Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad 3 eller 4?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte uppgradera min iPad 3 till en ny iPad med 3G (4G I wish). Brukar inte hamna i beslutsträsket men nu är jag fast

Har möjlighet att köpa en ny iPad 3 4G 64GB till samma pris som en 4: med 4G och 16GB. Sweetspot för mig är 32GB så jag vill egentligen ha mer minne.

Gör jag bort mig med en 3:a i dagsläget? Jag har en hel del tillbehör till 3:an som hade varit surt att bli utan.

Tycker personligen att den enda signifikanta skillnaden mellan 3:an och 4:an är Lightning-kontakten.

Ja, jag tänker samma. Men teoretiskt så borde A6 chippet hänga med ett tag längre kanske?

Jag tycker man märker av rätt tydligt att 4:an är snabbare. Jag hade valt en 4:a, men det är såklart en personlig grej om man prioriterar lagringsutrymme framför kvickhet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-12-13 12:03

Jag hade väntat tills nästa generation släpps, dels får den förhoppningsvis 4G och dels för större skillnad.

Vad gissar ni på att de har för release-cykel nu? Ny i mars borde inte vara sannolikt?

Det känns som att allt är mer eller mindre samlat till slutet av Q3-Q4.

Fast jag räknar kallt med en ny iPad i mars-april. 4:an känns mer som en facelift på 3:an.

Kommer de med en ny, lättare så blir det att byta. Borde egentligen gå för den billigaste Retina man kan hitta med andra ord..

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2012-12-13 16:09
Ursprungligen av Mactastic:

Jag tänkte uppgradera min iPad 3 till en ny iPad med 3G (4G I wish). Brukar inte hamna i beslutsträsket men nu är jag fast

Har möjlighet att köpa en ny iPad 3 4G 64GB till samma pris som en 4: med 4G och 16GB. Sweetspot för mig är 32GB så jag vill egentligen ha mer minne.

Givetvis hade jag gått för 64GB om du tar 16 kommer du bara att ångra dig / efter ett tag och sån stor skillnad är det inte mellan 3 till 4án

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-13 16:51

iPad 5 kommer garanterat under 2013 men om det är Mars eller Oktober är svårt att säga. Att vi såg 2 uppdateringar + en ny modell av iPad detta året är nog ganska unikt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-13 16:49

4:an är ett stort lyft i prestanda mot 3:an. 3:an är lika snabb (slö?) som iPad 2 men den har Retina-skärm vilket är en ordentlig feature minst sagt. Skärmen kräver dock mycket av maskinen, därav att 3:an inte blev snabbare. Men, iPad 3 vs 4 - verkligen en stor skillnad beroende på vad man gör förstås. A6-processorn kommer även den troligen hänga men / ett par generationer längre än A5:an.

iPad 4 är vad iPad 3 borde varit.

MEN du väljer mellan 16 och 64GB dessutom. 64GB skulle jag säga är overkill i många fall, dock har jag en 16GB iPad 4:a själv och det är gränsfall. 32GB som jag har på iPhonen är perfekt.

Det ryktas ju om att Apple går mot 6 månaders cykler, men jag misstänker att 4:an var en uppdatering för att komma ikapp med lightning-kontakten m.m.
Så 4:an känns mycket rappare?
Jag har andra alternativ också men dealen med en 64GB 3:a kändes bäst.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2012-12-13 17:26
Ursprungligen av Mactastic:

Jag har andra alternativ också men dealen med en 64GB 3:a kändes bäst.

Som jag förstod på inlägg #1 så var det samma pris mellan Ipad 4 16gb som Ipad 3 64gb
Båda har ju Retina-skärm som är väl höjd punkten på paden / men givetvis kommer det nya vertioner snabbt.

Själv är jag nöjd med 3án 32Gb som jag fick för 2áns pris -> pga Missförstånd av beställning
Ps; min Dotter sitter och spelar Smurfar (So whata Fuck) trevlig är den.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-13 17:30
Ursprungligen av Trisen:

Som jag förstod på inlägg #1 så var det samma pris mellan Ipad 4 16gb som Ipad 3 64gb
Båda har ju Retina-skärm som är väl höjd punkten på paden / men givetvis kommer det nya vertioner snabbt.

Själv är jag nöjd med 3án 32Gb som jag fick för 2áns pris -> pga Missförstånd av beställning
Ps; min Dotter sitter och spelar Smurfar (So whata Fuck) trevlig är den.....

Retina-skärm blev helt klart en selling point för iPad 4 vs iPad Mini för mig. Dock upplevdes 4:an som sagt rappare i allt jag slängde på den i butiken mot 3:an jag kunde få för ett billigare pris och / eller bättre utrustad (dock inte så bra som trådskaparen kan få den).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-13 17:20

Det hela beror nog en del på vad du gör med iPaden. Spelar du spel lär 4:an vara given men då kanske 16GB känns ännu mer "litet". Även med iPad 4 kan spel kännas som att maskinen pressas. Jag antar man på iPad 3 helt enkelt då inte kör full retina-upplösning men då försvinner lite av idén med en retina skärm.

Jag har bara testat en 4:a mot en 3:a i butik. Om någon faktiskt ägt bägge maskinerna kan de nog säga mer om upplevd prestandaskillnad. Jag upplever aldrig min 4:a som direkt "slö" mer än som sagt att vissa spel och film-format pressar den till max.

ArsTechnical sammanfattar det hela ganska bra:

Lightning compatibility
Adding compatibility with the new Lightning connector standard (as in, standard for Apple's mobile devices) was a no-brainer.

Performance improvement
Since a speed boost is what many iPad buyers claimed to have missed with the iPad 3, we suspect improving performance sooner rather than later might have been high on Apple's reasons to update.

Vet inte om iPad 4 vs 3 har bättre Bluetooth, WiFi och LTE stöd dessutom? Eller om något skett på GPS-fronten?

Ja, det går ju fortfarande köpa 3:an med rabatt och då blir det samma pris för "iPad 4 16GB 4G" och "iPad 3 64GB 4G"

Spelar i stort sett inget alls men är en sucker för gränssnitt som flyter på bra.
Tror det blir en 4:a med 32GB och 4G. Den gyllene medelvägen

Tack för hjälpen, föresten.

1
Bevaka tråden