Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Zippa" filer i iOS

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har suttit och letat lite efter möjligheter att "zippa" filer på min iPad och min iPhone, och hittat ett program som heter iZip. Men problemet med det programmet är att det ser så illa ut att det irriterar mig enormt. Dessutom är det reklam i det. Är det någon i forumet som har tips på andra program på detta område som är bra att använda? Formatet som det packas i bör vara .zip eller .rar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-01 22:35

Vad för slags filer är det du ska zippa? Och hur hanteras de filerna i iOS i vanliga fall?

Jag vill t.ex. kunna ta filer ur Dropbox och lägga dem i samma arkiv.

Det problem som jag har i dag är att jag inte kan skicka flera filer i ett mail på grund av begränsningarna som sätts upp av Apple. De har helt enkelt inte förstått att en del av oss relativt ofta vill skicka mer än en fil i taget.

Ursprungligen av maskh:

Det problem som jag har i dag är att jag inte kan skicka flera filer i ett mail på grund av begränsningarna som sätts upp av Apple. De har helt enkelt inte förstått att en del av oss relativt ofta vill skicka mer än en fil i taget.

Tolkar jag dig rätt att du vill skicka flera filer i samma mail med det medföljande mailprogrammet i os x? Om det är vad du vill så är det inte ett problem att maila flera filer i samma mail med det medföljande mailprogrammet i os x.

  • Medlem
  • 2012-12-02 11:02
Ursprungligen av Mikael E:

Tolkar jag dig rätt att du vill skicka flera filer i samma mail med det medföljande mailprogrammet i os x? Om det är vad du vill så är det inte ett problem att maila flera filer i samma mail med det medföljande mailprogrammet i os x.

Var det inte Mail i IOS?

Ursprungligen av Baron:

Var det inte Mail i IOS?

Märker nu att jag är i helt fel forumdel! :">

  • Medlem
  • 2012-12-01 23:12

det funkar inte att maila länkarna till dropbox i stället?

Ursprungligen av Baron:

det funkar inte att maila länkarna till dropbox i stället?

Dropbox verkar inte ha möjlighet att generera mer än en länk per fil när det ska in i e-post. Men jag vill kunna skicka den riktiga filen, inte skicka i väg en länk till en fil så att den måste laddas ner.

Hittade hur som helst ett program som heter UnArchiver (zip/unzip/unrar):PRO som erbjuder funktionalitet att skicka in filer i den. Då kunde man ta flera filer sedan och lägga in i Mail. Men då blev istället problemet att den appen var väldigt buggig.

Att jag nämner detta beror då alltså på att egentligen om någon har ett tips på en bra filhanteringsapp istället, som erbjuder den funktionaliteten så är jag lika tacksam för det. Behöver inte nödvändigtvis "zippa" filerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-02 01:32

Har inte en aning.

Citat:

. Men jag vill kunna skicka den riktiga filen, inte skicka i väg en länk till en fil så att den måste laddas ner.

Det känns som om filerna i Dropbox på smarta enheter, inte ligger fysisk på enhet utan representeras av en länk och laddas ned till enheten först när man klickar på den.
Så i så fall finns det ingen fil i enheten som kan bifogas.

Finns säkert någon här på forum som har bättre koll. Om filerna lagrades på riktigt skulle enheten snabbt bli full.

Vill du kunna zippa alt. rara filer så får du allt leta efter ett annat OS på mobilen typ Maemo eller Android...

Filerna i Dropbox ligger i Molnet och även fysiskt på datorn om man nu har Dropbox där, några filer på telefonen har du då inte.

Enklaste sättet att zippa filer i MacOS: Markera filerna och håll in höger musknapp välj "Komprimera # objekt" / "Compress # items"
# = antalet filer du markerat. Koprimeringen skapar ett zip-arkiv med titeln "Archive"/ "Arkiv"

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Enklaste sättet att zippa filer i MacOS: Markera filerna och håll in höger musknapp välj "Komprimera # objekt" / "Compress # items"
# = antalet filer du markerat. Koprimeringen skapar ett zip-arkiv med titeln "Archive"/ "Arkiv"

Fortfarande inte OS X som är aktuellt.

Ursprungligen av maskh:

Fortfarande inte OS X som är aktuellt.

sorry, läste inte så noga

Det låter mer som att du får gå på den som skapat appen från vilken du vill skicka filer. Tar jag och markerar flera bilder kan jag skicka allihop i ett mail, så begränsningen verkar ju ligga i appen du försöker använda.
I Dropbox kan man bara skicka länkar från iOS, eftersom filerna inte finns på enheten (eller finns det sätt att ladda ner och skicka filen också?) och då skulle man kunna skapa en mapp som man skickar länken till. Inte optimalt, men ett sätt att komma runt en-länk-per-mail-problematiken.

Jag har kollat på ett alternativ:

https://itunes.apple.com/se/app/iunarchive-archive-file-manager/id368411864?mt=8
iUnarchive

Den har stöd för zip och Dropbox inbyggt vad jag förstår. Jag har inte testat den själv, men för 38 kr kanske det inte är för dyrt för att testa?

Uppdatering: Hittat ett program som fungerar enligt önskemål: https://itunes.apple.com/us/app/fileapp-pro/id359580470?mt=8.

Filer kan skickas in i programmet från Dropbox eller valfritt program, och sedan skickas vidare i ett och samma mail. Det går även bra att packa filerna i ett .zip-arkiv om man så önskar.

1
Bevaka tråden