Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Så installerar du OS X Server

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bra sugen på att köra detta hemma senare i företaget, men då jag är frälst Linuxnörd så är det svårt att överge min HP Microserver där jag kör backuper, filmer och allt via NFS.

Frågan är vad som skulle motivera en att slänga ut och ersätta den servern med OS X Server?

Ursprungligen av g0tr00t:

Bra sugen på att köra detta hemma senare i företaget, men då jag är frälst Linuxnörd så är det svårt att överge min HP Microserver där jag kör backuper, filmer och allt via NFS.

Frågan är vad som skulle motivera en att slänga ut och ersätta den servern med OS X Server?

Om det inte hade varit för att det är förbjudet att köra Mac OS X server på annan hårdvara än Apples hade jag annars föreslagit att provtesta Mac OS X Server på VM server (t.ex. Parallels eller WM ware Fusion), så att du kunde få "känna" hur Mac OS X server är jämfört med Linux (Dock har OS X server en hel del bitar kvar till Linux server/Windows server nivå – både vad gäller kvalitet och funktion).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-09-18 16:48
Ursprungligen av The Real Viking:

Om det inte hade varit för att det är förbjudet att köra Mac OS X server på annan hårdvara än Apples hade jag annars föreslagit att provtesta Mac OS X Server på VM server (t.ex. Parallels eller WM ware Fusion)...

Vet inte om jag missförstår dig, men du nämner både Parallels och Fusion och där är det ju fritt fram att installera eftersom de båda körs på hårdvara från Apple.

Ursprungligen av lensv:

Vet inte om jag missförstår dig, men du nämner både Parallels och Fusion och där är det ju fritt fram att installera eftersom de båda körs på hårdvara från Apple.

Då de båda körs på hårdvara från Apple är det självklart fritt fram att köra Mac OS X Lion/Lion Server/Mountain Lion och Mountain Lion Server i Parallels eller Fusion. Apple är kinkiga på den punkten…!

Parallels finns numera även i Windows version… medan Fusion har stora bröder som fungerar i Windows. I teorin skulle man kunna köra Mac OS X i VM miljö på PC dator – något jag starkt avråder pga licensreglera i Mac OS X/Mac OS X Server.

Jag uppfattade att g0tr00t ville köra Mac OS X server på VM server på hp hårdvara (dvs slänga Windows/Linux server) och då hade g0tr00t brutit mot Apples licens avtal.

Jag funderar på att testa VMware Fusion 5 på min Xserve (har kört det tidigare och det fungerar ypperligt) och sen köra OS X Server ovanpå det. Betvivlar att det fungerar ordentligt men den som lever får se, brukar det ju heta.

Har en äldre iMAc som max kan köra Lion står i klädkammaren som "låtsas server" frågan är, kan man köpa Lion server fortfarande, eller har det tåget redan gått?

Ursprungligen av Gusten68:

Har en äldre iMAc som max kan köra Lion står i klädkammaren som "låtsas server" frågan är, kan man köpa Lion server fortfarande, eller har det tåget redan gått?

Det skall tydligen fortfarande gå att köpa Lion Server. Kolla i App Store.

Ursprungligen av The Real Viking:

Det skall tydligen fortfarande gå att köpa Lion Server. Kolla i App Store.

Jag har nog haft spånskallen på... naturligtvis måste jag väl kolla i appstore från den maskinen som kör Lion inte från en som kör Bergsgeten, oh förlåt Mountain Lion

1
Bevaka tråden