Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

äntligen HBO!

Tråden skapades och har fått 339 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-12-29 00:37
Ursprungligen av Gordy:

Undvika bindingstider? De flesta prenumerationstjänster har bindningstider. De flesta känner till HBO och deras produktioner.

Ge gärna exempel på likvärdiga tjänster med bindningstid.

Ursprungligen av Gordy:

Kaxigt översittarbolag? De har ju ändrat sig på flera punkter och tyvärr för dig så är det nog ingen tvekan om att HBO's ondemandtjänster i norden kommer gå riktigt bra.

Jag skulle kalla HBO Nordic en aning kaxiga:
"Vi är ett stort välkänt varumärke och vi är inte några nykomlingar på marknaden.
Därav har vi 12 månaders bindningstid av den anledningen att vi inte är intresserade av “engångs-besökare” utan en återkommande kund."

Källa: HBO Nordic vill inte ha dig som kund - Allt om Mac
Vidare läsning: http://www.hardware.no/artikler/vi-er-hbo-vi-trenger-ingen-proveperiode/114026

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-29 00:59
Ursprungligen av Gordy:

Undvika bindingstider? De flesta prenumerationstjänster har bindningstider. De flesta känner till HBO och deras produktioner.

Som Netflix då? Eller Viaplay?

Kom in i matchen.

Ursprungligen av Gordy:

HBO har aldrig lovat att stödja alla plattformar det är tämligen omöjligt att göra det och uppenbarligen hade HBO vissa problem eftersom starten av tjänsten blev försenad.

Jo, det är precis vad de gjorde.

Inte heller här har du korrekt fakta.

Ursprungligen av Gordy:

Kaxigt översittarbolag? De har ju ändrat sig på flera punkter och tyvärr för dig så är det nog ingen tvekan om att HBO's ondemandtjänster i norden kommer gå riktigt bra.

Ändrat sig, ja. Dock har de inte hållit det som de har lovat när tjänsten introducerades, som t ex att det skulle fungera på alla plattformar. För övrigt, för att på ytterligare ett sätt peka på vilka översittare de är, så kan du läsa nedanstående citat från dem själva:

Ursprungligen av HBO Nordic:

Hej,
och tack för ditt meddelande. Tack för ditt engagemang!

HBO’s innehåll kräver en säkerhetsnivå som för tillfället inte stöds av Airplay/Apple TV. Vi hoppas kunna erbjuda det inom en snar framtid.

Vi är ett stort välkänt varumärke och vi är inte några nykomlingar på marknaden.

Därav har vi 12 månaders bindningstid av den anledningen att vi inte är intresserade av “engångs-besökare” utan en återkommande kund.

Med vänlig hälsning,
HBO Nordic Kundtjänst

Ursprungligen av Gordy:

De flesta HBOanvändare är nog redan nu nöjda och lär bli än mer nöjda med tiden.

Om det vet vi inget, varken du eller jag. Utöver det har de fått ett otroligt dåligt bemötande med många brutna löften, dock hoppas jag att det finns dem som inte är helt bedrövade.

För övrigt, du är verkligen mannen som gav trollet ett ansikte Att jag orkar bemöda mig med att ständigt mata dig med fakta som du sedan, ensam på täppan, sätter dig emot genom att presentera subjektiva åsikter är jag själv förvånad över

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-29 01:46
Ursprungligen av zinned:

Som Netflix då? Eller Viaplay?

Viaplay hade bindningstid. NF och VP visar inte exklusivt material som HBO gör vilket gör att de flesta säkert förstår att HBO har större anledning till att ha bindingstider.

Ursprungligen av zinned:

Jo, det är precis vad de gjorde.
Inte heller här har du korrekt fakta.

Var har HBO skrivit att deras tjänst ska stödja ALLA plattformars olika operativsystem?

Ursprungligen av zinned:

Ändrat sig, ja. Dock har de inte hållit det som de har lovat när tjänsten introducerades, som t ex att det skulle fungera på alla plattformar. För övrigt, för att på ytterligare ett sätt peka på vilka översittare de är, så kan du läsa nedanstående citat från dem själva:

Det är nog bara du som ser det som att HBO skulle vara övrsittare, de flesta definierar ordet översittate på ett helt annat sätt

Ursprungligen av zinned:

Om det vet vi inget, varken du eller jag. Utöver det har de fått ett otroligt dåligt bemötande med många brutna löften, dock hoppas jag att det finns dem som inte är helt bedrövade.

Snacka om I-landsproblem om folk skulle vara helt bedrövade över att en ondemand tjänst inte fungerar 100% än. Finns en del som är besvikna men många verkar ju nöjda om man kollar runt på olika forum för hembio och TV-serieentusiaster.

Ursprungligen av zinned:

Att jag orkar bemöda mig med att ständigt mata dig med fakta som du sedan, ensam på täppan, sätter dig emot genom att presentera subjektiva åsikter är jag själv förvånad över

Undrar om du läser dina egna inlägg? Den som är mest subjektiv här är faktiskt du. Dina "fakta" är inte mycket att hänga i julgranen.

Senast redigerat 2012-12-29 02:08
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-29 02:20
Ursprungligen av Gordy:

Viaplay hade bindningstid. NF och VP visar inte exklusivt material som HBO gör vilket gör att de flesta säkert förstår att HBO har större anledning till att ha bindingstider.

Hade, ja. Och vad har det för betydelse nu när vi jämför med dagens läge, när det inte är attraktivt med bindningstid hos målgruppen? Ingen. Det viktiga är att man inte har det och det misslyckades HBO med, trots att de lanserade sin tjänst först nu. Att de har "exklusivt" material är oväsentligt i frågan.

Ursprungligen av Gordy:

Var har HBO skrivit att deras tjänst ska stödja ALLA plattformars olika operativsystem?

I deras uttalande i samband med att de gick ut med att tjänsten skulle lanseras i norden. T ex skulle iOS och till och med Linux stödjas direkt. Så blev det inte, nej.

Ursprungligen av Gordy:

Det är nog bara du som ser det som att HBO skulle vara övrsittare, de flesta definierar ordet översittate på ett helt annat sätt

Du gör det, ingen annan.

Vad skulle du då istället kalla ett sådant uttalande som de kom med?

Ursprungligen av Gordy:

Snacka om I-landsproblem om folk skulle vara helt bedrövade över att en ondemand tjänst inte fungerar 100% än. Finns en del som är besvikna men många verkar ju nöjda om man kollar runt på olika forum för hembio och TV-serieentusiaster

Oväsentligt om det kan definieras som ett I-landsproblem eller ej, faktum kvarstår att de inte levererar det de lovade.

Ursprungligen av Gordy:

Undrar om du läser dina egna inlägg? Den som är mest subjektiv här är faktiskt du. Dina "fakta" är inte mycket att hänga i julgranen.

Absolut gör jag det, gör du?

Jag levererade precis flera fakta till dig, bl a i form av deras uttalande till sina kunder. Det du gör är att du presenterar dina subjektiva åsikter istället för just - fakta. Det gör det du skriver helt ointressant.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-29 02:35
Ursprungligen av zinned:

Hade, ja. Och vad har det för betydelse nu när vi jämför med dagens läge, när det inte är attraktivt med bindningstid hos målgruppen? Ingen. Det viktiga är att man inte har det och det misslyckades HBO med, trots att de lanserade sin tjänst först nu. Att de har "exklusivt" material är oväsentligt i frågan.

Vem påstår att det inte är attraktivt med bindningstid hos HBO's målgrupp? Du, de som gnäller över det? Har en känsla av att de inte är HBO's målgrup öht.

Att HBO har exklusivt material är verkligen väsentligt i frågan. De producerar massvis av dyra serier årligen så det är
klart att de vill ha kunder som binder upp sig, deras målgrupp är inte de kunder som bara hoppar in en månad om året när säsongens sista avsnitt på många serier visas och tokkollar på det och alla tidigare avsnitt.
Tänk också på att HBO säljer massvis av DVD-boxar.

Ursprungligen av zinned:

"I deras uttalande i samband med att de gick ut med att tjänsten skulle lanseras i norden. T ex skulle iOS och till och med Linux stödjas direkt.

Källa på det?

Ursprungligen av zinned:

Du gör det, ingen annan.

Du har fel.

Ursprungligen av zinned:

Vad skulle du då istället kalla ett sådant uttalande som de kom med?

Med sanningen överensstämmande.

Ursprungligen av zinned:

Oväsentligt om det kan definieras som ett I-landsproblem eller ej, faktum kvarstår att de inte levererar det de lovade.

Tjänsten fungerar och den blir bättre och bättre så detta är verkligen ett I-landsproblem.

Ursprungligen av zinned:

Jag levererade precis flera fakta till dig, bl a i form av deras uttalande till sina kunder.

Nej du har ju förvrängt det och fått det till något det inte är vilket inte alls är fakta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-29 03:23
Ursprungligen av Gordy:

Du har fel.

Ursprungligen av Gordy:

Med sanningen överensstämmande.

Ursprungligen av Gordy:

Tjänsten fungerar och den blir bättre och bättre så detta är verkligen ett I-landsproblem.

Ursprungligen av Gordy:

Nej du har ju förvrängt det och fått det till något det inte är vilket inte alls är fakta.

Well well...

Du har nu bevisat att det är omöjligt för dig att ta till dig information och diskutera utifrån densamma. Du är det som din mot skulle kalla för motvallskärring Med det så ska jag låta bli att skriva till dig då du inte en endaste gång själv har påvisat något av det du påstår som fakta. Jag och andra har gjort det, i flertalet trådar och diskussionsämnen men du gör inte det av okänd anledning.

Skulle någon här säga till dig att jorden är rund så skulle du säga att de har fel och att den är platt.

Lycka till framöver, hörru'.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-29 03:27
Ursprungligen av zinned:

Du har nu bevisat att det är omöjligt för dig att ta till dig information och diskutera utifrån densamma.
.

Inte alls du är bara så låst i ditt hat mot HBO för att kunna tänka klart och hur var det nu med källor på det du har påstått är fakta?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-29 10:02

Jag tror inte att någon är låst i sitt hat mot HBO. Vi är snarare besvikna för vi vet hur bra det hade kunnat bli, och det blev onödigt dåligt.

Ursprungligen av Gordy:

Inte alls du är bara så låst i ditt hat mot HBO för att kunna tänka klart och hur var det nu med källor på det du har påstått är fakta?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-29 13:11
Ursprungligen av ibish:

Jag tror inte att någon är låst i sitt hat mot HBO. Vi är snarare besvikna för vi vet hur bra det hade kunnat bli, och det blev onödigt dåligt.

Läser man Zinneds inlägg så är det svårt att inte se hans hat mot HBO.

Om jag ska binda upp mig på en längre tid så kräver det en motprestation från företaget. Binder jag mig hos Comhem på ett år, ja då får jag en billigare box osv.
Det hade varit så enkelt att erbjuda 79kr/mån med bindningstid och 99kr/mån utan. Jag hade gladeligen betalat 99 kr i månaden.
Men jag har upptäckt att Filmnet erbjuder Game of Thrones och Newsroom så jag klarar mig utan HBOs tjänst.
Och om jag inte ingår i deras målgrupp med den här tjänsten så har de verkligen riktat in sig på en väldigt specifik grupp.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Om jag ska binda upp mig på en längre tid så kräver det en motprestation från företaget. Binder jag mig hos Comhem på ett år, ja då får jag en billigare box osv.
Det hade varit så enkelt att erbjuda 79kr/mån med bindningstid och 99kr/mån utan. Jag hade gladeligen betalat 99 kr i månaden.
Men jag har upptäckt att Filmnet erbjuder Game of Thrones och Newsroom så jag klarar mig utan HBOs tjänst.
Och om jag inte ingår i deras målgrupp med den här tjänsten så har de verkligen riktat in sig på en väldigt specifik grupp.

GoT och Newsroom är skälet till att jag hoppade på HBO. Nu ska jag ta en titt på Filmnet. Tack.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-29 13:30
Ursprungligen av Gordy:

Inte alls du är bara så låst i ditt hat mot HBO för att kunna tänka klart och hur var det nu med källor på det du har påstått är fakta?

Hat? Du får nog se över dina definitioner en del du

Jag har inte ett endaste dugg hat mot HBO. De gör jättebra serier men tyvärr är deras nya streamingtjänst inte alls på samma höga nivå. Jag är inte tvungen att använda dem och ge dem mina pengar, när de inte kan leverera en tjänst som motsvarar mina och i stort sett dagens minimikrav så finns det andra vägar att gå för att se deras serier. Med ett av dessa alternativen så tjänar HBO absolut noll kronor på mig.

Ursprungligen av maskh:

Vilket klagande!

De som byggt upp förväntningarna är ju i stort sett ni själva. Visst - HBO lovade mycket, men man får ju ha i beräkning att det kan uppstå förändringar och förseningar i takt med att en tjänst levereras. HD verkar ju vara på väg att rullas ut. AirPlay lär komma. Ge det tid och ha lite överseende. Detta blir en av Nordens bästa tjänster. Netflix och Viaplay lär inte alls få tillgång till samma snabba utbud av helt nya serieavsnitt.

De hade chansen att verkligen visa hur man levererar en streamingtjänst och de gick verkligen ut med diverse löften som skulle göra just det men de misslyckades direkt. Det är det faktumet som är så tråkigt och som gör en besviken. Så nej, jag skulle inte säga att det är klagande utan som keptang säger, befogad kritik.

Personligen tycker jag det är tråkigt att ingen verkligen kan lyckas med detta och att de gör sådana amatörmässiga missar.

Ursprungligen av maskh:

Bindningstiden på 12 månader är ju dessutom en droppe i havet. Testa köpa två hela säsonger av valfria aktuella serier i iTunes så får ni väl se vad kostar er. Det är inte en billig väg att gå.

Ytterst dålig jämförelse. Vi talar nu om en tjänst som skulle bli marknadsledande inom streaming, om man trodde på de löften som HBO gav.

Ursprungligen av maskh:

Gordy är inte ensam om att tycka att citatet inte är någon översittarmentalitet. HBO svarade och berättar hur det förhåller sig, att de är ett välkänt varumärke, att de inte är intresserade av tillfälliga kunder och att säkerheten inte kan tillgodoses genom Airplay/AppleTV. Hur du kan få detta till översittande har jag oerhört svårt att förstå.

Då är ni två. Jag kan garantera dig att ni sitter väldigt ensamma på er kant.

Ursprungligen av maskh:

Det klart att det inte är oväsentligt att HBO levererar exklusivt material till sina kunder. Det är ett stort incitament till att faktiskt lova att man stannar kvar med tjänsten i 12 månader. Det gör att HBO har betydligt större möjligheter att faktiskt ha dessa villkor, än vad t.ex. Netflix och ViaPlay har som inte har något av det exklusiva material som HBO erbjuder.

Om vi nu ska tala om exklusivitet, ta Viasat som exempel då du påstår att de inte har exklusivt material. Du har ju då inte koll på det du talar om, om jag ska vara ärlig. De har t ex exklusivitet på ett område som är väldigt intressant för väldigt många, fotboll, och i detta fallet Champions League. Ingen annan än Viasat sänder Champions League och Viasat klarar av att marknadsföra sin streamingtjänst Viaplay utan bindningstid.

Ursprungligen av maskh:

Dessutom kan du inte sitta här och säga att du har tolkningsföreträde på vad som är attraktivt för målgruppen. Jag är en av många som inte har något emot att binda upp mig i 12 månader för 869 kr och få tillgång till denna tjänst. Eller menar du att jag, och alla andra som inte opponerar sig, helt enkelt inte tillhör den målgruppen som HBO riktar sig mot?

Jag har inget tolkningsföreträde, helt rätt. Vad som däremot inte är öppet för tolkning är att HBO totalt "crashed and burned" med sin lansering, vilket är vad jag har påpekat i denna diskussionen. De har gett många löften men många har de inte hållit och sedan kommer de med en kaxig attityd mot potentiella kunder på en ny marknad för dem, vilket Norden är.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-29 20:08
Ursprungligen av zinned:

Hat? Du får nog se över dina definitioner en del du

Jag har inte ett endaste dugg hat mot HBO.

Yeah right! De flesta ser nog din överdrivna bitterhet mot HBO som hatartat.

Ursprungligen av zinned:

Med ett av dessa alternativen så tjänar HBO absolut noll kronor på mig.

Säg inte det de drar ju in pengar på annat än bara sin VODtjänst.

Ursprungligen av zinned:

De hade chansen att verkligen visa hur man levererar en streamingtjänst och de gick verkligen ut med diverse löften som skulle göra just det men de misslyckades direkt.

Misslyckades direkt? Bara för att inte Airplay fungerar helt än?

Ursprungligen av zinned:

Ytterst dålig jämförelse. Vi talar nu om en tjänst som skulle bli marknadsledande inom streaming, om man trodde på de löften som HBO gav.

Tror du läst deras pressrelease som fan läser bibeln.

Ursprungligen av zinned:

Då är ni två. Jag kan garantera dig att ni sitter väldigt ensamma på er kant.

Nej det kan du inte garantera, du kan inte ens visa källor för dina "fakta".

Ursprungligen av zinned:

Om vi nu ska tala om exklusivitet, ta Viasat som exempel då du påstår att de inte har exklusivt material. Du har ju då inte koll på det du talar om, om jag ska vara ärlig. De har t ex exklusivitet på ett område som är väldigt intressant för väldigt många, fotboll, och i detta fallet Champions League. Ingen annan än Viasat sänder Champions League och Viasat klarar av att marknadsföra sin streamingtjänst Viaplay utan bindningstid.

Viaplay som jag pratar om har inte sport i sitt standardutbud, det får du betala mer för! 199 kronor i månaden kostar det tydligen då, jämförelsen blir lite sned eftersom fotbollsmatcher inte lika kul att kolla in i efterhand som hela säsonger av TV-serier kan varaoch som sagt Viaplay hade bindingstid för inte allt för länge sedan.

Ursprungligen av zinned:

Jag har inget tolkningsföreträde, helt rätt. Vad som däremot inte är öppet för tolkning är att HBO totalt "crashed and burned" med sin lansering,

Totalt "Crashed and burned" ? Det är du nog rätt ensam om att tycka.

Ursprungligen av zinned:

De har gett många löften men många har de inte hållit och sedan kommer de med en kaxig attityd mot potentiella kunder på en ny marknad för dem, vilket Norden är.

Har du ens läst HBO's pressrelease? De har hållit det mesta de lovade.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-29 22:57
Ursprungligen av Gordy:

Yeah right! De flesta ser nog din överdrivna bitterhet mot HBO som hatartat.

Du vet väl inte vad andra anser? Hur som helst så berättar jag för dig att jag har inget som helst hat mot HBO, det är ett löjligt påstående. För att hata, det krävs bra mycket mer för att kunna applicera ett sådant epitet.

Ursprungligen av Gordy:

Säg inte det de drar ju in pengar på annat än bara sin VODtjänst.

Jag syftade givetvis (var det verkligen inte tydligt?) på att man fortfarande kan ladda ner serierna gratis från annat håll och i det scenariot tjänar HBO inte en krona på mig.

Ursprungligen av Gordy:

Misslyckades direkt? Bara för att inte Airplay fungerar helt än?

Ingen AirPlay.
Inget 5.1-ljud.
Ingen HD.
Ingen iOS-app vid release, vilket var utlovat.

Detta var ett urval och ovanstående är mer eller mindre legio för att kunna anses ha en vettig standard på sin tjänst. Speciellt när de kräver bindning i ett år.

Ursprungligen av Gordy:

Nej det kan du inte garantera, du kan inte ens visa källor för dina "fakta".

Fine, dåligt ordval. Dock har jag presenterat fakta i denna diskussionen, det är mer än vad man kan säga att du har gjort. Har jag fel här så ser jag gärna att du korrigerar mig

Ursprungligen av Gordy:

Viaplay som jag pratar om har inte sport i sitt standardutbud, det får du betala mer för! 199 kronor i månaden kostar det tydligen då, jämförelsen blir lite sned eftersom fotbollsmatcher inte lika kul att kolla in i efterhand som hela säsonger av TV-serier kan varaoch som sagt Viaplay hade bindingstid för inte allt för länge sedan.

Det var inte poängen. Det var för att belysa exklusivitet, vilket du tog upp. Att de hade bindningstid tidigare är fortfarande inte intressant, som tidigare sagt, då detta inte är fallet för dem längre. Jag kräver mer av HBO från start än vad jag gör från Viasat, speciellt när HBO slår sig så hårt för bröstet och säger att de minsann är störst bäst och vackrast.

Ursprungligen av Gordy:

Totalt "Crashed and burned" ? Det är du nog rätt ensam om att tycka.

Hur var det nu du sa, "Nej det kan du inte garantera, du kan inte ens visa källor för dina "fakta"."

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-29 23:20
Ursprungligen av zinned:

Du vet väl inte vad andra anser? Hur som helst så berättar jag för dig att jag har inget som helst hat mot HBO, det är ett löjligt påstående. För att hata, det krävs bra mycket mer för att kunna applicera ett sådant epitet.

OK om du säger det så får vi väl tro dig men dina HBO-aversioner står ju kvar i dina inlägg.

Ursprungligen av zinned:

Jag syftade givetvis (var det verkligen inte tydligt?) på att man fortfarande kan ladda ner serierna gratis från annat håll och i det scenariot tjänar HBO inte en krona på mig.

OK jag trodde du betalade TV- licens åtminstone. Eller att du satsade dina pengar på en annan tjänst som har visst HBO innehåll.

Ursprungligen av zinned:

Ingen AirPlay.
Inget 5.1-ljud.
Ingen HD.
Ingen iOS-app vid release, vilket var utlovat.

Ovanstående kan knappast beskrivas som någon total burnout.

Ursprungligen av zinned:

Detta var ett urval och ovanstående är mer eller mindre legio för att kunna anses ha en vettig standard på sin tjänst. Speciellt när de kräver bindning i ett år.

Det är vad du tycker.

Ursprungligen av zinned:

Fine, dåligt ordval. Dock har jag presenterat fakta i denna diskussionen, det är mer än vad man kan säga att du har gjort. Har jag fel här så ser jag gärna att du korrigerar mig

Läs HBOs officiella pressrelease och jämför med vad du skrivit att de lovat.

Ursprungligen av zinned:

Det var inte poängen. Det var för att belysa exklusivitet, vilket du tog upp. Att de hade bindningstid tidigare är fortfarande inte intressant, som tidigare sagt, då detta inte är fallet för dem längre. Jag kräver mer av HBO från start än vad jag gör från Viasat, speciellt när HBO slår sig så hårt för bröstet och säger att de minsann är störst bäst och vackrast."

Klart det har med saken att göra att Viaplays exklusiva sportinnehåll som du tog upp kostar mer än bara film och TV-Viaplay.
HBO har inte påstått att de är störst bäst och vackrast som du skriver och det vet du, däremot har de referat till en undersökning där deras målgrupp anser att HBO-produktioner generellt är mycket bra och intressanta.QUOTE]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-30 03:12
Ursprungligen av Gordy:

OK om du säger det så får vi väl tro dig men dina HBO-aversioner står ju kvar i dina inlägg.

Äntligen ett genombrott. Ja, mina åsikter om HBO's brutna löften vid lansering står kvar och det ska de ju göra.

Ursprungligen av Gordy:

OK jag trodde du betalade TV- licens åtminstone. Eller att du satsade dina pengar på en annan tjänst som har visst HBO innehåll.

Vad har tv-licens med detta att göra? Jag skrev "när de inte kan leverera en tjänst som motsvarar mina och i stort sett dagens minimikrav så finns det andra vägar att gå för att se deras serier". Här tyckte jag att jag var tydlig men jag ska förklara närmare. Det som tjänster likt HBO's går upp till kamp mot är framför allt nerladdat material. De vill så klart, med all rätt, fånga upp dessa användare till att istället betala för sig. Det gör de helt rätt i men för att kunna göra det så ställs det vissa krav på tjänsten för att få med sig dessa användare. Minimikravet anser jag är att videoströmmarna är i HD, har surround-ljud och att det går att spela upp på de vanligaste plattformarna. Detta är, bl a, vad HBO gick med och sa att deras tjänst skulle stödja när de öppnade slussarna. Så var det inte och trots detta så kräver de att man som kund binder sig ett år samt att de går de ut och anser sig vara bäst. Rimmar dåligt, det där.

Ursprungligen av Gordy:

Ovanstående kan knappast beskrivas som någon total burnout.

Enligt dig, ja, men antagligen inte för den stora massan. För mig personligen så kan vid stanna vid utebliven HD-slinga, redan där är det en direkt dealbreaker.

Ursprungligen av Gordy:

Läs HBOs officiella pressrelease och jämför med vad du skrivit att de lovat.

Den som finns nu är inte den samma som de levererade precis innan tjänsten lanserades.

Ursprungligen av Gordy:

HBO har inte påstått att de är störst bäst och vackrast som du skriver och det vet du, däremot har de referat till en undersökning där deras målgrupp anser att HBO-produktioner generellt är mycket bra och intressanta.

Nej, det är ingen undersökning vi talar om utan ett uttalande som har presenterats flera gånger i denna tråden. Förutom andra saker så har det uttalandet retat upp en hel del människor som var intresserade av HBO.

Detta är det sista jag säger i frågan. Jag personligen kommer som sagt inte att nyttja HBO's tjänst och jag är lycklig utan

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-30 04:02
Ursprungligen av zinned:

Den som finns nu är inte den samma som de levererade precis innan tjänsten lanserades.

Sicken dålig bortförklaring, menar du att alla de sidor som publicerade HBOs pressrelease när den kom har ändra sig också?

Ursprungligen av zinned:

Nej, det är ingen undersökning vi talar om utan ett uttalande som har presenterats flera gånger i denna tråden. Förutom andra saker så har det uttalandet retat upp en hel del människor som var intresserade av HBO.

Du pratar om ett uttalande som du har hittat på. HBO har inte påstått det du inbillat dig så hur kan det ha retat upp någon annan än dig?

Ursprungligen av zinned:

Du gör det, ingen annan.

Gordy är inte ensam om att tycka att citatet inte är någon översittarmentalitet. HBO svarade och berättar hur det förhåller sig, att de är ett välkänt varumärke, att de inte är intresserade av tillfälliga kunder och att säkerheten inte kan tillgodoses genom Airplay/AppleTV. Hur du kan få detta till översittande har jag oerhört svårt att förstå.

Ursprungligen av zinned:

Hade, ja. Och vad har det för betydelse nu när vi jämför med dagens läge, när det inte är attraktivt med bindningstid hos målgruppen? Ingen. Det viktiga är att man inte har det och det misslyckades HBO med, trots att de lanserade sin tjänst först nu. Att de har "exklusivt" material är oväsentligt i frågan.

Det klart att det inte är oväsentligt att HBO levererar exklusivt material till sina kunder. Det är ett stort incitament till att faktiskt lova att man stannar kvar med tjänsten i 12 månader. Det gör att HBO har betydligt större möjligheter att faktiskt ha dessa villkor, än vad t.ex. Netflix och ViaPlay har som inte har något av det exklusiva material som HBO erbjuder.

Dessutom kan du inte sitta här och säga att du har tolkningsföreträde på vad som är attraktivt för målgruppen. Jag är en av många som inte har något emot att binda upp mig i 12 månader för 869 kr och få tillgång till denna tjänst. Eller menar du att jag, och alla andra som inte opponerar sig, helt enkelt inte tillhör den målgruppen som HBO riktar sig mot?

Ursprungligen av maskh:

Gordy är inte ensam om att tycka att citatet inte är någon översittarmentalitet. HBO svarade och berättar hur det förhåller sig, att de är ett välkänt varumärke, att de inte är intresserade av tillfälliga kunder och att säkerheten inte kan tillgodoses genom Airplay/AppleTV. Hur du kan få detta till översittande har jag oerhört svårt att förstå.

Det som jag inte begriper med HBO svar är varför det går att köra skärmdubblering och AirPlay till AppleTV via min MBP. Det är bara IOS som är stoppat.

Vad är det som jag missar? Är det säkrare via MBP än via Ipad? Eller är det faktiskt så att det är HBO som missat att de är inkonsekventa?

Du skrev lite annat också men den debatten är jag ointresserad av så jag kapade bort den:)
Fast, ointresserad är kanske fel ord. Funderingar om bindningstid, pris och utbud är individuellt så där kan vi tycka olika utan att någon har "fel".

Edit: Jo, jag vet att jag sa att mitt användningsfall föll sönder pga att jag inte kan köra Airplay via Ipaden och att det skulle kunna vara en lösning att köra via MBP istället. Det är sant men jag vill inte låsa upp datorn när jag se på TV-serier. Jag vill kunna göra annat på den samtidigt som jag ser på TV. Så det blir inte tillräckligt bra för mig.

Edit2: Kan jag köra skärmdubblering via HDMI-kabel direkt till TV:n och Ipad? Någon som har provat?

Ursprungligen av maskh:

Gordy är inte ensam om att tycka att citatet inte är någon översittarmentalitet. HBO svarade och berättar hur det förhåller sig, att de är ett välkänt varumärke, att de inte är intresserade av tillfälliga kunder och att säkerheten inte kan tillgodoses genom Airplay/AppleTV. Hur du kan få detta till översittande har jag oerhört svårt att förstå.

HBO har själva bett om ursäkt för att deras kundtjänst har ett oacceptabelt bemötande på Twitter och Facebook efter de skickat ut de svaren. Så inte ens du och Gordy behöver vrida på det och försvara dem på den punkten.

Sak samma vilka plattformar som de har lovat eller inte lovat att stödja. Jag bryr mig inte om de har lovat att stödja Linux eller om det inte går att köra på en rootad Androidtelefon (och rent krasst så drabbar just det inte så många så att jag tror att de ligger vakna om nätterna för att ett gäng 1337:or inte kan köra exakt som de vill)

Men det räcker för mig att jag inte kan köra Airplay från IOS för större delen av mitt användningscenario faller sönder. Att jag måste välja svenska texter varje gång som jag börjar titta (eller återupptar ett avsnitt). Att resten av UI för applikationen inte fungerar speciellt smidigt

Och framförallt detta... Jag har inte sett detta på nya MBP 13" innan jag installerade HBO

Så jag hoppar av och fortsätter med torrentlösningen istället. Den är smidigare och enklare

Och att påstå att någon här hatar HBO är kvällstidningsspråk där alla hatar, hånar och jag vet inte vad. Använd rätt nivå på språket: Jag gillar inte lösningen - men hata - det reserverar jag för andra betydligt viktigare saker

Vilket klagande!

De som byggt upp förväntningarna är ju i stort sett ni själva. Visst - HBO lovade mycket, men man får ju ha i beräkning att det kan uppstå förändringar och förseningar i takt med att en tjänst levereras. HD verkar ju vara på väg att rullas ut. AirPlay lär komma. Ge det tid och ha lite överseende. Detta blir en av Nordens bästa tjänster. Netflix och Viaplay lär inte alls få tillgång till samma snabba utbud av helt nya serieavsnitt.

Bindningstiden på 12 månader är ju dessutom en droppe i havet. Testa köpa två hela säsonger av valfria aktuella serier i iTunes så får ni väl se vad kostar er. Det är inte en billig väg att gå.

Ursprungligen av maskh:

Vilket klagande!

De som byggt upp förväntningarna är ju i stort sett ni själva. Visst - HBO lovade mycket, men man får ju ha i beräkning att det kan uppstå förändringar och förseningar i takt med att en tjänst levereras. HD verkar ju vara på väg att rullas ut. AirPlay lär komma. Ge det tid och ha lite överseende. Detta blir en av Nordens bästa tjänster. Netflix och Viaplay lär inte alls få tillgång till samma snabba utbud av helt nya serieavsnitt.

Bindningstiden på 12 månader är ju dessutom en droppe i havet. Testa köpa två hela säsonger av valfria aktuella serier i iTunes så får ni väl se vad kostar er. Det är inte en billig väg att gå.

Ja, alla som inte tycker det är suveränt och att HBO levererat allt som lovats klagar.
Eller så är det så att HBO satt väldigt höga förväntningar som inte levererats = det är befogad kritik.

Ursprungligen av keptang:

Ja, alla som inte tycker det är suveränt och att HBO levererat allt som lovats klagar.
Eller så är det så att HBO satt väldigt höga förväntningar som inte levererats = det är befogad kritik.

Och när HBO ställer stora "löften" så ska man alltså inte behöva vara beredd på förändringar och förseningar, eller?

Ursprungligen av maskh:

Vilket klagande!

De som byggt upp förväntningarna är ju i stort sett ni själva. Visst - HBO lovade mycket, men man får ju ha i beräkning att det kan uppstå förändringar och förseningar i takt med att en tjänst levereras. HD verkar ju vara på väg att rullas ut. AirPlay lär komma. Ge det tid och ha lite överseende. Detta blir en av Nordens bästa tjänster. Netflix och Viaplay lär inte alls få tillgång till samma snabba utbud av helt nya serieavsnitt.

Bindningstiden på 12 månader är ju dessutom en droppe i havet. Testa köpa två hela säsonger av valfria aktuella serier i iTunes så får ni väl se vad kostar er. Det är inte en billig väg att gå.

Vilka otroligt konstiga jämförelser och undanflykter du har.

Ingen har enskilt byggt upp några förväntningar men att lansera en VOD-tjänst i Sverige innebär att man har ganska höga krav från användarna som man inte har vid t.ex. en lansering i Rumänien eller Ukraina där inte 90% av befolkningen är uppkopplade. Svenskar är generellt sett tidiga med att ta till sig teknik och använda den.

Sedan är det helt vansinnigt korkat att lova guld och gröna skogar innan en lansering för att leverera medelmåtta.

Medelmåtta anser jag och många andra när man:

1. Inte levererar HD
2. Inte levererar 5.1-ljud
3. Inte stödjer Airplay (ingen förlust för den stora massan kanske men för alla dom som använder Apple TV)

Det är nämligen så att många av konkurrenterna faktiskt stödjer det.

Vad finns det för mening med att få en TV-series avsnitt levererat till sig i SD-kvalité? Det är ju som att ladda ner en Telesync-film och uthärda att folk reser sig upp mitt i filmen för att gå och kissa.

Bindningstider för sådana här tjänster är passé. Vill man bygga kundrelationer ska det vara på kundens villkor till att börja med. När man kan slå sig för bröstet och leverera en oumbärlig tjänst så kan man introducera bindningstider för att få ner månadskostnaden. Det är strategiskt korrekt.

Nu går det inte att köpa Game Of Thrones i svenska iTunes men i den amerikanska kostar dom 508:-(635:- inkl. moms) vilket är 52:-/mån på ett 12 månader. Men å andra sidan äger du dom. För alltid. Avslutar du ditt HBO-abonnemang så gör du det inte. Så det kändes som en onödig och lite konstig jämförelse.

Så kritiken HBO får är definitivt befogad och inte alls konstig.

Ursprungligen av grenhall:

Ingen har enskilt byggt upp några förväntningar men att lansera en VOD-tjänst i Sverige innebär att man har ganska höga krav från användarna som man inte har vid t.ex. en lansering i Rumänien eller Ukraina där inte 90% av befolkningen är uppkopplade. Svenskar är generellt sett tidiga med att ta till sig teknik och använda den.

Vad trevligt. Bara för att svenskarna generellt sett är tidiga med att ta till sig teknik och använda den så får det alltså inte uppstå några förändringar eller förseningar i det utbud som HBO levererar och kommer att leverera inom en snar framtid.

Ursprungligen av grenhall:

3. Inte stödjer Airplay (ingen förlust för den stora massan kanske men för alla dom som använder Apple TV)

Sett till hur många som nu har tillgång till tjänsten, och hur många som kommer att få det så är det nog inte så att kundgruppen med en Apple TV är dominerande. Den delen av kundgruppen är nog oerhört liten sett till flertalet. Kan därför till och med förstå om HBO lägger mindre tid på detta och faktiskt arbetar mer med att leverera det som kommer flertalet till fördel.

Ursprungligen av grenhall:

Det är nämligen så att många av konkurrenterna faktiskt stödjer det.

Må så vara. Men å andra sidan har HBO material som ingen av konkurrenterna har.

Ursprungligen av grenhall:

Bindningstider för sådana här tjänster är passé. Vill man bygga kundrelationer ska det vara på kundens villkor till att börja med. När man kan slå sig för bröstet och leverera en oumbärlig tjänst så kan man introducera bindningstider för att få ner månadskostnaden. Det är strategiskt korrekt.

Vad som är strategiskt korrekt skiljer sig nog utifrån vilka bedömningar av marknaden som man gör. Uppenbarligen tror HBO på att det här med bindningstid är hållbart eftersom man har valt att arbeta med den modellen. Och vad jag förstår så har man heller inte lidit märkbart av det eftersom tjänsten är populär och människor registrerar sig och fixar abonnemangen. Hade man sett någon tydlig trend i att denna strategi motverkar framgången så hade man nog varit snabba med att släppa denna princip.

Ursprungligen av grenhall:

Nu går det inte att köpa Game Of Thrones i svenska iTunes men i den amerikanska kostar dom 508:-(635:- inkl. moms) vilket är 52:-/mån på ett 12 månader. Men å andra sidan äger du dom. För alltid. Avslutar du ditt HBO-abonnemang så gör du det inte. Så det kändes som en onödig och lite konstig jämförelse.

Vill bara påpeka att det nog inte är 25% moms i någon delstat i USA.

Ursprungligen av maskh:

Vad trevligt. Bara för att svenskarna generellt sett är tidiga med att ta till sig teknik och använda den så får det alltså inte uppstå några förändringar eller förseningar i det utbud som HBO levererar och kommer att leverera inom en snar framtid.

Nej precis. Eftersom folk vet vad man pratar om när man går ut och skruvar upp förväntningarna. I Zimbabwe hade det antagligen fungerat.

Ursprungligen av maskh:

Sett till hur många som nu har tillgång till tjänsten, och hur många som kommer att få det så är det nog inte så att kundgruppen med en Apple TV är dominerande. Den delen av kundgruppen är nog oerhört liten sett till flertalet. Kan därför till och med förstå om HBO lägger mindre tid på detta och faktiskt arbetar mer med att leverera det som kommer flertalet till fördel.

Vadå arbetar med? Det skulle redan varit klart innan lansering! Alla bortförklaringar med att dom jobbar på det är bara en undanflykt och ursäkt för att ha lanserat en undermålig tjänst.

Ursprungligen av maskh:

Må så vara. Men å andra sidan har HBO material som ingen av konkurrenterna har.

Ja Netflix och Viaplay har material som HBO saknar.

Ursprungligen av maskh:

Vad som är strategiskt korrekt skiljer sig nog utifrån vilka bedömningar av marknaden som man gör. Uppenbarligen tror HBO på att det här med bindningstid är hållbart eftersom man har valt att arbeta med den modellen. Och vad jag förstår så har man heller inte lidit märkbart av det eftersom tjänsten är populär och människor registrerar sig och fixar abonnemangen. Hade man sett någon tydlig trend i att denna strategi motverkar framgången så hade man nog varit snabba med att släppa denna princip.

Ja om man inte känner sin marknad eller struntar i att lära känna den så brukar det se ut så. Tyvärr lär vi aldrig få se siffror på hur många som faktiskt reggat sig och betalar för de olika tjänsterna förrän längre framåt i tiden men baserat på vad jag hört av folk i min bekantskapskrets, kollegor och sociala nätverk så är inte HBO direkt poppis.

Ursprungligen av maskh:

Vill bara påpeka att det nog inte är 25% moms i någon delstat i USA.

Nej men det är det i Sverige. Det var en jämförelse OM man skulle köpt säsongerna i Sverige. OM iTunes hade erbjudit dom i Sverige så hade dom lagt på svensk moms.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-29 13:23

Klart att det FÅR bli förseningar och ändringar, men eftersom de "lovade" en hel del, som de ännu inte har uppfyllt, så är det klart att de ska ha kritik. Det är inte samma som att de inte får göra fel.
En bindningstid är aldrig bra för en konsument (möjligen om man får rabatt), utan är bara till fördel för leverantören. Mej, och de jag har påverkat, har HBO definitivt tappat. Att de inte vill ha oss som "strökunder" låter konstigt. Det är väl bättre att ha ännu fler kunder, även om en del av dem bara ser och betalar några månader på året, än att inte få de kunderna alls. Det kan ju vara en del av dessa som blir "hooked" och därefter vill stanna kvar. Men nu stänger de ute oss.

Det var ett rikligt tjatande. Jag var mycket intresserad av HBO innan. Sedan insåg jag, när det lanserades, att HBO inte har levererat det de utfäste. Detta hade kunnat passera tämligen obemärkt om det inte hade varit för att 'alla vet att vi är störst, bäst och vackrast och behöver inte erbjuda en tjänst utan bindningstid'. Om man är ägare till en sådan ofantligt stor trumma som HBO är det klädsamt om man levererar det man utfäst, när man utfäst att göra det. Och det faktum att man har en bindningstid gör mig lite misstänksam. Är det sådana brister att kunderna inte kommer att stanna kvar annars? Ett stort självsäkert företag behöver ingen bindningstid eftersom de levererar en sådan enastående kvalitet för ett rimlig penning att kunderna stannar kvar. De kan gott få lov att köra på som de gjort, men då borde de låtit den där jättetrumman stanna i källaren. Eller så kunde de gett bort den till Netflix.
Och slutligen, kom inte med något motargument beträffande bindningstiden att man kan säga upp tjänsten OM man prenumererar på deras nyhetsbrev före si och så datum. Ska man behöva besudla sin inkorg med ovidkommande spam för att få lov att säga upp tjänsten? I min inkorg vill jag bara trevlig korrespondens med goda vänner och kollegor, samt lukrativa beställningar från mina kunder. Om jag vill bli kund kan de få skicka mig handskrivna brev i brevlådan, med riktiga frimärken på.

Den enskilt viktigaste punkten att komma ihåg när det gäller video on demand-tjänster och bindningstid är att VOD är helt nytt för dom allra flesta och att binda upp sig på något som man inte riktigt vet hur det fungerar är det få som gör. Även om det är "billigt".

Bevaka tråden