Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dålig hastighet på torrent

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har precis installerat transmission på min mac mini.

men verkar ha lite problem med hastigheten..

laddar jag ner samma saker på min windows-burk med utorrent så får jag max hastighet (100mbit), men på min mac mini med transmission så händer det inget i stort sett. ena stunden var det igång och gick kanske i 1mbit, men nu är alla stendöda.

kollar jag i inställningarna så står det att porten är stängd (har öppnat den i min airport extreme)

är det några andra inställningar man måste göra?

(har t.ex bockat ur peer exchange, dht och local peer discovery då det är privata trackers men har även provat med dem ikryssade)

har även provat att öka max.connections till 850 och max.connections för nya till 125. (kommer inte ihåg vad standard var men tror det var 100/60)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-27 18:18

Vi kan ju börja med att få din port att bli grön i Transmission. Det är nog enklare om du låter Transmission sköta det själv än att du gör det manuellt i din AE. Inställningen hittar du i en kryssruta under "Peer listening port". Utan grön port är det ingen idé att diskutera hastighet.

Det vore också bra om vi andra i tråden kunde få labba på samma torrent så att vi kan se hur det fungerar. Själv sitter jag också på 100/100Mbps-anslutning hos Bredband2.

själv föredrar jag att öppna portar manuellt, det är ingen ingenjörskunskap direkt
funkar prima på allt annat, porten är öppnad i AE och kollar jag om porten är öppen på diverse sidor som kollar sådant så är den ok/öppen. alltså bara transmission som säger att den är stängd.

edit: kanske ska tillägga att jag även provat kryssa i den där funktionen innan du föreslog detta, men detta hjälpte inte..

jag har också 100/100 och är inget fel på torrenten då den funkar korrekt/får full fräs på alla andra datorer.
får för tillfället dock även full hastighet på min mac mini, men som det var sist så la de bara av helt plötsligt..

och vad det gäller labba med samma torrent så är detta en omöjlighet. är en privat tracker och inget jag tänker skicka iväg passkey/login till

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-27 22:45

Med tanke på att du inte kan styra över vilka som är peers i ett bittorrent-nätverk så är mätningen i princip ointressant. Som du också själv skriver att du har fått maximal hastighet på din Mac Mini så varierar det beroende på hur många som är med.

jo men om man får full hastighet från en dator och sedan ett par sekunder senare kör samma torrent med en annan dator så borde ju hastigheten bli densamma efter en stund.

och det blev det inte i det här fallet.. anledningen till att jag skapa tråden var för att de låg aktiva men 0kb/sec i fart i ett halvt dygn.
men när jag körde med den andra datorn med windows/utorrent så funkade det hela tiden.

men nu verkar det funka som det ska iallafall..

dock fortfarande stängd port enligt transmission, men den är öppen och kollar man med andra verktyg så är den öppen.

  • Medlem
  • 2012-12-28 01:04

Det finns ju µTorrent för Mac också. Kanske funkar bättre för dig, du använder det ju redan i Windows.

1
Bevaka tråden