Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tim Cook ber om ursäkt för iOS 6-kartor i öppet brev

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Bra, Tim.

Jag rapporterar friskt alla fel jag upptäcker. Allting hänger ju på att de får information om felen. Undrar om de kollar på Google Maps för att verifiera felrapporterna?

Kollade runt lite med iOS6-kartorna i Luleå igår, tycker det funkar rätt ok ändå. Visst är det några restauranger som ligger ett halvt kvarter fel men min hemmaadress var spot on och iaf 60% av sökningarna var helt rätt. Rapporterar alla fel jag hittar jag med och bilderna är lika nya som Googles. Kan meddela att det var rätt många fel när jag sökte på Google maps också, ToysRUs ligger tex. ca 1km fel

Illa dock att Krysset i Skellefteå inte fanns med

Rapportera in fel som inte ska finnas vid releasen av kartor är som att gå in på en mataffär och packa upp varorna du ska köpa före du lägger de i din korg och går till kassan. Om man är turist eller besöker en plats man inte vart på tidigare så är inte en felmarginal på 40% ok. Nä det är inte acceptabelt, hade det vart en gratis tjänst som tex Waze som bygger på användarnas rapporteringar så hade det vart en annan femma.

Ursprungligen av unrealpat:

Rapportera in fel som inte ska finnas vid releasen av kartor är som att gå in på en mataffär och packa upp varorna du ska köpa före du lägger de i din korg och går till kassan. Om man är turist eller besöker en plats man inte vart på tidigare så är inte en felmarginal på 40% ok. Nä det är inte acceptabelt, hade det vart en gratis tjänst som tex Waze som bygger på användarnas rapporteringar så hade det vart en annan femma.

Hur tror du att TomTom och Navigon, Google mfl har byggt upp så bra kartor genom åren? Jo, genom att användarna rapporterar felen. Dessutom får du denna kartapp på köpet. Jag tycker i mångt och mycket att Apple gott kunde ha väntat med att släppa Maps tills det var bättre utbyggt, men kanske var de tvungna att låta den breda massan få ta tag i det nu inför att avtalet med Google går ut om ett år. Jag har betalat uppemot 1000:- för rena navigations-appar där det har funnits betydande fel. När vi köpte vårt hus 2007 hade det stått i 6 år. Adressen fanns varken i Navigon eller TomTom. Tills ganska nyligen tyckte Navigon att man körde på åkern när man körde på den nya (snart 7 år gamla) väg 17 mellan Eslöv och Landskrona. Och detta med en navigations-app som man betalar EXTRA för.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-09-28 17:59
Ursprungligen av pmarriott:

Hur tror du att TomTom och Navigon, Google mfl har byggt upp så bra kartor genom åren? Jo, genom att användarna rapporterar felen.

Just Tomtom (som köpte upp TeleAtlas) är väl ett synnerligen dåligt exempel på bra kartor, det är deras usla kartor som Apple använder. Jag har rapporterat in många fel till Tomtom/Teleatlas dom senaste sex åren och inte ett endaste har blivit åtgärdat.

Ursprungligen av Mija:

Just Tomtom (som köpte upp TeleAtlas) är väl ett synnerligen dåligt exempel på bra kartor, det är deras usla kartor som Apple använder. Jag har rapporterat in många fel till Tomtom/Teleatlas dom senaste sex åren och inte ett endaste har blivit åtgärdat.

Jag slutade faktiskt använda TomTom för ett par år sedan. Har kört Navigon helt och hållet.

Ursprungligen av unrealpat:

Rapportera in fel som inte ska finnas vid releasen av kartor är som att gå in på en mataffär och packa upp varorna du ska köpa före du lägger de i din korg och går till kassan. Om man är turist eller besöker en plats man inte vart på tidigare så är inte en felmarginal på 40% ok. Nä det är inte acceptabelt, hade det vart en gratis tjänst som tex Waze som bygger på användarnas rapporteringar så hade det vart en annan femma.

Man kan ju undra hur man ska få en bra karttjänst utan att faktiskt ta den i drift, med tanke på hur dåliga alla nya karttjänster varit när de lanserats. Google-kartorna sög fullständigt första åren, och vår kära hemstad avbildades så lågupplöst på satellitbilden att man inte ens såg gatorna (ungefär en tredjedel täcktes dessutom av ett moln).

Felet Apple gjorde var snarare att de framställde det mer eller mindre som att de lanserat bästa karttjänsten någonsin. De kunde mycket väl ha gjort som med Siri, kallat den för en beta och uppmuntrat till användar-feedback. Det hade varit ärligare och satt förväntningarna på rätt nivå, samtidigt som ingen hade behövt tappa ansiktet.

Jag har inte betalt en krona för Apples kartapp den ingår ju i systemet, däremot för Navigon så den förväntar jag mig att den skall funka.

Ursprungligen av pjorgensen:

Jag har inte betalt en krona för Apples kartapp den ingår ju i systemet, däremot för Navigon så den förväntar jag mig att den skall funka.

Nja, du har ju faktiskt betalat för telefonen där appen ingår. Det finns inget som är gratis.

Ursprungligen av pmarriott:

Nja, du har ju faktiskt betalat för telefonen där appen ingår. Det finns inget som är gratis.

Japp den ingår även efter flertalet uppdateringar så för mig känns den gratis.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-28 16:56

Kartorna är gryniga i bland/satellitvyerna där jag rör mig utanför storstäder i västsverige. Svartvitt lågupplöst är inte nutid.

Navigeringen hittar inte hem, utan leder mig till nr 10 i kvarteret, inte 81 trots att nålen sitter rätt. Avstånd 500meter.

Ruttförslagen blir ibland konstiga, systemet väljer trånga krokiga 70vägar som huvudalternativ istället för klart snabbare alternativ med motorvägar som visserligen är längre men sparar mycket tid.

Barnens träningslokaler finns inte på rätt plats, avstånd till nål uppemot 500 meter till rätt plats.

Restaurangerna vi besökte i Dublin fanns inte med.

Lågupplöst, svartvitt, konstiga rutter i guidningen, låg informationstäthet och direkt felaktiga placeringar av en del saker är inte Applestandard, eller ens 2010-talet.

Kör google istället.

Det jag inte förstår och vad jag inte eller har sett någon kommentera är.... varför lade Apple ner så mycket möda på att skapa en ny karttjänst när det redan finns så många redan väletablerade sådana?

Visst kan jag fatta att det är positivt med utveckling, det var ju så iPhone kom in med storm på den stora mobilmarknaden t.ex. men av all den tid det tog att skapa Äpplekartan så kunde de istället lägga resurserna på själva mobilen och OS:et istället.

Skulle det verkligen vara så illa att fortsätta med Google kartorna?
Fanns det ingen möjlighet att skapa en turn by turn navigation med hjälp av Google maps?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-28 17:24
Ursprungligen av Siddan:

Skulle det verkligen vara så illa att fortsätta med Google kartorna?
Fanns det ingen möjlighet att skapa en turn by turn navigation med hjälp av Google maps?

En krönika i ämnet: Daring Fireball: On the Timing of Apple's Map Switch

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-28 17:24
Ursprungligen av Siddan:

Det jag inte förstår och vad jag inte eller har sett någon kommentera är.... varför lade Apple ner så mycket möda på att skapa en ny karttjänst när det redan finns så många redan väletablerade sådana?

Precis så. Varför?

Ursprungligen av Siddan:

Det jag inte förstår och vad jag inte eller har sett någon kommentera är.... varför lade Apple ner så mycket möda på att skapa en ny karttjänst när det redan finns så många redan väletablerade sådana?

De karttjänster som finns utöver Google Maps är knappast så mycket att hänga i julgranen. Yahoo Maps är bortom usel. Bing har flygfotobilder som klart överträffar Googles, men sökfunktionen är ett skämt (hittar t.ex. inte några restauranger i Umeå men skickar en märkligt nog till Mentor, Ohio i stället). När det gäller att hitta saker är faktiskt Apple näst bäst av de karttjänster jag suttit och jämfört.

Trots det vore väl Bing den enda realistiska kandidaten, men eftersom även den är tätt kopplad till en med iOS konkurrerande produkt blir det ju ingen skillnad mot att göra sig beroende av Google. Alternativet (om man ska ha en "väletablerad" tjänst) är att köpa upp lokala motsvarigheter till hitta.se i en hel uppsjö länder och försöka jämka ihop hela materialet, men då kan man ju lika gärna börja på ny kula själv. Vilket ju blev precis vad som hände också.

Citat:

Visst kan jag fatta att det är positivt med utveckling, det var ju så iPhone kom in med storm på den stora mobilmarknaden t.ex. men av all den tid det tog att skapa Äpplekartan så kunde de istället lägga resurserna på själva mobilen och OS:et istället.

Skulle det verkligen vara så illa att fortsätta med Google kartorna?
Fanns det ingen möjlighet att skapa en turn by turn navigation med hjälp av Google maps?

Enligt uppgift ska Google ha begärt att ha sitt varumärke tydligare representerat, mer annonser och utökad tillgång till användardata för att förnya avtalet. Tveksamt också om de någonsin hade gått med på turn-by-turn eller ens vektorbaserade kartor, eftersom de förmodligen vill ha säljargument för att få folk att välja Android framför iOS.

Det var absolut rätt val av Apple att fasa ut Googles kartor, i och med att bägge parter gjort fortsatt samarbete kring minsta lilla helt omöjligt. På grund av det var det väl oundvikligt att iOS någon gång skulle behöva byta till en åtminstone tillfälligtvis sämre karttjänst, men det hanterades väldigt dåligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-28 17:12

Bra där Tim. Dock undrar jag hur brevet från SJ skulle sett ut? Framförallt till de anställda.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2012-09-28 17:25

Det är väl alltid något kladd när man släpper en ny sys uppdatering. Nu råkade det bli bla Kartor och navigation .. men det sitter säkert hundra tals Apple lirare nu dygnet runt som gör en lösning på detta.

Bara en fundering, varför släppa ett ej färdig framställt IOS 6 , är man så heta på gröten ?!
vore väl rimligt att ha grund testat det världen över.. Detta lär kosta kosing men det har dom väl råd med

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-28 17:50
Ursprungligen av Trisen:

Bara en fundering, varför släppa ett ej färdig framställt IOS 6

Då skulle lanseringen av iPhone 5 dröjt. Att leverera dem med iOS 5 för att kunderna sen skulle uppdatera var nog ingen tilltalande lösning heller. Att släppa iPhone 5 / iOOS 6 med en kass kartapp sågs antagligen som det minst dåliga alternativet.

Men iOS 6 har ju funnits för utvecklare och betatestare ett tag, märkligt att det inte läckt något. Att det inte skulle ha upptäckts internt att Maps är kasst tror jag inte på.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2012-09-28 19:42
Ursprungligen av oskard:

Då skulle lanseringen av iPhone 5 dröjt.

Möjligt men ingen ursäkt för konsumenterna / tvärtom bara massa missnöjda kunder som ger dåligt ryckte.

Ps; Aktien för Apple har inte direkt stärkts av dessa misstag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-28 18:11

Inte en dag försent Tim.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-28 18:32

Jag rapporterar när något jag söker på inte finns eller ligger fel. Men att jag först ska betala dyrt för en iPhone, sedan ska jag göra jobbet att rätta fel, känns så där.

Borde inte Apple kunna köpa upp ännu ett företag som har en stor databas med den infon? Köp Apple, köp! Eller belöna användare som rapporterar flitigt och rätt med iTunes credits.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-28 18:40

@acke - belöna dagens/veckans bästa rapportörer är en strålande idé, finns goda exempel på hur det fungerar, och är en bra metod. Lyssnar ni nu Apple

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2012-09-28 23:03

Bilderna på min hemadress är innan google uppdaterade dessa. Håller med pmarriott att du har betala mycket pengar för telefonen, det är trots allt en telefon vi pratar om(smartphone)
Rätt besviken på "det lilla" Apple hade att komma med i lanseringen av Iphone 5. Kartornas halvfärdiga kvalitet måste ju Apple ha känns till vid släpp av Ios6,
Jag hade faktiskt inte trott som relativt ny Apple-fan (iphone 3gs,4, 4gs, mbp 13")att detta företag kunde sänka sig så lågt. För dom extra slantar man hostar upp förväntar jag mig Top Notch.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-29 00:24

Fördelen är väl att vi vet att det kommer att uppgraderas. Hade vi suttit med en Windows Mobile eller Android kanske vi hade varit tvungna att köpa en ny lur när uppgraderingen släpps.

Ursprungligen av ravenwing:

Kollade runt lite med iOS6-kartorna i Luleå igår, tycker det funkar rätt ok ändå. Visst är det några restauranger som ligger ett halvt kvarter fel men min hemmaadress var spot on och iaf 60% av sökningarna var helt rätt. Rapporterar alla fel jag hittar jag med och bilderna är lika nya som Googles. Kan meddela att det var rätt många fel när jag sökte på Google maps också, ToysRUs ligger tex. ca 1km fel

Illa dock att Krysset i Skellefteå inte fanns med

Kolla in Sunderby sjukhus:)

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-09-29 09:12

Apple Maps håller "tidig beta"-kvalitet, Apple är medvetna om det, har bett om ursäkt för det och jobbar på att lösa det. Nu är det inte lönt att gnälla längre, utan bara vänta.

Som en liten jämförelse kan vi ta navigatorn i vår bil som vi köpte förra året. Jag vet inte exakt vad tillägget för den kostar då vi köpte en visningsbil, men ungefär som två st iPhone 5 skulle jag tro. (Bilen kostar ca 340 kkr)

Redan från början var kartorna inaktuella och hastighetsgränser fel. Men VW uppdaterar tydligen mjukvaran vart 3:e (!) år bara. När en uppdatering väl finns så får man köpa den på ett minneskort för 1500 kr och hoppas att de fixat de felaktigheter som man hittat.

Så även om jag retar mig på att jag har fått dåliga kartor i min telefon (till priset av 0 kr) så finns det värre saker jag stör mig på.

Ursprungligen av hugin:

Så även om jag retar mig på att jag har fått dåliga kartor i min telefon (till priset av 0 kr) så finns det värre saker jag stör mig på.

Hur menar du med 0 kr, du köper en iPhone med medföljande programvara. Om man köper en telefon utan något som helst innehåll, så förstår jag att man inte kan förvänta sig något.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-29 22:44
Ursprungligen av Patrick Danielsson:

Hur menar du med 0 kr, du köper en iPhone med medföljande programvara. Om man köper en telefon utan något som helst innehåll, så förstår jag att man inte kan förvänta sig något.

Word! För lite mindre pengar får man en begagnad iPhone med bra kartor från Google...

Det tråkiga här är ju inte att Apple gjort en halvtaskig app – det trista är att en app som var ok är bortplockad och ersatt med en sämre. Så känner många. En ursäkt är givetvis bra. Men är detta likt Apple?

Bevaka tråden