Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med dubbletter i iTunes (på Windows)

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla,

Inte för att vara smickrande men skulle jag köpa min allra första dator idag hade det blivit en Mac och inte en PC. Båda har sina förtjänster men det som avgjorde för mig att det var att det var PC som gällde på min första arbetsplats för många år sedan och nu är det så dags att tänka om. Har köpt för mycket program för PC dessutom och är jag nog för gammal för att lära mig nytt. Fast så gammal kan man nog inte bli. Dock så såg jag till att mina gamla föräldrar valde Mac när de skulle köpa sin första dator för fem år sedan. Något annat hade varit elakt eftersom de bor tio mil bort och jag inte kan hjälpa dem på plats. Med Mac minskar det behovet påtagligt samt blir enklare att ta per telefon om det alls behövs.

Men jag skriver inte för att ursäkta mig och hoppas att ni kan hjälpa mig trots att det är en PC fråga. Min svåger som är Apple-fantast och brukar hjälpa mig med iTunes, iPhone och iPad är nu utom räckhåll i Sydamerika. Saken är den att min SSD systemdisk rasade igår och jag fick en ny (och större och snabbare) på garantin. Nu sitter jag här och installerar om allting och det är ett monumentalt arbete. Men det gäller bara Windows 7 samt all mjukvara. Dokumenten är fyrdubbelt säkrade tack och lov.

Innan kraschen hade jag en perfekt ordning på min musik för datorlyssning och synkning med iPhone/iPad. Mina ca 800 CD-skivor låg i perfekt ordning och allt var på sin plats. Musiken ligger i en mapp som heter Min musik\iTunes\ iTunes Media\Music. Men när jag nu installerar iTunes 64 för Windows kommer varenda låt upp som allt från dubbletter till fem exakt identiska versioner. Det här begriper jag mig inte på alls. i mappen iTunes ligger det inte flera gånger mer filer utan det är detsamma antalet som det ska vara. Det här syns alltså bara i iTunes.

Det är inte praktiskt genomförbart att radera varenda överflödig låt manuellt eftersom jag har över 8000 låtar. Och hur ska jag veta vilka jag ska ta bort så att jag inte raderar originalet. Har detta något med med mappen "Previous iTunes Libraries" att göra? Där har jag åtta gamla filer varav den yngsta är från 12-12-04. Och kan jag återskapa den kan jag lägga in skivorna jag skaffat sedan dess med lite arbete. Men hur gör jag. Och finns det något sätt att få till en list i underkant av programmet där man ser tex summan av antalet låtar. Tycker nog att det nya iTunes är allt för avskalat. Och jag börjar nu bli trött på att avinstallera respektive installera iTunes. resultatet blir ändå detsamma. Jag kanske ska rensa ut alla iTunes poster ur registret?

Och slutligen vill jag passa på att fråga om det är säkert att ansluta min iPhone 5 och synca med iTunes. Riskerar jag att nollställa mobilen då? Av snålhet har jag inte betalat för att kopiera telefonen i iCloud utan på disken. Som alltså numera är historia. Jag vet att detta forum inte är till för hedningar som använder PC men jag tror att ni inte söker konflikt utan snarare ser på oss med ett roat överseende.

Någon som konverterat och vet svaret kanske. Eller så kanske det här problemet ibland också drabbar Mac-användare. ( troligtvis inte säger min magkänsla). Så om någon har ett svar är jag mycket tacksam. Vet inte riktigt var jag ska skriva och fråga om det här annars. Tror att den största kompetensen om iTunes, oavsett det är för Mac eller PC, finns just här. Och jag har blivit hjälpt här förr så jag vet att ni är hyggligt folk.

Tusen tack på förhand för eventuella svar!

Fridens // Lars

Senast redigerat 2012-12-14 08:57

Du behöver inte ursäkta dig.

iTunes 11.0.1 kom igår som fick tillbaka dubblettkollen (saknades i 11an), installera den och gå till "View / Show Duplicate Items", där bör du enkelt kunna ta bort dessa.
Du får 5GB gratis utrymme i iCloud för bl.a. backup, det brukar räcka så länge man inte har 3 miljoner bilder på telefonen.
Media synkas inte till iCloud.

Gör backup på din telefonbok osv, du kommer att behöva synka tillbaka media (musik/film).

iTunes för Mac och Windows fungerar på samma sätt.

1
Bevaka tråden