Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Historien om BeOS

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

BeOS hade potential, det var ruskigt snabbt.

Synd att det inte blev någonting succé.

Jag tycker fortfarande att BeOS är riktigt läckert! Vet inte varför men jag är ordentligt tilltalad av utseendet. Intressant läsning!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-27 10:44

Det var ruskigt snabbt mycket på grund av att stora delar av vad som ska finnas i ett operativsystem inte fanns där och tog resurser.
Vill dessutom minnas att det varken fanns ett bra språkstöd, ordentligt skrivarstöd eller multianvändarstöd.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-10-27 13:37

BeOs var riktigt roligt att använda, som nämnts ovan så var det nästan som att han hade fått en ny dator när man installerat det
Satt och grejade en del med detta runt v5 och gillade det verkligen, synd att det gick som det gick :/

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-10-27 14:14

Jag har fortfarande en fungerande PowerPC 604 bestyckad PowerMac med fungerande BeOS 5 installation på. Startar den ett par gånger om året. Klickar runt lite och stänger av.

On någon händelsevis har en fullversion av Gobe's Productive ver. 2 för BeOS, PM: a mig.

För övrigt gick BeOS aldrig att köra på G3 eller G4, som påstås i artikeln.

Senast redigerat 2012-10-27 14:28
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-27 14:55

En sak BeOS gjorde som jag tror få OS gör idag är att alltid prioritera användarens interaktion med OS:et oavsett hur hög belastning maskinen hade. I viss mån har vi detta i iOS fast där har man löst det från ett annat håll (begränsa hur mycket en användare kan belasta enheten).

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2012-10-27 22:35

Erik.dv: Ja lite grann så som Workbench fungerade på Amiga. Användargränssnittet hade som regel alltid högst prio så systemet kändes aldrig slött - oavsett vad som skedde i bakgrunden. Mycket bra sätt att hantera användare. Jag struntar fullständigt i om det tar 1 sek eller 10 sek att göra dom flesta saker men om ett fönster börjar lagga vid förflyttning, om ett fönster inte stängs omedelbart när jag trycker på en knapp etc - det kan störa mig

Jag hoppas verkligen på Haiku, jag har följt deras släpp med stort intresse.

Gassée var en riktig idiot. När försäljningen av programvara vek, höjde han bara priset....

Än idag springer han omkring med Matrix-rock och svarta glasögon inomhus.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-28 23:19

Han är ju fransman, vad förväntar du dej?

1
Bevaka tråden