Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Optibay på iMac

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon här som testat att sätta i en Optibay med en SSD i sin iMac? funderar på att ta bort min superdrive i min iMac från 2008 och sätta in en sådan och sedan köra OS X från den och ha kvar min gamla hårddisk enbart för lagring! Frågan är dock om det är värt att göra detta därav min fundering om någon gjort det.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-11-10 23:17

Inte på en iMac, men min nuvarande och min föregående macbook så har jag gjort det.
Helt klart värt, beställde ett "superdrive chassi" på ebay för runt hundralappen, de få gångerna man behöver CD/DVD så är det bara att koppla in den med USB.

Ett frågetecken med en såpass gammal imac är ju dock vilken s-ata version som sitter för superdriven.
Är det s-ata 1 stryps SSD'n rätt rejält.

Tack för svar! Har själv funderat på just det du skriver om vilken s-ata version som Superdriven har. Jag vet faktiskt inte hur jag tar reda på det. Jag har dock varit inne på MCE hemsida och där får man lista vilken iMac man har innan köp för tydligen är det olika Optibays för olika iMacs. Hur som helst borde det gå snabbare än min nuvarande hårddisk tycker jag.

Har en imac 8,1 (tidig 2008) som jag tänkte gör en sådan installation för att skapa en egen fusion drive. Mycket riktigt så är det inte SATA till superdriven så tricket är att lägga ssd på gamla hd-platsen med SATA och flytta hd till superdrive platsen för att inte förlora hastigheten på ssd. Det verkar fungera utmärkt men kräver att man köper en ny 2,5" hd för att få in i Optibay eller liknande.

Det finns en del gamla trådar på macrumors om att operera in en ssd i gamla imac om man söker lite.

Finns även en nyare tråd om fusion drive i gamla macar om man är nyfiken.
Apple's New Fusion Drive Works on Older Macs - MacRumors Forums

Jag har som sagt inte genomfört operationen än men vad jag kan läsa mig till så borde det fungera.

Superdriven har vad jag förstår PATA på gamla imacs, finns dock Optibays för det.

Mvh
Jens

Jag har beställt en Optibay och har tänkt mig ge mig i kast med detta så fort den anländer. Inväntar även de SSD jag köpt. Det är bara att hoppas på att det blir bra annars blir det ny dator.

Nu har jag installerat en Optibay i min iMac. Allt gick bra men jag har dock problem med att vissa program inte vill starta på den nya SSD:n. Bland annat iTunes och Microsoft Office vägrar starta. Vet inte vad som kan vara fel. Har installerat om systemet men det verkar inte hjälpa. Någon som har ngt tips om detta?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-17 10:15

Några felmeddelanden? Testat annan användare?
Formaterade du innan ominstallationen, eller installerade du bara "ovanpå" det gamla?

Inga felmeddelanden. Jag formaterade innan och installerade sedan Mountain Lion men funderar på om jag skall göra om hela rasket igen.... kanske kan vara värt att testa igen annars blir det att köra som vanligt.. Det är dock hsikeligt skönt med en helt tyst dator och även om jag kör från Optibay så går det snabbare än den vanliga hd.

Jag genomförde operationen på min iMac 8,1 i helgen. Allt funkar fint och har en markant kvickare och tystare dator nu
Satte en 1TB hdd i "IDE optibay" och SSD i SATA-porten. Inga som helst bekymmer faktiskt, jag var rädd att det skulle strula med 2,5" HDD med SATA standarden och IDE -porten men det verkar fungera bra.

Mvh
Jens

1
Bevaka tråden