Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samköra och filtrerar data mellan två Excelldokument.

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har två adresslistor i två dokument i Excell. Kalla dem X och Y. En del namn förkommer i båda listorna.
Kan jag på något sätt samköra dessa och i från dokument X radera poster som även förkommer i dokument Y.
Det finns inget hinder mot att lägga ihop dokumenten så att det blir flera flika istället. Kan ju enkelt separera dem efter filtreringen. Jag är helt rudis på excell så alla förklaringar måste börja på dagisnivå....

/martin

Vilken version av Excel? Tipsen och lösningarna kan skilja mellan versionerna, så det är alltid bra att berätta vilken version man kör.

Vilket operativsystem? Det verkar handla om Windows eftersom du har lagt tråden under "Övriga operativsystem".

Flåt, glömde version: Kör Excell 2011 (v. 14.2.3) för mac Os 10.7.4

Okej, jag har provat lite...
En inte helt automatiserad lösning... är ju att kopiera ihop de tre dokumenten så att kolumnen med e-post blir samma.
Sen kör man enkelt filtret: Viljestyrd formatering > markera cellregler > Dublettvärden
Då rödmarkeras dubletter. Sen får man för hand slå bort dubletterna.... Inte hela världen då det är ganska få.

Men om man kunde få excell att jämföra tex kolumn F i filk X med kolumn F i flik Y och sedan radera HELA RADEN i flik Y där värdet i kolumn F är samma - så hade det varit snajdigare.... Och om man kunde få det att hända mellan dokument också vore det ännu bättre.

/martin

Ja fan det där med var man ska lägga tråden blev nog fel...
Jag har en dålig dag!!!!

1
Bevaka tråden