Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad på gymnasieskolan (NA-programmet)

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2012-11-06 23:18

Vi får nu chansen i min kommun att testa iPad på gymnasiets NA-program i st f som hittills PC-laptops. Skulle alltså behöva få allsköns tips och råd om vad att tänka på när 'maskinerna' ska användas i skolbruk.
Exv Flash finns ju inte för vissa edu-animationer. Och hur lagra bilder, filmer, PDF:er? Mm mm mm.
Ser verkligen fram emot era synpunkter.

Ursprungligen av Le:

Vi får nu chansen i min kommun att testa iPad på gymnasiets NA-program i st f som hittills PC-laptops. Skulle alltså behöva få allsköns tips och råd om vad att tänka på när 'maskinerna' ska användas i skolbruk.
Exv Flash finns ju inte för vissa edu-animationer. Och hur lagra bilder, filmer, PDF:er? Mm mm mm.
Ser verkligen fram emot era synpunkter.

Innebär NA "natur"?

Om det är så är min erfarenhet att du blir mer produktiv och lär dig bättre om du lägger ifrån dig paddan.

Jag läser själv civilingenjör teknisk fysik och elektroteknik, och enlig min erfarenhet är iPad helt meningslös som hjälpmedel inom de naturvetenskapliga ämnena. Tabletformatet är bra för att konsumera material (vilket man gör ofta inom filosofiska ämnen) men helt värdelöst då man ska producera något.

Om tablets ska slå anser jag att man måste lösa just den här typen av problem.

  • Medlem
  • 2012-11-06 23:55

Är tveksam till paddor i skolan. Redan nu ett stort problem med smartphones som distraherar och fördummar en massa elever som inte hänger med på lektionen då de inte kan låta bli att knappa sig ut på nätets sidospår. Elever med dator kan man säga till att fälla ner skärmen när den inte ska användas. Bärbar dator är mycket mer användbar men t ex 13" MBA blir iofs dubbla priset.

Ursprungligen av per s:

Är tveksam till paddor i skolan. Redan nu ett stort problem med smartphones som distraherar och fördummar en massa elever som inte hänger med på lektionen då de inte kan låta bli att knappa sig ut på nätets sidospår. Elever med dator kan man säga till att fälla ner skärmen när den inte ska användas. Bärbar dator är mycket mer användbar men t ex 13" MBA blir iofs dubbla priset.

Kan tänka mig att den är bra att visa .pdf-filer med, har själv använt netbook till det då jag pluggade. Annars håller jag med dig.

Borde inte nyttan ha utvärderats innan skolan ens "får chansen" att köpa in ipads?

Men det är klart – all IT är ju bra IT och har så varit sen skolorna köpte in Compis-datorer...

Senast redigerat 2012-11-07 08:23
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-07 07:49

@TS: du ska se till att lära dig direkt:

* hur du stordrifter/rullar ut program/dokument/inställningar/policys mha Apple verktyg. Och se till att det blir över nätet (proffsversionen) och inte via USB (konsumentversionen). Läs alltså Apples dokument/information om drift i företag och skola för iOS.
* Hur du använder iCloud och hur du återställer iOS-enheter från säkerhetsbackup från iCloud
* etablera ett samarbete med andra skolor på samma nivå för att välja ut de vanligaste apparna

Senast redigerat 2012-11-08 09:37
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-08 09:36

Ivrig efter att ha blivit uppmuntrad kommer jag på fler saker som inte fungerat i min kommun:

* de finurliga funktioner som finns i bla Keynote (laserpekaren!)
* hur du får eleverna att alltid ha en laddad iPad (inte det enklaste och en hel del okunskap finns här)
* att etablera en policy för hur mycket privat som får finnas på iPad (vilket faktiskt är skolans utrustning/egendom)
* att stödja _lärarna_ i att bli mästare på att producera digitalt undervisningsmatrial
* stöd/samarbete med kommunen IT-funktion (den här är nog kanske en av de viktigare)

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2012-11-08 17:11
Ursprungligen av frazze:

Ivrig efter att ha blivit uppmuntrad kommer jag på fler saker som inte fungerat i min kommun:

* de finurliga funktioner som finns i bla Keynote (laserpekaren!)
* hur du får eleverna att alltid ha en laddad iPad (inte det enklaste och en hel del okunskap finns här)
* att etablera en policy för hur mycket privat som får finnas på iPad (vilket faktiskt är skolans utrustning/egendom)
* att stödja _lärarna_ i att bli mästare på att producera digitalt undervisningsmatrial
* stöd/samarbete med kommunen IT-funktion (den här är nog kanske en av de viktigare)

I den ena vågskålen ligger vanliga laptops plus dito läroböcker, i den andra exv iPads och interaktiva läromedel. Vad som är billigast är väl en sak, vad som är bäst kanske en annan.
Vår gymnasieskolas behov är inte att ha en läsplatta till att producera, det hörs väl på benämningen vilka begränsningarna är. Däremot förväntar vi oss att kunna läsa på nätet, hantera nedladdade PDF:s och bilder, bifoga anteckningar till bilder tagna från en föreläsning etc etc.

Jag efterfrågar alltså tips om hur man ska hantera exv lagring, backups och andra mer rutinmässiga moment.
Och få förslag på anteckningsappar, YouTubeläsare mm mm.
Det är mao inte fråga om man ska ha iPads utan hur de kan användas på bästa sätt för att stödja undervisning och lärande.

  • Medlem
  • 2012-11-08 19:31

exv lagring, backups och andra mer rutinmässiga moment borde vara en självklarhet att kommunen har lösningar på åt er. Men så är oftast inte fallet utan var och en får sitta och uppfinna hjulet själv. Det tror jag beror på att skolans värld alltid varit utsatt för helbrägdagörare som funnit "lösningen". Just nu är det "digitala hjälpmedel" som är lösningen på allt. Dessa lösningar är oftast bara en tro utan saklig grund. Strategi hur det ska gå till och vad man förväntas vinna får var och en hitta på för det finns ingen. Digitala hjälpmedel är bra ibland men förvänta dig inga underverk. Tag tacksamt även emot tips för att undvika fallgropar så att hjälpmedlet inte blir ett hinder och problem.
Själv har jag tagit ett steg tillbaka. Ett exempel är att lära sig tänka själv. Det är svårt. De flesta tänker bara det andra har tänkt åt dem. Här är digitala hjälpmedel ett stjälpmedel. Så tyvärr, jag har jobbat med datorer men inte paddor så i den världen har jag inte så mycket att ge.

Ursprungligen av frazze:

Ivrig efter att ha blivit uppmuntrad kommer jag på fler saker som inte fungerat i min kommun:

* de finurliga funktioner som finns i bla Keynote (laserpekaren!)
* hur du får eleverna att alltid ha en laddad iPad (inte det enklaste och en hel del okunskap finns här)
* att etablera en policy för hur mycket privat som får finnas på iPad (vilket faktiskt är skolans utrustning/egendom)
* att stödja _lärarna_ i att bli mästare på att producera digitalt undervisningsmatrial
* stöd/samarbete med kommunen IT-funktion (den här är nog kanske en av de viktigare)

Att en del glömmer att ladda sin iPad är väl inte värre än att en del glömmer sina böcker.

Varför ska skolan reglera hur mycket privat material som får finnas på iPad, även om det är deras egendom? Har man valt att ge eleverna en varsin iPad så får man också ta konsekvenserna av detta. Skolan ska inte bry sig om vad varje elev lagrar så länge det inte stör undervisningen eller riskerar att förstöra enheten (vilket jag inte kan se att det finns en risk för alls).

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2012-11-08 20:26

Det finns så många bottnar i detta att jag inte gitter kommentera dem alla.
Faktum kvarstår: Det blir iPads till några få grupper. Och det utan någon som helst support från kommunens dataenhet. Här gäller alltså att göra det bästa av situationen. Vad annars?!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-10 09:43

det är skillnad mellan att ge- överlåta - en ipad/dator- och tillhandahålla en som skolan äger och ansvarar för.

För material på den dator/padda man lånar under utbildningstiden (men kan köpa ut när man är klar) gäller skolans regler, de har precis som arbetsgivare ansvar för vad som finns på den. Att säga att skolan inte skall bry sig i det andra fallet är naivt.

Ursprungligen av spaceas:

det är skillnad mellan att ge- överlåta - en ipad/dator- och tillhandahålla en som skolan äger och ansvarar för.

För material på den dator/padda man lånar under utbildningstiden (men kan köpa ut när man är klar) gäller skolans regler, de har precis som arbetsgivare ansvar för vad som finns på den. Att säga att skolan inte skall bry sig i det andra fallet är naivt.

Då är det fel på lagstiftningen. Den enda som ska bära ansvaret för innehållet är individen, eller dess förälder om personen i fråga är minderårig. Sedan tvivlar jag dock lite på att skolan fälls om en eleven har olämpligt material utan skolans vetskap.

Ska verkligen bli intressant att se hur det funkar för er, vi funderar på att slopa bärbara till förmån för iPads helt.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2012-11-11 08:13

Kan vi inte diskutera möjligheterna med iPads också........................?
Gärna handfasta tips hur man bäst kan använda läsplattan på gymnasiet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-11 09:25
Ursprungligen av Le:

Kan vi inte diskutera möjligheterna med iPads också........................?
Gärna handfasta tips hur man bäst kan använda läsplattan på gymnasiet.

Här tror jag speciellt att man kan locka fram den kreativa och vetgiriga eleven (som stöds i sitt sökande av läraren). Nu kommer eleven att skriva regelrätta uppsatser men även också faktaböcer därför att allt matrial är ständigt tillgängligt via iPad. Och det utan att dom egentligen anstränger sig. Dessutom tror jag att dom kan söka sig till miljöer där dom är mer kreativa än i skolbänken i klassrummet. Se analogin med kreativa miljöer i dusch, bilkö, skogspromenaden etc.

Du kan också få fram en modigare och mer utåtriktad elev som kan snyggare och proffsigare presentera sitt föredrag och/eller film. Det finns så många oanade möjligheter i Apples (och andra tredjepartstillverkares) verktyg som inte lätt och enkelt inses av dom som kommer från en klassisk Windows-baserad skivbordsvärld. Ex: den inbyggda laserpekaren i Keynote. Presentationsläget kombinerat med en dongel, eller ännu hellre en AppleTV, gör att eleven alltid kan ha kontroll över vad som händer och kommer att hända i föredraget. Trygghet är alltid nyckelordet till ett lyckat framförande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-11 09:28

Men om ni inte ens vet vad ni ska ha dem till, så kanske ni inte behöver iPads? Det är ju t.ex. bekvämt att alltid ha sina anteckningar med sig, och kunna scanna av anteckningar med Evernote, men om det är bättre för alla vet jag inte.

Sen tror jag inte heller på begränsningar. Om man ska dela ut iPads ska eleverna få göra allt på dem på fritiden. Annars är det slöseri med skattepengar. Har man fått ett redskap ska man få möjlighet att utforska själv, och se var prylens gränser går. Det är väl det som det vitsen med att dela ut teknik till ungdomar, att de ska prova sig fram, och hitta något som ingen tänkt på.

Ursprungligen av Le:

Kan vi inte diskutera möjligheterna med iPads också........................?
Gärna handfasta tips hur man bäst kan använda läsplattan på gymnasiet.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2012-11-11 09:43
Ursprungligen av ibish:

Men om ni inte ens vet vad ni ska ha dem till, så kanske ni inte behöver iPads? Det är ju t.ex. bekvämt att alltid ha sina anteckningar med sig, och kunna scanna av anteckningar med Evernote, men om det är bättre för alla vet jag inte.

Det är klart att det finns en idé om hur läsplattorna kan användas. Om inte annat är det en marknadsföringsgrej att ha laptops eller läsplattor att erbjuda eleverna. Det inser alla skolledare.
Presentationer, nätsök, animationer och inte minst ett ökande utbud av interaktiva läroböcker. Alla läromedelsförlag satsar nu lika hårt på digitala versioner som traditionella läroböcker.

ibish - kan du utveckla vad du menar med "scanna av anteckningar med Evernote"?

Senast redigerat 2012-11-11 09:57
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-11 11:27

Det är en inbyggd funktion som heter Page Camera. Sidor man fotar blir extra bra, som om de scannats in. Hittade ingen bra sida, men typ såhär: Getting Started with Evernote Smart Notebook | Evernote

Jag använder Evernote privat, och då räcker gratisversionen, men om man ska använda det aktivt i skolan behöver man nog betala för tjänsten.

edit: i videon har de en särskild anteckningsbok, men det går lika bra att scanna text från vanligt papper, handskrivet som tryckt.

Ursprungligen av Le:

ibish - kan du utveckla vad du menar med "scanna av anteckningar med Evernote"?

Om inte annat kan du ju slå en koll med Bengtsfors kommun.

Du kanske slipper återuppfinna hjulet för t ex Backup osv....

Ett år med Ipad - 200 000 i lägre kostnader - IDG.se

Börja testa ut program, lägg några tusen på att ladda hem olika intressanta Appar och testa sen ut dem ordentligt, utvärdera, testa igen osv osv.
Det är ändå mycket Apparna som gör iPaden.
Sen börja kolla upp böcker också, vilka böcker finns att köpa eller låna som är bra och ger iPaaden mervärde.
Allt sånt bör ni ha koll på innan ni drar igång.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-11 16:37

Som stöd till inlärning är den toppen: Söka info - portabel internetuppslagsbok- köra interaktivt lärande som Matlab, eller http://www.elevatedmath.com, https://itunes.apple.com/us/app/simplephysics/id408233979?mt=8 , osv för plugga och repetition- kanon.

Som huvudsakligt inlärningsinstrument räcker den inte ända fram vad jag har sett. Däremot håller den bättre än bärbara datorer med den behandling som en tonåring on the run ger den

Glömt inte dropbox eller g-drive för backup.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-11 17:20

Det som jag ännu inte riktigt har kommit fram till om det är bra eller dåligt är lästräning på iPad. Riktiga böcker är ju riktiga böcker. Men det finns en möjlighet att du alltid har boken nära och tillgänglig. När du känner för att läsa ska det vara enkelt och tillgängligt. Det kan man göra med en digital bok. Och hittar du ett svårt ord i texten ska det vara nära och enkelt att slå upp det i en (digital) ordbok. Eller söka mer förklaring på Internet.

Det kokar alltså ned till att det ska eliminera hinder och omvägar och göra det enkelt för eleven att söka kunskap och känna att det är roligt att lära sig mer. Kan sedan lärare och föräldrar uppmuntra och heja på så är ju segern som i en liten ask!

Berätta gärna om ni hittar någon bra lösning för dyslektiker. Uppläsning av text, men framför allt rättstavningshjälp och liknande.

Ursprungligen av Chaosstar:

Berätta gärna om ni hittar någon bra lösning för dyslektiker. Uppläsning av text, men framför allt rättstavningshjälp och liknande.

Finns ju rakt ur kartongen, handikappinställningarna; läs markerat
Har bästa polaren som använder detta för att läsa sms....

Ursprungligen av Goflorp:

Finns ju rakt ur kartongen, handikappinställningarna; läs markerat
Har bästa polaren som använder detta för att läsa sms....

Räcker inte med uppläsning av text. Måste finnas stavning och meningsuppbyggnadshjälp anpassad för dyslektiker till det textediteringsprogram som används (den inbyggda i MS Word räcker t.ex. inte).

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-11-12 00:29

Okej, "allsköns tips och råd" kommer här:

Jag tror att iPad faktiskt är eller kan vara ett perfekt lärverktyg, som komplement till böcker och kollegieblock.
Det finns SÅ många appar/koncept som utmanar det traditionella "skapandet" (Word, Excel, PPT) som i skolan anses vara ett kvitto på "lärande".

Exempelvis:

  • Gör en "dockteater" medPuppet Pals, som visar ex. ett historisk händelse,

  • Undersöka universum iSolar Walk,

  • Ta del av alla dessa fantastiska podcastsvia Podcaster/iTunesU,

  • Rita och anteckna i UPAD eller Noteshelf,

  • Lagra filer i Dropbox/SkyDrive/Google Drive,

  • Redigera film i iMovie,

  • Spela in instruktionsfilmer för ex. matematik och annat medEducreations...

  • Och att göra en presentation i Keynote på ipad är - tycker jag - en mer kreativ process än att göra den i ex. PPT på datorn.

Kolla även in denna, kanske intressant: https://itunes.apple.com/se/itunes-u/ipad/id506768327?mt=10

Fler länkar, kikat här?
Ipad i undervisningen | AV-Media Kronoberg

Bäst just nu (?) tycker jag Skolappar.nu är.

Vad gäller att faktiskt producera mycket text, så är ju externa tgb (Apples) att föredra. Det går ju att köpa in några per klass/sal att dela ut vid behov?

Och föresten, begreppet lärplatta är kanske bra att införa istf. läsplatta/surfplatta?

/Micke

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-12 08:14

Mycket bra tankar och referenser, Micke F! Det är ju det här som jag inte upplever att min kommun och barnens skola har riktigt koll på. Var är visionen och var är målet?

Angående att introducera ett nytt begrepp - lärplatta - är jag lite tveksam till vad det tillför. iPad (eller motsvarande) blir ju inte annorlunda och/eller bättre bara för att vi ger den ett nytt ord/begrepp. En skiftnyckel är en skiftnyckel är en skiftnyckel. Helt enkelt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-13 08:31

Jag befinner mig i en liknande situation: jag kan välja mellan en PC eller en iPad som lärardator. Helst skulle jag välja en MB, men en sådan innebär en speciallösning som det tyvärr är kraftigt överpris på i Stockholms skolor. Det blir alltså en iPad. Frågan är om jag ska välja den större eller iPad-Mini (om den nu erbjuds, inte riktigt klart än).

Jag kommer i princip att behöva min iPad till följande:

- Läsa mejl
- Surfa
- Koppla upp mig till skolans vga-projektorer (Behöver alltså en konverter Lightning-vga)
- Använd FileMaker Go
- Ta fram dokument som jag skriver på mac-dator (pages/pdf), eller får som bilagor i mejl (word/pdf).

Jag kan tänka mig att en viktig fördel med iPad Mini är att jag alltid kan bära den med mig i nån stor ficka (vilket även minskar stöldrisken).

Några erfarenheter eller tankar om detta?

Senast redigerat 2012-11-13 08:42
Ursprungligen av maca:

Jag befinner mig i en liknande situation: jag kan välja mellan en PC eller en iPad som lärardator. Helst skulle jag välja en MB, men en sådan innebär en speciallösning som det tyvärr är kraftigt överpris på i Stockholms skolor. Det blir alltså en iPad. Frågan är om jag ska välja den större eller iPad-Mini (om den nu erbjuds, inte riktigt klart än).

Jag kommer i princip att behöva min iPad till följande:

- Läsa mejl
- Surfa
- Koppla upp mig till skolans vga-projektorer (Behöver alltså en konverter Lightning-vga)
- Använd FileMaker Go
- Ta fram dokument som jag skriver på mac-dator (pages/pdf), eller får som bilagor i mejl (word/pdf).

Jag kan tänka mig att en viktig fördel med iPad Mini är att jag alltid kan bära den med mig i nån stor ficka (vilekt även minskar stöldrisken).

Några erfarenheter eller tankar om detta?

Har aldrig ens sett en Mini men hela saken beror ju på vad du prioriterar. Större skärm = mer lättarbetat eller mindre och lättare enhet = smidigare att ha med sig.

Bevaka tråden