Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

svenska appleannonser från 1993-1996 sökes

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

kanske fel forum,
jag letar efter annonser gjorda av Apple i Sverige under mitten av 90-talet, 1993- 1996, och som publicerades i
teknik och affärspress.

Apple har dessvärre inget arkiv över sånt.

Tacksam för tips!

Det fanns tidigare, fram till 2000 tror jag, en tidning som hette Macpressen. Först som tabloid o senare som magasin. Gissningsvis kan du finna det du söker i dessa, om du kan få tag på dem. Apple hade också en egen tidning, iaf i Sverige, i början av 90-talet men jag kommer inte ihåg vad den hette...

Vad ska du ha annonserna till? Samla?

Apple kanske inte har ett arkiv men tänka sig , det finns exempel på wiki o mkt annat som resultat av denna sökning:

https://www.google.se/search?q=printed+apple+ads&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=en&client=safari

Här finns det mängder: http://www.webdesignerdepot.com/2009/09/the-evolution-of-apple-ads/

...liknande resultat för svenska annonser verkar dock sparsmakat eller rent av obefintligt...

Senast redigerat 2012-10-02 21:23

Walter Bengtsson, som sitter på våningen under oss på 99mac, startade ju MacPressen och var chefred för den fram till att IDG köpte den. Kan ju kolla om han har några nummer kvar.

Tack , har haft kontakt med honom och tyvärr inget där. Jag letar vidare! /P

tack! jo svårare att finna svenska... jag letar vidare! /P

Alla nummer finns på KB vad jag kan se: REGINA - Exemplar

Jag har gamla Mac-tidningar kvar. Tidiga MacWorld och föregångaren (Apple News hette den nog). Kanske några Macpressen också.

De ligger på jobbet. Ska kolla lite imorgon.

Men jag är också lite nyfiken på vad det ska användas till. Ett "ädelt syfte" kan kanske höja motivationen att lägga tiden på att leta tidningar och scanna annonser.

Har inte haft tid att kolla idag. Men å andra sidan så har inte TS återkommit och informerat om syftet...

Senast redigerat 2012-11-21 22:46
1
Bevaka tråden