Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar iPhone 5

Tråden skapades och har fått 288 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är den utan tvekan vackraste iPhonen hittills - nu finns en SVART iPhone - helt SVART. Den får alla andra kopior idag att se ännu fulare ut.

Nu vet vi varför det inte blir LTE i Sverige. Det var visst så att frekvenser är BOKADE men inte användbara.
Så Sverige har inte 1800 Bandet som annars skulle funka.

Därför får Sverige vänta med 4G till Iphone 5 - NyTeknik

Från SVD.se

Citat:

Men en av de större nyheterna, stöd för 4g-tekniken LTE, går inledningsvis Sverige förbi. Anledningen är att de frekvensband som mobilen stöder för 4G ännu inte används för den tekniken i Sverige.

Telia, Tele2 och Telenor, men inte Tre, har dock tillstånd i ett av de aktuella banden, 1800 MHz-bandet. Och från den 1 januari 2013 får de använda 4G på 1800 MHz, men först krävs en omflyttning av gsm-trafiken som till stor del fyller bandet idag.

Med moderna basstationer som innehåller både gsm, 3G och 4G, är det i och för sig ingen omöjlighet, och operatörernas stora intresse vid en auktion i oktober 2011 tyder på att de förbereder en satsning på den attraktiva 4G-tekniken där.

Ursprungligen av martinator:

Nu vet vi varför det inte blir LTE i Sverige. Det var visst så att frekvenser är BOKADE men inte användbara.
Så Sverige har inte 1800 Bandet som annars skulle funka.

Därför får Sverige vänta med 4G till Iphone 5 - NyTeknik

Från SVD.se

Operatörerna kommer förmodligen att bygga ut LTE på 1800-bandet så småningom. Men även om så sker innan nästa Iphone kommer så blir det väldigt begränsat.

1800 MHz är en hög frekvens som ger dålig räckvidd. Därför kommer den enbart att användas i tätorter.

Således försvinner den största fördelen med LTE d.v.s. täckningen. 800-900 banden som används idag ger en grym räckvidd och täckning, vilket passar perfekt för ett glestbefolkat land som Sverige. LTE-täckningen är redan idag bättre än 3G-täckningen på många ställen.

Kort sagt: Lev utan LTE, vänta på nästa Iphone eller köp något annat.

Den nuvarande kommer aldrig att fungera vettigt med LTE i Sverige.

  • Medlem
  • 2012-09-13 16:23

Ah, så om vi får "fel" iPhone nu och operatörerna börjar stödja 1800 MHz så kommer det ändå inte att fungera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-13 22:05
Ursprungligen av Zepto:

Ah, så om vi får "fel" iPhone nu och operatörerna börjar stödja 1800 MHz så kommer det ändå inte att fungera.

Det handlar inte om att vi kan få "fel lur" utan att Telia är totalt inkompetenta i sina tekniska uttalanden. De uttalar sig som att de inte vet vilken av de tre lurarna som kommer att skeppas hit, vilket givetvis är totalt felaktigt.

Bara för att operatörerna inte slagit på sändare så betyder det ju inte att man behöver en speciell telefon. Om en iPhone har en radio som också stöjer något som inte är på i det och det landet så kan man ju använda den på andra band som ÄR påslagna. Annars skulle man ju inte kunna resa globalt med en iPhone.
Jag tolkar det som att Apple bara förklarar var man kan ANVÄNDA LTE med den radio som sitter i iPhone5 - inte vilka länder som kommer att SÄLJA en iPhone med LTE-radio. Om inte alla iPhones är identiska globalt så blir jag chockad.

Ursprungligen av Zimmerman:

Bara för att operatörerna inte slagit på sändare så betyder det ju inte att man behöver en speciell telefon. Om en iPhone har en radio som också stöjer något som inte är på i det och det landet så kan man ju använda den på andra band som ÄR påslagna. Annars skulle man ju inte kunna resa globalt med en iPhone.
Jag tolkar det som att Apple bara förklarar var man kan ANVÄNDA LTE med den radio som sitter i iPhone5 - inte vilka länder som kommer att SÄLJA en iPhone med LTE-radio. Om inte alla iPhones är identiska globalt så blir jag chockad.

Bli chockad....
"LTE band support is based on the iPhone 5 model number and configuration for either CDMA or GSM networks. Band support does not guarantee support on all LTE networks running on the same bands."

Samt de olika modellerna på:
Apple - iPhone 5 - View countries with supported LTE networks.

Ursprungligen av Zimmerman:

Om inte alla iPhones är identiska globalt så blir jag chockad.

Uppenbarligen är du då nu i chock - då det finns tre varianter med olika teknisk specifikation på vilka band de städjer.
De tre har dessutom olika modellbeteckning. Så att det rör sig om en lista över vilka band olika länder använder är delvis fel.
/m

Då kan man alltså inte resa med en iPhone5 - om man inte nöjer sig med att bara snacka i den vill säga. Detta är ju inte modernt kan man lugnt säga.

Ursprungligen av martinator:

Uppenbarligen är du då nu i chock - då det finns tre varianter med olika teknisk specifikation på vilka band de städjer.
De tre har dessutom olika modellbeteckning. Så att det rör sig om en lista över vilka band olika länder använder är delvis fel.
/m

Ursprungligen av Zimmerman:

Då kan man alltså inte resa med en iPhone5 - om man inte nöjer sig med att bara snacka i den vill säga. Detta är ju inte modernt kan man lugnt säga.

Roaming-avgifterna är ju så sjukt billiga så du sitter säkert och tankar film på din iphone såfort du lämnat Sveriges gränser?

  • Medlem
  • 2012-09-13 18:29
Ursprungligen av Zimmerman:

Då kan man alltså inte resa med en iPhone5 - om man inte nöjer sig med att bara snacka i den vill säga. Detta är ju inte modernt kan man lugnt säga.

3G fungerar nog dock som vanligt.
Detta ska bara gälla 4G/LTE.

Jag är ingen radioexpert men så vitt som jag förstår så är det inte bara frekvensbanden som ska stämma överens. Du måste bygga upp logikkortet i telefonen på så sätt att du inte skapar interferens vid olika frekvensband.

Så det är kanske inte så enkelt som att bara ändra en oscillator här eller där.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2012-09-13 17:17

Ok, då ligger det alltså till så här:

Det finns två potentionella varianter av iPhone 5 för sverige. Då gäller det alltså att den som börjar säljas här om två veckor är den som funkar på det nya nät som kanske kommer nästa år.

Låter inte helt självklart att detta kommer att funka. Eller har jag missat något?

Ursprungligen av Zip_THN:

Ok, då ligger det alltså till så här:

Det finns två potentionella varianter av iPhone 5 för sverige. Då gäller det alltså att den som börjar säljas här om två veckor är den som funkar på det nya nät som kanske kommer nästa år.

Låter inte helt självklart att detta kommer att funka. Eller har jag missat något?

Det känns inte som att du har missat något. Det är så där osäkert...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-13 18:00

Lite info från Ars, som brukar veta saker:

Want global LTE roaming on iPhone 5? Don

Artikeln länkar dessutom till denna lista:

List of LTE networks - Wikipedia, the free encyclopedia

Ursprungligen av mattiL:

Lite info från Ars, som brukar veta saker:

Want global LTE roaming on iPhone 5? Don

Artikeln länkar dessutom till denna lista:

List of LTE networks - Wikipedia, the free encyclopedia

Undrar varför AT&T modellen har så få LTE band och dessutom helt olika de som CDMA och "Europamodellen" har?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-09-13 18:39

Nu ska vi se om jag kan förklara vad jag fått förklarat för mig. Jag pratade med min polare på Ericsson och han hävdar att de telefoner som stödjer LTE idag kommer specifikt för att det finns en stor marknad hos de som ska ersätta CDMA, dvs Verizon (USA) och Sydkorea. Alla som kör enligt GSM-standarden ligger miltal efter dessa då de fortfarande vill tjäna pengar på sina GSM-nät.

CDMA-operatörerna däremot skrotar hela sitt nät och tar den frekvensen (800 MHz) och slänger in LTE på den istället. Det gör att chipen som släpps nu stöder 800 MHz då det finns en marknad där (några 100 miljoner potentiella kunder), till skillnad från Europa. Dessa chip klarar heller inte att köra röstsamtal vilket det är tanken att man ska utnyttja LTE till senare, utan de är mer eller mindre vanliga donglar.

Nästa år kommer chip som kan hantera samtal och samtidigt börjar Europa komma i kapp. Då kommer LTE på mycket bredare front. De gissar på Ericsson att LTE på bred front kommer i iPhone 6, det var ingen poäng i 5:an.

En annan anledning till att LTE dröjer är att även våra operatörer måste köra LTE på lägre frekvensband om vi inte ska ha en mast varannan meter i hela Sverige. Men så länge som de har lönsamma GSM-nät som de investerat i så vill de mjölka dessa och därmed kan inte LTE bli heltäckande på ett bra tag.

Vi kanske tycker att vi har väl utbyggt LTE, men enligt honom är vi inte i närheten av att kunna erbjuda den teckning som krävs och vi är långt efter de som ligger längst fram.

Så förstod jag det. Rätt eller fel... jag vet inte.

Ursprungligen av andas:

Nu ska vi se om jag kan förklara vad jag fått förklarat för mig. Jag pratade med min polare på Ericsson och han hävdar att de telefoner som stödjer LTE idag kommer specifikt för att det finns en stor marknad hos de som ska ersätta CDMA, dvs Verizon (USA) och Sydkorea. Alla som kör enligt GSM-standarden ligger miltal efter dessa då de fortfarande vill tjäna pengar på sina GSM-nät.

CDMA-operatörerna däremot skrotar hela sitt nät och tar den frekvensen (800 MHz) och slänger in LTE på den istället. Det gör att chipen som släpps nu stöder 800 MHz då det finns en marknad där (några 100 miljoner potentiella kunder), till skillnad från Europa. Dessa chip klarar heller inte att köra röstsamtal vilket det är tanken att man ska utnyttja LTE till senare, utan de är mer eller mindre vanliga donglar.

Nästa år kommer chip som kan hantera samtal och samtidigt börjar Europa komma i kapp. Då kommer LTE på mycket bredare front. De gissar på Ericsson att LTE på bred front kommer i iPhone 6, det var ingen poäng i 5:an.

En annan anledning till att LTE dröjer är att även våra operatörer måste köra LTE på lägre frekvensband om vi inte ska ha en mast varannan meter i hela Sverige. Men så länge som de har lönsamma GSM-nät som de investerat i så vill de mjölka dessa och därmed kan inte LTE bli heltäckande på ett bra tag.

Vi kanske tycker att vi har väl utbyggt LTE, men enligt honom är vi inte i närheten av att kunna erbjuda den teckning som krävs och vi är långt efter de som ligger längst fram.

Så förstod jag det. Rätt eller fel... jag vet inte.

De svenska operatörerna kör redan LTE på 800/900 MHz. Några lägre frekvenser är inte att vänta inom överskådlig framtid. GSM-näten körs på 900/1800 MHz. LTE har således längre räckvidd GSM redan nu.

Så någon avvaktan är det inte frågan om.

Jag tror Apple anser att marknaden för LTE utanför nordamerika är för liten för att ta någon större hänsyn till helt enkelt.

Låter inte helt orimligt. Cdma gänget kör på en återvändsgränd och därför skrotar de sina system

Verkar som folk märker stor skillnad mellan femman och fyran:
First Look: iPhone 5 - YouTube

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-13 20:16
Ursprungligen av xms67:

någon här som kan hjälpa till och reda ut begreppen?

Umts=3g
hspa=?
Hspa+?
Hsdpa=turbo 3g eller 3,5g
dc-hsdpa=?
Lte=4g

någon som kan räta ut frågetecken och självklart korrigera om jag har fel där jag definierar förkortningarna till vardagliga begrepp. Jag antar att + innebär en uppgradering.

umts=3g
hspa=3g
hspa+=3g
hsdpa=3g
dc-hsdpa=3g
lte=4g

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-13 20:26

Hur blir det med appar på 5an?
Skalas de upp och ner eller blir det sorgkanter?

Ursprungligen av zappee:

Hur blir det med appar på 5an?
Skalas de upp och ner eller blir det sorgkanter?

Ej uppdaterade appar får "sorgkanter".

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-13 20:54
Ursprungligen av ilPadrino:

Ej uppdaterade appar får "sorgkanter".

Ok, men blir det en tredje kategori med appar som bara fungerar på iPhone 5?
Eller kommer den skala ner de uppdaterade?
Eller kommer den bara klippa av?

Expressen firar nya faktatriumfer...

Varför ska jag köpa en adapter för 349 för att kunna ladda telefonen med min gamla laddare? Jag köper givetvis en ny kabel för 169:-
Det är givetvis inte helt billigt det heller men ändå halva priset

Och om jag ska köpa en adapter så kan jag ändå köpa den för 249:- utan 20 cm sladd

Men det blir inte lika bra artikel då...

Besvikelse över nya Iphone | Nyheter | Expressen | Senaste nytt - Nyheter Sport Ekonomi Nöje

Ursprungligen av BlackSmp:

Expressen firar nya faktatriumfer...

Varför ska jag köpa en adapter för 349 för att kunna ladda telefonen med min gamla laddare? Jag köper givetvis en ny kabel för 169:-
Det är givetvis inte helt billigt det heller men ändå halva priset

Och om jag ska köpa en adapter så kan jag ändå köpa den för 249:- utan 20 cm sladd

Men det blir inte lika bra artikel då...

Besvikelse över nya Iphone | Nyheter | Expressen | Senaste nytt - Nyheter Sport Ekonomi Nöje

Citat:

Operatörerna är missnöjda på att den nya Iphone-modellen inte stöder 4G-nätet i Sverige

Skönt att de är missnöjda på och inte med.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-13 21:30
Ursprungligen av BlackSmp:

Expressen firar nya faktatriumfer...

Varför ska jag köpa en adapter för 349 för att kunna ladda telefonen med min gamla laddare? Jag köper givetvis en ny kabel för 169:-
Det är givetvis inte helt billigt det heller men ändå halva priset

Och om jag ska köpa en adapter så kan jag ändå köpa den för 249:- utan 20 cm sladd

Men det blir inte lika bra artikel då...

Besvikelse över nya Iphone | Nyheter | Expressen | Senaste nytt - Nyheter Sport Ekonomi Nöje

Det följer väl med en kabel när man köper en ny telefon!!!
Eller menar du att du får en laddare utan kabel?

Ursprungligen av lappen71:

Det följer väl med en kabel när man köper en ny telefon!!!
Eller menar du att du får en laddare utan kabel?

BlackSmp menar ingenting, han citerar ju Expressen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-13 21:40

Jag är fortfarande besviken att inte Apple vågade ta ut svängarna mer gällande designen, dom har haft tid på sig, men dom körde sitt gamla beprövade koncept Iphone 4 (fyrkantig) även om iPhone 5 är lite tunnare, Apple har ju tidigare satt trender men vågade inte i det här fallet, förståeligt på ett vis, men beklagligt på ett annat vis.

Man kunde ha svängt till baksidan lite smooth och futureistiskt, behöver ju inte vara helt plan och platt.

Lite bredare skärm hade ju inte skadat heller typ 4.3 tums, då hade den haft en bredare grund att stå på och lite mer distans till iPhone4.

Det saknade jag verkligen med iPhone5, distanseringen från iPhone 4s kantighet och småklumpighet, en helt ny modell på sätt och vis.

Apple vad hände har ni gjort ett avsteg från Jobs sista önskningar, ritningar , det är frågan ?

Ursprungligen av CUBEIS:

Jag är fortfarande besviken att inte Apple vågade ta ut svängarna mer gällande designen, dom har haft tid på sig, men dom körde sitt gamla beprövade koncept Iphone 4 (fyrkantig) även om iPhone 5 är lite tunnare, Apple har ju tidigare satt trender men vågade inte i det här fallet, förståeligt på ett vis, men beklagligt på ett annat vis.

Man kunde ha svängt till baksidan lite smooth och futureistiskt, behöver ju inte vara helt plan och platt.

Lite bredare skärm hade ju inte skadat heller typ 4.3 tums, då hade den haft en bredare grund att stå på och lite mer distans till iPhone4.

Det saknade jag verkligen med iPhone5, distanseringen från iPhone 4s kantighet och småklumpighet, en helt ny modell på sätt och vis.

Apple vad hände har ni gjort ett avsteg från Jobs sista ritningar , det är frågan ?

Jag är som tidigare nämnts inte så värst imponerad, men dina förslag ovan hade ju gjort telefonen sämre. "Svängt till baksidan"? Så den inte ligger plant och stabilt, platt i fickan, utan buktar ut istället? Och gör att den lättare glider av underlaget? Nej tack. Formen är det inget fel på. Och en bredare skärm hade inte varit någon bra idé, den är bred nog att hålla i som det är. Man vill ju inte att en iPhone ska bli som en bredhöftad Samsung som man knappt kan nå att använda med en hand.

Nej, besvikelsen ligger nog mer i "Var det verkligen allt...?".

Bevaka tråden