Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

äntligen HBO!

Tråden skapades och har fått 339 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-16 15:29

För min del har de bara en endaste tv-serie som är intressant och det är Game of Thrones. För det betalar jag inte 79 kr/mån, inte heller om det hade funnits fler serier skulle jag gått på detta med bindningstid.

Okej då förstår jag. Inget för mig alltså.

Fick min kod idag. Så länge det är 12 månader bindningstid kommer den att ligga outnyttjad.

Nu verkar man ha ändrat reglerna i Norge. Till en högre kostnad verkar det vara möjligt att beställa per månad. Ingen info hur detta hanteras i kombination med "gratismånaden", jag gissar att man inte får denna.

https://twitter.com/HBO_no/status/279651273270251520

Tydligen ska man köra med Widevine men den går inte att installera!?

”Widevine Media Optimizer” kan inte öppnas eftersom det kommer från en oidentifierad utvecklare.

Dina säkerhetsinställningar tillåter bara installation av program som kommer från Mac App Store eller identifierade utvecklare.

Ursprungligen av Nilsanders:

Tydligen ska man köra med Widevine men den går inte att installera!?

”Widevine Media Optimizer” kan inte öppnas eftersom det kommer från en oidentifierad utvecklare.

Dina säkerhetsinställningar tillåter bara installation av program som kommer från Mac App Store eller identifierade utvecklare.

Läs här hur du gör: OS X: About Gatekeeper . Jag rekommenderar att du inte stänger av Gatekeeper, utan använder lösningen med ctrl-click för att installera Widevine.

Avklarat, tack!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-17 13:36

Att man måste installera både Widevine och Flash Player (plus 12mån bindningstid) gör att jag struntar i HBO.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-17 15:27
Ursprungligen av kenjon:

Att man måste installera både Widevine och Flash Player (plus 12mån bindningstid) gör att jag struntar i HBO.

Kunde inte hålla med dig mer, det går direkt ner i papperskorgen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-17 15:49
Ursprungligen av kenjon:

Att man måste installera både Widevine och Flash Player (plus 12mån bindningstid) gör att jag struntar i HBO.

Flash Player har du väl redan installerad? Widevine-pluggen är nog nödvändig eftersom den medverkar till att göra en sådan här vod-tjänst lättanvänd kvalitativ och ekonomisk.

Ursprungligen av Gordy:

Flash Player har du väl redan installerad?

Varför skulle han ha det?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-17 16:09
Ursprungligen av _Henrik_:

Varför skulle han ha det?

Flash Player krävs ju fortfarande på många siter och har en del fördelar mot andra video och spelpluggar.

Jag har läst tråden och uppfattat att Airplay från iPad till aTV inte funkar, ej heller skärmdubblering från OSX till aTV. HDMI från MBP direkt till TV - fungerar det?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-12-17 20:30
Ursprungligen av stenen:

Jag har läst tråden och uppfattat att Airplay från iPad till aTV inte funkar, ej heller skärmdubblering från OSX till aTV. HDMI från MBP direkt till TV - fungerar det?

Skärmdubblering funkar, som jag skrev i mitt inlägg lite längre upp. Jag har inte testat HDMI direkt från min MBP men jag har gjort det från min PC där det funkar.

Snacka om att skjuta sig i foten helt.

1. 12 månaders bindningstid alt. högre månadsavgift än 79:-
2. Apparna funkar inte till något
3. Man använder uråldrig teknik som är på väg att försvinna från jordens alla servrar

Det kommer nog gå bra.......

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-17 20:01
Ursprungligen av grenhall:

Snacka om att skjuta sig i foten helt.

1. 12 månaders bindningstid alt. högre månadsavgift än 79:-
2. Apparna funkar inte till något
3. Man använder uråldrig teknik som är på väg att försvinna från jordens alla servrar

Det kommer nog gå bra.......

1. Kostar mindre än en ny DVD i månaden.
2. ?
3. Var har du fått det ifrån?

Det kommer nog gå bra för HBO's nätsatsning speciellt om de fortsätter göra bra serier.

Ursprungligen av Gordy:

1. Kostar mindre än en ny DVD i månaden.
2. ?
3. Var har du fått det ifrån?

Det kommer nog gå bra för HBO's nätsatsning speciellt om de fortsätter göra bra serier.

VEM KÖPER DVD:er FORTFARANDE?? Framför allt för 79kr++?

Apparna funkar ju inte till Airplay som jag förstått det. Alltså är apparna till 50% oanvändbara i snitt.

Flash är uråldrigt och på motorvägen till att fasas ut. Bye bye.

Netflix har iaf anständigheten att stödja Apple TV OCH Airplay.

Viasat stödjer Airplay.

Alla seriösa stödjer Airplay.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-18 10:38
Ursprungligen av grenhall:

VEM KÖPER DVD:er FORTFARANDE?? Framför allt för 79kr++?

Miljoner av film och TV-serieälskare världen över gör det och lär fortsätta med det länge än.

Ursprungligen av grenhall:

Apparna funkar ju inte till Airplay som jag förstått det. Alltså är apparna till 50% oanvändbara i snitt.

Oanvändbara i snitt? Konstigt resonemang- De flesta HBO-användare klarar sig nog rätt bra utan Airplay.

Ursprungligen av grenhall:

Flash är uråldrigt och på motorvägen till att fasas ut. Bye bye.

Flash Player och Widevine är inte uråldriga, var har du fått det ifrån? Vad är i så fall modernare och bättre?
[QUOTE="grenhall;2126716"]Alla seriösa stödjer Airplay.[/QUOTE]
Det kan diskuteras. HBO kommer säkert göra det fullt ut så småningom.

Ursprungligen av Gordy:

Miljoner av film och TV-serieälskare världen över gör det och lär fortsätta med det länge än.

Oanvändbara i snitt? Konstigt resonemang- De flesta HBO-användare klarar sig nog rätt bra utan Airplay.

Flash Player och Widevine är inte uråldriga, var har du fått det ifrån? Vad är i så fall modernare och bättre?
[B]

Det kan diskuteras. HBO kommer säkert göra det fullt ut så småningom.

Jag tvivlar på att gemene man betalar mer än 79:- för DVD-filmer nuförtiden. Dessutom så kan dom ändå inte se dom flesta filmerna på HBO så...

Det gör dom kanske, kanske inte. Om vi utgår från forumet där vi diskuterar detta så har mer än 50% en AppleTV hemma och att böka ihop datorn med TV:n är nog ett mindre kul alternativ än att faktiskt bara trycka på en knapp för att se filmen/tv-serien på TV:n.

Flash Player har funnits sedan 1996 och är en uråldrig CPU-krävande spelare som egentligen förtjänade en fin gravplats i samband med HTML5 bara myntades.

Widevine är ett Google-företag och lever således på det. Det är en tredjepartsprogramvara. Således ytterligare något man ålägger användaren att installera. Precis som Netflix och deras Silverlight.

Kom igen nu Flash och Silverlight är utdöda. Företagen som en gång utvecklat dom har eller kommer sluta stödja dessa.

Om man tycker att HBO är en bra lösning så är det väl toppen. Men i jämförelse med konkurrenterna så är dom ganska efter.

Dom kommer säkert ikapp men frågan är hur många potentiella kunder dom tappar på vägen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-18 11:26
Ursprungligen av grenhall:

Jag tvivlar på att gemene man betalar mer än 79:- för DVD-filmer nuförtiden.

Du tvivlar? TV serier och nysläppta storfilmer på DVD och Blu-Ray är storsäljare och kostar sällan under 79:-

Ursprungligen av grenhall:

Det gör dom kanske, kanske inte. Om vi utgår från forumet där vi diskuterar detta så har mer än 50% en AppleTV hemma och att böka ihop datorn med TV:n är nog ett mindre kul alternativ än att faktiskt bara trycka på en knapp för att se filmen/tv-serien på TV:n.

Skärmdubblering funkar ju oftast.

Ursprungligen av grenhall:

Flash Player har funnits sedan 1996 och är en uråldrig CPU-krävande spelare som egentligen förtjänade en fin gravplats i samband med HTML5 bara myntades.

HTML 5 är inte bättre än Flash än så länge och även HTML5 liksom alla andra uppspelare drar alla rätt mycket CPU om man vill ha hög kvalite på videon.

Ursprungligen av grenhall:

Widevine är ett Google-företag och lever således på det. Det är en tredjepartsprogramvara. Således ytterligare något man ålägger användaren att installera. Precis som Netflix och deras Silverlight.

Deras Silverlight? SL kommer väl från MS. Widevine är en mycket smart programvara som ofta är en förutsättning för en bra VOD tjänst.

Ursprungligen av grenhall:

Kom igen nu Flash och Silverlight är utdöda. Företagen som en gång utvecklat dom har eller kommer sluta stödja dessa.

Nej de är inte utdöda och som sagt vilka pluggar är bättre än Flash och Widevine?

Om man tycker att HBO är en bra lösning så är det väl toppen. Men i jämförelse med konkurrenterna så är dom ganska efter.

Dom kommer säkert ikapp men frågan är hur många potentiella kunder dom tappar på vägen.[/QUOTE]

De som dom tappar är är nog mest sådana som aldrig skulle betala för sådana tjänster eftersom de antingen aldrig blir nöjda eller helt enkelt använder sig av klagomålen som svepskäl för att slippa betala.

Ursprungligen av Gordy:

Du tvivlar? TV serier och nysläppta storfilmer på DVD och Blu-Ray är storsäljare och kostar sällan under 79:-

Skärmdubblering funkar ju oftast.

HTML 5 är inte bättre än Flash än så länge och även HTML5 liksom alla andra uppspelare drar alla rätt mycket CPU om man vill ha hög kvalite på videon.

Deras Silverlight? SL kommer väl från MS. Widevine är en mycket smart programvara som ofta är en förutsättning för en bra VOD tjänst.

Nej de är inte utdöda och som sagt vilka pluggar är bättre än Flash och Widevine?

De som dom tappar är är nog mest sådana som aldrig skulle betala för sådana tjänster eftersom de antingen aldrig blir nöjda eller helt enkelt använder sig av klagomålen som svepskäl för att slippa betala.

DVD-försäljningen faller kraftigt | Feber / Pryl

Dvd:n kommer inte få lyckligt slut | Näringsliv | SvD

Därför tvivlar jag.

Skärmdubblering ger inte oftast inte samma kvalité som AirPlay.

HTML 5 är krävande om videon är komprimerad med krävande format. Det är inte krävande på grund av onödig kod som kontinuerligt ska exekveras.

Med deras Silverlight menade jag att Netflix kör Silverlight på webbvideo.

H T M L 5

Nej dom som HBO tappar är alla kunder som inte är intresserade av att betala för ett litet utbud varvat med trista tekniklösningar. Bra för entusiasterna men otroligt dåligt för en bredare massa.

Man kan inte i Sverige 2012 gå ut med bindningstider och otillräckliga tekniska lösningar för att locka in kunder. Inte i jämförelse med konkurrensen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-18 15:14

DVD-försäljningen faller kraftigt | Feber / Pryl

Dvd:n kommer inte få lyckligt slut | Näringsliv | SvD

Därför tvivlar jag.[/QUOTE]
DVD säljer för lite under 2 miljarder (plus minst några hundra miljoner till som köps från utlandet Amazon eBay m.fl.) Vilket är betydligt mer än det köps nedladdad och streamande film över nätet för. Så DVD kommer leva länge än, många vill ju faktiskt ha några "riktiga" filmer i sitt hem fortfarande.

Ursprungligen av grenhall:

Skärmdubblering ger inte oftast inte samma kvalité som AirPlay.

Duger rätt bra ändå.

Ursprungligen av grenhall:

HTML 5 är krävande om videon är komprimerad med krävande format. Det är inte krävande på grund av onödig kod som kontinuerligt ska exekveras.

Onödig kod? Alla komprimerade format är mer eller mindre krävande. Flash och HTML5 skiljer sig inte särskilt mycket åt när det gäller att spela upp högkvalitetsvideo båda tar mycket processorkraft. HTML är bra och har frmtiden för sig men vissa saker lämpar sig Flash Player fortfarande bättre för.

Nej dom som HBO tappar är alla kunder som inte är intresserade av att betala för ett litet utbud varvat med trista tekniklösningar. Bra för entusiasterna men otroligt dåligt för en bredare massa.

Man kan inte i Sverige 2012 gå ut med bindningstider och otillräckliga tekniska lösningar för att locka in kunder. Inte i jämförelse med konkurrensen.

[/QUOTE]

Att kalla HBO's tjänst otroligt dålig för den breda massan är minst sagt överdrivet. Tjänsten är ännu i sin linda i Sverige och kommer säkert bli ännu bättre rätt snart.
Nej som sagt de flesta som klagar gör det mog mest för att de inte vill betala och därför föredrar gratisalternativen. Som sagt 79 kronor för HBO i månaden är mindre än vad en hyfsat ny DVD kostar och med HBO så har man ju tillgång till exklusiva serier som inte kommer på andra kanaler eller DVD förrän en viss tid efter HBO visat dom.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-18 18:27

Svar till att man inte kan använda AirPlay utan endast skärmdubblering :

Ursprungligen av Gordy:

Duger rätt bra ändå.

Ursprungligen av Gordy:

Skärmdubblering funkar ju oftast.

Är detta nivån som HBO accepterar mot sina users så är det bedrövligt. De är så stora och slår sig för bröstet över sina serier som nu man får tillgång till via streaming, då ska man kunna backa upp det med en riktig kompetent leverans till kunden också, att man lägger ribban lika högt som man gör vad det gäller kvaliteten på sina serier.

Det är mycket möjligt att HBO kommer skärpa sig här men att gå ut med så pass låg nivå på leveransen av tjänsten med krävande tredjepartspluggar, ingen AirPlay och krav på tolv månaders bindningstid är riktigt dåligt. Inte alls i paritet med den nivån de anser sig hålla på sina serier.

Det är min åsikt och därför kommer jag inte att gå på deras avtal.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-18 18:46
Ursprungligen av zinned:

Det är mycket möjligt att HBO kommer skärpa sig här men att gå ut med så pass låg nivå på leveransen av tjänsten med krävande tredjepartspluggar, ingen AirPlay och krav på tolv månaders bindningstid är riktigt dåligt. Inte alls i paritet med den nivån de anser sig hålla på sina serier.

Tredjepartspluggarna är det som gör tjänsten möjlig tekniskt sett och de är som sagt inte mer krävande än de flesta andra liknande pluggar är.
HBO's tjänst är uppenbarligen inte helt färdigutvecklad men för de flesta så duger den redan nu mer än väl, visst kan man ställa höga krav på HBO men inse att 79 kronor är peanuts om man uppskattar bra serier och möjligheten att lagligt se dom när man vill på ett smidigt sätt.
Vad gäller bindningstiden så är det ju inte svår att förstå att HBO vill ha trogna kunder, blir ju lättare att driva verksamheten då.

[QUOTE="Gordy;2126874"]Tredjepartspluggarna är det som gör tjänsten möjlig tekniskt sett och de är som sagt inte mer krävande än de flesta andra liknande pluggar är.
HBO's tjänst är uppenbarligen inte helt färdigutvecklad men för de flesta så duger den redan nu mer än väl, visst kan man ställa höga krav på HBO men inse att 79 kronor är peanuts om man uppskattar bra serier och möjligheten att lagligt se dom när man vill på ett smidigt sätt.
Vad gäller bindningstiden så är det ju inte svår att förstå att HBO vill ha trogna kunder, blir ju lättare att driva verksamheten då.[/QUOTE]

Vore inget problem om möjligheten fanns att prova INNAN man binder sig.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-18 19:22
Ursprungligen av Brandylf:

Vad gäller bindningstiden så är det ju inte svår att förstå att HBO vill ha trogna kunder, blir ju lättare att driva verksamheten då.[/QUOTE]

Vore inget problem om möjligheten fanns att prova INNAN man binder sig.

De flesta vet väl vad HBO levererar rent innehållsmässigt och är man inte nöjd med tjänsten på grund av tekniska orsaker så kan man säkert få pengarna tillbaks.

Ursprungligen av Gordy:

De flesta vet väl vad HBO levererar rent innehållsmässigt och är man inte nöjd med tjänsten på grund av tekniska orsaker så kan man säkert få pengarna tillbaks.

Så jag ska binda upp mig i 12 månader och HOPPAS att dom är snälla nog att ge mig tillbaka pengarna om tekniken inte lirar som den ska?

Tycker tekniken är rätt avgörande för att en sån här tjänst ska få fart, iom att många annars upplever det enklare att dra ner sina serier från piratebay. Bra innehåll är bra innehåll men jag skulle inte vilja lyssna på mina favoritband i Spotify om de struntade i Airplay i apparna och varje låt hackade pga streamingen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-18 20:45
Ursprungligen av Brandylf:

Så jag ska binda upp mig i 12 månader och HOPPAS att dom är snälla nog att ge mig tillbaka pengarna om tekniken inte lirar som den ska?

Är rätt säker på att du får pengarna tillbaks från HBO om tekniken inte fungerar förutsatt att du har bra bredbandsanslutning.

Ursprungligen av Gordy:

Är rätt säker på att du får pengarna tillbaks från HBO om tekniken inte fungerar förutsatt att du har bra bredbandsanslutning.

Rätt säker duger inte... När jag kan testa tjänsten och det finns appar med lirande Airplay så visst. Tills dess får Netflix en slant.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-18 19:02
Ursprungligen av Gordy:

HBO's tjänst är uppenbarligen inte helt färdigutvecklad men för de flesta så duger den redan nu mer än väl, visst kan man ställa höga krav på HBO men inse att 79 kronor är peanuts om man uppskattar bra serier och möjligheten att lagligt se dom när man vill på ett smidigt sätt.

Det är ju just det, att det enligt mig inte är ett smidigt sätt.

Ursprungligen av Gordy:

Vad gäller bindningstiden så är det ju inte svår att förstå att HBO vill ha trogna kunder, blir ju lättare att driva verksamheten då.

Jag ser det snarare som att de inte tror på sin egen tjänst, när de tvingar en till att binda sig ett helt år. Det är så man tolkar det som kund.

Bevaka tråden