Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låsa upp iPhone innan 12 månader har passerat

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Brutit ut ett sidospår om upplåsning av iPhone innan kontraktstiden på 12 månader har passerat. Dessa gäller Telia, men alla operatörer får diskuteras i fråga om just detta. Kan vara att möjligheten finns hos fler.

Ursprungligen av crayzee:

Fett avis att jag inte är med i första batchen men jag kommer iaf få en. Ganska nice med en olåst ändå, tänkte om man skulle föreställa om Telia släpper den lös för kontantköp

Jag förväntar mig att Telia låser upp min iPhone 5 inom några veckor. Det har alltid funkat förr.

Senast redigerat 2012-09-22 12:59
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-21 10:47
Ursprungligen av maskh:

Jag förväntar mig att Telia låser upp min iPhone 5 inom några veckor. Det har alltid funkat förr.

WOOT, hur fan lyckas du med det?

Ursprungligen av crayzee:

WOOT, hur fan lyckas du med det?

I stort sett handlar det om vilka argument man framför. Varje enskild Telia-butik och dess butikschef kan ta ställning till om en iPhone ska låsas upp i förväg eller inte. De är inte så pigga på att göra det - men det är inte omöjligt. Vilken grund jag för upplåsning som jag brukar använda tänker jag dock hålla för mig själv för att det inte ska användas av allt för många.

Ursprungligen av maskh:

Jag förväntar mig att Telia låser upp min iPhone 5 inom några veckor. Det har alltid funkat förr.

Alla iphones som säljes hos operatörerna är operatörslåsta i 12 månader innan de kan låsa upp telefonen. Jag gjorde misstaget med iphone 4S hos telia. Det är Apple regler ang att alla operatörer måste låsa sina iphones i 12 mån.
Det blir samma visa för iphone 5 tror jag, tyvärr!

Ursprungligen av Hunter78:

Alla iphones som säljes hos operatörerna är operatörslåsta i 12 månader innan de kan låsa upp telefonen. Jag gjorde misstaget med iphone 4S hos telia. Det är Apple regler ang att alla operatörer måste låsa sina iphones i 12 mån.
Det blir samma visa för iphone 5 tror jag, tyvärr!

Är det verkligen så? Har du en källa?

Japp jag själv och Telia butik i Malmö (Södra Förstadsgatan 7) som jag har bråkat med i flera veckor om att få låsa upp min iphone 4S.
Svaret blev att telia kan ta emot order men Apple kommer inte skicka koden förrän efter 12 mån. Detta enligt Telia Butikchef i Butiken på (Södra Förstadsgatan 7) i Malmö.

Sedan kan det bero på att Apple vill kunna sälja sina iphones utan operatörslåsning jämfört med operatörerna.

Ursprungligen av Hunter78:

Japp jag själv och Telia butik i Malmö (Södra Förstadsgatan 7) som jag har bråkat med i flera veckor om att få låsa upp min iphone 4S.
Svaret blev att telia kan ta emot order men Apple kommer inte skicka koden förrän efter 12 mån. Detta enligt Telia Butikchef i Butiken på (Södra Förstadsgatan 7) i Malmö.

Sedan kan det bero på att Apple vill kunna sälja sina iphones utan operatörslåsning jämfört med operatörerna.

Helt fel. Jag har låst upp iPhones långt innan det gått ett år. Det går alldeles utmärkt för Telia att göra det, beslutet ligger inte hos Apple utan hos Telia.

Oki då vet jag det och då vet jag också att Telias Butikchef i Butiken på (Södra Förstadsgatan 7) i Malmö har ljugit mig rakt upp i ansiktet.

Ursprungligen av Hunter78:

Oki då vet jag det och då vet jag också att Telias Butikchef i Butiken på (Södra Förstadsgatan 7) i Malmö har ljugit mig rakt upp i ansiktet.

Jag råkade ut för samma sak sist jag skulle låsa upp en iPhone, tog en sväng och kom tillbaka till samma butik men annan person. Han fixade det "omöjliga" direkt Det är tråkigt men sant, han ljuger dig rätt upp i ansiktet.

Ursprungligen av akerstrom:

Jag råkade ut för samma sak sist jag skulle låsa upp en iPhone, tog en sväng och kom tillbaka till samma butik men annan person. Han fixade det "omöjliga" direkt Det är tråkigt men sant, han ljuger dig rätt upp i ansiktet.

Det gick att låsa upp telefonen och kan nu köra Comviq fast pris för 245kr vilket är mycket bra affär för mig. Dock ville Teliabutiken inte låsa upp telefonen. Butiken fick ge vika efter att Telias iPhone support sa att jag hade rätt att låsa upp min iPhone 4S pga att jag hade köpt den kontant rakt av utan rabatter m.m. även om mina 12 månader inte hade passerat. Så nu är det gjort. Tackar för hjälpen J

Ursprungligen av Hunter78:

Alla iphones som säljes hos operatörerna är operatörslåsta i 12 månader innan de kan låsa upp telefonen. Jag gjorde misstaget med iphone 4S hos telia. Det är Apple regler ang att alla operatörer måste låsa sina iphones i 12 mån.
Det blir samma visa för iphone 5 tror jag, tyvärr!

Du får gärna följa de generella riktlinjerna om du så önskar. Det tänker inte jag göra.

Alla Telias butiker kan låsa upp iPhone några dagar efter att telefonen är såld och registrerad hos Apple. Det är ett beslut som normalt tas av respektive butikschef. Men alla deras olika butikschefer känner faktiskt inte till att detta går - de har bara blivit "undervisade" om att det inte går. Kan dock säga att om de försöker beställa en upplåsning från Apple så går det hur bra som helst i deras system. Det gäller bara att få dem att inse detta.

Ursprungligen av maskh:

Du får gärna följa de generella riktlinjerna om du så önskar. Det tänker inte jag göra.

Alla Telias butiker kan låsa upp iPhone några dagar efter att telefonen är såld och registrerad hos Apple. Det är ett beslut som normalt tas av respektive butikschef. Men alla deras olika butikschefer känner faktiskt inte till att detta går - de har bara blivit "undervisade" om att det inte går. Kan dock säga att om de försöker beställa en upplåsning från Apple så går det hur bra som helst i deras system. Det gäller bara att få dem att inse detta.

Oki ska testa igen imorgon återkommer med besked.

Ursprungligen av Hunter78:

Oki ska testa igen imorgon återkommer med besked.

Gör så!

Kan faktiskt även tillägga att det från början av Telias kundtjänst som meddelade mig att det är ett beslut som deras butiker får ta. Det är alltså i början inte mina egna ord att detta är fullt möjligt.

Bakom denna text (längst ner på bilden) försöker telia gömma sig att inte låsa upp iPhone 4S och nu iPhone 5.

Se bilden.

Kan dom inte göra det då ? Alla operatörer brukar väl ha samma villkor vid köp av "låst telefon". Kostar 300-400 att låsa upp efter tidigast 12 månader.
Skillnaden skulle i så fall vara om du fått ett "rabatterat pris". Vad är i så fall normal/full priset på iPhone hos Telia ? Vad jag vet säljer dom väl inte "olåsta" telefoner. Grattis i alla fall till att du lyckades - även om jag inte kan se att Telia gör något fel i sig. Villkoret för att köpa - i detta fall iPhone 5 - står ju tyckt som du säger längst ner i annonsen.

Priset för 16gb är 5995
32gb 6995
antar att priset för 64Gb är 7995

1
Bevaka tråden