Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extremt dåligt "test" av iPhone 5 av Din Ekonomi/Johan Smitt

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta är väl ändå inte ett test:

Superskärmarna är trenden i höst - DN.SE

Han skriver ju bara om det som media har skrivit om. Och att man minskat sim-storlek? Vad är negativt med det? Foxconn? Vad har det med iPhone 5 att göra? Drar det ner betyget?

Tröttsamt att läsa.

Ja alltså det där ser ju mest ut som en slutkommentar till ett test som inte kom med. Vad baseras betyget på? Vad menar han med "smalare grepp". Vad fick de andra lurarna för betyg?

Det käns mest som ordbajseri för sakens skull. Angående simmet har han ju totalt missat att Apple fått storleken erkänd som en standard vilket kan betyda att fler tillverkare anammar den samt att operatörerna (väl) kommer att erbjuda alla möjliga storlekar utan att konsumenten ska behöva klippa till dem(korten alltså )

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-10-10 00:22

Ur texten:

Citat:

När resten av mobilbranschen enats om usb-anslutning introducerar Apple en ny kontakt och gör därmed alla tredjepartstillverkare av dockor och högtalarutrustning en otjänst. För att inte tala om de konsumenter som köpt prylarna och nu måste köpa adaptrar à 300 spänn styck. Tveksamt, helt enkelt.

Hur kan man göra tillbehörsmakarna en otjänst om konsumenterna måste köpa nya tillbehör eller adaptrar?

Tveksamt, helt enkelt. Som någon skrev.

  • Medlem
  • 2012-10-10 14:03
Ursprungligen av filuren:

Ur texten:

Hur kan man göra tillbehörsmakarna en otjänst om konsumenterna måste köpa nya tillbehör eller adaptrar?

Tveksamt, helt enkelt. Som någon skrev.

Det blir ju bara en merkostnad för dem som tillverkar laddare som annars hade kunnat vara likadana. De får inte fler laddare sålda, men de får dubbla utvecklingskostnader för produktionen av två saker med samma funktion men olika köpare.
Apples "kompromisslöshet" är ibland helt absurd.
Jag tyckte att artikeln var ganska balanserad, den vänder sig inte till nördar eller talibaner, den vänder sig till Stina och Muhammed. Syftet är att tala om hur viktigt det (inte) är att springa benen av sig för denna überhypade lyxtelefon.
(Jag kommer snart att få en själv, men jag räknar mig inte till de genomsnittliga DN-läsarna.)

Ursprungligen av Baron:

Det blir ju bara en merkostnad för dem som tillverkar laddare som annars hade kunnat vara likadana. De får inte fler laddare sålda, men de får dubbla utvecklingskostnader för produktionen av två saker med samma funktion men olika köpare.
Apples "kompromisslöshet" är ibland helt absurd.
Jag tyckte att artikeln var ganska balanserad, den vänder sig inte till nördar eller talibaner, den vänder sig till Stina och Muhammed. Syftet är att tala om hur viktigt det (inte) är att springa benen av sig för denna überhypade lyxtelefon.
(Jag kommer snart att få en själv, men jag räknar mig inte till de genomsnittliga DN-läsarna.)

Fast det är ju inget "test", artikeln redovisar inte några testdata, jämförelser eller ens betyg på de andra lurarna han skriver om. Sifferbetyget verkar mer baserat på händelser på Foxconn, den egna kontakten/sim-storleken än på tekniska jämförelser mellan de olika lurarna. Blir intressant att se om hans betygsättning är lika tagen ur luften på övriga lurar...om de kommer i någon fler artikel.

FYI jag är inte spekulant på en iPhone5

Jag läste också den där artikeln och blev tveksam till syftet med den.

Kommentaren om SIM-kortet kan jag delvis hålla med om fast samtidigt så spelar det mindre roll än vad han vill göra gällande eftersom de tidigare modellerna hade micro-SIM och det var också en begränsning eftersom de flesta telefoner använder mini-SIM

Det är lite irriterande att inte kunna sätta in kortet i min IPad om jag skulle behöva det

  • Medlem
  • 2012-10-10 14:15

Jag tror att många inte vill ha mer "test" än så. Det finns andra som testar på riktigt, som DN aldrig kan mäta sig mot.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-10 17:57
Ursprungligen av Baron:

Jag tror att många inte vill ha mer "test" än så. Det finns andra som testar på riktigt, som DN aldrig kan mäta sig mot.

I så fall ska man inte rubriksätta det som ett "test" utan helt enkelt bara kalla artikeln för "snabbtitt på iphone 5" eller dylikt. Jag bryr mig inte om DN tycker att telefonen är bra eller dålig, men "testet" i sig var under all kritik. Det verkar vara brist på duktiga teknikskribenter i sverige även om denna skribent iaf inte verkar gå på droger som den person som skrev DN:s artikel om iphone5-släppet för några veckor sedan.

Ursprungligen av Baron:

Jag tyckte att artikeln var ganska balanserad, den vänder sig inte till nördar eller talibaner, den vänder sig till Stina och Muhammed. Syftet är att tala om hur viktigt det (inte) är att springa benen av sig för denna überhypade lyxtelefon.

Stina och Muhammed skulle nog vara bättre förtjänta av en vettigt sammanfattning av nyheter och fördelar/nackdelar än denna hastigt ihopslängda artikel. Det är som du sakligt och balanserat påpekar en rätt dyr pryl.

  • Medlem
  • 2012-10-10 18:36

Men vadan denna upprördhet? Gör det något att DN etiketterar artikeln Test? Är det artikelns vinjettering eller vad artikeln påstår som är misshagande? För det artikeln beskriver stämmer väl någorlunda?
Ämnet passar kanske i tråden om gammelmedias uselhet.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-10 18:52
Ursprungligen av Baron:

Men vadan denna upprördhet? Gör det något att DN etiketterar artikeln Test? Är det artikelns vinjettering eller vad artikeln påstår som är misshagande? För det artikeln beskriver stämmer väl någorlunda?
Ämnet passar kanske i tråden om gammelmedias uselhet.

Ja det gör något att DN etiketterar artikeln test när det inte är något test och ja, ämnet skulle passa utmärkt i tråden om gammelmedias uselhet. Jag är än så länge betalande prenumerant på DN och förväntar mig att prenumerationspengarna inte kastas bort på vilket skräp som helst. Man kan likna det vid att jag köper en tjänst av DN och den tjänsten består i att leverera välskrivna och väl-researchade artiklar till mitt frukostbord.

Ursprungligen av Baron:

Det blir ju bara en merkostnad för dem som tillverkar laddare som annars hade kunnat vara likadana. De får inte fler laddare sålda, men de får dubbla utvecklingskostnader för produktionen av två saker med samma funktion men olika köpare.
Apples "kompromisslöshet" är ibland helt absurd.
Jag tyckte att artikeln var ganska balanserad, den vänder sig inte till nördar eller talibaner, den vänder sig till Stina och Muhammed. Syftet är att tala om hur viktigt det (inte) är att springa benen av sig för denna überhypade lyxtelefon.
(Jag kommer snart att få en själv, men jag räknar mig inte till de genomsnittliga DN-läsarna.)

Fast laddaren är inget problem eftersom den har usb-a anslutning som fortfarande kan användas. Du kan använda samma laddare till iPhone 4s, iPhone 5 och samsung S3

  • Medlem
  • 2012-10-10 19:07

Jo, det är sant.

En liten halvt offtopic är att vissa klagar över att Apple inte använder micro-USB kontakten och hänvisar till överenskommelsen med EU om smartphones och laddare.

Då kan det vara på sin plats att påpeka att syftet med överenskommelsen (från EUs sida) var att minska överflödet på laddare. Det var därför som de specificerade två typer av laddare. En med fast kabel och då ska det vara micro-USB. Eller en med lös kabel och då ska det vara Type A kontakt i laddare (dvs samma som sitter i datorerna).

Så det var inte sladdarna som EU var ute efter - det var att kunna använda samma laddare till flera saker.

Och det är något som jag helhjärtat stöder efter att ha ett otal oanvändbara laddare hemma bara för att de har en fast anslutning och en obskyr kontakt i andra änden.

I den specifika artikeln så gör journalisten en liten groda där han blandar samman saker och ting

Citat:

När resten av mobilbranschen enats om usb-anslutning introducerar Apple en ny kontakt och gör därmed alla tredjepartstillverkare av dockor och högtalarutrustning en otjänst.

Även om Apple hade gått över till micro-USB så hade de gjort tjedjepartstillverkarna av dock och högtalarutrustning samma otjänst som nu eftersom inte heller denna kontakt hade gått att använda i de gamla dockorna för Apples telefoner.

Och som sagt, Apple uppfyller överenskommelsen med EU.

1
Bevaka tråden