Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återskapa Hårddisk som en enda Partition (Mac Os X 10.8.2)

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-03 16:07

Hej,

Har en liten fundering kring hur jag partitionerar min hårddisk till en enda partition i Lion. Hade nämligen windows via bootcamp som en partition och nu gick jag in i skivverktyg och raderade/formaterade den partitionen eftersom det inte gick att återskapa via Bootcamp assistenten, den bara stod och tuggade i flera timmar utan att ta bort Bootcamp (windows). Nu har jag en partition som är oanvänd och vill gärna "föra över" den till "huvudpartitionen" så att hårddisken blir en enda partition istället.

Hur går jag tillväga för att lösa detta?

Mvh

i skivverktyg markerar du partitienon du vill ta bort och trycker på minustecknet under.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-03 16:15

Det finns inget minustecken under, tyvärr. Ngt man kan slå på? =/

I skivverktyg markerar du skivan. Där ser du väl fliken "partitionera" Har du som du säger 2 partitioner där så markerar du det du vill ta bort. Precis under den rutan har jag iaf "+ - alternativ"

när du väl lyckats med - så drar du ner den partitionen du vill ha så den fyller hela rutan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-03 16:44

Såhär ser det ut för mig. Har en SSD på 256GB (Adata). Macbook 13" Unibody (Late 2008). Mac Os X 10.8.2.

Hade bootcamp partition på 50GB med XP men tänkte installera Win 7 istället. Gick in på Bootcamp Assistenten men därifrån gick det ej att ta bort. Gick in i Skivverktyg och formaterade där istället, gick fint. Som du ser finns det två st SSD partitioner under SSD hårddisken. Ena med kapacitet 50GB (den undre, den jag skall "ta bort") och den övre är "huvudpartitionen" med kapacitet 205GB. Markerar jag den undre SSD partitionen som jag gjort på bilden förekommer inga flikar eller minus/plus tecken =/.

(Titta på övre bilden.)

Läs noggrannare, Fliken partitioner

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-03 16:57

Först och främst får jag tacka för hjälpen!

Dock får jag lite bekymmer..

Blir såhär. Tryckte på minus och sedan drog jag ned så att partitionen "täckte" hela disken och tryckte sedan på använd.

Starta om datorn

ingen fara!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-03 17:06

Startade om datorn och fortfarande får jag att partitioneringen misslyckades =(

Så i nuläget har jag 50GB outnyttjat utrymme. Måste dessutom ha en partition endast då jag vill installera en Bootcamp partition.

....Märkligt detta =/

(Hur kommer det sig förresten att hela din partition är blå men min är hälften blå och hälften vit?)

Senast redigerat 2012-12-03 17:23
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-03 17:26

Nu ser det ut såhär. Försöker jag dra ned partitionen så den täcker hela disken och trycker -använd- kommer ett FEL meddelande. Dessutom har det kommit upp ngt nytt på sidan som heter "disk0s4" med "omarkerad" text... =/

Hmm

Har tyvärr samma problem, har 80 gig som inte går att använda just nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-03 19:34

Hm, man får väl formatera om hela datorn antar jag.

Förstår inte varför man inte kan ändra partitionslayouten. Hur det kommer sig att den är fixerad fattar jag inte. Är det något med att det är SSD kanske?

Jag har inte delat upp min partition.

Testa att markera hela det vita med det blåa. Starta om datorn, försök markera resten. Går inte det kör du en OSX journalförd partition i det gråa fältet. Radera den sen försök dra blåa över hela.

btw, skulle du ha en partition endast och använda den till annat OS? Tror du måste ha en partition med OSX installerat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-04 09:51
Ursprungligen av wilhelmsson:

Jag har inte delat upp min partition.

Testa att markera hela det vita med det blåa. Starta om datorn, försök markera resten. Går inte det kör du en OSX journalförd partition i det gråa fältet. Radera den sen försök dra blåa över hela.

btw, skulle du ha en partition endast och använda den till annat OS? Tror du måste ha en partition med OSX installerat.

Jag skulle ha en partition eftersom man inte kan göra en ny BootCamp partition med flera partitioner aktiverade. Tror att Bootcamp vill göra den partitioneringen själv. Och som läget är nu använder jag inte 50GB av min hårddisk. Jag får göra en ny fresh install helt enkelt. Gött iaf med Time Machine sparningar i dessa lägen.

(Gick inte göra som du skrev heller tyvärr)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-03 23:52

Du kan nog inte ändra partitionen du har startat datorn med. Eller har du bootat med DVDskivan?

Går inte det Kenjon? var ett tag sen jag höll på med detta så kan minnas ringrostigt. Annars är det väl bara att boota med DVDskivan som följde med datorn.

Läste något förut på forumet att det kanske går att boota skivverktyg med ML under uppstart?

Testade du att boota skivverktyg från install DVD?

De här gör man väl i Boot Camp assistant för 17

jo men du kan bara göra en extra partition med BC. Alltså från en partition till två, nu har redan partitionskartan ändrats och då kan inte BC göra något

Ursprungligen av wilhelmsson:

jo men du kan bara göra en extra partition med BC. Alltså från en partition till två, nu har redan partitionskartan ändrats och då kan inte BC göra något

Aha, sorry läste inte riktigt.
Starta från Recovery, starta skivverktyg o plocka bort den där då

Edit: Eller ändra storlek eller vad du vill

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-04 15:37

Okej..

Har hänt lite sen sistone. Formaterade datorn med en Lion (10.7) USB sticka. Skit konstigt med Time Machine dock. Allt gick jättebra tills när jag skulle logga in och mitt lösenord fungerar ej! Kanske är jag tvungen att installera datorn med Mountain Lion (10.8.2) för att Time Machine ska funka perfekt? Lösenordet jag har haft i 4 år, så det är inte så att jag inte kommer ihåg det. Loggar in med det varje dag och har gjort det i 4 år alltså. Gjorde även 3 omformateringar bara för att vara säker.

Var tvungen att göra en clean install av operativet, utan att ange ngt nytt lösenord vid installationen. Håller på och fixar lite nu och skall ändra i inställningar -> ström sparare och när jag trycker på låset för att kunna göra ändringar begär den ett lösenord! Jag angav inget lösen när jag installerade operativet.. WTF? Mitt gamla lösen fungerar ej. Datorn hittade alltså helt plötsligt på ett lösenord?

Kanske är lösningen att göra en ny operativ installation med 10.8.2 kanske? Time Machine sparar alltså inställningar bara för ett specifikt operativ, eller?

Mycket tack om ngn har en aning om vad som försigår..

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-04 16:38

Testa med att inte ange något lösenord alls, bara klicka OK.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-04 17:13

Tack ska ni ha!

Det funkade faktiskt med att inte ange ett lösen alls..

Konstigt för att innan jag hade lösenord brukade inte kontorutan komma fram överhuvudtaget när man installerade program etc. Nu när jag installerade flash hoppas lösen rutan fram men då tryckte jag bara enter utan att ange något och det funkade faktiskt.

Grym länk också btw! Lär behöva den.

Nu har jag lyckats frigöra minnet och skapat en partition med 250 gig med hjälp av startskivan för osx. Så här ser det ut i skivverktyget.

Tittar man på disken i finder så finns inte det frigjorda minnet tillgängligt.

Är lösningen att lägga till en partition med skivverktyget? vill helst bara ha en partition men det är ok med två om det gör att jag kan använda hela minnet.

1
Bevaka tråden