Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Numbers & återanvända formel

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjo!

Om jag har ett värde i en cell säg A1.
Sen vill jag ex. addera A1 med B1, A1 medB2, A1 med B3 osv.
I excel hade jag bara tagit tag i två celler som i formeln hänvisar till A1 och "dragit" formeln vidare ner så hade excel förstått att A1 skulle vara med varje fixerat i formeln och bara B-kolumnen ändras. Men i Numbers så försöker programmet addera B2 med A2 och B3 med A3 osv.

Går inte det åstadkomma i Numbers? Måste jag manuellt justera A2, A3 osv till A1?

Är det inte som i Excel att du måste låsa A1? Alltså $A$1?

Möjligt det var så, men gick åtminstone åstadkomma på något sätt i excel minns jag. Men har nu endast numbers att tillgå och där går det mig veterligen inte låsa celler.

Inte bara möjligt, det är så.
Och enligt https://discussions.apple.com/thread/2268532?start=0&tstart=0 så fungerar det likadant i Numbers.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-27 23:12

Skriv in de tre första, markera dem och dra i pluset i nedre högra hörnet av B3, så funkar det.

Ursprungligen av kenjon:

Skriv in de tre första, markera dem och dra i pluset i nedre högra hörnet av B3, så funkar det.

Nope. Inte här. Testade t.o.m markera de fyra första. Den ökar bara A-kolumnen.

Jag testade faktiskt det innan, men skriver man manuellt $A$1 så fungerar det inte (lättare att testa än att förklara), men efter länken du skickade så såg jag att efter man i mitt fall skrivit in A1 så kan man trycka på pilen till höger om A1 och välja att låsa den. Verkar lite knasigt.

Hur som, tack för hjälpen!

Ursprungligen av rittfeldt:

Jag testade faktiskt det innan, men skriver man manuellt $A$1 så fungerar det inte (lättare att testa än att förklara), men efter länken du skickade så såg jag att efter man i mitt fall skrivit in A1 så kan man trycka på pilen till höger om A1 och välja att låsa den. Verkar lite knasigt.

Hur som, tack för hjälpen!

Såg nånting om det där också, verkar vara lite olika beroende på version av Numbers (använder det inte själv så kunde inte testa).

Trevligt att det ordnade sig.

Det finns en finess i Numbers som löser problemet. I formelfältet finns en liten trekant, klicka på den och du ser olika alternativ för absoluta värden.

1
Bevaka tråden