Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Itunes eller iTunes?

Tråden skapades och har fått 94 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-11-30 22:13
Ursprungligen av keptang:

Vem har namngett någon/något till aNders?

Svenska skrivregler är en sak (gemen bokstav etc.), då heter det Anders om det är ett namn som är Anders.
Hur skriver du Volvo XC60? Volvo Xc60? Volvo xc60?

En produkt heter en sak, oavsett språk.

Uttalbara förkortningar skrivs som versalgemena namn, tex Saab, Ikea osv, medan förkortningar som inte går att uttala skrivs versalt, som SSAB, LKAB. En del undantag finns förstås, som SAS vilket iofs uttalas både "ess a ess" och "sass".
XC60 är ett slags piktografisk akronym för cross country. Det går inte att uttala.
Stava iTunes hur fanken ni vill, men låt oss som vill skriva Itunes göra det.

Ursprungligen av Baron:

Uttalbara förkortningar skrivs som versalgemena namn, tex Saab, Ikea osv, medan förkortningar som inte går att uttala skrivs versalt, som SSAB, LKAB. En del undantag finns förstås, som SAS vilket iofs uttalas både "ess a ess" och "sass".
XC60 är ett slags piktografisk akronym för cross country. Det går inte att uttala.
Stava iTunes hur fanken ni vill, men låt oss som vill skriva Itunes göra det.

Inte svar på min fråga. Vem har namngett någon/något till aNders?
Om namnet hade varit aNders i skrift så är det aNders, inget annat.
Ett namn är ett namn.

Sen hur folk stavar struntar jag i.
Skriver folk fel så får det vara så, inte så att någon bryr sig (förutom ett fåtal då..).

iTunes/Itunes, vad spelar det för roll.

Ursprungligen av keptang:

Inte svar på min fråga. Vem har namngett någon/något till aNders?
Om namnet hade varit aNders i skrift så är det aNders, inget annat.
Ett namn är ett namn.

Sen hur folk stavar struntar jag i.
Skriver folk fel så får det vara så, inte så att någon bryr sig (förutom ett fåtal då..).

iTunes/Itunes, vad spelar det för roll.

Fast Itunes/iTunes är inte frågan om stavning;)

aNders var ett exempel på vad som händer om man drar ut iTunes/Itunes exemplet till en extrem.

Men jag förstår inte riktigt ditt resonemang när du tidigare skrev "ett namn är ett namn" och "en produkt är en sak" och att skrivreglerna gäller för namn men vad är då ett produktnamn? Ett produktnamn är ett namn och då borde skrivreglerna gälla.

Lappen71 skriver om att regler ändras. Det är sant, men bland det jobbigaste som finns när man lär sig språk är starka verb som man måste lära sig eftersom du inte kan lista ut böjningen på samma sätt som för svaga verb. Ska vi då tycka att användningen av gemena/versala bokstäver i namn ska bli på samma sätt som för starka verb? Att jag måste lära mig undantag för varje namn?

Det låter, rent utsagt, dumt.

Senast redigerat 2012-12-01 08:00
  • Medlem
  • 2012-12-01 12:26
Ursprungligen av alix:

Det finns ju allmänna skrivregler, exempelvis att man ska ha stor bokstav i början av en mening. Jag hoppas ingen invänder mot den? ITunes ser dock konstigt ut. iTunes ser dock inte bättre ut. Då börjar ju meningen med liten bokstav. Itunes däremot följer ju den regeln. Jag tycker i allmänhet inte om att man skapar egennamn som i sig går på tvärs mot normala skrivregler. Vi skriver ju Anders, inte aNders. Men alla får tycka olika. Att det dock finns regler, även om de inte är stadgade i lag (svenska är inte ens vårt officiella språk i laglig mening för övrigt), torde vara givet.

Jag håller med i sak men inte i princip. Meningar som inleds med namn inleds som regel med versal, men det finns undantag ävn från den regeln:
I går var det fest. Andersson kom i frack. de Jong kom i kostym.

  • Medlem
  • 2012-12-01 12:43
Ursprungligen av Baron:

Jag håller med i sak men inte i princip. Meningar som inleds med namn inleds som regel med versal, men det finns undantag ävn från den regeln:
I går var det fest. Andersson kom i frack. de Jong kom i kostym.

Tänk, där är först bokstav nummer tre i meningen stor.

  • Medlem
  • 2012-11-30 22:32

aNders är väl ingen produkt i ditt exempel?

Ursprungligen av Baron:

aNders är väl ingen produkt i ditt exempel?

Nej precis, http://www.99mac.se/99lounge/300480-itunes-itunes.html#post2122932.

  • Medlem
  • 2012-11-30 23:02

Jag tror inte att den som vill ändra sitt namn från Anders till aNders får igenom det hos berörd myndighet.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-01 00:17
Ursprungligen av alix:

Jag tror inte att den som vill ändra sitt namn från Anders till aNders får igenom det hos berörd myndighet.

Prova

  • Medlem
  • 2012-12-03 00:08
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-03 00:18
Ursprungligen av alix:

Så ska det låta!

No logo | Språkbloggen | SvD

Som i praktiken inte betyder någonting för språket utvecklas och förändras både till det bättre och sämre.

Var med och rev ett hus för några år sedan,ett hus som användes som rekryterings lokal för militären,och i det huset hittade jag en gammal läkarbok.
Synd nog sparade jag inte den men jag han läsa lite bland annat om bieffekterna av onani men det passar bättre i en annan tråd.
Språket i den boken var nästintill omöjligt att förstå och jag är övertygad att om 100-200år kommer dom heller inte förstå hur hur vi kunde skriva och prata så konstigt.

  • Medlem
  • 2012-12-03 09:57
Ursprungligen av lappen71:

Som i praktiken inte betyder någonting för språket utvecklas och förändras både till det bättre och sämre. ...

Men det är ju ungefär som att säga att lagarna i lagboken inte spelar någon roll för de är inte desamma i framtiden, och var inte desamma förr...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-03 10:21
Ursprungligen av alix:

Men det är ju ungefär som att säga att lagarna i lagboken inte spelar någon roll för de är inte desamma i framtiden, och var inte desamma förr...

Du kanske tycker det men det gör inte jag.

Ursprungligen av lappen71:

Som i praktiken inte betyder någonting för språket utvecklas och förändras både till det bättre och sämre.

Var med och rev ett hus för några år sedan,ett hus som användes som rekryterings lokal för militären,och i det huset hittade jag en gammal läkarbok.
Synd nog sparade jag inte den men jag han läsa lite bland annat om bieffekterna av onani men det passar bättre i en annan tråd.
Språket i den boken var nästintill omöjligt att förstå och jag är övertygad att om 100-200år kommer dom heller inte förstå hur hur vi kunde skriva och prata så konstigt.

Sant, men det är också skriftspråket som går långsammare att förändra. Det är nya ord som tillkommer och ord som faller bort. Reglerna kring hur och när vi använder versaler har inte ändrats mycket. Jag skulle tro att de är ganska oförändrade på de senaste hundra åren om inte ännu längre.

haha va!? Det står iPad iPod iPhone iMac osv osv på Apple.com då de säljer iPad inte ipad är väl rätt klart?

Att de har patent eller vad det nu var på första sidan på iPad med stor bokstav eller inte lite här och var i produktnamnet har väl mer med copyright att göra?

Kommer för alltid att skriva iPad som ApPlE stavar/skriver det.

Lite OT; Vad står - i - för?

i = internet när den första iMacen släpptes.

Nåja, jag hoppas att ni skriver MasterCard och E.ON också när ni skriver om dessa företag för så vill ju de att ni ska skriva

det riktigt intressanta vore att veta hur folk uttalar de olika stavningarna.

Säger man:

1. [aitjoons]

eller

2. [itjoons]

(kanske inte korrekt fonetisk stavning men ni fattar nog vad jag menar)

***

Även om "i" står för internet så har jag alltid utläst det som "I" som i "jag" dvs jagTunes, jagMac, jagPod dvs en personifiering av objekten och uttalet jag använder är det första av de två ovanstående alternativen

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

det riktigt intressanta vore att veta hur folk uttalar de olika stavningarna.

Säger man:

1. [aitjoons]

eller

2. [itjoons]

(kanske inte korrekt fonetisk stavning men ni fattar nog vad jag menar)

***

Även om "i" står för internet så har jag alltid utläst det som "I" som i "jag" dvs jagTunes, jagMac, jagPod dvs en personifiering av objekten och uttalet jag använder är det första av de två ovanstående alternativen

ajtuunes säger jag iaf. försökte säga itjuunes men lyckas inte haha

Med risk för att bli avslöjad som den petimeter jag är så hävdar jag att vi inte diskuterar stavning eftersom stavningen är identisk oavsett om vi skriver Itunes,iTunes, itunes, ITUNES och att uttalet inte borde påverkas av det.

När det gäller uttalet så har jag nog någon hemmasnickrad svensk blandning där i:et uttalas med ett engelsk "aj" men där tunes, pad eller phone säkert är försvenskat på något sätt även om jag tror att det är engelska:)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-03 09:07

Enda i-produkten där jag uttalar i:et på svenskt vis är iOS. Jag tycker ai-oh-ess känns lite bökigt, plus att jag ogillar att uttala akronymer på engelska när jag talar svenska, så där blir det svenskt uttal för hela slanten.

Ursprungligen av Vassius:

Enda i-produkten där jag uttalar i:et på svenskt vis är iOS. Jag tycker ai-oh-ess känns lite bökigt, plus att jag ogillar att uttala akronymer på engelska när jag talar svenska, så där blir det svenskt uttal för hela slanten.

Och hur säger vi OSX? Hur många av oss säger "OS 10"? Det tog ett antal år innan jag fattade det själv:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Och hur säger vi OSX? Hur många av oss säger "OS 10"? Det tog ett antal år innan jag fattade det själv:)

Säger "OS X" när jag pratar om det generellt men "OS tio punkt ..." eller tex "OS tio sex åtta" dvs 10.6.8 när det handlar om specifik version. Iaf tror jag det...

Senast redigerat 2012-12-03 13:13
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Säger "OS X" när jag pratar om det generellt men "OS tio punkt ..." när det handlar om specifik version. Iaf tror jag det...

Saken är att X:et är det romerska 10, så om du lyssnar på podcast från USA så säger de alltid "OS 10"

Jag faller själv i fällan och säger OSX fast försöker lära om:)

Vi kanske får göra en inventering. När säger vi "aj" och när säger vi "i" ?

aj:

iPod, iMac, iTunes (o allt annat Apple)...

i:

internet, iNet(ett företag)...

fyll på

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-03 12:58
Ursprungligen av BlackSmp:

Och hur säger vi OSX? Hur många av oss säger "OS 10"? Det tog ett antal år innan jag fattade det själv:)

Nog för att "OS tio" är mer "korrekt", men det är mycket klumpigare att säga än "OS X". På engelska flyter "OS ten" på betydligt bättre. Och jag vägrar säga det på engelska när jag talar svenska.

Ska man vara petig här ska ju i:et uttalas som i och inte aj när det är en del av en akronym. Ett känt felaktigt uttal är när engelsmän och amerikaner säger läjser och inte laser. Laser betyder (med risk för att inte vara 100% korrekt) Light Amplification by Stimulated Emitted Radiation.
För utifall det ska uttalas ajtunes så förutsätter det nästan att det heter ajnternet.

Ursprungligen av pmarriott:

Ska man vara petig här ska ju i:et uttalas som i och inte aj när det är en del av en akronym. Ett känt felaktigt uttal är när engelsmän och amerikaner säger läjser och inte laser. Laser betyder (med risk för att inte vara 100% korrekt) Light Amplification by Stimulated Emitted Radiation.
För utifall det ska uttalas ajtunes så förutsätter det nästan att det heter ajnternet.

Ser fram emot de kommande 100 sidorna av denna tråd med barnslig förnöjelse...

Bevaka tråden