Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

äntligen HBO!

Tråden skapades och har fått 339 svar. Det senaste inlägget skrevs .

registrerade mig precis för ett HBO konto och börjat kolla igenom utbudet.

någon annan som hunnit ta sig en titt och kan säga vad de tycker?
själv tycker jag utbudet ser lite torrt ut nu, men det är väl kanske för tidigt att ha åsikter ännu..

en sak jag stör mig på var att man registrerade sig för ett 12mån abonnemang och de bjuder på första månaden.
men det står att man måste avbryta det senast 3mån innan nästa debitering för att inte bli debiterad. blir ganska svårt då det bara är en månad gratis

störande att det verkar som man måste kontakta kundtjänst för att avbryta abonnemanget och inte kan avbryta det från deras sida som man kan med t.ex spotify och netflix.

Tidigast du kan säga upp det är väl om 9 mån (3 månader innan bindningstidens slut), då kanske HBO fixat en online-funktion för det.

tror jag väl ändå inte, det skulle ju isåfall betyda att jag får nästan ett år gratis. och de skrev väldigt tydligt att de bara bjuder på första månaden. och blev inte debiterad något nu när jag skapade kontot och angav kreditkortsinfo osv (eller ja, blev debiterad 1:-)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-12-15 20:47
Ursprungligen av mjewl:

tror jag väl ändå inte, det skulle ju isåfall betyda att jag får nästan ett år gratis. och de skrev väldigt tydligt att de bara bjuder på första månaden. och blev inte debiterad något nu när jag skapade kontot och angav kreditkortsinfo osv (eller ja, blev debiterad 1:-)

Du har bundit upp dig på 12 månader men de bjuder dig på första månaden. Du får inte ett år gratis.

Ursprungligen av mjewl:

tror jag väl ändå inte, det skulle ju isåfall betyda att jag får nästan ett år gratis. och de skrev väldigt tydligt att de bara bjuder på första månaden. och blev inte debiterad något nu när jag skapade kontot och angav kreditkortsinfo osv (eller ja, blev debiterad 1:-)

Eh nej, du kommer få pröjsa för 11 månader.

ja, hjärnan vakna till liv precis efter jag svarat keptang..

sucks to be me just nu då, hoppas de är schyssta nog att avbryta utan att debitera för 11mån nästa månad.. :/

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-12-15 20:52
Ursprungligen av mjewl:

ja, hjärnan vakna till liv precis efter jag svarat keptang..

sucks to be me just nu då, hoppas de är schyssta nog att avbryta utan att debitera för 11mån nästa månad.. :/

A deal is a deal.

Du kommer att få pröjsa 79:– i månaden, inte för 11 månader på en gång.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-15 21:14
Ursprungligen av mjewl:

ja, hjärnan vakna till liv precis efter jag svarat keptang..

sucks to be me just nu då, hoppas de är schyssta nog att avbryta utan att debitera för 11mån nästa månad.. :/

Står ju att du har 14 dagars ångerrätt. Vilket de måste erbjuda om du som privatperson tecknat abonnemanget i Sverige.

Tyvärr har de lagt till "om du inte börjat använda tjänsten" vilket är en gåta för mig. Någon mer insatt i konsumentjuridik kan nog förklara vad som menas med det.

Tyvärr, det är inte en gratis testmånad, utan en gratis månad av de 12 du bundit dig till. Jag har själv också fått inbjudan men avvaktar på grund av att det känns verkligt oseriöst att inte få testköra innan man binder sig. (och att hela bindningsgrejen är onödig).

Uppdatera gärna tråden om du lyckas få nåt vettigt ur HBO's support. T.ex. i danmark gäller reglerna 6 månader + 30 dar, men i Finland och Sverige är det 12 månader + 3 månader som gäller.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-12-15 21:20

"Du har rätt att ångra köpet inom 14 dagar från det att du erhåller bekräftelse på din beställning förutsatt att du inte börjat använda tjänsten. Vid användning av din ångerrätt kommer du inom 14 dagar få återbetalt den betalning du kan ha erlagt till HBO Nordic för köpet. Du kan använda din ångerrätt genom att kontakta HBO Nordic. För det fall ångerrätten utnyttjas återbetalas inte voucherns värde."

Här är det helt klart rätt att utnyttja distansköpslagen. Det hela beror på hur hårt de kör på: "förutsatt att du inte börjat använda tjänsten".

Ursprungligen av joakimo:

"Du har rätt att ångra köpet inom 14 dagar från det att du erhåller bekräftelse på din beställning förutsatt att du inte börjat använda tjänsten. Vid användning av din ångerrätt kommer du inom 14 dagar få återbetalt den betalning du kan ha erlagt till HBO Nordic för köpet. Du kan använda din ångerrätt genom att kontakta HBO Nordic. För det fall ångerrätten utnyttjas återbetalas inte voucherns värde."

Här är det helt klart rätt att utnyttja distansköpslagen. Det hela beror på hur hårt de kör på: "förutsatt att du inte börjat använda tjänsten".

Man har rätt att använda ångerrätten även om man börjat använda tjänsten, enligt distansköpslagen. Man måste få tillfälle att bilda sig en uppfattning om vad man köpt. Detta kan kan inte HBO friskriva sig ifrån.

Ursprungligen av pmarriott:

Man har rätt att använda ångerrätten även om man börjat använda tjänsten, enligt distansköpslagen. Man måste få tillfälle att bilda sig en uppfattning om vad man köpt. Detta kan kan inte HBO friskriva sig ifrån.

Är inte distansavtalslagen 2 kap 4§ 1p tillämplig för dylika tjänster? Det är nämligen min uppfattning. Paragrafen innebär att vid avtal likt detta kan du endast nyttja din ångerrätt om du tecknar ett abonnemang utan att titta på något.

https://lagen.nu/2005:59#K2P4S1

Ursprungligen av nikmoz:

Är inte distansavtalslagen 2 kap 4§ 1p tillämplig för dylika tjänster? Det är nämligen min uppfattning. Paragrafen innebär att vid avtal likt detta kan du endast nyttja din ångerrätt om du tecknar ett abonnemang utan att titta på något.

https://lagen.nu/2005:59#K2P4S1

Intressant! Jag jämför med när man beställt exempelvis en dator via nätet, packat upp den, aktiverat Windows etc och sedan returnerar den. Det var ett fall när leverantören ville ha betalt för att återställa datorn till "nyskick", men förlorade med motiveringen att köparen har rätt att undersöka vad det är han fått levererat för att bilda sig en uppfattning om varan motsvarar det förväntade.
Jag menar att om man beställer något obesett på distans har man rätt att "packa upp paketet" för att se vad det innehåller. Du kan ju rimligen inte veta om utbudet och den verkliga kvaliteten mostvarar det du förväntar dig innan du testat det i verkligheten. HBO kan ju så klart erbjuda smakprov som motsvarar den verkliga kvaliteten på sin hemsida, plus att man kan lista det verkliga utbudet på sin hemsida. Detta skulle eventuellt kunna öka deras chanser att vinna en tvist. Men i detta fallet kan det ju bli en definitionsfråga. Om jag börjar abonnera på tjänsten städning eller hundpassning så kan jag nog svårligen häva avtalet med hänvisning till distansavtalslagen om städning/hundpassning utförts eftersom det då fysiskt levererats en tjänst. Här är det en elektronisk tjänst där inget egentligt fysiskt utförs. Leverantören kan inte hävda att man haft några väsentliga kostnader om man vill ångra sig. Om tjänsten gick ut på att någon kom hem till dig och riggade upp en projektor i ditt vardagsrum vore det en annan femma.

Ursprungligen av pmarriott:

Intressant! Jag jämför med när man beställt exempelvis en dator via nätet, packat upp den, aktiverat Windows etc och sedan returnerar den. Det var ett fall när leverantören ville ha betalt för att återställa datorn till "nyskick", men förlorade med motiveringen att köparen har rätt att undersöka vad det är han fått levererat för att bilda sig en uppfattning om varan motsvarar det förväntade.
Jag menar att om man beställer något obesett på distans har man rätt att "packa upp paketet" för att se vad det innehåller. Du kan ju rimligen inte veta om utbudet och den verkliga kvaliteten mostvarar det du förväntar dig innan du testat det i verkligheten. HBO kan ju så klart erbjuda smakprov som motsvarar den verkliga kvaliteten på sin hemsida, plus att man kan lista det verkliga utbudet på sin hemsida. Detta skulle eventuellt kunna öka deras chanser att vinna en tvist. Men i detta fallet kan det ju bli en definitionsfråga. Om jag börjar abonnera på tjänsten städning eller hundpassning så kan jag nog svårligen häva avtalet med hänvisning till distansavtalslagen om städning/hundpassning utförts eftersom det då fysiskt levererats en tjänst. Här är det en elektronisk tjänst där inget egentligt fysiskt utförs. Leverantören kan inte hävda att man haft några väsentliga kostnader om man vill ångra sig. Om tjänsten gick ut på att någon kom hem till dig och riggade upp en projektor i ditt vardagsrum vore det en annan femma.

För mig är det inte helt jämförbart med en fysisk vara och en digital vara, åtminstone inte när det inte handlar om en digital vara du laddar ner och sparar på din dator (utan istället streamar).

En snabb sökning i ämnet tyder på att rättsläget inte är helt självklart, men jag tror ändå att HBO och övriga aktörer är rätten på sin sida när det påstår att ångerrätten är förbrukad om tjänsten börjar nyttjas.

Finns ett utlåtande från Justitiedepartementet här Musik och film på Internet: hot eller möjlighet? - Sverige, Justitiedepartementet - Google Böcker

Här finns propositionen (förarbetet) till lagen att läsa http://www.regeringen.se/content/1/c6/03/21/51/ab284ce5.pdf (sid 129 och framåt behandlar 2 kap 4§). Förarbeten är en rättskälla och används för att tolka lagstiftarens intention med en lag (vilket kan vara grund för hur ett lagrum ska tillämpas).

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-12-15 21:45

Om inte tjänsten börjat användas är det bara att gilla läget.

Förhoppningsvis finns där saker som gör de 79 kronorna värda, det gäller bara att hitta dem. Vad kostar det att hyra en fysiskt DVD-skiva idag? Jag tror att de här nya tjänsterna gjort oss mer kräsna och krävande. Kanske inte till absurdum, men nära inpå.

Ursprungligen av filuren:

Om inte tjänsten börjat användas är det bara att gilla läget.
Förhoppningsvis finns där saker som gör de 79 kronorna värda, det gäller bara att hitta dem. Vad kostar det att hyra en fysiskt DVD-skiva idag? Jag tror att de här nya tjänsterna gjort oss mer kräsna och krävande. Kanske inte till absurdum, men nära inpå.

Jag har dock inte sett någon klaga på priset. Priset känns helrätt, men att tvinga bindningstid utan möjlighet att pröva på känns fel. För telefoner och dylikt kan man hänvisa till att man subventionerar priset på hårdvara, men i HBO's fall handlar det bara om att säkra sig att kunderna inte har alternativ.

Jag själv betalar glatt för Spotify Premium (jag har även betalt 12 månader i förväg för att det är smidigt). Likaså tyder allt på att jag kommer fortsätta använda Netflix efter att prövotiden gått ut. Den stora skillnaden till HBO är dock att med dessa båda har jag haft möjlighet att testa funktionen innan jag bundit mig till någon längre period.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-12-15 21:54

Bara Six Feet Under är värt pengarna för mig. Jag hade abonnerat om det inte vore för att mycket händer i mitt liv närmsta tiden och vill inte låsa mig vid bindningstider med streamingtjänster, telefonabonnemang m.m.

Registrerade mig under dagen och fick nyss igång abonnemanget. Inser att det är värt att binda sig och betala strax över 850 kr för ett år. Att få tillgång till hela Entourage och en del andra serier kostar betydligt mer om man ska köpa dem.

Hellre 79 kr till HBO än 99 kr till Spotify.

Problemet ligger i att de än så länge lovat stort och levererat lite. Ska jag binda mig på tolv månader så vill jag se bättre bemötande av kritik och bevis på kvalitet och utbud. Att kräva tolv månaders bindning ger mig bara en känsla av att de inte tror att folk skulle fortsätta vara kunder efter någon månad.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Problemet ligger i att de än så länge lovat stort och levererat lite. Ska jag binda mig på tolv månader så vill jag se bättre bemötande av kritik och bevis på kvalitet och utbud. Att kräva tolv månaders bindning ger mig bara en känsla av att de inte tror att folk skulle fortsätta vara kunder efter någon månad.

Eller att de vill ha en viss långsiktighet när de levererar material så pass snabbt till bra kvalitet.

Jag tycker man kan läsa en hel del klagomål angående utbud och bildkvalitet än så länge.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-12-16 01:13

Rätt tunnt utbud på filmbiten måste sägas, Netflix har en väldigt mycket större katalog. Möjligtvis känns det som det är lite mer nya filmer på HBO. Det som gjorde mig lite besviken var att det i princip inte fanns några dokumentärer, bara en handfull. Väljer man dokumentärer i listan över genrer så är dom flesta filmer spelfilmer dessuom. Mycket märkligt.
Och navigationen på hemsidan är också rätt torftig, svårt att få överblick. Inte katastrofal men lite översimplifierad.

Nej, det är utbudet på högkvalitativa serier som är den stora fördelen... och kanske den enda än så länge.

En app till AppleTV likt den som Netflix vore guld för övrigt.

Senast redigerat 2012-12-16 11:00
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-16 08:47

Ni som redan kunnat börja använda tjänsten, hur funkar den, enkelt och bra gränssnitt? Finns alla tv-serier som utlovats? Vore kul med lite synpunkter. Läste att AirPlay inte funkar ännu, någon som testat om det stämmer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-16 08:58
Ursprungligen av stile:

Ni som redan kunnat börja använda tjänsten, hur funkar den, enkelt och bra gränssnitt? Finns alla tv-serier som utlovats? Vore kul med lite synpunkter. Läste att AirPlay inte funkar ännu, någon som testat om det stämmer?

Svara lite själv genom info på Allt om Mac. Men ni som redan kunnat börja använda tjänsten får gärna fylla på med mer info.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-12-16 11:13
Ursprungligen av stile:

Ni som redan kunnat börja använda tjänsten, hur funkar den, enkelt och bra gränssnitt? Finns alla tv-serier som utlovats? Vore kul med lite synpunkter. Läste att AirPlay inte funkar ännu, någon som testat om det stämmer?

Airplay funkar inte i nuläget om du inte räknar med skärmdubbleringen i OS X. Dock ger den en ganska märkbar kvalitetssäkning.
Bildkvaliten är för övrigt inte helt lysande, nej. Kollade lite på Game of Thrones och den var märkbart sämre än dom TV-rippar i HD jag tittat på förrut.

En iOS-app är på väg. Airplay ska tydligen inte stödjas till att börja med på grund av nån teknisk begränsning. Allt enligt deras hemsida.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-16 09:16

Med bindningstid, och utan stöd för airplay lämnar HBO fältet till Netflix. De hade gott om tid att fixa strategin, och allt de kom med var den här askassa modellen? Hur mycket jag än älskar spotify, så hade jag nog aldrig börjat använda det om jag inte kunde avbryta tjänsten när som helst. Trodde att HBO skulle förstå sånt.

De måste tro enormt på sitt utbud...

Kommer det till AppleTV så hugger jag direkt! Köper en AppleTV3 till alla rum om så krävs..

Får jag undra som total idiot när det gäller tv som inte "köpts" på någon onämnbar sida.

Vad har dom för fantastiskt utbud som gör att folk är villiga att teckna sig för 12 månader á 79:-/mån?

Har dom filmer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-16 15:28
Ursprungligen av grenhall:

Vad har dom för fantastiskt utbud som gör att folk är villiga att teckna sig för 12 månader á 79:-/mån?

För min del handlar det om deras tv-serier, de har ett stort utbud och det är (min åsikt) riktigt bra serier av hög kvalitet. Binder mig för ett år så fort jag fått min kod.

Bevaka tråden