Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac versus Mac Mini

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tycker att iMacen blivit på tok för dyr och funderar på att istället köpa en Mac Mini i7 2.6 GHZ med en Fusiondrive. Den kommer gå loss på runt 11000:- Jag har redan skärm osv men tvekar ändå om jag gör ngt dumt som inte istället köper en iMac 27" som kommer gå loss på nästan 7000:- mer!! Förlorar jag massor i prestanda på en MacMini. Jag spelar inte alls och då borde väl MacMinin vara helt ok? Vad tycker Ni andra?

beror nog på vad du ska ha den till.

själv resonerar jag ganska enkelt..

som mediacenter hade jag valt mac mini då den är pytteliten och knappt syns och man kan koppla in vilken skärm/tv/projektor man vill i stort sett.

som stationär dator på ett skrivbord för att kanske arbeta eller pyssla med det vardagliga surfandet eller vad man nu kan tänkas göra så hade jag valt en imac av den anledning att den är grymt snygg och djävulskt smidig med skärm + dator i ett.

när det kommer till prestanda så har jag inte en aning. hehe
spelar du inte så spelar det ingen roll antar jag (no phun intended) så länge du inte pysslar med tyngre saker..
vad ska du göra med datorn? tung videoredigering eller bara surfa och chatta?

Haha det var just prestandan jag tänkte på.... håller absolut med om att den är snygg och smidig. Har haft iMac sedan 1999 men jag tycker den nya är på tok för dyr och lite trist att man inte kan göra ngt alls med den gällande uppgraderingar (förutom RAM då på 27 tums modellen).

här kan du se prestanda-test:

Mac Benchmarks - Geekbench Browser

ser inte ut som du tappar så mycket prestanda

Blir nog en Mini men fy vad svårt det är...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-03 20:17

Det är bra prestanda i ett litet paket. cpu-uppgraderingen (2,3 --> 2,6 GHz) kanske är att ta i dock, om du inte har specifika behov.

i7 har ju hyperthreading. väl värt extra pengar helst om man kör lite handbrake

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-03 20:42
Ursprungligen av el gringo:

i7 har ju hyperthreading. väl värt extra pengar helst om man kör lite handbrake

Mellan-modellen, som är den enda som man kan köpa Fusion Drive till, har i7 för både 2,3 och 2,6 GHz.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-12-03 20:38

Gått från iMac till Mac Mini och jag måste säga att både Mac Mini 2011 och 2012 är riktiga små kraftpaket.

Minin som jag använder mest nu är av 2012 modellen, 2,3Ghz Quad-Core i7 med 16GB RAM och allt flyter på fint, räknar mig själv som lite över medelanvändaren vad det gäller vilka program jag kör, pysslar inte med video redigering så det vet jag inget om men dock en hel del bildredigering i photoshop och det flyter på fint även om jag hanterar större bilder samtidigt som jag kör Safari i några flikar, iTunes , Mail, Coda osv osv.

Om du inte har något specifikt behov av en iMac vilket inte verkar vara fallet så tror jag att du klarar dig ypperligt med en Mini med de specifikationer du anger, se bara till att uppgradera minnet.

Jag stod nyligen inför samma val när min gamla iMac 24 (mid-2007, första alu, maxxad) skulle pensioneras. Valet stod mellan mini och thunderbolt skärm vs 27" iMac.

Fördelarna och nackdelarna jag såg med minin jämfört med 27 iMac:
+ Jag kan själv enkelt byta hårdskiva samt sätta i en sekundär skiva.
+ Om minin blir för trög, kan jag byta ut den till en nyare utan att behöva köpa en ny skärm.
+ Minin gick att få levererad utan desto större dröjsmål.
+ Minin + thunderboltskärm blev rejält mycket billigare än om jag köpt en iMac.
- Minins grafikkort lämnar mycket att önska för de som gör grafiktunga grejer.
- iMacen har troligtvis en rejält bättre antireflex funktion än thunderbolt skärmen.

Jag köpte alltså en Mini med 2.6 cpun, satte in 16GB Ram och en 240GB SSD. Hittills är jag riktigt nöjd och det enda negativa är väl att den tar lite mera rum på skrivbordet.

Här är förresten min geekbench länk Macmini6,2 - Geekbench Browser

Tack för alla svar. Jag pysslar inte heller med ngn större videoredigering så det verkar ju som om det skall gå alldeles ypperligt med en Mini.

Står lite i valet och kvalet här. Funderar på antingen en Mac Mini eller en iMac. Surfar och skriver mest på datorn, men det viktiga för mig är att allt startar snabbt (OS, program osv). Vilket ger mest prestanda, en Mac Mini med 256 SSD inklusive allt eller basmodellen av iMac? Blir det någon skillnad om jag går upp till den modellen som kostar 14k?

iMacen har ju inte ssd som standard varken instegsmodellen eller den för 14k, så du får en mer rapp känlsa av minin med ssd

Beställde en Mac Mini med 256 SSD extra allt. Den är inte häftigare än iMac men du får mer prestanda/krona

1
Bevaka tråden