Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lightning kontakt fungerar inte ihop med iPad

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Problemet är följande när jag kopplar in lightning till SD kamerakortläsare så finner iPaden bilderna men när jag sedan försöker importera bilderna till iPaden så står den bara och "tuggar" på första bilden men ingen import sker när jag efter en stund försökerntryckanpå den röda knappen avbryt import så fungerar inte den heller, vad ärendet för skräp som Apple kommit med?

Kan tillägga att SD kortet är en Sandisk Ultra.

Är det ett SDSC, SDHC, SDXC, miniSD eller microSD-kort?
Vilket filformat är det formaterat som?

Går det med ett annat SD-kort?

Det är SDHC. Filformatet är jag inte säker på vad det är den är formaterad på min Pentax K 5:à.

Jag ser ju bilderna som finns på mitt SDHC kort på min iPad men jag kan inte importera dem.
Är på resa så det är bara den nämnda minneskonst som finns i kameran.
Bilderna är jpeg.

Tillägg jag kan använda samma minneskort i min MacBookPro utan problem.

Har du inte fel rubrik? Jag har svårt att se att det är kontakten som det är fel på.

Jag ändrar rubrik när jag helt kan utesluta att det inte är kontakten som felar, vidare så gav inte ditt svar något BlackSmp.

Ursprungligen av redmarathon:

Jag ändrar rubrik när jag helt kan utesluta att det inte är kontakten som felar, vidare så gav inte ditt svar något BlackSmp.

Nej, det var väl inte tänkt som en problemlösning.

Men... Om du får kontakt med ipaden, om du kan se vilka bilder du har på kortläsaren, så vitt som jag förstår kan du till och med se innehållet på bilderna och problemet är att du inte kan importera dem då skulle jag utesluta kabeln ur felsökningen för det finns ingenting som tyder på att det är fel på kabeln. Att du inte kan avbryta lär inte heller bero på kabeln.

I korthet, felet sitter inte i kontakten eller kabeln.

  • Medlem
  • 2012-12-09 09:10

Om du fotograferar i RAW format så tror jag att kameran sparar filerna som Pentax PEF eller Adobe DNG 14-bit RAW filer.

Det skulle kunna vara så att iPaden inte klarar av dessa format.

Jag förutsätter att sladden/kontakten är Apple original......

Ja, den kostade 249 kr med apples loggo.

BlackSmp jag får fram bilderna i Bilder - Kamera sedan kan bilderna markeras sedan när man väljer överföring så står den och tuggar på första bilden, jag kan inte förstora bilderna då dom är i filen på SDHC kortet, skall fara förbi affären där jag inhandlade kabeln i morgon får se om vi kommer fram till en lösning.

Ursprungligen av redmarathon:

Ja, den kostade 249 kr med apples loggo.

BlackSmp jag får fram bilderna i Bilder - Kamera sedan kan bilderna markeras sedan när man väljer överföring så står den och tuggar på första bilden, jag kan inte förstora bilderna då dom är i filen på SDHC kortet, skall fara förbi affären där jag inhandlade kabeln i morgon får se om vi kommer fram till en lösning.

Logotypen säger inget.

Är den original eller inte? Har du köpt den i en affär som säljer Apple-datorer eller bara hos "han i jourbutiken"?

Tja, jag tror inte att det är kabeln men jag har haft fel förr. Helt klart rätt att åka in till affären och se om de kan hjälpa.

Grenhall: 249:- är priset för en original ligthning/30pol adapter. Finns ingen anledning att tro att det är något annat än en original adapter.

Ursprungligen av BlackSmp:

...så greppade jag inte att du körde Apples adapter (ligthning/30 pol)...

Har det blivit bekräftat någonstans att det handlar om den produkten?

Jag tror att det är den här vi pratar om:
Lightning-till-SD-kamerakortläsare - Apple Store (Sverige)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har det blivit bekräftat någonstans att det handlar om den produkten?

Jag tror att det är den här vi pratar om:
Lightning-till-SD-kamerakortläsare - Apple Store (Sverige)

Aha, den kände jag inte ens till!

Jag är nog ganska säker på att Elgiganten inte kränger piratprylar i Apples förpackningar och med Apples loggo på kontakten.;)

BTW: kör du Apples kortläsare eller kör du en tredjepartare?

Av någon anledning så greppade jag inte att du körde Apples adapter (ligthning/30 pol) och tänkte bara på en vanlig kabel - fast jag borde ha insett att det var adaptern.

Tror iofs fortfarande inte på att det är fel på just din adapter men har hört att vissa tillbehör har problem att fungera via adaptern (tur att min blodtryckmätare inte är en av dem)

På något sätt löste det sig, hade packat ner den inköpta kontakten med kvitto men gjorde en sista kontroll att det inte skulle fungera, tog ett annat minneskort SDHC och den fungerade helt klanderfritt så prövade igen med det minneskort som inte fungerat och helt plötsligt fungerade det också, så vad som gjorde att det inte fungerade från början har jag ingen aning om trots otaliga försök.

Skumt.

Skönt att det löste sig. Undrar om det kan ha varit något problem med kontakterna på kortet och att du tillsist fick kontakt på alla pinnar på minneskortet?

Nåväl, bara att arkivera under oförklariga fenomen från vardagen:)

1
Bevaka tråden