Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RAM till iMac

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Det här är kanske väldigt basic så vi kan sudda tråden om fem minuter.

Jag har en iMac köpt 2011 och ska komplettera med RAM minne.

Nu är det 4GB (two 2GB) of 1333MHz DDR3. Kan jag komplettera med DDR3 PC12800/1600MHz ? Ja menar... det är ju olika MHz.

/Ragnar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-26 09:09

Vilken iMac modell är det du har? Kontrollera modellidentifierare under Systeminformation.

Många nätbutiker har ett verktyg där man kan välja sin Mac o därmed se vilka minnen man kan ha. Att sätta i fel minnen kan i värsta fall gå riktigt illa varför jag föreslår att du tar en titt i denna tråden: http://www.99mac.se/imac-mac-mini-mac-pro/299947-rejalt-missnojd-med-servicearende.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-26 10:42

Enligt Mactracker - Get Info on any Mac ska iMac från 2011 ha 2 st 204-pin PC3-10600 ( 1333 MHz ) DDR3 SO-DIMM minnen. Minnen är dock bakåt-kompatibla så senare minnen kan användas och är ofta billigare då fabrikanterna ställt om produktionen. Minnen hittar du på DDR3-minnen - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Nu blev jag skit skraj! Jag har varit inne på tre tätbutiker och hittar inget verktyg..!!!

Jag har en iMac från mitten 2011 och på Apples hemsida står det att man ska ha:

iMac (mitten 2011) PC3-10600 Obuffrat Utan paritet 204-stifts 1333 MHz DDR3 SDRAM
och iMac (mitten 2011) kan du använda 2 GB eller 4 GB RAM SO-DIMM, 1 333 MHz DDR3 SDRAM på vardera plats.

Betyder det att jag inte kan köpa 2x8 GB? Jag menar nu när det finns! Är deras info gammal? och 1600 MHz låter ju snabbare....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-26 11:08
Ursprungligen av RagnarFerdinand:

Nu blev jag skit skraj! Jag har varit inne på tre tätbutiker och hittar inget verktyg..!!!

Jag har en iMac från mitten 2011 och på Apples hemsida står det att man ska ha:

iMac (mitten 2011) PC3-10600 Obuffrat Utan paritet 204-stifts 1333 MHz DDR3 SDRAM
och iMac (mitten 2011) kan du använda 2 GB eller 4 GB RAM SO-DIMM, 1 333 MHz DDR3 SDRAM på vardera plats.

Betyder det att jag inte kan köpa 2x8 GB? Jag menar nu när det finns! Är deras info gammal? och 1600 MHz låter ju snabbare....

Du ska ju inte använda minnen som din dator inte är anpassad för. Du skriver ju ovan vilka minnen som stöds, det är ju bara att köpa sådana från lämplig tillverkare. T ex Crucial.

Ursprungligen av RagnarFerdinand:

Nu blev jag skit skraj! Jag har varit inne på tre tätbutiker och hittar inget verktyg..!!!

....

Ledsen att jag skrämde dig lite. Jag vet att vissa, kanske inte många, nätbutiker har ett sådant verktyg bland annat Komplett. Prisjakt har dock ett Hitta rätt minne till din dator - Prisjakt

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-26 10:58

Kolla RAM Memory Upgrade: Dell, Mac, Apple, HP, Compaq. USB drives, SSD at Crucial.com/uk

Jag köper alltid minnen därifrån. Garanterat kompatibla och snabb frakt för att vara från utlandet.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-26 11:51

Minnenas hastighet styrs av datorns busshastighet så du kan använda snabbare minnen även om de inte ger någon prestandaskillnad men viktigt att du köper SO-DIMM varianter.
En fördel med snabbare minnen på en långsammare buss är att minnena (ibland) inte blir lika varma som standardminnena som ibland körs på maxgränsen av sin kapacitet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-30 15:35

Tjo gubbz! Tänkte köpa till 8GB till nya 27" och som jag fattat det är allt annat än Crossair att rekommendera. Fett längesen jag va inne i detta gamet så jag tänkte kolla om dessa är okej att köra på:

Crucial 4GB DDR3 PC-12800 1600MHz CL11 (CT51264BF160B) (SODIMM) - WEBHALLEN.com

Eller ni kanske rekommendera andra minnen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-01 10:51
Ursprungligen av crayzee:

Tjo gubbz! Tänkte köpa till 8GB till nya 27" och som jag fattat det är allt annat än Crossair att rekommendera. Fett längesen jag va inne i detta gamet så jag tänkte kolla om dessa är okej att köra på:

Crucial 4GB DDR3 PC-12800 1600MHz CL11 (CT51264BF160B) (SODIMM) - WEBHALLEN.com

Eller ni kanske rekommendera andra minnen?

Det som är värt en fundering är om du vill fylla minnesplatserna med 4GB-minnen. När du vill ha mer har du ingen nytta av de som du satt i.

1x8 GB, kanske? Visserligen blir det single-channel, men antagligen inget du kommer att lida av. Och du har en tom plats kvar för framtida utökning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-01 21:47
Ursprungligen av oskard:

Det som är värt en fundering är om du vill fylla minnesplatserna med 4GB-minnen. När du vill ha mer har du ingen nytta av de som du satt i.

1x8 GB, kanske? Visserligen blir det single-channel, men antagligen inget du kommer att lida av. Och du har en tom plats kvar för framtida utökning

Det har du helt jävla rätt i, avbeställde och körde 1 x 8GB. Nä jag skiter nog i om det är single eller dual channel för det är ändå inget jag kommer märka av tror jag. 16GB räcker ordentligt, denna datorn är way overkill för det jag gör nu för tiden men tid är pengar och jag har inte bråttom ^^

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-30 16:23

Köp dem du länkade till.

Dualchannel är inte att underskatta. Teoretiskt dubblerar det överförningshastigheten jämfört med en sticka. På samma sätt som RAID hårdiskar piskar ensamma. Men 1 8gb (eller rättare sagt 2x8) sticka kostar inget nu för tiden. Hoppas hårdiskar har samma prisfall som minnen framöver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-02 12:18

Vad jag förstod när jag kollade single/dual channel så spelar det i praktiken ingen roll. Snabbare blir det ju, men minnet är ju ändå så snabbt. Men det syns förstås i benchmarks.

Fast jag lyckades få en Page Out på svindlande 376 MB, så jag får väl öka på minnet, och får då dual channel automatiskt.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2013-01-01 15:32

Hej, tänkte jag kunde fortsätta i denna tråden. Jag har en iMac 11,3 med 2 st 2GB minne som är alldeles för litet till det jag gör numera med min dator. Det finns 2 lediga platser att utöka minnet på. Min fråga är om man måste sätta i samma minne som redan sitter i datorn eller om man kan sätta i 2 st 8GB minnen? eller om man rent av kan tjoffa in 4 st 8GB?

Du kan sätta i vilka minnen du vill så länge de är av rätt typ. Vad du redan har i datorn spelar ingen roll.

Fyra stycken 8 GB-minnen funkar det med, och är max vad du kan ha i denna.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2013-01-01 15:42
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Du kan sätta i vilka minnen du vill så länge de är av rätt typ. Vad du redan har i datorn spelar ingen roll.

Fyra stycken 8 GB-minnen funkar det med, och är max vad du kan ha i denna.

Tack för snabbt svar! 4 st 8GB är ju inga större pengar och minne får man aldrig för mycket av. Tack än en gång.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-01-01 15:51
Ursprungligen av Cygni:

Hej, tänkte jag kunde fortsätta i denna tråden. Jag har en iMac 11,3 med 2 st 2GB minne som är alldeles för litet till det jag gör numera med min dator. Det finns 2 lediga platser att utöka minnet på. Min fråga är om man måste sätta i samma minne som redan sitter i datorn eller om man kan sätta i 2 st 8GB minnen? eller om man rent av kan tjoffa in 4 st 8GB?

[ATTACH="CONFIG"]37258[/ATTACH]

Enligt iMac "Core i3" 3.2 27-Inch (Mid-2010) Specs (Mid-2010, MC510LL/A, iMac11,3, A1312, 2390) @ EveryMac.com klarar din iMac max 16 GB, så 4x8 kanske är att ta i.

Ursprungligen av Vassius:

Är du säker på att Cygni har just den iMac-varianten?

Om du tittar vidare på EveryMac.com, så finns där 4 st modeller som heter iMac 11,3.

Och på tre av dessa så anges att den officiella siffran är 16 GB, men att de inofficiellt klarar 32 GB.

Min gissning är att även den fjärde modellen (den som du länkade till) klarar 32 GB. Alla fyra använder ju samma minnestyp, och alla fyra lär ju ha samma moderkort.

Ursprungligen av Vassius:

Det står 32 GB i Mactracker.

En googling visar att det finns de som både säljer och använder så mycket minne i sina 11,3-or.

Som alltid har Apple sin egen officiella siffra på max minne som bygger på hur mycket minne man kunde köpa den med inklusive tillval när den var ny.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-01-01 17:23
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det står 32 GB i Mactracker.

En googling visar att det finns de som både säljer och använder så mycket minne i sina 11,3-or.

Som alltid har Apple sin egen officiella siffra på max minne som bygger på hur mycket minne man kunde köpa den med inklusive tillval när den var ny.

Jo, jag vet att det kan skilja mellan Apples officiella siffror och verkligheten, men i så fall brukar det framgå på everymac. Men tydligen inte alltid.

Ursprungligen av Vassius:

...brukar det framgå på everymac...

Jo, men det framgår ju på tre av de fyra iMac-11,3-modellerna.

Eftersom vi inte vet vilken av modellerna det handlar om, så borde du kanske ha tittat på alla fyra.

1
Bevaka tråden