Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiera eller duplicera?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-11-19 20:47

Hej

Vad är det för skillnad på kopiera (cmd C) och duplicera (cmd D)?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-11-19 20:59

Duplicera gör just det, duplicerar filen. Duplicerar du apa.txt så får apa kopia.txt utöver originalfilen apa.txt.
Kopierar du, kopierar du (filen) till urklippsminnet. Klistrar du in filen på samma ställe har du duplicerat filen. Flyttar du dig till en annan mapp erbjuds du möjligheten att klistra in filen i den mappen. Då får du två stycken apa.txt på två olika ställen. (Förutsatt att det inte redan fanns en fil vid namn apa.txt i den mapp du klistrade in i.)

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-11-19 21:38

Om jag väljer duplicering (cmd D) vilket kommando använder jag för att klistra in?

Om jag skriver i word och ska skriva ex Stockholm på flera ställen så markerar jag ordet och trycker cmd C sedan klistrar jag in med cmd v
där jag behöver detta. Kan jag i detta exempel använda cmd D?

Ursprungligen av oriel:

Om jag väljer duplicering (cmd D) vilket kommando använder jag för att klistra in?

Inget kommando. Kopian skapas direkt när du trycker Cmd-D, och den läggs i samma mapp.

Det är ju det som är skillnaden mellan Duplicera och Kopiera.

Ursprungligen av oriel:

Om jag skriver i word och ska skriva ex Stockholm på flera ställen så markerar jag ordet och trycker cmd C sedan klistrar jag in med cmd v där jag behöver detta. Kan jag i detta exempel använda cmd D?

Nej.

Du kunde åtminstone ha tittat i Word innan du ställde den frågan, för då hade du inte behövt ställa frågan.

Duplicera finns inte i Word.

Kommandot Cmd-D gör något helt annat i Word.

1
Bevaka tråden