÅGON här som har DC-HSDPA på sin Android-lur eller iPad3? Kan man få det över huvud taget förutom som mobilt bredband (dongel)? Själv ligger jag på 4-5 mbit/s med min iPad3 - alltså "vanlig" 3G.

Tre har Dual Carrier på vissa platser. Jag har nått hastigheter på uppåt 15-16 MBit/s med min iPad 3, och det är mer än vad jag behöver på en iPad (och telefon också, för den delen). Enligt Apples bild ska de andra operatörerna också börja stödja DC. Fast det lär väl stå skrivet i stjärnorna när det sker.

Men vad har då Telia som erbjuder teoretisk 20mbit/s?

Ursprungligen av Mats Guldbrand:

Tre har Dual Carrier på vissa platser. Jag har nått hastigheter på uppåt 15-16 MBit/s med min iPad 3, och det är mer än vad jag behöver på en iPad (och telefon också, för den delen). Enligt Apples bild ska de andra operatörerna också börja stödja DC. Fast det lär väl stå skrivet i stjärnorna när det sker.

Senast redigerat 2012-09-13 15:23

Någon har säkert redan länkat. Men den här gubben på IDG. Alltså... Är han verkligen på riktigt?
Iphone 5: Den som gapar efter mycket - IDG.se

Jag har nog aldrig skrattat så mycket!

Bevaka tråden