Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säkerhet vid EasyPay i Apples butiker?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-09-22 17:16

Besökte i dag Apple Store i Täby igen. Enligt mig en mycket trevlig butik med ypperlig service. Jag har då aldrig fått ett bättre bemötande hos någon annan Mac-återförsäljare.
Idag köpte jag ett par hörlurar och passade samtidigt på att fråga om EasyPay som de gör reklam för i sin egen app. Försäljaren förklarade att man loggade in på butikens nätverk och då kunde genomföra betalningen. Butiken hade ett eget, oskyddat nätverk. Men då kom min fråga:
Törs man göra överföringar på ett helt oskyddat nätverk? Är det någon som vet hur detta fungerar i praktiken? Min tanke var att i stort sett vem som helst kunde se kontouppgifter etc iom att nätverket är oskyddat. Och jag drog istället upp mitt Visa-kort för att snabbt komma till Roslagsbanan innan den gick in mot Stockholm igen.
(Jag antar att anslutningen på något vis krypteras?)

Är det någon som kan förklara lite hur detta funkar, och om säkerheten kring det?

Ursprungligen av Dalle:

Besökte i dag Apple Store i Täby igen. Enligt mig en mycket trevlig butik med ypperlig service. Jag har då aldrig fått ett bättre bemötande hos någon annan Mac-återförsäljare.
Idag köpte jag ett par hörlurar och passade samtidigt på att fråga om EasyPay som de gör reklam för i sin egen app. Försäljaren förklarade att man loggade in på butikens nätverk och då kunde genomföra betalningen. Butiken hade ett eget, oskyddat nätverk. Men då kom min fråga:
Törs man göra överföringar på ett helt oskyddat nätverk? Är det någon som vet hur detta fungerar i praktiken? Min tanke var att i stort sett vem som helst kunde se kontouppgifter etc iom att nätverket är oskyddat. Och jag drog istället upp mitt Visa-kort för att snabbt komma till Roslagsbanan innan den gick in mot Stockholm igen.
(Jag antar att anslutningen på något vis krypteras?)

Är det någon som kan förklara lite hur detta funkar, och om säkerheten kring det?

Jag vet inte hur allt fungerar, men det är ju inte ditt kontokorts uppgifter som överförs, de uppgifterna har ju Apple redan. Du använder ditt Apple ID. Så jag antar att det är lika skyddat eller oskyddat som att ansluta till McDonald's oskyddade trådlösa nätverk och köpa en app i App Store.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-22 17:32

https:// kanske?
Kan nog isåfall betraktas relativt säkert.

  • Medlem
  • 2012-09-22 17:38
Ursprungligen av mattiL:

https:// kanske?
Kan nog isåfall betraktas relativt säkert.

Jag antar att det är så det måste funka. Men eftersom jag hade bråttom och säljaren inte kunde svara så blev det kontokortet, funkar i alla lägen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-22 18:25

Om du inte får informationen du söker och är orolig så kan du ju alltid koppla upp dig via VPN när du sitter på deras oskyddade nät, innan du genomför betalningen med EasyPay.

Om du har tillgång till VPN, vill säga.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-09-22 18:51

Tvivlar på att känslig data skickas okrypterat. Det är Apple vi snackar om, ett av världens största företag och de har koll på läget.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-22 18:57
Ursprungligen av ooskar:

Tvivlar på att känslig data skickas okrypterat. Det är Apple vi snackar om, ett av världens största företag och de har koll på läget.

...men är erkänt dåliga på säkerhetsfrågor.

Ursprungligen av ooskar:

Tvivlar på att känslig data skickas okrypterat. Det är Apple vi snackar om, ett av världens största företag och de har koll på läget.

Samma firma som nyligen gjorde en grov miss i just säkerhet. How Apple and Amazon Security Flaws Led to My Epic Hacking | Gadget Lab | Wired.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-22 19:25

Frågan om säkerhet för appar är relevant. Men en webläsare kan jag enkelt se om den använder https eller http. Men att ta reda på om en app använder kryptering mot en server är inte lika enkelt.

Att det trådlösa nätverket är krypterat hjälper inte mot t.ex. en sån attack som hittar andras okrypterade login-cookies, om jag minns rätt.

  • Medlem
  • 2012-09-22 19:32

Betalningen sker genom Apple Stores egen app. Men hur det går till eller om den använder någon form av kryptering fick jag aldrig reda på. Men som sagt, det finns ett par Apple Store runt om i världen, om alla dessa hade använt ett osäkert system kan man ju ge sig fan på att det hade kablats ut över hela världen i hetsjakten på Apple.

Jag tror att du inte kommer att ha problem med EasyPay. Apple gjorde det så vara mer enkelt och snabbt att göra transaktioner.

1
Bevaka tråden