Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

smb-share försvinner efter ett tag

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har delat ut mappar på min server (windows home server 2011) som jag sedan ansluter (cmd+k) som smb-shares till min MBP.

av någon anledning så försvinner dessa efter ett tag (och går även inte att hitta servern under nätverk)

det går dock att komma åt servern med VNC och kan streama filmer till min mediaspelare osv.
(och ansluter jag med cmd+k igen så funkar det igen)

vad beror detta på? och hur kan jag få smb-shares att fortsätta vara anslutna hela tiden? (och att se serverns utdelningar under nätverk hela tiden..)

eller finns det något bättre sätt att ansluta utdelade mappar till os x? (är ju ändå ganska ny i mac-världen så kanske har missat något vettigare sätt att ansluta än att använda smb..)

The beauty of Apple (framförallt då CIFS/SMB) och nätverk.

Kolla om detta hjälper dig: http://www.99mac.se/mac-os-x/297134-applescript-att-halla-kontakten-med-smb-share-sma-problem.html#post2094504

ok, tack!

körs det automatiskt hädanefter när man kört det en gång? (om inte, hur gör man det?)

och går det att få så det körs i bakgrunden och inte lägger sig i dock?

Senast redigerat 2012-11-20 19:39

tyvärr verkade inte det där scriptet vara lösningen för min del.

var uppkopplad mot smb för en stund sedan, nu är jag det inte (den har alltså disconnectat).
och scriptet har inte anslutet automatiskt igen.

någon som har någon annan lösning?

1
Bevaka tråden