Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SEB - BankID på kort och Safari?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2012-10-01 14:52

Hejsan,

Har BankID på kort genom SEB som jag använder för att legitimera mig på SKV, AMS och framförallt på Banken.

Men stoppar jag in kortläsaren i datorn så får den ju ström och säger "Sätt i kortet/Insert Card", men när jag stoppar in kortet så händer ingenting och går jag in på internetbanken så hittar den ingen BankID heller.

Har installerat programmet BankID men verkar ju vara mer avsett för BankID på fil, när jag ju har det på VISA-kortet som sagt.

Vill helst INTE gå tillbaka till Digipass med allt vad det innebär...

Ursprungligen av psike:

Hejsan,

Har BankID på kort genom SEB som jag använder för att legitimera mig på SKV, AMS och framförallt på Banken.

Men stoppar jag in kortläsaren i datorn så får den ju ström och säger "Sätt i kortet/Insert Card", men när jag stoppar in kortet så händer ingenting och går jag in på internetbanken så hittar den ingen BankID heller.

Har installerat programmet BankID men verkar ju vara mer avsett för BankID på fil, när jag ju har det på VISA-kortet som sagt.

Vill helst INTE gå tillbaka till Digipass med allt vad det innebär...

Vad säger de på SEB's support?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2012-10-01 15:08

Dom säger ingenting, för jag har inte ringt dom, bara försökt hitta info gällande BankID på kort med Safari/OSX på deras respektive BankIDs hemsida utan någon större framgång (verkar som att det bara ska funka automatiskt)...

Kanske borde ringa SEB, men sannolikt lär det ju inte komma mkt utav det.

De är ganska duktiga på internetsupporten och brukar kunna hjälpa till.

Ursprungligen av pmarriott:

De är ganska duktiga på internetsupporten och brukar kunna hjälpa till.

Det löser dom lätt på telefon eller på din sida på SEB. Telefon nästan dygnet runt. Har e-leg genom SEB/Telia som funkar perfekt för mig i "alla" versioner av Safari. Sedan kör jag den lilla gröna dosan på nyckelringen mot själv banken. Deras App för iPad/iPhone är också bra - och fungerar helt klanderfritt.
Klarar dessutom OCR nummer med läsaren i programmet. Men till frågans- kontakta supporten på SEB.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-01 19:19
Ursprungligen av adress@mac:

Det löser dom lätt på telefon eller på din sida på SEB. Telefon nästan dygnet runt. Har e-leg genom SEB/Telia som funkar perfekt för mig i "alla" versioner av Safari. Sedan kör jag den lilla gröna dosan på nyckelringen mot själv banken. Deras App för iPad/iPhone är också bra - och fungerar helt klanderfritt.
Klarar dessutom OCR nummer med läsaren i programmet. Men till frågans- kontakta supporten på SEB.

Jag har aldrig lyckats med Safari och Telia e-leg, får köra en gammal Firefox.. Hur har du lyckats?
Den lilla gröna dosan, vad är det?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2012-10-01 19:27
Ursprungligen av kenjon:

Jag har aldrig lyckats med Safari och Telia e-leg, får köra en gammal Firefox.. Hur har du lyckats?
Den lilla gröna dosan, vad är det?

Den lilla gröna dosan antog jag var Digipassen...

Ursprungligen av psike:

Den lilla gröna dosan antog jag var Digipassen...

Stämmer med den "gröna".
När det gäller Telia e-lägg aldrig några problem. I och för sig brukar jag ladda ner ett nytt från Telia/SEB när Safari uppdateras. Men det är bara för att "vara på den säkra sidan". Det går ju dessutom på ett ögonblick.

Ursprungligen av kenjon:

Jag har aldrig lyckats med Safari och Telia e-leg, får köra en gammal Firefox.. Hur har du lyckats?
Den lilla gröna dosan, vad är det?

Kanske detta kan vara till hjälp ?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2012-10-01 16:34

SEB-reklam?

Ja, kör deras iPhone-app redan, den är himla trevlig.

Fick tag i supporten, han sa bestämt att jag skulle starta om, vilket jag gjorde, men det hjälpte inte. Det är helt enkelt så att kortläsaren öht inte verkar hittas av varken safari eller datorn i sin helhet eller BankID-programmet. Funderar om jag kanske ska beställa en ny kortläsare och se om det hjälper.

Ananrs får jag väl ladda ner en BankID genom Telia och använda istället för den på kortet.

Inte "reklam" - information........;)

Du måste installera en drivrutin!
Hämta drivrutin för Mac (zip)

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-10-02 05:27
Ursprungligen av Petter J:

Du måste installera en drivrutin!
Hämta drivrutin för Mac (zip)

Precis som Petter säger.. Fixa drivrutinen så ska det fungera fint!
Mycket smidigare med BankID på kort än att försöka få Telia's E-leg att fungera med Safari (jag har inte lyckats).

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2012-10-02 09:14
Ursprungligen av Petter J:

Du måste installera en drivrutin!
Hämta drivrutin för Mac (zip)

Tack så hemskt! Detta fixade såklart biffen!

Var inte direkt någon stor skylt om tillvägagångssätt på SEB:s hemsida (till mitt försvar)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-01 19:51

Jag har en liten grå dosa, men inte riktigt så liten att jag kan hänga den i nyckelringen. Men det kanske är samma ändå.
Tack för manualen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-07 22:45

Stort tack. Och hur fick man reda på det???

1
Bevaka tråden