Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Itunes eller iTunes?

Tråden skapades och har fått 94 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu blir den spännade:)

Så om jag tolkar Pmarriot rätt så uttalar vi svenskar laser korrekt när vi talar svenska men sannolikt fel när vi försöker anglifiera uttalet när vi talar engelska?

Är det inte samma sak med Nike? Där har jag för mig att vi svenskar uttalar det helt uppåt väggarna!

Och hädan efter så ska jag börja med "ajnteret" istället:)

  • Medlem
  • 2012-12-03 11:28
Ursprungligen av lappen71:

Du kanske tycker det men det gör inte jag.

Men vad är det i så fall som inte spelar någon roll?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-03 11:36
Ursprungligen av alix:

Men vad är det i så fall som inte spelar någon roll?

Jag tänker inte upprepa mig bara för att du inte vill förstå.

  • Medlem
  • 2012-12-03 11:32

Allmänt sett misstänker jag att åsikten är att just Apples produkter ska skrivas som Apple vill, men inte vad gäller E.ON eller S|E|B. De senare är bara tramsigt? Undrar hur det kan komma sig...

  • Medlem
  • 2012-12-03 12:06
Ursprungligen av lappen71:

Jag tänker inte upprepa mig bara för att du inte vill förstå.

Jag förstår dig som att du anser att det inte är viktigt att följa dagens skrivregler eftersom de ändå inte är desamma i framtiden. Det håller jag inte med om. Jag hoppas mina barn tycker som jag annars lär de få underkänt i svenska i skolan.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-03 12:54
Ursprungligen av alix:

Jag förstår dig som att du anser att det inte är viktigt att följa dagens skrivregler eftersom de ändå inte är desamma i framtiden. Det håller jag inte med om. Jag hoppas mina barn tycker som jag annars lär de få underkänt i svenska i skolan.

Har jag skrivit det? Var har jag skrivit det?
Jag säger att språket kommer att förändras fast vi sätter upp regler och mitt lilla exempel skulle visa det,
Men du väljer istället att missförstå eller läsa in att jag menar något helt annat.

Ser du att jag började meningen med men?
När jag gick i skolan var det "förbjudet" men nu allmänt accepterat.
T.o.m och är accepterat att sätta i början av en mening.
Allt detta var "förbjudet" men språket förändras eller försöker du förneka det?

Ursprungligen av lappen71:

Har jag skrivit det? Var har jag skrivit det?
Jag säger att språket kommer att förändras fast vi sätter upp regler och mitt lilla exempel skulle visa det,
Men du väljer istället att missförstå eller läsa in att jag menar något helt annat.

Ser du att jag började meningen med men?
När jag gick i skolan var det "förbjudet" men nu allmänt accepterat.
T.o.m och är accepterat att sätta i början av en mening.
Allt detta var "förbjudet" men språket förändras eller försöker du förneka det?

Men du skriver i alla fall med stor bokstav i början av meningen;)

Edit: Skämt å sido, den förändringen är en anpassning mot talspråket. Att vi skriver mer och mer som vi talar, vilket gör det lättare att skriva. Jag tror också att datorrevolutionen är en stor pådrivande faktor i detta eftersom det är betydligt fler som skriver text idag än tidigare.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-03 13:36
Ursprungligen av BlackSmp:

Men du skriver i alla fall med stor bokstav i början av meningen;)

Alltid

Apple skriver på det här viset, deras produkt t.e.x. "iPad" stavas iPad. Så heter deras produkt och så stavar de till produkten.

Ursprungligen av wilhelmsson:

Apple skriver på det här viset, deras produkt t.e.x. "iPad" stavas iPad. Så heter deras produkt och så stavar de till produkten. [ATTACH="CONFIG"]36749[/ATTACH]

Antingen skriver man ut varumärken i redaktionell text, eller så gör man det inte. Vi har valt att göra det senare. Sen är Apple inte konsekventa heller utan skriver Macbook Pro med versala bokstäver som början på båda men Mac mini med versalt m i Mac och gement i mini.

Sen hur vi skriver i forumet är en annan femma men vi har valt att ha ett system för det för att alla texter ska vara konsekvent skrivna språkmässigt.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Antingen skriver man ut varumärken i redaktionell text, eller så gör man det inte. Vi har valt att göra det senare. Sen är Apple inte konsekventa heller utan skriver Macbook Pro med versala bokstäver som början på båda men Mac mini med versalt m i Mac och gement i mini.

Sen hur vi skriver i forumet är en annan femma men vi har valt att ha ett system för det för att alla texter ska vara konsekvent skrivna språkmässigt.

Jag har inte sett på Apples sida eller i deras butiker att de skriver iPad på något annat sätt. På min MacBook Pro står det just så.

Håller med om att på forum skriver vi annorlunda, för här spelar det egentligen ingen roll, enligt mig iaf. Apples personal som skriver i deras support forum skriver säkert "fel" ibland också.

Står fortfarande fast vid att Apple skriver "iPad" och inte IpaD när de skriver produktbeskrivningar eller marknadsför sina produkter.

Ursprungligen av wilhelmsson:

Apple skriver på det här viset, deras produkt t.e.x. "iPad" stavas iPad. Så heter deras produkt och så stavar de till produkten. [ATTACH="CONFIG"]36749[/ATTACH]

Jag hävdar med envishet att detta är inte en fråga om stavning eftersom stavningen är densamma oavsett hur vi använder versala eller gemena tecken:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag hävdar med envishet att detta är inte en fråga om stavning eftersom stavningen är densamma oavsett hur vi använder versala eller gemena tecken:)

Tycker du verkligen att det förstörde förståelsen i det jag skrev såpass mycket att du var tvungen att kommentera det?

Skrev "stavar" i brist på kort och enkelt ord att beskriva det jag ville få fram och antog enkelt att de som deltagit i diskussionen kunde förstå vad jag menade med specifikt ordet "stavar"

Kan slänga in ett svår stavat ord till dig: "besserwisser"

  • Medlem
  • 2012-12-03 13:47
Ursprungligen av lappen71:

Har jag skrivit det? Var har jag skrivit det?e
Jag säger att språket kommer att förändras fast vi sätter upp regler och mitt lilla exempel skulle visa det,
Men du väljer istället att missförstå eller läsa in att jag menar något helt annat. ...

Jag valde inte att missförstå dig, jag frågade, men du skrev att du inte ville upprepa dig. Jag beklagar att jag inte förstod vad du menade. Ska jag tolka det du skriver ovan, apropå trådens ämne, att du tycker att vi ska skriva Itunes och inte iTunes? Jag känner mig lite förvirrad nu.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-03 18:58
Ursprungligen av alix:

Jag valde inte att missförstå dig, jag frågade, men du skrev att du inte ville upprepa dig. Jag beklagar att jag inte förstod vad du menade. Ska jag tolka det du skriver ovan, apropå trådens ämne, att du tycker att vi ska skriva Itunes och inte iTunes? Jag känner mig lite förvirrad nu.

Jag har redan talat om vad jag tycker,

http://www.99mac.se/99lounge/300480-itunes-itunes.html#post2122750

http://www.99mac.se/99lounge/300480-itunes-itunes.html#post2122892

  • Medlem
  • 2012-12-03 13:50
Ursprungligen av wilhelmsson:

Apple skriver på det här viset, deras produkt t.e.x. "iPad" stavas iPad. Så heter deras produkt och så stavar de till produkten. [ATTACH="CONFIG"]36749[/ATTACH]

Som du kanske såg tidigare i tråden stavar Apple på annat sätt i formella sammanhang (registrering av varumärke).

  • Medlem
  • 2012-12-03 14:05
Ursprungligen av wilhelmsson:

... Står fortfarande fast vid att Apple skriver "iPad" och inte IpaD när de skriver produktbeskrivningar eller marknadsför sina produkter.

Nej, IpaD har jag heller aldrig sett. Däremot skriver de IPAD och iPAD angående varumärkesregistrering.

Ursprungligen av alix:

Nej, IpaD har jag heller aldrig sett. Däremot skriver de IPAD och iPAD angående varumärkesregistrering.

haha okej

Jo, jag vet att jag är en besserwisser emellanåt (till och med ganska ofta). Jag var inte ute efter dig specifikt eftersom det är fler som använder samma felaktiga begrepp i den här tråden, det var bara ditt inlägg som var nyast. Jag var på väg att skriva ett generellt inlägg när jag såg ditt inlägg och citerade det. Jag hade lika gärna kunnat låta bli att citera dig, ta med fler eller ingen alls. Det var bara en slump att det blev som det blev.

Det enkla ordet som du letade efter är troligen "skriver".

Edit: Hela trådämnet är för övrigt ett "click bait" för besserwissrar (om det nu är rätt plurarform) eftersom du antingen har en strikt hållning till de regler som gäller för svenska (Iphone) eller så tycker du att vi ska skriva som Apple gör (iPhone) samtidigt som alla här sannolikt ignorerar andra liknande försök till specialskrivning som MasterCard. Det är som gjort för att skapa irritation om vi tar alla inlägg allvarligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-31 14:13

Litet spörsmål, säger inte svenska skrivregler att förkortningar ska skrivas med versaler?

Ursprungligen av zinned:

Litet spörsmål, säger inte svenska skrivregler att förkortningar ska skrivas med versaler?

Nej, inte alltid. Man skiljer på om de går eller inte går att uttala som ett ord.

Se här:
Svenska skrivregler - förkortningar

Vilka förkortningar syftade du på?

  • Medlem
  • 2013-01-31 14:40
Ursprungligen av zinned:

Litet spörsmål, säger inte svenska skrivregler att förkortningar ska skrivas med versaler?

Inte om de är uttalbara. Ikea och Bris men LKAB, SLU, LO osv.
Sedan finns det förstås undantag åt båda hållen, som SAS.
språkvård, språkrådet - Institutet för språk och folkminnen
Wikipedia:Skrivregler - Wikipedia

  • Medlem
  • 2013-01-31 16:35
Ursprungligen av zinned:

Litet spörsmål, säger inte svenska skrivregler att förkortningar ska skrivas med versaler?

Inom tidningsbranschen finns också förkortningar som skrivs med gemener när de har blivit ungefär som ord, snarare än förkortningar. Cd och dvd, exempelvis. Citat från TT:

"En del förkortningar har med tiden blivit självständiga ord i svenskan och dessa skriver vi gement: bh eller behå, cd, cd-rom, dna, epa-traktor, id-kort, laser, mc, ob-tillägg, pet-flaska, pc, pm, pr, pvc, radar, rot-avdrag, sms, tv, ufo, vd, vvs.
Samma sak gäller de medicinska begreppen adhd, damp, aids, hiv, sars, cp, ms, tbc och ehec.
I några fall är små bokstäver att föredra därför att besläktade ord brukar skrivas gement. Det gäller särskilt tekniska termer: adsl, dab-radio, dvd, md (mini disc), gps, gprs, mms, mp3, sim-kort, vhs, wap. Dock skriver vi IT och 3G med versaler.
Obs att VHS skrivs med versaler när det är ett myndighetsnamn som förkortas.
När termer hämtats från fackspråk är det förstås bra om man någonstans i texten skriver ut vad förkortningen står för.
Förkortade namn på lagar skriver TT med versaler: PUL, LVU, LOB.
Undantag är lagarna mbl och las vilkas namn förekommer i många avledningar, märk ord som utlasad. Även mbl:a förekommer, men eftersom det kan vara svårare att uppfatta verbformen undviker vi den. Skriv hellre mbl-förhandla.
Om mbl och las nämns i uppräkning eller i grafik där man vill vara konsekvent kan man följa huvudregeln och skriva dem versalt.
När en förkortning ingår i sammansatt ord sätts vanligen bindestreck mellan leden: IT-kommission, mc-polis, digital-tv-box.
Om förkortningen inte läses bokstav för bokstav utan som ett vanligt ord kan man ofta slopa bindestrecket: Natostyrka, Ikeasoffa."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-31 14:24

iTunes. iMac. iWorks. iPad. iPad. iPhone. iCloud.

Case closed.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-31 14:30
Ursprungligen av Erik.dv:

iTunes. iMac. iWorks. iPad. iPad. iPhone. iCloud.

Case closed.

Det håller jag helt med dig om men jag antar att du inte skrev till mig för det var inte alls ett svar på min fråga

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-31 14:44
Ursprungligen av zinned:

Det håller jag helt med dig om men jag antar att du inte skrev till mig för det var inte alls ett svar på min fråga

Trådskaparen säger "Fast det heter väl ändå iTunes?" och jag ger ett enkelt svar…

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-31 14:59
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, inte alltid. Man skiljer på om de går eller inte går att uttala som ett ord.

Se här:
Svenska skrivregler - förkortningar

Vilka förkortningar syftade du på?

T ex PC, personal computer. Det skrivs alltså PC och inte pc.

Ursprungligen av Erik.dv:

Trådskaparen säger "Fast det heter väl ändå iTunes?" och jag ger ett enkelt svar…

Absolut, men eftersom mitt inlägg precis ovanför ditt skrevs precis och därför förutsatte jag att du svarade mig.

Ursprungligen av zinned:

T ex PC, personal computer. Det skrivs alltså PC och inte pc...

Ja, det tycker jag också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-31 15:19
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, det tycker jag också.

Jag menar att detta inte kan vara föremål för tolkning utan att det är så.

Ursprungligen av zinned:

Jag menar att detta inte kan vara föremål för tolkning utan att det är så.

Ja, om man ska följa skrivreglerna så är det så.

Men man måste ju inte följa skrivreglerna.

Men i det här fallet håller jag med om regeln, och tycker att man bör skriva så.

Därav mitt ordval, att jag "tycker".

Bevaka tråden