Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini-hdmi-flimmerproblem EFTER firmwareuppdatering...

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hade, som många andra, lite lätt flimmerproblem med hdmi i en 2012 års Mac Mini, men inte värre än att jag stod ut med det.

Nu dock, efter EFI-uppdatering 1.7 som skulle adressera just detta, har jag ett mycket värre problem. Nu blinkar bilden till, dvs tappar synk, ca var 10:e sekund. Och sen snabbt tillbaka igen.

Kopplar jag direkt mellan Mini och skärm (Pioneer-tv eller Panasonic-projektor) är det inga problem, bara när jag skickar hdmi vidare via en Yamaha-förstärkare. Detta är dessvärre ett måste, förstärkaren är navet i min setup och skickar vidare till både tv och projektor i olika rum.

Men, så här är det också: Det är inget fel på förstärkaren. Alla andra bildkällor – digitalbox, mediaspelare, bluray m.m. – funkar klockrent. Alla devices funkar också på alla hdmi-utgångar, och alla kablar är ok.

Alltså: INGET fel på förstärkaren. Och INGET fel på Minin när jag kopplar direkt till skärm.

Så HUR FAN får jag det att lira igen via förstärkaren? Grejen är ju att det var HELT OK innan EFI-uppdateringen…

För det första: kan man rulla tillbaka EFI-versionen från 1.7 till föregående? Hellre flimmer varannan dag än var 10:e sekund…

Vad annat skulle man kunna göra?

Alla tips tas emot med största tacksamhet…

OK, har löst problemet:

Jag hade såklart testat de vanliga åtgärderna vid hdmi-problem, koppla ur alla enheter och starta om rubbet osv. Inget funkade. MEN nu gjorde jag, efter tips på Apples supportforum, en PRAM reset också, i kedjan av omstarter – och nu fasen fungerar det igen! Aah, denna ljuvliga känsla när något "olösligt" problem plötsligt bara är borta…

Fint att du löste problemet och tack för att du även tog dig tid att dokumentera svaret hit.

Jag har själv en Mac Mini 2012, men har inget anslutet till HDMI så har varken noterat flimmer före eller efter EFI uppdateringen.

Har nu även noterat att ljudet bara skickas ut i två kanaler ibland – får passthorugh på DTS och andra surroundsignaler endast om jag då startar om, och endast om jag startar om i "rätt" sekvens: först stänga av allt, sen starta upp tv:n, därefter receivern och sist Minin.

1
Bevaka tråden