Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boktips efterlyses - kodknäckning för barn....

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-16 20:42

Jag är väl inte ensam om att vara barnsligt förtjust i koder och framförallt kompetensen de riktigt duktiga kodknäckarna besitter, att använda skallen framför MHz och Gigaflops...?

Nu har även mina barn 8-10 år gamla fått upp ögonen för kodknäckning och jag letar efter böcker som skall trigga dem, böcker som på ett lättfattligt sätt beskriver konsten i att skapa koder men framförallt att käcka dem, kryddat med färgstarka exempel på hur viktigt det är att tänka utanför den berömda lådan i jakten på lösningar. Finns det någon som snubblat över böcker för barn som inte bara rör rövarspråket och att skriva med citronsaft?

läsvärt för den som har en stund över och inte touchat området tidigare - http://answers.codebook.org/codebook_solution.pdf

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-16 22:12

Varför inte just föreslå Kodboken av Simon Singh (som innehåller tävlingen som beskrivningen av hur dom löste den och du länkade till)? Eller så kan man tänka sig Svenska Kryptobedrifter av Bengt Beckman.

Varför inte vara så analog att man går och pratar med en duktig bibliotekarie?

1
Bevaka tråden