Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker tråd om Abonnemang till iPad2?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har försökt hitta igen en tråd som handlade om alternativa abonnemangslösningar(3G) för iPad men när jag klickar på sökresultatet så kommer jag bara till indexsidan i denna sektion...

Nån som kan peka mig i rätt riktning?

Senast redigerat 2012-11-29 23:48

Hur menar du? Bara att kolla hos operatörernas hemsidor under fliken Mobiltbredband?

Telia för bra mottagning utanför city och telenor om du bor i city. (city = stad)

Kolla täckningskartan på samtliga svenska operatörers (Telia, Tele2, 3 och Telenor) hemsida. Jämför sedan pris. Efter det bör du kunna göra bedömningen på vad som är bäst för dig.

Glöm inte att räkna in kontantkorten också då de kan vara ett alternativ (Beror på behov).

EDIT: Ser fö. att du bor i Sundsvall. När jag är där så har jag alltid bra täckning med bra fart inne i stan med Telenor. Kan vara en bonus att inte så många norrlänningar använder Telenor

@Barba: jag skulle helst vilja ha en kontantkortslösning som liknar den för mobiler, dvs fyll på en gång o surfa när som helst.

Jag använder min ipad mest hemma o där med wifi så något abonnemang i ordets sanna mening vill jag inte ha.

Jag vill heller inte ha en variant som kräver ett "modem", utan bara kontantkortet

Nån som vet om det skulle gå att ta ett vanligt refillkort för en mobil o sätta i ipad'en?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-30 10:44
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

@Barba: jag skulle helst vilja ha en kontantkortslösning som liknar den för mobiler, dvs fyll på en gång o surfa när som helst.

Jag använder min ipad mest hemma o där med wifi så något abonnemang i ordets sanna mening vill jag inte ha.

Jag vill heller inte ha en variant som kräver ett "modem", utan bara kontantkortet

Nån som vet om det skulle gå att ta ett vanligt refillkort för en mobil o sätta i ipad'en?

Det kan du göra och sedan köpa till "årssurf" hos Telia. Vet inte om andra operatörer har samma eller liknande erbjudanden. Telia tar 499 kr för det.

Ursprungligen av Konrad:

Det kan du göra och sedan köpa till "årssurf" hos Telia. Vet inte om andra operatörer har samma eller liknande erbjudanden. Telia tar 499 kr för det.

Tror du missuppfattar mig där. Jag menar ett vanligt refill tex Telias, fylla på med pengar o surfa(istället för att ringa). Jag vill alltså inte ha ett abonnemang som jag betalar ett helt år för utan bara en refillvariant där jag betalar när jag vill använda det, vilket inte är dagligen.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-30 11:09
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Tror du missuppfattar mig där. Jag menar ett vanligt refill tex Telias, fylla på med pengar o surfa(istället för att ringa). Jag vill alltså inte ha ett abonnemang som jag betalar ett helt år för utan bara en refillvariant där jag betalar när jag vill använda det, vilket inte är dagligen.

Nej jag tror inte jag missuppfattar dig.
Du skaffar en kontantkort och lägger till årssurf. Även om man får betala så är det billigt med drygt 40 kr/månaden. Surfar man inte mycket räcker kvoten med råge.
Om du bara fyller på Refillkortet med ringpengar så blir det dyrt och pengarna försvinner snabbt.
Årssurf is da shit.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-30 11:19
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Tror du missuppfattar mig där. Jag menar ett vanligt refill tex Telias, fylla på med pengar o surfa(istället för att ringa). Jag vill alltså inte ha ett abonnemang som jag betalar ett helt år för utan bara en refillvariant där jag betalar när jag vill använda det, vilket inte är dagligen.

Du kan surfa med kontantkort utan att köpa till surfpaket, men det kostar "upp till"* 19:- per påbörjat dygn. Om du tänker använda paddan mer än 25 dagar på ett år så sparar du på att köpa årssurf för 500:-.

*Du betalar per megabyte med maxdebitering på 19:- per dygn, men med tanke på de hutlösa priserna per megabyte så kommer du lätt upp i det genom att ladda aftonbladet.se ett par gånger typ. Så räkna med 19:- per dygn du använder paddan.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

@Barba: jag skulle helst vilja ha en kontantkortslösning som liknar den för mobiler, dvs fyll på en gång o surfa när som helst.

Jag använder min ipad mest hemma o där med wifi så något abonnemang i ordets sanna mening vill jag inte ha.

Jag vill heller inte ha en variant som kräver ett "modem", utan bara kontantkortet

Nån som vet om det skulle gå att ta ett vanligt refillkort för en mobil o sätta i ipad'en?

Det jag skrev innan gäller även kontantkort.

Årssurf är för refillkort. Du skulle ha tagit ett sådant där kort som jag fick erbjudande om. Jag fick två refillkort från Telia. Aktiverar korten med 50:- och får då ett års gratis årssuft. Rätt suveränt:)

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-30 11:25

Min son har en sådan lösning på sin iPhone.Telia Refill med årssurf. Han håller på rätt mycket och Fejsbookar och har sig när han är ute.
Jag har tittat lite på hur mycket han gör slut på, det är inte mycket. Årssurfen räcker bra. Och när han är hemma går den på Wi-fi.

Tillägg: Kollade lite nu, 500 MB/mån har man på årssurf.

Ursprungligen av Konrad:

Min son har en sådan lösning på sin iPhone.Telia Refill med årssurf. Han håller på rätt mycket och Fejsbookar och har sig när han är ute.
Jag har tittat lite på hur mycket han gör slut på, det är inte mycket. Årssurfen räcker bra. Och när han är hemma går den på Wi-fi.

Tillägg: Kollade lite nu, 500 MB/mån har man på årssurf.

Årssurft-kort ger långt ifrån tillfredsställande hastigheter. 1-2mbit/s om du jämför Telia Flex mellan 12-16mbit/s.

Men visst, kollar du bara mailen så!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-30 12:30
Ursprungligen av wilhelmsson:

Årssurft-kort ger långt ifrån tillfredsställande hastigheter. 1-2mbit/s om du jämför Telia Flex mellan 12-16mbit/s.

Men visst, kollar du bara mailen så!

Jag har inte kollat vad han har för hastighet, men han har inte klagat. Jag har tittat lite hur det funkar. Så pjåkigt är det inte, det duger nog om man inte toksurfar.

Ursprungligen av wilhelmsson:

Årssurft-kort ger långt ifrån tillfredsställande hastigheter. 1-2mbit/s om du jämför Telia Flex mellan 12-16mbit/s.

Men visst, kollar du bara mailen så!

Största problemet med 3G-nätet är inte hastigheterna utan accestiderna och att det ofta saknas vettig täckning.

Jag har svårt att tro att man skulle märka någon större skillnad på ett "1-2 Mbit/s" abonnemang och ett 16 Mbit/s vid surfande och mailande på de flesta platser i Sverige.

Jag har Telia Refill i min mobil(ej iPhone), får kolla med Teliabutiken om det går att få nåt bra deal

när jag söker på Telias nätsida så hittar jag inget om "årssurf" (Edit: hittade det. Det heter "Mobilsurf årskort" eller tvärtom)

Senast redigerat 2012-11-30 12:45

Jag har inte upplevt att kontantkortshastigheterna är något problem.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-30 15:11

Det fanns något special skrivet i någon tråd här tidigare, om abonnemang, typ Jolly eller liknande. Man betalade 500 kr, och fick sedan surfa rätt fritt mot att de fick visa reklam. Någon med bättre minne?

Ursprungligen av kenjon:

Det fanns något special skrivet i någon tråd här tidigare, om abonnemang, typ Jolly eller liknande. Man betalade 500 kr, och fick sedan surfa rätt fritt mot att de fick visa reklam. Någon med bättre minne?

Det var nog den tråden jag ursprungligen sökte men jag har inte fått någon länk till den så vi fortsätter väl här tills den kommer

Fast reklam suger väl prestanda så det låter inte så kul?

Ursprungligen av kenjon:

Det fanns något special skrivet i någon tråd här tidigare, om abonnemang, typ Jolly eller liknande. Man betalade 500 kr, och fick sedan surfa rätt fritt mot att de fick visa reklam. Någon med bättre minne?

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det var nog den tråden jag ursprungligen sökte men jag har inte fått någon länk till den så vi fortsätter väl här tills den kommer

Fast reklam suger väl prestanda så det låter inte så kul?

Denna?
http://www.99mac.se/iphone-ipad/298269-joors-ipad.html

Hm enligt supportsidan verkar det som man måste ha ett modem. Står iaf inget om att det går utan It's Joors

Appen finns på iTunes

...det var inte den tråden jag sökte...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-01 13:15
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Hm enligt supportsidan verkar det som man måste ha ett modem. Står iaf inget om att det går utan It's Joors

Appen finns på iTunes

...det var inte den tråden jag sökte...

De säljer ju bara simkort så det tror jag inte, It's Joors

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-30 22:03

Så tolkar inte jag det:

"Just nu stöder vi alla Android surfplattor med Android 3.x och 4.x uppåt med en upplösning på 1280x800 eller 1024 x 600. Vi stödjer iPads med iOS 4.2 och uppåt."

Ursprungligen av kenjon:

Så tolkar inte jag det:

"Just nu stöder vi alla Android surfplattor med Android 3.x och 4.x uppåt med en upplösning på 1280x800 eller 1024 x 600. Vi stödjer iPads med iOS 4.2 och uppåt."

Precis, bara beställa ett sim-kort och stoppa i och köra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-30 22:08

Har du testat? Det tänkte jag göra när mitt nuvarande år går ut.

Ursprungligen av kenjon:

Har du testat? Det tänkte jag göra när mitt nuvarande år går ut.

Jag har inte testat. Men återkom gärna med hur det fungerade.

Så som jag förstått det så är det inga konstigheter, man får någon reklam när man kopplar upp sig och sen inget mer.
Det fanns någon annan tråd om det, men någon verkar ha raderat den.

Då betalar jag hellre 500 kronor för ett årskort utan reklam

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-01 13:14
Ursprungligen av BlackSmp:

Då betalar jag hellre 500 kronor för ett årskort utan reklam

Dock:

10mbit/s (reklam) vs 1mbit/s (årskort)
2GB (reklam) vs 0.5 GB (årskort)

Annars letar jag också efter något typ av refill, verkar vara dåligt med sådana. Alla operatörer vill ta betalt per dag/vecka/månad...

Ursprungligen av zappee:

Dock:

10mbit/s (reklam) vs 1mbit/s (årskort)
2GB (reklam) vs 0.5 GB (årskort)

Annars letar jag också efter något typ av refill, verkar vara dåligt med sådana. Alla operatörer vill ta betalt per dag/vecka/månad...

Det är inget problem för mig. Vad ska jag använda 10 mbit/s till på Ipaden? 1 mbit/s räcker bra för de streaming behov jag har. Jag har inte behov av att ladda ner stora filer ofta och snabbt på Ipaden. Det skulle kunna vara användbart om jag var tvungen att ladda ner hela filmen innan jag såg den vid streamning - men det är jag inte.

Och nu är jag inte raljant, varför behöver vi 10 mbit/s på en Ipad? Vad är det som vi vinner med det? I de flesta fall så kommer vi nog inte märka någon större skillnad.

Det enda som skulle kunna vara bekymmersamt är mängden men så här långt så har jag aldrig slagit i det taket.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-02 17:10
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är inget problem för mig. Vad ska jag använda 10 mbit/s till på Ipaden? 1 mbit/s räcker bra för de streaming behov jag har. Jag har inte behov av att ladda ner stora filer ofta och snabbt på Ipaden. Det skulle kunna vara användbart om jag var tvungen att ladda ner hela filmen innan jag såg den vid streamning - men det är jag inte.

Och nu är jag inte raljant, varför behöver vi 10 mbit/s på en Ipad? Vad är det som vi vinner med det? I de flesta fall så kommer vi nog inte märka någon större skillnad.

Det enda som skulle kunna vara bekymmersamt är mängden men så här långt så har jag aldrig slagit i det taket.

Jag märkte då skillnad när jag kom över min kvot på mitt vanliga abb och blev begränsade till 1mbit/s, allt gick verkligen oerhört långsamt.

Men men, å andra sidan ser jag inga nackdelar med att betala 300kr en gång och få snabbare och högre kvot med lite reklam än att betala 500kr om året.

Kör Joors då jag oftast annars har WiFi. Inte mycket att bråka om, reklam är reklam men fn inte så det stör för det lilla jag använder.

Bevaka tråden